Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Discussietools
Oud 8 januari 2009, 18:04   #381
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het is helaas juist dat Hamas enkel geïnteresseerd is in zaken doen ontploffen, niet in het onschadelijk maken van niet-ontplofte munitie. Jammer.
De palestijnen mogen van de Israelische staat geen leger oprichten. Je kan moeilijk van burgers of hamas-militaten, die geen ontmijners zijn, gaan verwachten dat ze de clusterbommen onschadelijk kunnen maken.
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 18:08   #382
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U blijft ervan uitgaan dat er in Paklestina alleen Joodse "kolonisten" woonden, maar in werkelijkheid woonden daar toen (voor 1948) vooral Joden die daar al duizenden jaren woonden.
Dan heeft u mij fout begrepen denk ik. Er woonden idd een joodse minderheid in Palestina voor 1948.
De meerderheid waren echter palestijnen, die daar ook al duizenden jaren woonden.
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 18:12   #383
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die rommel van de vrijheidsstrijders ontploft meestal zonder veel nut, uitgezonderd een goed terreur wapen te zijn.

En die clusterbommen zijn even betrouwbaar als alle andere soorten munitie. Het punt is dat als je 1000 moderne 1000 ponders uitstrooit, je er 5 zal hebben die niet ontploffen bij inslag.

1000 1000 ponds clusterbommen strooien 200 000-500 000 submunities uit. 0.5% hiervan is nog steeds 1000-2500 ontontplofte submunities.

En dat is het verschil. Bij die 1000 ponder ontruimt men een hele stadswijk wanneer men begint aan de ontmijning ervan.
Bij die kleine bommetjes is dat wel wat anders. Ze zien er zo klein en onschuldig uit nietwaar, die stukjes speelgoed van een kilo of minder.
"Ze zien er zo klein en onschuldig uit nietwaar, die stukjes speelgoed van een kilo of minder."

U beseft het dan toch! Vaak zijn het dan ook onschuldige kinderen de het slachtoffer worden van die rommel!
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 18:19   #384
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Eén clusterbom bevat vele kleinere bommetjes. Wanneer een clusterbom ontploft, komen deze kleinere projectielen vrij. Deze individuele bommetjes worden wel submunitie genoemd, d.w.z. munitie in munitie. De kleinere projectielen worden vaak gestabiliseerd met kleine parachutes of een (uitklapbare) staart met vinnen.

De kleinere bommen exploderen wanneer ze in contact komen met de grond, een object raken of door een tijdsmechanisme worden geactiveerd. Doordat de kleinere bommen in een clusterbom zich verspreiden, kunnen ze een groot gebied bestrijken. Ze worden veelal gebruikt wanneer men het doelwit niet precies kan lokaliseren. Een clusterbom legt een bommentapijt en dat maakt veel burgerslachtoffers. Clusterbommen kunnen zijn gericht op het uitschakelen van manschappen of het vernielen van materieel. Ook zijn er gebiedsontzeggende submunitie-artikelen (vergelijkbaar met landmijnen) die blijven liggen tot het moment dat iemand de bom aanraakt, of totdat een zelfvernietigingsmechanisme na het verstrijken van een bepaalde tijd het explosief doet afgaan. Deze niet ontplofte achtergelaten bommen eisen veel slachtoffers. In eenderde van de gevallen zijn kinderen het slachtoffer. Het gebruik van clustermunitie is zeer omstreden. De kans op burgerslachtoffers tijdens of na een bombardement is groot. Clusterbommen hebben de afgelopen drie decennia minstens elfduizend mensen gedood of verminkt. Bijna alle slachtoffers (98 procent) waren burgers.[1] Inmiddels zijn er ook 'slimme' clusterbommen op de markt, voorzien van een zelfvernietigingsmechanisme voor het geval ze niet bij inslag exploderen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Clusterbom

In Libanon heeft het Israelische leger zo'n 4 miljoen clusterbommen gebruikt. Een half miljoen is nog steeds niet ontploft!

Bron: http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_...ash=26527a2303

Ik moet u niet vertellen hoeveel slachtoffers zulke dingen kunnen maken zeker.
Doe geen moeite. De man verstaat het niet. Wil het niet verstaan.
system is offline  
Oud 8 januari 2009, 18:28   #385
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
450 betogers. Er zijn wel meer Joden in België. En velen van hen gruwen van de huidige slachting in Gaza.
Het waren mensen van de "Coördinatiecomité van Joodse organisaties in België (CCOJB)" die de pro-Israël betoging hebben georganiseerd en het "Forum der Joodse organisaties" lijkt me ook de Israelische regering te steunen. Zijn die dan niet representatief voor de joden in België?

Misschien zijn er inderdaad joden die gruwen van de huidige slachting, maar de meerderheid doet dat niet. Dat is de indruk die ik krijg uit de media.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 8 januari 2009 om 18:28.
Uh-Huh is offline  
Oud 8 januari 2009, 18:59   #386
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Doe geen moeite. De man verstaat het niet. Wil het niet verstaan.
Daar lijkt het wel op ja.
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 19:17   #387
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
"Ze zien er zo klein en onschuldig uit nietwaar, die stukjes speelgoed van een kilo of minder."

U beseft het dan toch! Vaak zijn het dan ook onschuldige kinderen de het slachtoffer worden van die rommel!
Ik besef dat maar al te goed, Maar U en uw companen doen alsof al die submunities van clusterbommen expres niet ontploffen, om zo specifiek kinderen te gaan treffen.

En een beetje educatie kan al heel veel kinderen redden. U leert Uw kinderen toch ook dat ze eerst moeten kijken vooraleer ze de straat oversteken, of dat ze toch voorzichtig moeten zijn met honden etc etc.

In de Gaza strook en Libanon moeten ze gewoon de kinderen leren dat zo'n stuk munitie iets gevaarlijk is, en dat ze niet alleen moeten leren hoe een molotov te maken en te werpen, al dan niet met een slinger, een Kalasnikov moeten wapenen of een Qassam raket moeten opstellen.
Spijtig het zo te moeten brengen, maar zolang de leiders in die omgeving geen grootschalige toegevingen gaan doen (en dan bedoel ik alle partijen, niet alleen Israël), gaat het er niet op beteren.

Of gaat U de Iraakse en Iraanse ontmijners na laten doen? "Hier is de sleutel van het paradijs, ginder aan de andere kant van dat veld is de deur. Veel plezier."

Laatst gewijzigd door maddox : 8 januari 2009 om 19:17.
maddox is offline  
Oud 8 januari 2009, 19:17   #388
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer u toch een beetje te informeren. Er woonden heus niet alleen Palestijnen in Israel maar ook heel veel Joden. En die Joden woonden er overigens al veel langer dan de meeste Palestijnen.
De Joden die er al woonden, en hun nakomelingen, mogen zonder meer in de op het grondgebied van Israël èn Palestina op te richten Joods-Palestijnse Confederatie (Grondwet gebaseerd op de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens) blijven. Zij krijgen een speciaal statuut van beschermde minderheid, en culturele autonomie.

Alle oorspronkelijke Palestijnse inwoners en hùn nakomelingen mogen eveneens zonder meer blijven, vluchtelingen en hun nakomelingen mogen terugkeren naar de oorspronkelijke woonplaatsen, die zo goed en zo kwaad als dat gaat in bewoonbare staat worden gebracht.

Zij krijgen een statuut van 'soeverein burger', een statuut dat gepaard gaat met de verplichting de beschermde minderheid ook daadwerkelijk te beschermen en te verdedigen.

De Joodse, Arabische en andere immigranten en hùn nakomelingen moeten een inburgeringscontract tekenen, met verplichte taalcursussen Hebreeuws, Arabisch en Armeens, een cursus geschiedenis, en een speciale stage 'culturele exploratie'.

Vervolgens moeten ze ook eens leren wat eigendomsrechten zijn, en wat de wettelijk toegestane onteigenings-procedures.

Tenslotte moeten ze een 'burgerschapscontract' tekenen waarin ze plechtig beloven er alles voor te doen om te verhinderen het land dat hen gastvrij opneemt aan die gastvrijheid kapot gaat.

Pas na het slagen in de voorziene examens kunnen ze burger worden van de Joods-Palestijnse Confederatie, en dan een statuut naar keuze aanvragen. Eenmaal ze dat gedaan hebben, worden ze niet langer als 'immigranten' beschouwd, en hun nakomelingen zijn dus vrijgesteld van 'inburgering'.

Immigranten die niet slagen krijgen hulp bij het zoeken naar het voor hèn meest geschikte 'nieuwe thuisland'. Dat kan Iran zijn, of Saudi-Arabië, de USA of Rusland, ... : dat zal allemaal een beetje afhangen van de mentaliteit en de afstamming van die mensen.

De Joods-Palestijnse Confederatie moet zo snel mogelijk opgenomen worden in een hele reeks regionale bondgenootschappen, economische samenwerkingsverbanden, ... met 'neutrale' staten als Zwitserland, Noorwegen, ...

In de veiligheid van de Joods-Palestijnse Confederatie moet bij voorkeur door 'geconfedereerde' diensten voorzien worden, maar zolang dat niet realistisch blijkt, kan een VN-troepenmacht worden gestationeerd.

Voil�*, dat lijkt mij een bijzonder redelijk voorstel.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 8 januari 2009 om 19:19.
djimi is offline  
Oud 8 januari 2009, 19:19   #389
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Djimi , je kan je wel eens afvragen waarom de Druzen het in Israël, zelfs in de hogere politiek en het leger zo goed doen.
Oud 8 januari 2009, 19:23   #390
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik besef dat maar al te goed, Maar U en uw companen doen alsof al die submunities van clusterbommen expres niet ontploffen, om zo specifiek kinderen te gaan treffen.

En een beetje educatie kan al heel veel kinderen redden. U leert Uw kinderen toch ook dat ze eerst moeten kijken vooraleer ze de straat oversteken, of dat ze toch voorzichtig moeten zijn met honden etc etc.

In de Gaza strook en Libanon moeten ze gewoon de kinderen leren dat zo'n stuk munitie iets gevaarlijk is, en dat ze niet alleen moeten leren hoe een molotov te maken en te werpen, al dan niet met een slinger, een Kalasnikov moeten wapenen of een Qassam raket moeten opstellen.
Spijtig het zo te moeten brengen, maar zolang de leiders in die omgeving geen grootschalige toegevingen gaan doen (en dan bedoel ik alle partijen, niet alleen Israël), gaat het er niet op beteren.

Of gaat U de Iraakse en Iraanse ontmijners na laten doen? "Hier is de sleutel van het paradijs, ginder aan de andere kant van dat veld is de deur. Veel plezier."
"U en uw companen doen alsof al die submunities van clusterbommen expres niet ontploffen, om zo specifiek kinderen te gaan treffen."

Waarom denkt u dat Israel zulke middelen gebruikt? Om Hamas-militanten te treffen?

Eén clusterbom bevat vele kleinere bommetjes. Wanneer een clusterbom ontploft, komen deze kleinere projectielen vrij. Deze individuele bommetjes worden wel submunitie genoemd, d.w.z. munitie in munitie. De kleinere projectielen worden vaak gestabiliseerd met kleine parachutes of een (uitklapbare) staart met vinnen.

De kleinere bommen exploderen wanneer ze in contact komen met de grond, een object raken of door een tijdsmechanisme worden geactiveerd. Doordat de kleinere bommen in een clusterbom zich verspreiden, kunnen ze een groot gebied bestrijken. Ze worden veelal gebruikt wanneer men het doelwit niet precies kan lokaliseren. Een clusterbom legt een bommentapijt en dat maakt veel burgerslachtoffers. Clusterbommen kunnen zijn gericht op het uitschakelen van manschappen of het vernielen van materieel. Ook zijn er gebiedsontzeggende submunitie-artikelen (vergelijkbaar met landmijnen) die blijven liggen tot het moment dat iemand de bom aanraakt, of totdat een zelfvernietigingsmechanisme na het verstrijken van een bepaalde tijd het explosief doet afgaan. Deze niet ontplofte achtergelaten bommen eisen veel slachtoffers. In eenderde van de gevallen zijn kinderen het slachtoffer. Het gebruik van clustermunitie is zeer omstreden. De kans op burgerslachtoffers tijdens of na een bombardement is groot. Clusterbommen hebben de afgelopen drie decennia minstens elfduizend mensen gedood of verminkt. Bijna alle slachtoffers (98 procent) waren burgers.[1] Inmiddels zijn er ook 'slimme' clusterbommen op de markt, voorzien van een zelfvernietigingsmechanisme voor het geval ze niet bij inslag exploderen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Clusterbom

Laatst gewijzigd door Weiße Rose : 8 januari 2009 om 19:25.
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 19:32   #391
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder al geantwoord heb is het nogal logisch dat men een Joodse staat opricht in het historische thuisland van de Joden, daar waar er procentueel gezien het meeste Joden wonen.

Over Duitsland gesproken: vele honderdduizenden Duitsers kwamen om toen zij verdreven werden uit hun geboorteland na WOII.
Die logica kan ik aanvaarden, al zie ik niet meteen waarom dat automatisch een exclusieve eigen 'staat' moet worden over zo'n groot mogelijk deel van de interessantste gebieden?

Waarom zou een Joods-Palestijnse Confederatie minder 'thuis' moeten zijn?

Wat de verdrijving van de Duitsers na WOII betreft: dat vind ik een zeer betreurenswaardige zaak, ik kan er niks aan doen. Al 'begrijp' ik wel waarom het zo ver kwam, 'logisch' gesproken dan. Ook 'emotioneel' begrijp ik de gebeurtenissen, maar ik hoef ze daarom nog niet toe te juichen. Dat doe ik dan ook niet. Integendeel.

djimi is offline  
Oud 8 januari 2009, 19:32   #392
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom denkt u dat Israel zulke middelen gebruikt? Om Hamas-militanten te treffen?
Onder andere, en de infrastructuur die de vrijheidsstrijders in die gebieden gebruiken om hun moedig lanceren van Qassam raketten en/of mortieraanvallen.

Het specifiek kiezen van kinderen als doelwit zou zelfs binnen de meedogeloze IDF in verkeerde aarde vallen, en als gevolg daarvan, zouden er wel eens politieke koppen kunnen rollen.

Trouwens, als men clusterbommen zou gebruiken die specifiek kinderen als doelwit hebben , kan men wel betere vormen indenken. Iemand een PSP of een nintendo DS? Een simpele voetbal... Een doos met krijtjes...
Oud 8 januari 2009, 19:46   #393
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Djimi , je kan je wel eens afvragen waarom de Druzen het in Israël, zelfs in de hogere politiek en het leger zo goed doen.
Wel, ik vraag het me ook wel eens af.

Het feit zèlf verheugt me, en net daarom wil ik een vreedzame oplossing voor het conflict.

Iemand uit het pro-Hamas kamp vertelde mij dat Hamas ook binnen Israël
voldoende manschappen klaar heeft staan om voor meerdere bloedbaden te zorgen.
Ik hoop dat dat maar wat stoerdoenerij was.
Ik mag er niet aan denken wat er zou gebeuren als die manschappen tot daden overgaan.

Een nieuw op te richten Joods-Palestijnse Confederatie moet de Druzen in elk geval een sleutelrol toekennen.

Als er in die regio één bevolkingsgroep is die een brug naar de andere kampen kan slaan, en dus kan bemiddelen, zijn het die mensen wel, me dunkt.

djimi is offline  
Oud 8 januari 2009, 20:29   #394
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Onder andere, en de infrastructuur die de vrijheidsstrijders in die gebieden gebruiken om hun moedig lanceren van Qassam raketten en/of mortieraanvallen.

Het specifiek kiezen van kinderen als doelwit zou zelfs binnen de meedogeloze IDF in verkeerde aarde vallen, en als gevolg daarvan, zouden er wel eens politieke koppen kunnen rollen.

Trouwens, als men clusterbommen zou gebruiken die specifiek kinderen als doelwit hebben , kan men wel betere vormen indenken. Iemand een PSP of een nintendo DS? Een simpele voetbal... Een doos met krijtjes...
U hebt blijkbaar de bron niet gelezen. Ik zal de essentie ervan dan maar voor u posten.

"In eenderde van de gevallen zijn kinderen het slachtoffer. Het gebruik van clustermunitie is zeer omstreden. De kans op burgerslachtoffers tijdens of na een bombardement is groot. Clusterbommen hebben de afgelopen drie decennia minstens elfduizend mensen gedood of verminkt. Bijna alle slachtoffers (98 procent) waren burgers."

Als men werkelijk hamasstrijders en hun infrastuctuur wil treffen, dan zijn daar andere manieren voor!
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 20:35   #395
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt blijkbaar de bron niet gelezen. Ik zal de essentie ervan dan maar voor u posten.

"In eenderde van de gevallen zijn kinderen het slachtoffer. Het gebruik van clustermunitie is zeer omstreden. De kans op burgerslachtoffers tijdens of na een bombardement is groot. Clusterbommen hebben de afgelopen drie decennia minstens elfduizend mensen gedood of verminkt. Bijna alle slachtoffers (98 procent) waren burgers."

Als men werkelijk hamasstrijders en hun infrastuctuur wil treffen, dan zijn daar andere manieren voor!
Uiteraard. Er bestaan precisiewapens genoeg, dacht ik. Maar die zijn wellicht een beetje duurder. En als er kan bespaard worden op het ene wapen, kan er ook meer gekocht worden van het andere.
Misschien is de keuze voor clusterbommen daardoor bepaald, met het bijkomende voordeel dat die laatste hele gebieden op z'n minst 'onveilig', maar soms ook gewoon 'onleefbaar' maken? Tenminste toch voor mensen die niet over de nodige verwijderings-technologie beschikken?

djimi is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:30   #396
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Uiteraard. Er bestaan precisiewapens genoeg, dacht ik. Maar die zijn wellicht een beetje duurder. En als er kan bespaard worden op het ene wapen, kan er ook meer gekocht worden van het andere.
Misschien is de keuze voor clusterbommen daardoor bepaald, met het bijkomende voordeel dat die laatste hele gebieden op z'n minst 'onveilig', maar soms ook gewoon 'onleefbaar' maken? Tenminste toch voor mensen die niet over de nodige verwijderings-technologie beschikken?
Idd, dat is naar mijn mening ook de strategie van Israel. Het gebied onveilig, onleefbaar en bij gevolg ook onontwikkeld houden.
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:39   #397
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat onderstelt natuurlijk dat het Israëlische leger eerst nog 1 (één) school heel laat...

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 8 januari 2009 om 21:40.
Jean-Pierre is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:43   #398
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet ik daaruit besluiten dat we het Israëlische leger moeten dankbaar zijn dat ze dat niet doen? Ge gelooft dat toch zeker zelf niet!

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 8 januari 2009 om 21:43.
Jean-Pierre is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:53   #399
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israel is verantwoordelijk voor die clusterbommen. Waarom zouden de Palestijnen ze dan moeten opruimen? Laat de Israeli's hu rommel zelf opruimen.
Citaat:
Hamas ruimt toch ook zijn rommel niet op in Israel?
Met zulke attitude is het begrijpelijk dat ze al meer dan een halve eeuw in conflict zijn.
Oud 8 januari 2009, 21:54   #400
kilgore
Banneling

Standaard

Citaat:

iSRAEL zal wel zelf beslissen welk het best geschikte wapen is.
kilgore is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be