Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2009, 08:15   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVDW Bekijk bericht
Frans is onze tweede taal in het onderwijs ten eerste omdat ons land hoofdzakelijk tweetalig is, ten tweede omdat we Franstalige buurlanden hebben en de kans dus groot is dat we in een tweetalige job belanden. Daarnaast is en blijft het Frans nog steeds een wereldtaal. Uiteraard is het Engels ondertussen internationaal belangrijker geworden dan het Frans, maar daarom zit het ook als verplicht vak geïntegreerd in het onderwijs vanaf het middelbaar. Daarbij, hoe meer talen men spreekt, hoe beter, dus in plaats van keuze-opties zou ik gewoon opteren beide verplichte vakken even zwaar te laten doorwegen in het lessenpakket, in plaats van Frans meer dan Engels.

Je kan de Walen niet verwijten geen Nederlands te kunnen om dan zelf te pleiten ons Frans even slecht te laten worden. Hoe kunnen we dan in godsnaam nog moreel superieur doen?
België is geen tweetalig land, alleen al omdat er ook Duits gesproken wordt, maar vooral omdat België een land is met regio's waar verschillende talen gesproken wordt. Vlaanderen is ééntalig Nederlands, Wallonië is ééntalig Frans (met uitzondering van de Duitstalige gemeenschap), enkel Brussel is in theorie tweetalig Nederlands-Frans, maar daar heb je vooral het fenomeen dat de Nederlandstaligen effectief tweetalig zijn en de Franstaligen ééntalig Frans.

maar vooral het feit dat Vlaanderen minder en minder het Frans nodig heeft, is de reden om ons taalonderwijs te herzien. uiteraard moet er nog altijd Frans gegeven worden, we blijven buren van zowel Frankrijk als Wallonië, maar voor mij is het vooral het Duits ondergewaardeerd hier. Duitsland is de 4e economie van de wereld (net voorbijgestoken door China) en is bij mijn weten ook een buurland.
Het Engels als 3e taal en het Frans als 4e taal zou een logische gevolg zijn.

en ik zou begot niet weten waarom wij moreel superieur zouden moeten zijn tav anderen?? dat lijkt me meer iets voor FDF'ers....
Oud 15 januari 2009, 10:29   #102
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is onze tweede taal in het onderwijs ten eerste omdat ons land hoofdzakelijk tweetalig is, ten tweede omdat we Franstalige buurlanden hebben en de kans dus groot is dat we in een tweetalige job belanden. Daarnaast is en blijft het Frans nog steeds een wereldtaal. Uiteraard is het Engels ondertussen internationaal belangrijker geworden dan het Frans, maar daarom zit het ook als verplicht vak geïntegreerd in het onderwijs vanaf het middelbaar. Daarbij, hoe meer talen men spreekt, hoe beter, dus in plaats van keuze-opties zou ik gewoon opteren beide verplichte vakken even zwaar te laten doorwegen in het lessenpakket, in plaats van Frans meer dan Engels.
Om te beginnen is ons land niet hoofdzakelijk tweetalig. De 2 grootste gewesten zijn eentalig (Vlaanderen) of grotendeels eentalig (Wallonië). Alleen het Brussels Gewest is tweetalig maar dat telt slechts 10% van de Belgische burgers. Ten tweede hebben we geen Franstalige buurlanden in het meervoud. Het is Franstalig buurland in het enkelvoud (Frankrijk - en kom niet af met het GH Lux aub). We hebben ook een Duitstalig buurland dat groter is dan dan Franstalig buurland moest u het vergeten zijn. Het Frans is nog altijd een wereldtaal, dat klopt, maar het Spaans is dat ook. Waar blijft het Spaans in ons onderwijs? En het Duits is in Europa de grootste taalgroep. Waar blijft het Duits in ons onderwijs? Daarom besluit ik dat de keuze van Frans als verplichte 2de taal in het onderwijs in Vlaanderen een hoog 19de eeuws gehalte heeft en niet beantwoord aan zowel de Europese als internationale realiteit van vandaag. Engels als 2de taal lijkt mij een betere keuze. En Frans, Duits en Spaans als 3de taal. En meer aandacht voor de moedertaal van allochtone leerlingen. Dat zou pas een modern taalbeleid zijn in het onderwijs in Vlaanderen.

ps : Spijtig dat Esperanto internationaal zo weinig draagvlak heeft.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 15 januari 2009 om 10:30.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 10:46   #103
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Om te beginnen is ons land niet hoofdzakelijk tweetalig. De 2 grootste gewesten zijn eentalig (Vlaanderen) of grotendeels eentalig (Wallonië). Alleen het Brussels Gewest is tweetalig maar dat telt slechts 10% van de Belgische burgers. Ten tweede hebben we geen Franstalige buurlanden in het meervoud. Het is Franstalig buurland in het enkelvoud (Frankrijk - en kom niet af met het GH Lux aub). We hebben ook een Duitstalig buurland dat groter is dan dan Franstalig buurland moest u het vergeten zijn. Het Frans is nog altijd een wereldtaal, dat klopt, maar het Spaans is dat ook. Waar blijft het Spaans in ons onderwijs? En het Duits is in Europa de grootste taalgroep. Waar blijft het Duits in ons onderwijs? Daarom besluit ik dat de keuze van Frans als verplichte 2de taal in het onderwijs in Vlaanderen een hoog 19de eeuws gehalte heeft en niet beantwoord aan zowel de Europese als internationale realiteit van vandaag. Engels als 2de taal lijkt mij een betere keuze. En Frans, Duits en Spaans als 3de taal. En meer aandacht voor de moedertaal van allochtone leerlingen. Dat zou pas een modern taalbeleid zijn in het onderwijs in Vlaanderen.

ps : Spijtig dat Esperanto internationaal zo weinig draagvlak heeft.
Ik zei dat ons land 'hoofdzakelijk' tweetalig is omdat er 'hoofdzakelijk' twee talen worden gesproken, ja niet door iedereen allebei even vlot, en ja, er is ook Duits, maar 'hoofdzakelijk' Nederlands en Frans.
Verder mag er inderdaad wat veranderen in het gewicht van de talen in ons onderwijs. Duits en Spaans zijn hoofdzakelijk opties en te beperkt. Daarom vind ik ook dat opties een onvoldoende oplossing zijn, en pleit ik voor een opname van de belangrijkste talen als basispakket, niet als eventuele optie waarbij men één taal kiest. Dat Engels daarbij het zwaarst doorweegt en er ook wat meer aandacht is voor Duits en eventueel Spaans (of esperanto, misschien moet dat maar eens vanuit staatswege worden doorgedrukt), is niet meer dan normaal.
NVDW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 13:45   #104
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heb jij ooit al Le Soir of La Libre gelezen? ooit al naar RTBF gekeken? het woord haatpropaganda bestaat hoor....
Als ik je begrijp worden er in Franstalige media "over ons" dus dingen gezegd die niet juist zijn.
Hoe zit het met datgene wat er "bij ons" over de Walen gezegd wordt?
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 14:39   #105
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Sorry hoor, maar het antwoord op al die discussies over taalonderwijs is zo simpel dat het lachwekkend is en tevens schandalig dat jullie er zelf niet opkomen.

Als je landje zo is opgebouwd als het is, dan hoort Frans in Vlaanderen als verplicht vak te bestaan en Nederlands in Wallonië ook als verplicht vak te bestaan. En dat al 100 jaar.

Als je zo ver van mekaar verwijderd bent dat je dat niet ziet, of niet wilt, waarom zou je dan nog één land zijn.

ik kan me bijna niet inhouden! Nog even en ik ga Belgenmoppen weer leuk vinden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 14:47   #106
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
.

Als je landje zo is opgebouwd als het is, dan hoort Frans in Vlaanderen als verplicht vak te bestaan en Nederlands in Wallonië ook als verplicht vak te bestaan. En dat al 100 jaar.
Het Frans is een verplicht schoolvak in Vlaanderen, wij Vlamingen kunnen er ook niks aan verhelpen dat onze franstaligen vrienden het Nederlands te min vinden om als verplicht schoolvak in te voeren.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 14:54   #107
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Als ik je begrijp worden er in Franstalige media "over ons" dus dingen gezegd die niet juist zijn.
Hoe zit het met datgene wat er "bij ons" over de Walen gezegd wordt?
het gaat er niet over dat het juist is of fout, het is dat er bijzonder geringschattend gedaan wordt over het Nederlands en Vlaanderen. zaken die je in de Vlaamse pers absoluut niet ziet.

integendeel, als de NVA een stunt uithaalt tegen de Walen dan worden ze in de Vlaamse pers ervoor veroordeeld.

In de Franstalige pers is Maingain een soort heilige.
Oud 16 januari 2009, 15:03   #108
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het gaat er niet over dat het juist is of fout, het is dat er bijzonder geringschattend gedaan wordt over het Nederlands en Vlaanderen. zaken die je in de Vlaamse pers absoluut niet ziet.

integendeel, als de NVA een stunt uithaalt tegen de Walen dan worden ze in de Vlaamse pers ervoor veroordeeld.

In de Franstalige pers is Maingain een soort heilige.
NVA wordt alzo feller gecontroleerd, gevolgd zeg maar, kan alleen de geloofwaardigheid sterken (mits zo objectief mogelijke verslaggevving)

Terwijl heiligen (spreek hier niet over wat Rome ervan vindt) vroeg of laat kunnen ontmaskerd worden, en dan ook alle krediet verliezen.
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 15:36   #109
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Het Frans is een verplicht schoolvak in Vlaanderen, wij Vlamingen kunnen er ook niks aan verhelpen dat onze franstaligen vrienden het Nederlands te min vinden om als verplicht schoolvak in te voeren.
Q.E.D.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 20:49   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En om ter zake te komen: geen probleem met een herschikking van het gewicht van de talen in ons onderwijs (Engels eerst, daarna Frans en Duits), wel tegen opties, want dan krijg je in praktijk de keuze tussen Engels of Frans, aangezien het aantal uren onderwijs in een week beperkt is.

Moet volgens uw denkwijze een leerling dan niet zijn volledige lessenpakket vrij kunnen samenstellen, puur op basis van interesse en zijn definitie van wat nu nuttig is? Wat baadt spelling immers voor iemand die auto's in elkaar wilt steken? Of wiskunde voor een schrijver in spe?
U bent tegen opties...

Tja, dan is iedere discussie eigenlijk overbodig. Dan kunnen we maar heel het onderwijssysteem afschaffen en de oude en unieke collegevorm van weleer weer invoeren.

Mocht u het niet weten: de mensheid is niet uniform; wel is het een verzameling met uiteenlopende individuen met verschillende kwaliteiten en talenten. Daarom hebben we zoiets uitgewerkt in het onderwijs als keuzevrijheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 17:12   #111
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent tegen opties...

Tja, dan is iedere discussie eigenlijk overbodig. Dan kunnen we maar heel het onderwijssysteem afschaffen en de oude en unieke collegevorm van weleer weer invoeren.

Mocht u het niet weten: de mensheid is niet uniform; wel is het een verzameling met uiteenlopende individuen met verschillende kwaliteiten en talenten. Daarom hebben we zoiets uitgewerkt in het onderwijs als keuzevrijheid.
Heerlijk, van die mensen constant een draai aan je woorden geven. Er zijn, wegens de verscheidenheid aan interesses bij leerlingen, al heel wat opties bovenop een zeker basispakket (moderne talen, latijn, extra wetenschap en/of wiskunde,...). Dat is goed, voor alle duidelijkheid. Want de opties verdiepen naargelang persoonlijke voorkeur.
Uw voorstel wil af van het basispakket door of frans, of engels te doen kiezen. Dat is in een land met meer dan 1 officiële taal als het onze complete zever en beperkt net de ontwikkeling van de algemene talenkennis van leerlingen. Onderwijs staat eerst en vooral voor een algemene vorming van kinderen, pas in tweede plaats voor specifieke ontwikkeling van die kennis en vaardigheden die ze zelf daarbovenop verkiezen. Zet u maar af van het Frans zoveel u wilt, maar probeer op basis daarvan niet ons onderwijssysteem compleet te hervormen in het nadeel van toekomstige, bij voorkeur veelzijdige, burgers die hopelijk kunnen participeren in het maatschappelijk gebeuren van het land waarin ze leven.

Laatst gewijzigd door NVDW : 17 januari 2009 om 17:12.
Oud 17 januari 2009, 17:56   #112
Shadowke

Standaard

Citaat:
Heerlijk, van die mensen constant een draai aan je woorden geven. Er zijn, wegens de verscheidenheid aan interesses bij leerlingen, al heel wat opties bovenop een zeker basispakket (moderne talen, latijn, extra wetenschap en/of wiskunde,...). Dat is goed, voor alle duidelijkheid. Want de opties verdiepen naargelang persoonlijke voorkeur.
Uw voorstel wil af van het basispakket door of frans, of engels te doen kiezen. Dat is in een land met meer dan 1 officiële taal als het onze complete zever en beperkt net de ontwikkeling van de algemene talenkennis van leerlingen. Onderwijs staat eerst en vooral voor een algemene vorming van kinderen, pas in tweede plaats voor specifieke ontwikkeling van die kennis en vaardigheden die ze zelf daarbovenop verkiezen. Zet u maar af van het Frans zoveel u wilt, maar probeer op basis daarvan niet ons onderwijssysteem compleet te hervormen in het nadeel van toekomstige, bij voorkeur veelzijdige, burgers die hopelijk kunnen participeren in het maatschappelijk gebeuren van het land waarin ze leven.
mss met meer dan 1 officiële taal maar waarvan 1 taalgroep hun taal wilt opdringen aan de andere taalgroepen. daarover gaat het!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 18:32   #113
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
mss met meer dan 1 officiële taal maar waarvan 1 taalgroep hun taal wilt opdringen aan de andere taalgroepen. daarover gaat het!
Niet in deze discussie, het ging over Walen die geen/slechter Nederlands kunnen, dan over onderwijs in Wallonië, dan over taalonderwijs in Vlaanderen.

Daarnaast denk ik niet dat er echt evil fransozen zijn die iedere avond voor ze slapengaan gemeen grinnikend in hun handen wrijven en nadenken over hoe ze morgen weer hun taal aan anderen kunnen opdringen. Wat ze wel doen is in Vlaanderen komen wonen en dan hopen dat ze door de gemeente en bij voorkeur ook op straat bediend kunnen worden in hun eigen taal.
Moeten taalgrenzen zich aanpassen aan de realiteit of staan ze historisch vast, mag Vlaanderen eisen dat ieder die er komt wonen Vlaams moet leren of is het het recht van ieder burger om in zijn eigen taal (zolang het een officiële landstaal is) bedient te worden door de overheid, daar gaat het om.
Oud 17 januari 2009, 18:52   #114
Shadowke

Standaard

Citaat:
Moeten taalgrenzen zich aanpassen aan de realiteit of staan ze historisch vast, mag Vlaanderen eisen dat ieder die er komt wonen Vlaams moet leren of is het het recht van ieder burger om in zijn eigen taal (zolang het een officiële landstaal is) bedient te worden door de overheid, daar gaat het om.
de Walen doen dat al!
- als ze naar Vlaanderen komen, eisen ze dat men Frans tegen hen praat.
- als een Vlaming naar Wallonië gaat, eist men ook dat de Vlaming in het Frans tegen hen praat.
ze vinden het Nederlands een tweerangstaal en daarom zal in Wallonië nooit het Nederlands in het basispakket zitten maar als optie.

Aangezien de Walen ons zo behandelen, moeten we dat in Vlaanderen ook maar beginnen te doen!
Oud 17 januari 2009, 18:53   #115
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard Klant in zijn eigen taal bedienen

Klant is koning ... en klant moet in zijn eigen taal bediend worden ... is logisch.

Ik bedien in klanten moedertaal en in Brussel en in Vlaanderen (Antwerpen) en in Wallonie (Bergen) ... Logisch, nuttig en zelfs nodig.

Zou ik enkel frans in Wallonie moeten spreken en enkel nederlands in Vlaanderen ??? Nog verder, Brussel is tweetalig enkel in het publiek ... dan, voor mijn privé activiteit ... enkel mijn moedertaal ?

3 weken geleden heb ik een nederlandstalig persoon in een rusthuis in Bergen gezien. Haar familie had dit keuze gemaakt omdat het goedkoper was. Verpleegsters hadden ze nooit horen spreken ... maar niemand had gedacht dat ze eventueel niet tweetalig was ... Na 2 maanden heeft ze eindelijk met mij nederlands kunnen spreken ! Vreselijk !

Dus JA tweetaligheid is NODIG, Frans moet in Vlaanderen geleerd worden en Nederlands moet in Wallonie geleerd worden.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 17 januari 2009 om 18:53.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 18:55   #116
Shadowke

Standaard

maar dat is een utopie T'serclaes aangezien het Nederlands voor onze zuiderburen een tweederangstaal is.

dat is zo altijd geweest en dat zal zo altijd zijn.
Oud 17 januari 2009, 19:10   #117
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de Walen doen dat al!
- als ze naar Vlaanderen komen, eisen ze dat men Frans tegen hen praat.
- als een Vlaming naar Wallonië gaat, eist men ook dat de Vlaming in het Frans tegen hen praat.
ze vinden het Nederlands een tweerangstaal en daarom zal in Wallonië nooit het Nederlands in het basispakket zitten maar als optie.

Aangezien de Walen ons zo behandelen, moeten we dat in Vlaanderen ook maar beginnen te doen!
Er bestaan in sommige gemeenten taalfaciliteiten in Wallonië, zoals Vloesberg,... Ik weet niet hoe het zit met de algemene kwaliteit en gebruik daarvan, punt is gewoon dat u er ten eerste een karikatuur van maakt, ten tweede dat dat debat nog volop gevoerd wordt, en dat het dus normaal is dat er aan beide zijde mensen een bepaald standpunt innemen, dusja, ook Walen in Vlaanderen die hun correspondentie van de overheid in het Frans willen en mogen (indien taalfaciliteiten) krijgen.
In plaats van u schreeuwerig af te willen zetten tegen wat u denkt dat 'de waal' denkt, moet ieder voor zich zijn positie op die 2 vragen bepalen en op basis daarvan argumenteren, niet populistische stereotypen staan schreeuwen en alle schuld bij de andere leggen om op basis daarvan te kunnen pleiten voor Vlaams separatisme. Hou u bij het inhoudelijke debat.

Laatst gewijzigd door NVDW : 17 januari 2009 om 19:15.
Oud 17 januari 2009, 19:15   #118
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Voor Franstalige Brusselaars en Waals Brabanders is het niet meer het geval ! Die hebben heel goed begrepen hoe nederlands belangrijk was.

In de Ardennen ook worden meer en meer handelaars tweetalig ... nuttig in en toerisme regio.

Ik werk sinds 8 jaar in Bergen (enkel een halve dag per week) in 8 jaar heb in enkel 3 nederlandstalig klanten gezien ... dus niet zoveel.

Utopisch ... dit denk ik niet maar er is nog veel werk te doen
Oud 17 januari 2009, 19:19   #119
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Voor Franstalige Brusselaars en Waals Brabanders is het niet meer het geval ! Die hebben heel goed begrepen hoe nederlands belangrijk was.

In de Ardennen ook worden meer en meer handelaars tweetalig ... nuttig in en toerisme regio.

Ik werk sinds 8 jaar in Bergen (enkel een halve dag per week) in 8 jaar heb in enkel 3 nederlandstalig klanten gezien ... dus niet zoveel.

Utopisch ... dit denk ik niet maar er is nog veel werk te doen
Klopt wel, ben deze zomer gaan rondtrekken in the middle of nowhere van de Ardennen en daar op allesbehalve toeristische trekpleisters tweetalige menukaarten tegengekomen, tweetalige naamsaanduiding voor een museumpje, soms spontane nederlandstalige bediening toen men hoorde dat wij Vlamingen waren,... Ondanks een heleboel taalfouten (zoals de "gevlamde pannekoek") was ik aangenaam verrast.
Oud 17 januari 2009, 19:36   #120
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Klopt ook voor Brussel :

Ik heb 5 jaar in Brussel gewoond, en ik dacht vroeger dat men in Brussel enkel Frans sprak - dit is echter totaal verkeerd. Men spreekt er Frans, Vlaams, Engels, (veel) Marrokaans en alles wat je maar kan horen. Ik groet winkeliers in het Brusselse bijna steeds in twee talen, en laat duidelijk merken dat ik van origine vlaamstalig ben. Meer dan eens word ik vervolgens geholpen in het Nederlands, en wie maalt erom dat dit niet perfect is ? En als het niet verstaanbaar is, dan schakel ik wel over in het Frans, het moet vooruit gaan. http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 17 januari 2009 om 19:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be