Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Zou u een voorkeurstem geven aan Yves Leterme?
ja, ik heb nog vertrouwen in Leterme 5 7,69%
nee, Leterme heeft/had afgedaan 60 92,31%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2008, 12:15   #41
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Op de uitslag van de verkiezingen. "Vóór" iemand zijn, wordt tijdens verkiezingen volgens lombasiaanse normen geïnterpreteerd als "daadwerkelijk stemmen voor".
OK, dan moet ik mijn vaststelling herformuleren: 97,73 pct van de kiezers was nooit voor Herman Van Rompuy.

(Dat geldt dan overigens mutatis mutandis voor alle Belgische politici).

Het nut van deze opmerking blijft enigszins een mysterie...
Oud 30 december 2008, 18:55   #42
Wardjess
Vreemdeling

Wardjess's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik zal niet op Leterme stemmen, maar evenmin vind ik dat hij in mijn ogen afgedaan heeft. Hij heeft het in mijn ogen immers nooit "gedaan", als ik me zo mag uitdrukken.
Leterme heeft aan de lijve ondervonden dat een regering met een minderheid aan Vlaamse kant niet werkt. Van in den beginne staken ze de stokken in de wielen, probeer zo maar eens érgens te geraken.
Geen speciale sympathie voor hem, maar zeker geen antipathie. Natuurlijk heeft de media van hem een mooi portret geschilderd..

En voor wat CD&V betreft zou je dan denken dat een ezel zich geen twee keer aan de zelfde steen stoot..
Wardjess is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 19:31   #43
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Heb er niet op gestemd, maar had hem het voordeel van de twijfel gegeven.

Na de NVA een valse steek te hebben gegeven in september is het duidelijk.
Dat was inderdaad Leterme zijn grootste fout. Een belangrijke vraag is, wie heeft er de kartelbreuk doorgedrukt in september ? Ik denk eerder Peeters en Theyssen gesteund door de oude krokodillen, dan Leterme en co. Maar dan nog had Leterme zelf, kunnen ontslag nemen uit onvrede met de partijbeslissing. Dat heeft hij niet gedaan, dus zijn grootste fout.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 30 december 2008 om 19:32.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 19:36   #44
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dat was inderdaad Leterme zijn grootste fout. Een belangrijke vraag is, wie heeft er de kartelbreuk doorgedrukt in september ? Ik denk eerder Peeters en Theyssen gesteund door de oude krokodillen, dan Leterme en co. Maar dan nog had Leterme zelf, kunnen ontslag nemen uit onvrede met de partijbeslissing. Dat heeft hij niet gedaan, dus zijn grootste fout.
Achteraf zijn we allen grote strategen,maar deze conclusie dringt zich inderdaad op....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 19:51   #45
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Achteraf zijn we allen grote strategen,maar deze conclusie dringt zich inderdaad op....

Dit is toch iets dat ik onmiddellijk gezegd heb. De drang naar de 16 was groot, hij heeft er lang op moeten wachten en toen het eindelijk bereikt was, moest hij het opgeven voor het redden van het kartel. Dat was zelfs voor Leterme teveel eraan. Het resultaat is de crisis waarin we vandaag verkeren, ik zeg duidelijk vandaag, ik geloof namelijk niet dat de crisis opgelost is door wat verschuivingen en het vervangen van 3 (CD&V) ministers.
Oud 4 januari 2009, 02:16   #46
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Deze beslissing is door 4 mensen (Peeters, Leterme, VanDeurzen Thyssen) genomen? Uit zeer goede bron weet ik vernomen dat Peeters en Thyssens, met het het oog op de regionale verkiezingen, voor de voortzetting van het kartel waren. Leterme die vreesde dat een derde mislukking op rij zijn politieke dood zou betekenen wilde van geen wijken weten waardoor het kartel is gesprongen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 09:02   #47
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Deze beslissing is door 4 mensen (Peeters, Leterme, VanDeurzen Thyssen) genomen? Uit zeer goede bron weet ik vernomen dat Peeters en Thyssens, met het het oog op de regionale verkiezingen, voor de voortzetting van het kartel waren. Leterme die vreesde dat een derde mislukking op rij zijn politieke dood zou betekenen wilde van geen wijken weten waardoor het kartel is gesprongen.
Het was voor deze vier vooral een afwegen van verschillende factoren.
Wat zijn de gevolgen voor de CD&V.
Wat denkt de kiezer van een kartelbreuk.
Het premierschap van Leterme
.......
Oud 4 januari 2009, 09:19   #48
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dit verhaal is in De Standaard uitgebreid aan bod gekomen. Een voorname reden van deze breuk kan toebedeelt worden aan .. hoe kan het anders .. de heer Letermes geklooi.
De bal kwam aan het rollen door een aantal factoren. De drie koninklijke bemiddelaars brengen verslag uit. De heer Leterme was uitgerekend toen aan het hobknobben met Putin te Sjotski (of zoiets). Bart Dewever stoomde zich klaar voor een NVA congres. Geert Bourgeois was toen al dagenlang dwars aan het liggen aangaande het opstarten van de communautaire dialoog vanuit de Vlaamse regering. De heer Dewever gaf de heer Bourgeois de opdracht om er maar eens 'lap op te geven' tijdens een perscontact. 's Zaterdag kwam en communicatie stokte tussen CD&V e N-VA. Leterme bevond zich nog steeds te Kotski maar komt in de namiddag ijlings met de Embraer overgevlogen en heeft daarna een onderhoud met Reynders op de Waalse feesten ("iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen"). Open VLd en SPA raden de heer Bourgeois aan te vertrekken uit de Vlaamse regering. Kris Peeters acht het moment rijp om te ursurperen tegen Leterme en ook Bourgeois te dumpen. Hij negeert Geert Bourgeois' SMS. Het N-VA congres start in ht ICC en Bart Dewever kan niet anders dan verder bouwen op de door Bourgeois uitgezette glijpad. N-VA stemt voor het schisma en zingt vendelzwaaiend een riedeltje. Dit alles komt Peeters goed uit, hij zal 'zijn' dialoog nu eindelijk kunnen opstarten. Dit is namelijk Peeters zijn ticketje voor het minister-presidentschap in juni 2009. 's Maandags zit Leterme te huilebalken tijdens het CD&V partijbestuur te Zellik. Van Rompuy zegt "We kunnen die daar niet weer naar de koning sturen". In die dagen gingen we er immers nog vanuit dat indien de Vlaamse regeringspartijen in de minderheid waren in het federale, dit automatisch tot een val de regering leiden zou (zie Letermes "Dat zal niet passeren, van Opgrimbie tot De Panne, blabla"). Peeters speelt handig de tijdsdruk uit en wrikt een beslissing los bij de andere drie van de G4. De CD&V top bekrachtigt de kartelbreuk maar laat de federale regering zitten door Peeters het mandaat te geven tot onderhandelen. Hij vertrekt naar zijn stekkie op het Martelarenplein. Bourgeois heeft in tussentijds ontslag genomen. De CD&V moet nu nagelbijtend wachten op de respons van de leden tijdens het congres het daaropvolgende weekend. Deze existentiële angst was nergens voor nodig: 80% van de CD&V'ers zullen tijdens dit congres hun steun aan Leterme geven.

Over naar een tijdsfragment:

Maandagochtend 22 september de vergadering van het CD&V-bestuur te Zellik.

“Leterme krijgt er niets uit. De partijgenoten die naast hem ziten, schuiven iets naar voeren op hun stoel om hem aan de blikken van de zaal te onttrekken. De premier is zachtjes aan het wenen. Hij beseft dat zijn politieke project aan gruzelementen ligt. (..) Ook andere CD&V’ers slikken: de tranen van de premier, waren de tranen van de partij zelf”

[Bron De Morgen – 27/09/08 gerapporteerd door een anonieme CD&V’er]

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 januari 2009 om 09:24.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 10:39   #49
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Dit verhaal is in De Standaard uitgebreid aan bod gekomen. Een voorname reden van deze breuk kan toebedeelt worden aan .. hoe kan het anders .. de heer Letermes geklooi.
De bal kwam aan het rollen door een aantal factoren. De drie koninklijke bemiddelaars brengen verslag uit. De heer Leterme was uitgerekend toen aan het hobknobben met Putin te Sjotski (of zoiets). Bart Dewever stoomde zich klaar voor een NVA congres. Geert Bourgeois was toen al dagenlang dwars aan het liggen aangaande het opstarten van de communautaire dialoog vanuit de Vlaamse regering. De heer Dewever gaf de heer Bourgeois de opdracht om er maar eens 'lap op te geven' tijdens een perscontact. 's Zaterdag kwam en communicatie stokte tussen CD&V e N-VA. Leterme bevond zich nog steeds te Kotski maar komt in de namiddag ijlings met de Embraer overgevlogen en heeft daarna een onderhoud met Reynders op de Waalse feesten ("iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen"). Open VLd en SPA raden de heer Bourgeois aan te vertrekken uit de Vlaamse regering. Kris Peeters acht het moment rijp om te ursurperen tegen Leterme en ook Bourgeois te dumpen. Hij negeert Geert Bourgeois' SMS. Het N-VA congres start in ht ICC en Bart Dewever kan niet anders dan verder bouwen op de door Bourgeois uitgezette glijpad. N-VA stemt voor het schisma en zingt vendelzwaaiend een riedeltje. Dit alles komt Peeters goed uit, hij zal 'zijn' dialoog nu eindelijk kunnen opstarten. Dit is namelijk Peeters zijn ticketje voor het minister-presidentschap in juni 2009. 's Maandags zit Leterme te huilebalken tijdens het CD&V partijbestuur te Zellik. Van Rompuy zegt "We kunnen die daar niet weer naar de koning sturen". In die dagen gingen we er immers nog vanuit dat indien de Vlaamse regeringspartijen in de minderheid waren in het federale, dit automatisch tot een val de regering leiden zou (zie Letermes "Dat zal niet passeren, van Opgrimbie tot De Panne, blabla"). Peeters speelt handig de tijdsdruk uit en wrikt een beslissing los bij de andere drie van de G4. De CD&V top bekrachtigt de kartelbreuk maar laat de federale regering zitten door Peeters het mandaat te geven tot onderhandelen. Hij vertrekt naar zijn stekkie op het Martelarenplein. Bourgeois heeft in tussentijds ontslag genomen. De CD&V moet nu nagelbijtend wachten op de respons van de leden tijdens het congres het daaropvolgende weekend. Deze existentiële angst was nergens voor nodig: 80% van de CD&V'ers zullen tijdens dit congres hun steun aan Leterme geven.

Over naar een tijdsfragment:

Maandagochtend 22 september de vergadering van het CD&V-bestuur te Zellik.

“Leterme krijgt er niets uit. De partijgenoten die naast hem ziten, schuiven iets naar voeren op hun stoel om hem aan de blikken van de zaal te onttrekken. De premier is zachtjes aan het wenen. Hij beseft dat zijn politieke project aan gruzelementen ligt. (..) Ook andere CD&V’ers slikken: de tranen van de premier, waren de tranen van de partij zelf”

[Bron De Morgen – 27/09/08 gerapporteerd door een anonieme CD&V’er]

Dit is maar een heel klein onderdeel van het "drama".

Als we hier het hele verloop willen schetsen dan kom je niet toe met 10 pagina's. Het drama begint namelijk op 11 juni 2007 en niet zoals jij schrijft ergens in september 2008.

Waarom is Bourgeois "dwars gaan liggen"
Waarom kwam er een N-VA congres?
Waarom stemden 80 % van de aanwezige leden (maar 900) in met de koers van CD&V
www.hbvl.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={AC825731-1C5A-49EA-A955-3BA1B94C9633}&check=online
Waarom........

Laatst gewijzigd door guido 007 : 4 januari 2009 om 10:41.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 11:28   #50
elabiad
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Ik zou erop stemmen, maar niet uit vertrouwen.
Ik zou erop stemmen omdat iets nog altijd beter is dan niets en als hij het niet doet ik niet echt weet welke strontraper de shit van deze regering kan opkuisen en de overige shit die der nog bijgekomen is. Uit vertrouwen doe ik het wel niet en hij heeft nog steeds afgedaan en gans Vlaanderen verraden maar hij is de enige die nog weet hoe het moet. Reynders zie ik dat nog niet doen en het blauw konijn zie ik al helemaal niet zitten! Out of many, he is the lesser worst.
zelf heb ik nooit gestemd op leterme of de partij maar zal hem nooit onbebwaam onbetrouwbaar en nog andere lees maar hier onder of boven verrader? NEE MISSCHIEN BEDOELDE hij HET VEEL BETER OF VEEL WAAR HIJ MEE OMRINGD WAS de kuis zal nog lang niet opgekuis worden ? toch leuk de rommel van een ander doen , nu zou ik echt niet weten wie beter is ze willen allmaal ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,???????
elabiad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 13:05   #51
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Een vraagje:

Heeft Leterme in juli individueel zijn ontslag aangeboden of van zijn hele regering zoals nu ? Dat weet ik eigenlijk niet meer.

Dat kan nuttig zijn om het verdere verloop te voorspellen.
Het verdere verloop ligt al vast: Leterme op buitenlandse zaken, Vandeurzen opnieuw op justitie.
Oud 4 januari 2009, 14:15   #52
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
Het verdere verloop ligt al vast: Leterme op buitenlandse zaken, Vandeurzen opnieuw op justitie.
Leterme alleen.
Oud 4 januari 2009, 15:47   #53
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dit is maar een heel klein onderdeel van het "drama".

Als we hier het hele verloop willen schetsen dan kom je niet toe met 10 pagina's. Het drama begint namelijk op 11 juni 2007 en niet zoals jij schrijft ergens in september 2008.

Waarom is Bourgeois "dwars gaan liggen"
Waarom kwam er een N-VA congres?
Waarom stemden 80 % van de aanwezige leden (maar 900) in met de koers van CD&V
www.hbvl.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={AC825731-1C5A-49EA-A955-3BA1B94C9633}&check=online
Waarom........

Gôh, als U dan toch naar het waarom aan het peilen wil gaan.
Eén van de grondoorzaken van het huidige embroglio: de blinde ambitie die Leterme en de CD&V hadden om 'coût que coût' terug aan de macht te komen na de nederlaag van de CVP in 1999. Alle middelen waren goed, inclusief wat nu een 'marriage farfelu' blijkt te zijn, doch toen een 'marriage de raison' leek, met de N-VA.
Men kan de CD&V (CVP) veel verwijten, maar niet dat ze ondertussen niet weer aan de macht zouden zijn.
Mission accomplie, dus.

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 januari 2009 om 15:50.
Oud 4 januari 2009, 17:29   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén van de grondoorzaken van het huidige embroglio: de blinde ambitie die Leterme en de CD&V hadden om 'coût que coût' terug aan de macht te komen na de nederlaag van de CVP in 1999. Alle middelen waren goed, inclusief wat nu een 'marriage farfelu' blijkt te zijn, doch toen een 'marriage de raison' leek, met de N-VA.
Men kan de CD&V (CVP) veel verwijten, maar niet dat ze ondertussen niet weer aan de macht zouden zijn.
Mission accomplie, dus.
Klopt helemaal, maar hetgeen jij schetste was eigenlijk maar het gevolg van een hele resem oorzaken.

Ook de rol van de franstaligen en de OVLD niet onderschatten.
Oud 4 januari 2009, 17:29   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mission accomplie, dus.
Klopt helemaal, maar hetgeen jij schetste was eigenlijk maar het gevolg van een hele resem oorzaken.

Ook de rol van de franstaligen en de OVLD niet onderschatten.
Oud 5 januari 2009, 00:01   #56
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat wil ik wel eens weten, dus niet de partij CD&V, maar wie zou een voorkeurstem voor die bedrieger ervoor over hebben?
Alle inwones van Ieper...(en omstreken).
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 19:28   #57
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Alle inwones van Ieper...(en omstreken).
Natuurlijk, min één. Met name, dendezen.

Oud 5 januari 2009, 20:11   #58
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seg schat Bekijk bericht
Ik vind het erg dat mensen niet zien wat er gebeurt...

De Belgicisten hebben de oorlog gewonnen...
------------------------------------------------------------

Ik weet het zo nog niet.

Weet u, onder Verhofstadt heeft Di Rupo & co eens de splitsing van BHV voorkomen met chantage op het hoogste politieke niveau. De Vlamingen waren verontwaardigd en in de Waalse dagbladen stond de Waalse overwinning geblokletterd “ bien jouer Di Rupo”

Deze chantage heeft veel invloed gehad op aankomende jeugdige Vlaamse politiekers. Een generatie die meer Vlaams begon te denken en minder Belgisch. Een decennia later bezet deze jonge generatie anno 2009 meerdere zetels in diverse regeringen.

Deze huidige generatie en aankomende generatie neemt akte van wat er nu gebeurd omtrent verzuchtingen van Vlaanderen.

U kan stellen “De Belgicisten hebben de oorlog gewonnen...” Ik ga akkoord met u, op kort termijn.

Op lang termijn zou het wel eens een boemerang kunnen zijn die terug keert. De polarisatie zet zich verder. L’union fait la force wordt meer en meer L’union fait la farce. En die kleine overwinning van de Belgicisten draagt er toe bij dat we
- 3 regeringen hebben in één jaar tijd
- na 18 maanden de meerderheid nog niets heeft gezien van hun gevraagde staatshervorming

Dat zal gevolgen hebben op langer termijn…………
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 21:05   #59
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

op zéér korte termijn (juni 2009) om mee te beginnen vanaf nu toch

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 januari 2009 om 21:06.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 21:56   #60
benderaes
Burger

benderaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Heb er niet op gestemd, maar had hem het voordeel van de twijfel gegeven.

Na de NVA een valse steek te hebben gegeven in september is het duidelijk.
Kvond de NVA een even valse steek geven anders.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be