Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2009, 17:47   #2201
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Die woorden zijn misschien ietwat genuanceerder en juister...

Zoals gesteld in mijn vorige posts is het afschaffen van alcohol en tabak onrealistisch omdat de consumptie en productie daarvan te groot is. Hoewel het misschien meer schadelijk is (dat ontken nog bevestig ik) is het afschaffen daarvan moeilijk mogelijk. Cannabis is nog niet zo ingeburgerd en kan men daarom beter verbieden alvorens het ook gebruikelijk wordt, beter voorkomen dan genezen.
Het afschaffen van alcohol en tabak is inderdaad onrealistisch. Het afschaffen van cannabis is dit ook. Het is meer ingeburgerd en gebruikelijk dan je denkt.

Citaat:
Neen want cannabis dealen is tegen de wet en door het te kopen steun je dus illegale praktijken.
Daarnaast is cannabis (net zoals roken en in tegenstelling tot alcohol) asociaal vanwege de rookhinder.
Het is inderdaad tegen de wet, deze wet wordt dan ook in vraag gesteld.
Door cannabis te legaliseren vermijdt je o.a.dat je illegale praktijken steunt.
Cannabis kan je ook op een andere manier gebruiken dan door te roken.
Met vrienden, in de tuin, naast de barbeque, of binnen onder de dampkap heb je geen bezwaren tegen het roken van een joint.
Alcohol kan ook asociaal zijn. Zit eens als geheelonthouder tussen een groepje mensen die wat op hebben.

Citaat:
Zoals?
De effecten van cannabis op de geest.

Citaat:
Ik vind ook dat men vanuit de samenleving de jongeren zou moeten sensibiliseren voor de gevaren van alcohol.
Ik vind ook dat we de jongeren een correct beeld moeten geven over de verschillende drugs.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 17:59   #2202
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.

Of misschien nemen ze gewoon geen cannabis en hoeven ze het dus ook niet te vertellen...

Uit perceptie leer ik dat er meer rokers en alcoholdrinkers zijn dan cannabisgebruikers.

Ik ken geen cannabisgebruikers persoonlijk, maar ik ken wel mensen die verhalen vertellen over zulke gebruikers, en vrijwel altijd zijn dat mensen die geen werk en/of lage diploma's hebben.
Druggebruikers raken sneller aan lager wal omdat hun geestelijke gezondheid is aangetast. Misschien is cannabis dan niet zo schadelijk, maar het vormt dikwijls een eerste stap naar zwaardere drugs.
En sinds wanneer bent u hier de expert van dienst? U kunt hier niet zomaar weer beginnen rondstrooien met uw middeleeuwse vooroordelen zonder daar enig bewijs voor te leveren.

Al die Vlaamsche Boerenzonen, ze zijn zo goed in het zelf opstellen van wetenshappelijke data die gebaseerd is op pure lucht.
Oud 11 januari 2009, 17:59   #2203
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen Bekijk bericht
Ik heb inderdaad ooit ergens gelezen dat 1 wietsigaret minder schadelijk is dan 1 pakje tabaksigaretten (een pakje van 25 stuks dan wel te verstaan).
Ik hoop dat dit niet de enige kennis is die je hebt over schadelijkheid en gebruik van de verschillende drugs.

Dat zou natuurlijk verklaren waarom je niet kan/wil vertellen waarop jij je baseert om te stellen :
Citaat:
Cannabisgebruik kan mijn inziens nooit goed zijn voor de mensen.
Toch niet voor de meeste.
Oud 11 januari 2009, 18:03   #2204
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Is het al bij je opgekomen dat mensen enkel die verhalen vertellen die ze "sensationeel" genoeg vinden om te vertellen? Over cannabisgebruikers die een normaal leven lijden, en een vaste job hebben valt niet veel te vertellen, hé.
Het is dus nogal voorbarig om op basis van enkele gevallen te besluiten dat cannabisgebruikers voornamelijk marginalen, werklozen, ocmw-ers zijn.

Van de cannabisgebruikers die ik ken is er geen enkele werkloos, ze gaan allemaal uit werken. Niemand van hen raakte aan lager wal, en hun geestelijke gezondheid is niet aangetast.

Waarop baseer jij je om te stellen dat cannabis dikwijls een eerste stap is naar zwaardere drugs?
Ah, opt maandelijks boekske vant VB, natuurlijk. Waarom zouden die liegen?
Oud 11 januari 2009, 18:12   #2205
Jaja
Burger

Jaja's schermafbeelding

Standaard

Het is duidelijk nog te vroeg.
Sommige mensen moeten tijdens de oorlog nogal afgezien hebben, als je ziet hoe onderdanig en kortzichtig die hun kinderen hebben opgevoed. Hokjesdenken, schaapcultuur en oogklepideologiën zijn troef, redeneer daar maar eens mee.
Nog 1 generatiewissel, zal er nodig zijn om een meer tolerante en probleemoplossende maatschappij te bekomen. Niettegenstaand dat het vandaag de dag al niet meer nodig is om met de billen bloot voorovergebogen te staan wachten op de koster die u in uw an.. wil rag...

Het ga jullie goed, ik kom binnen 10 jaar wel eens opnieuw een kijkje nemen in deze thread.
Jaja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 18:29   #2206
de mensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaja Bekijk bericht
Het is duidelijk nog te vroeg.
Sommige mensen moeten tijdens de oorlog nogal afgezien hebben, als je ziet hoe onderdanig en kortzichtig die hun kinderen hebben opgevoed. Hokjesdenken, schaapcultuur en oogklepideologiën zijn troef, redeneer daar maar eens mee.
Nog 1 generatiewissel, zal er nodig zijn om een meer tolerante en probleemoplossende maatschappij te bekomen. Niettegenstaand dat het vandaag de dag al niet meer nodig is om met de billen bloot voorovergebogen te staan wachten op de koster die u in uw an.. wil rag...

Het ga jullie goed, ik kom binnen 10 jaar wel eens opnieuw een kijkje nemen in deze thread.
Inderdaad, enkel diegenen die hunkeren naar hun (gevaarlijk?) speelgoed zijn geen hokjesdenkers...

Ik ga daar trachten aan te verhelpen en mijn kinderen wijsmaken dat het gebruik van cannabis, sigaretten en drank bijdragen tot een meer tolerante en probleemoplossende maatschappij.
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 18:43   #2207
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, enkel diegenen die hunkeren naar hun (gevaarlijk?) speelgoed zijn geen hokjesdenkers...

Ik ga daar trachten aan te verhelpen en mijn kinderen wijsmaken dat het gebruik van cannabis, sigaretten en drank bijdragen tot een meer tolerante en probleemoplossende maatschappij.
U geeft nochtans met deze post net het bewijs dat hij gelijk heeft. Alles letterlijk nemen en verder niet denken. Nadenken kan toch zo lastig zijn he...
Oud 11 januari 2009, 18:48   #2208
de mensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
U geeft nochtans met deze post net het bewijs dat hij gelijk heeft. Alles letterlijk nemen en verder niet denken. Nadenken kan toch zo lastig zijn he...
Inderdaad...
Om te kunnen nadenken moet men een cannabisgebruiker zijn en dat ben ik (nog) niet.
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 19:57   #2209
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Waarop baseer jij je om te stellen dat cannabis dikwijls een eerste stap is naar zwaardere drugs?
Citaat:
'Jonge cannabisgebruikers later vaker aan harddrugs'

AMSTERDAM - Gebruik van cannabis op jonge leeftijd leidt tot een hoger risico op harddrugsgebruik op latere leeftijd. Onderzoekers van de Vrije Universiteit in Amsterdam stellen dat in het online magazine Behavior Genetics.
De wetenschappers onderzochten een groep tweelingen waarbij de een wel en de ander niet voor zijn achttiende cannabis had gebruikt. Het bleek dat de vroeggebruikers in Nederland net als in Australië op latere leeftijd twee tot vijf keer vaker harddrugs gingen gebruiken. Door deze aanpak waren erfelijke invloed en familieomstandigheden niet van invloed op de uitkomsten.
bron: nieuwsblad.be
Oud 11 januari 2009, 20:48   #2210
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:

Plant maar verder patatjes, BHV zal ooit wel gesplitst geraken en het internet is a big scary place!

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 11 januari 2009 om 20:52.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 21:02   #2211
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit werd hier al een paar keer geciteerd.
Daaruit blijkt dat cannabisgebruik op jonge leeftijd (voor achttien jaar) de kans op het gebruik van harddrugs verhoogd.
Ik denk niet dat er hier ook maar iemand pleit voor het toestaan van drugs voor kinderen/minderjarigen. (Behalve voor alcohol is dit voor sommigen acceptabel tot normaal)

Dit toont niet aan dat cannabis dikwijls een eerste stap is naar zwaardere drugs.

Onderzoek toonde aan dat kinderen die veel cola en andere suikerhoudende dranken drinken een verhoogde kans hebben om later een verslaving te ontwikkelen.
Onlangs toonde een onderzoek hetzelfde aan voor snoep.

Geen mens die daaruit besluit dat snoep en cola dikwijls een eerste stap is naar alcoholverslaving.
Oud 11 januari 2009, 22:08   #2212
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even verduidelijken:
evenwaardig aan de marginalen die kannabisverbruikers zijn, zijn ook marginalen:
- gokverslaafden
- verslaafden via misbruik van geneesmiddelen
- verslaafden aan alkohol (en daar zitten mensen bij die hoog op de maatschappelijke ladder opgeklommen zijn)
- verslaafden aan tabak (idem).

Leg me geen woorden op je scherm, die ik niet zelf ingetikt heb: een marginaal blijft een mens; hij behoudt al zijn rechten, en niet in het minst het recht op behandeling voor zijn verslaving.
En iedere mens in de Vlaamse samenleving heeft recht op een beleid van drugspreventie, waarvan een duidelijke repressie de sluitsteen is.
Van al deze evenwaardige marginalen moeten wel alleen de cannabisgebruikers boetes betalen en zich verantwoorden voor de rechter voor hun persoonlijk gebruik.
Als enerzijds de boetes en de rechtszaken deel uitmaken van mijn recht op behandeling voor mijn verslaving en ik behoud anderzijds al mijn rechten, kan ik in het vervolg ook gewoon de voorgestelde therapie weigeren als ik eigenlijk geen last heb van mijn verslaving?
MartinVeltjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 22:42   #2213
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
Van al deze evenwaardige marginalen moeten wel alleen de cannabisgebruikers boetes betalen en zich verantwoorden voor de rechter voor hun persoonlijk gebruik.
Als enerzijds de boetes en de rechtszaken deel uitmaken van mijn recht op behandeling voor mijn verslaving en ik behoud anderzijds al mijn rechten, kan ik in het vervolg ook gewoon de voorgestelde therapie weigeren als ik eigenlijk geen last heb van mijn verslaving?
Kannabisverbruikers weten op voorhand wat de wet zegt.

Dus: terapie weigeren is boete betalen. Voor de rest kan men bij mijn weten nooit echt verplichten dat je een terapie volgt. Zelfs bij kollokatie niet.

Dura lex sed lex.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 22:57   #2214
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kannabisverbruikers weten op voorhand wat de wet zegt.

Dus: terapie weigeren is boete betalen. Voor de rest kan men bij mijn weten nooit echt verplichten dat je een terapie volgt. Zelfs bij kollokatie niet.

Dura lex sed lex.
Ik heb uw indoctrinatie therapies verre van nodig.
Oud 12 januari 2009, 00:36   #2215
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb uw indoctrinatie therapies verre van nodig.
En dan nog van iemand die niet weet waarover hij praat, die zelf toegeeft dat hij een leugenaar en hypocriet is.
Oud 12 januari 2009, 09:21   #2216
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En sinds wanneer bent u hier de expert van dienst? U kunt hier niet zomaar weer beginnen rondstrooien met uw middeleeuwse vooroordelen zonder daar enig bewijs voor te leveren.

Al die Vlaamsche Boerenzonen, ze zijn zo goed in het zelf opstellen van wetenshappelijke data die gebaseerd is op pure lucht.
Stelling 1 uit de psichologie: wat An zegt over Jan, zegt meer over An dan over Jan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 januari 2009, 09:25   #2217
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drugsgebruikers in onze maatschappij: een aantal van die loezers zijn geen loezers maar gewoonweg maatschappelijk onaangepaste kriminelen.

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...112&demo=False

Citaat:
maandag 12 januari 2009
Bijna helft positief bij politieactie Menen

Bij een politieactie gisterochtend in het West-Vlaamse Menen zijn vier op de tien autobestuurders die werden tegengehouden, positief bevonden voor rijden onder invloed van drugs. De helft van de betrapte automobilisten zat ook onder invloed van alcohol achter het stuur.

Bij de betrapten hadden er vijf de Franse nationaliteit. Ze hadden xtc, speed, cannabis en in één geval cocaïne gebruikt. 'De resultaten bewijzen dat onze inspanningen moeten worden voortgezet', zegt politiecommissaris Stefaan Vannieuwenhuyse van de politiezone Grensleie. 'In vergelijking met vorige acties merken we een negatieve kentering.'

De politie nam ook vijf gram marihuana en hasj in beslag. Enkelen kregen ook een pv voor verboden wapendracht. (belga)

Oud 12 januari 2009, 09:45   #2218
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
De politie nam ook vijf gram marihuana en hasj in beslag
Wat een vangst zeg
Oud 12 januari 2009, 10:10   #2219
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een vangst zeg
Dat is idd een grote vangst van gedrogeerd en bewapend gespuis. Deze actie's kan ik alleen maar aanmoedigen. Nog van dat!
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 15:45   #2220
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke harddrug? AlcohoL?
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be