Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden?
Ja, zonder meer. 12 31,58%
Nee, ze moeten blijven bestaan in de huidige vorm. 5 13,16%
Nee, maar er moeten wel bepaalde aspecten van de provinciale organisatie hervormd worden. 17 44,74%
Geen mening, de provincies mogen afgeschaft worden of mogen blijven. 1 2,63%
Iets anders. 3 7,89%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2009, 12:30   #1
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard Afschaffen van de provincies.

Naar aanleiding van de vele stemmen die momenteel opgaan, deze peiling. Hebben de provincies nog een praktisch nut, of zijn het overbodige tussenniveaus geworden die maar beter afgeschaft kunnen worden?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 12:45   #2
Shadowke

Standaard

het middelste
behouden, maar intern reorganiseren en meer bevoegdheden
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 12:53   #3
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Een federaal onafhankelijk Vlaanderen zoudt ge toch niet willen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 13:06   #4
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Zowel in Nederland als Vlaanderen vind ik dat het aantal provincies en het aantal gemeentes verkleind moet worden, maar de provincies afschaffen vind ik wel heel ver gaan.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 13:10   #5
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Een federaal onafhankelijk Vlaanderen zoudt ge toch niet willen?
ik wil wel een confederaal herenigd nederland dat op termijn unitair wordt
Oud 17 januari 2009, 13:12   #6
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zowel in Nederland als Vlaanderen vind ik dat het aantal provincies en het aantal gemeentes verkleind moet worden, maar de provincies afschaffen vind ik wel heel ver gaan.
laat het maar zoals het is beste LiberaalNL.
de verschillende gemeenten van de grootsteden moeten één gemeente vormen (+ ook eigen kieskring) maar bestaand uit enkele districten.
Oud 17 januari 2009, 18:12   #7
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Met de provincies in Nederland is niet veel mis. Misschien dat je in de beide Hollanden nog wat kan rotzooien, maar verder zal het je niet in dank worden afgenomen als je de boel gaat samenvoegen. Brabant en Limburg samen gaat al niet eens lukken en dat terwijl we toch vaak als twee zeer verwante provincies worden gezien. Of de Friezen door zouden willen gaan onder b.v. de naam Drenthe,dat lijkt me ook bizar wereldvreemd. Wel zouden men misschien het zuiden van Noord-Holland en Utrecht samen kunnen voegen met Zuid-Holland opdat de gehele randstad in 1 provincie komt te liggen. Maar daarmee zou gelijk wel de provinciale dominantie van Holland enorm toenemen en de andere provincies overvleugelen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 18:14   #8
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

In België zou ik het niet weten. Het lijkt er toch op dat de mens daar maar in 2 kampen denkt: Wallonië versus Vlaanderen. Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn, vraag ik me af of de provinciale eigenheid niet weer de kop op zal steken. Trouwens, dat merk ik wel aan b.v. West-Limburgers en West-Vlamingen, die dan weer wat minder Unitair-Vlaams denken en wat meer provinciaal of streekgebonden.
Oud 17 januari 2009, 18:22   #9
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Met de provincies in Nederland is niet veel mis. Misschien dat je in de beide Hollanden nog wat kan rotzooien, maar verder zal het je niet in dank worden afgenomen als je de boel gaat samenvoegen. Brabant en Limburg samen gaat al niet eens lukken en dat terwijl we toch vaak als twee zeer verwante provincies worden gezien. Of de Friezen door zouden willen gaan onder b.v. de naam Drenthe,dat lijkt me ook bizar wereldvreemd. Wel zouden men misschien het zuiden van Noord-Holland en Utrecht samen kunnen voegen met Zuid-Holland opdat de gehele randstad in 1 provincie komt te liggen. Maar daarmee zou gelijk wel de provinciale dominantie van Holland enorm toenemen en de andere provincies overvleugelen.
Friesland, Groningen en Drenthe kunnen makkelijk worden samengevoegd onder de naam Friesland lijkt mij toch, zelfde geldt voor Overijssel en Gelderland en zoals je zelf aangaf de beide Hollanden.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 18:28   #10
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Friesland, Groningen en Drenthe kunnen makkelijk worden samengevoegd onder de naam Friesland lijkt mij toch, zelfde geldt voor Overijssel en Gelderland en zoals je zelf aangaf de beide Hollanden.
Groningers en Drenthen zijn ook geen achterlijke holbewoners meer. Die willen ook niet af van hun provinciale eigenheid om een volk te worden waar ze nooit toe behoord hebben. En de beide Hollanden samen geeft Holland teveel overwicht. Dat is psychisch natuurlijk, want het stelt geen moer voor...maar toch, onderschat de eigenheid van de mensen niet.
Oud 18 januari 2009, 00:15   #11
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groningers en Drenthen zijn ook geen achterlijke holbewoners meer. Die willen ook niet af van hun provinciale eigenheid om een volk te worden waar ze nooit toe behoord hebben. En de beide Hollanden samen geeft Holland teveel overwicht. Dat is psychisch natuurlijk, want het stelt geen moer voor...maar toch, onderschat de eigenheid van de mensen niet.
Ik ben het er mee eens dat het voor (vooral) Groningers en Drenthenaren onverteerbaar is om Fries te worden in een vergroot Friesland. Ik ben het er totaal niet mee eens dat een fusie van Noord- en Zuid Holland enkel psychisch een overwicht vormt... In dat geval zouden (iets) meer dan 6 van de 16 miljoen Nederlanders in één provincie wonen; niet echt aanvaardbaar dunkt me, omdat dan het evenwicht tussen de provincies dan totaal zoek is. Daarbij heeft het westen/ randstad nu al een reputatie (terecht of niet) in de provincie dat die toch wel meer gedaan krijgen (worden voor getrokken?) in Den Haag; die argwaan zal erg (vrijwel exponentieel) toenemen...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 januari 2009 om 00:16.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 09:17   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het middelste
behouden, maar intern reorganiseren en meer bevoegdheden
a. ... behouden ... Waarom? Welk praktisch nut hebben ze nu voor de bevolking? Kom niet af met een of ander vaag "wij-gevoel" in bepaalde provincies. Dit gaat immers over staatkundige structuren.
b. ... interen reorganiseren... Waarom? Welk doel wilt u hiermee bereiken en wat moeten we voorstellen bij zo'n reorganisatie? Wilt u de administratie reorganiseren? Of het politiek beleidsniveau?
c. ... meer bevoegdheden ... Waarom? Welke bevoegdheden wilt u? Uitvoerende of wetgevende?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 09:21   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België zou ik het niet weten. Het lijkt er toch op dat de mens daar maar in 2 kampen denkt: Wallonië versus Vlaanderen. Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn, vraag ik me af of de provinciale eigenheid niet weer de kop op zal steken. Trouwens, dat merk ik wel aan b.v. West-Limburgers en West-Vlamingen, die dan weer wat minder Unitair-Vlaams denken en wat meer provinciaal of streekgebonden.
Als West-Vlaming kan ik je verzekeren dat wij hier niet "provinciaal gebonden denken". Hier wordt streekgebonden gedacht. Naar een mogelijk wij-gevoel valt West-Vlaanderen grotendeels uiteen in vijf gebieden: de kuststreek (met Oostende als heel eigenzinnige stad), het Brugse ommeland, de Westhoek, het Kortrijkse en een hele overgangsstrook nabij Oost-Vlaanderen die sociologisch bijna volledig overhelt naar de nabijgelegen provincie.
Oud 18 januari 2009, 09:25   #14
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als West-Vlaming kan ik je verzekeren dat wij hier niet "provinciaal gebonden denken". Hier wordt streekgebonden gedacht. Naar een mogelijk wij-gevoel valt West-Vlaanderen grotendeels uiteen in vijf gebieden: de kuststreek (met Oostende als heel eigenzinnige stad), het Brugse ommeland, de Westhoek, het Kortrijkse en een hele overgangsstrook nabij Oost-Vlaanderen die sociologisch bijna volledig overhelt naar de nabijgelegen provincie.
U bent het Houtland nog vergeten, dat is de streek rond Torhout-Lichtervelde-Kortemark.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 09:27   #15
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Voor mij moeten provincies hervormt worden naar Gouwen, met een Gouwleider en een aantal specifieke bevoegdheden. Ook moeten de grenzen niet noodzakelijk gelijklopen met de huidige provincies. Over de concrete invulling zal ik nog eens nadenken.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 09:29   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
U bent het Houtland nog vergeten, dat is de streek rond Torhout-Lichtervelde-Kortemark.
Met "Brugs ommeland" bedoelde ik niet de toeristische regio, maar het invloedsgebied van Brugge. Torhout bijvoorbeeld behoort daartoe. Lichtervelde is dan weer naar Roeselare-Kortrijk gericht.
Oud 18 januari 2009, 09:38   #17
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Goed idee!
En Oost Limburg samen met West Limburg , Noord Brabant samen met Zuid Brabant en Zeeland samen met O+W Vlaanderen Vlaanderen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 09:40   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Goed idee!
En Oost Limburg samen met West Limburg , Noord Brabant samen met Zuid Brabant en Zeeland samen met O+W Vlaanderen Vlaanderen.
Waarom?
Oud 18 januari 2009, 09:44   #19
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik ben het er mee eens dat het voor (vooral) Groningers en Drenthenaren onverteerbaar is om Fries te worden in een vergroot Friesland. Ik ben het er totaal niet mee eens dat een fusie van Noord- en Zuid Holland enkel psychisch een overwicht vormt... In dat geval zouden (iets) meer dan 6 van de 16 miljoen Nederlanders in één provincie wonen; niet echt aanvaardbaar dunkt me, omdat dan het evenwicht tussen de provincies dan totaal zoek is. Daarbij heeft het westen/ randstad nu al een reputatie (terecht of niet) in de provincie dat die toch wel meer gedaan krijgen (worden voor getrokken?) in Den Haag; die argwaan zal erg (vrijwel exponentieel) toenemen...
Provincies bulken van het geld. Een groot deel daarvan kan beter besteed worden.
In de 17e eeuw hadden provincies een duidelijke bestuurlijke functie.
Nu zijn het meer culturele gebieden geworden.
De culturele entiteiten moet je zo laten, alleen de bestuurlijke taken kun je best aanpassen aan de eisen van de tijd.
Door de vele bestuurslagen, zijn beslissingen nemen over infrastructuur bijna onmogelijke zaken geworden.
Dus minder provincies zou best mogelijk en wenselijk zijn.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 18 januari 2009 om 09:50.
Oud 18 januari 2009, 09:49   #20
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom?
Waarom niet?

Het biedt veel practische ,infrastructurele ,economische en culturele voordelen.

Deze provincies zullen eerder samen gaan, dan Nederland en Vlaanderen.
Dat zie je nu al aan de Limburgen.
Als deze provincies zijn samen gegaan dan zullen de Staten vanzelf volgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be