![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#362 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2009 om 22:01. |
|
|
|
|
|
|
#363 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Jan van den Berghe, ik laat jou de discussie voeren met system want je weet er meer van als ik
|
|
|
|
|
|
#364 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Die tegenstelling heeft niets met een of andere "Waals-Vlaamse tegenstelling" te maken waarmee u hier kwam aandraven. Trouwens, ik zie ook niet goed in hoe u mgr. de Broglies Fransgezindheid als "Waals" probeert af te doen. |
|
|
|
|
|
|
#365 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tweede deel: alweer een foutieve visie. Ik heb gesteld dat er breuklijnen waren en dat die zich concentreerden rond twee belangrijke figuren in de katholieke Kerk van toen. U moet toch dringend eens aandachtig leren lezen. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 januari 2009 om 22:08. |
|
|
|
|
|
|
#366 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De protestantse Staatskerk zag haar oude privileges verdwijnen, terwijl de katholieke haar oude privileges niet meer terugkreeg. Willem I huldigde immers de godsdienstvrijheid. Dat moest zich ook weerspiegelen in het onderwijs, vond hij. Vanuit het verlichtingsideaal vond hij het dan ook noodzakelijk dat hij, als vorst, die taak opnam. Nu, wat er bij de machtsoverdracht overbleef aan katholiek onderwijs was eigenlijk bijzonder armtierig. Onder Frans bewind had men aanvankelijk alle katholieke scholen afgeschaft en een alternatief net van Franstalige scholen uitgewerkt (met onderwijzers die uit Frankrijk werden gestuurd). Dat zorgde ervoor dat na enkele jaren de zuidelijke Nederlanden de hoogste graad analfabetisme kende in westelijk Europa. Uw bewering als zou de geestelijkheid het monopolie hebben gehad onder Frans bewind over het onderwijs, is ronduit foutief. Naar het voorbeeld van de vroegere "verlichte despoten" als de Oostenrijkse keizers en keizerinnen, werkte Willem I aan dit schoolnet. Er was in de zuidelijke Nederlanden bijvoorbeeld geen school voor de opleiding van onderwijzers (wie in Franse tijd onderwijzer wou worden, moest naar het eigenlijke Frankrijk uitwijken). Daarom richtte Willem de zogenaamde kweekschool van Lier op. En in tegenstelling tot wat u denkt, werd de leiding toevertrouwd aan... Zuid-Nederlanders (Belgen). Willem I stichtte ook de rijksuniversiteit van Gent (onderwijstaal: Latijn!; alleen de leergangen Nederlands werden in het Nederlands onderwezen). Dit alles was heel belangrijk, want in de korte tijd dat Willem over België regeerde, zorgde dit ervoor dat er een Nederlandstalige elite kon gevormd worden. De belangrijkste figuren zullen een rol spelen in de latere Vlaamse Beweging. |
|
|
|
|
|
|
#367 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals al eerder aangestipt, waren er geen noemenswaardige verschillen tussen wat als de gangbare standaardtaal gebruikelijk was in resp. Noord en Zuid. Het betrof eerder details als spellingsverschillen of grammaticale verschillen. Willems, de vader van de Vlaamse Beweging, die het allemaal heeft meegemaakt, heeft dat indertijd gebundeld in een verhandeling. "Over de Hollandsche en Vlaamsche schyfwyzen". |
|
|
|
|
|
|
#368 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De verpaupering was niet zozeer het gevolg van Willems politiek, maar wel van een achteruitgaand economisch klimaat. Zoals wel vaker richtte een deel van de verpauperde stadsbevolking zich ergens tegen. In dat geval tegen Willem en diens ambtenaren. Dit was evenwel niet de drijfveer in de scheiding. Dit wordt aangetoond door de grote mate van kalmte die in de rest van Vlaanderen heerste toen het in Brussel kookte.
|
|
|
|
|
|
#369 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een enthousiaste bewonderaar van Dom 'Modest' Van Assche was Arnold Smits,tevens monnik in Steenbrugge. Nu begrijpt u misschien waarom ik zo mijn bedenkingen heb bij de persoon van Arnold Smits. Maar niettegenstaande deze bedenkingen heb ik hem toch geciteerd omdat hij ook mijn stelling onderschreef, of als u verkiest, ik de zijne op dit vlak. Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2009 om 22:35. |
|
|
|
|
|
|
#370 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U valt compleet door de mand. |
|
|
|
|
|
|
#371 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ten andere, de vraag is eigenlijk niet wie Arnold Smits was (de man is enige tijd geleden overleden trouwens), maar wel of uw bewering klopt als zou diens politieke opvattingen een weerslag kennen op zijn geschiedkundig werk. U beweert dat dit het geval is. Of u suggereert het althans. Daarom mijn vraag die u tot op heden niet kon beantwoorden: toon me dat dan maar eens aan. Uit welke passages, conclusies e.d. blijkt dat Smits niet objectief tewerk ging maar zich liet inspireren door zijn politieke visies (die me trouwens volledig eerbaar toeschijnen). Welnu, aan u de eer uw eigen beweringen te bewijzen. |
|
|
|
|
|
|
#372 |
|
Banneling
|
Ik denk dat u voelt waar ik naar toe ga. En dan wordt u zenuwachtig. En dat vaarwater waar ik het over had, is in ieder geval juist. Hier zat u weer eens fout. Dus u had geen reden om daar zo tegen te fulmineren. Sta me dus toe dat ik mijn bedenkingen heb wanneer een Grootnederlander een boek schrijft over de scheiding der Nederlanden. Maar goed, ik zal u een plezier doen en een bepaalde passage (hoofdstuk) uit zijn werk lichten en daar mijn bedenkingen over geven.
Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2009 om 22:44. |
|
|
|
|
|
#373 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarom mijn nog steeds onbeantwoorde vraag: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#374 |
|
Banneling
|
Als ik u was zou ik maar niet te hard lachen. Wait and see. U lach lijkt me trouwens veel te kunstmatig. Als u nu één smiley zou hebben gebruikt of hoogstens twee, dan was u jolijt geloofwaardig geweest. Nu lijkt het me meer een krampachtig lachen.
Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2009 om 22:47. |
|
|
|
|
|
#375 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zal u trouwens een bijkomend element geven: ik waardeer inderdaad Smits' werk, ook omdat ik de auteur persoonlijk gekend heb. Ik weet waarvoor de man staat (of stond beter gezegd) en hoe ernstig hij bij de uitwerking van zijn studie heeft gehandeld. Ik zie dus met een heel gerust hart naar uw bewijsvoering uit. Op geen enkel punt zult u uw bewering kunnen hard maken. Daar ben ik zeker van, én daarom kan ik met uw loze beweringen lachen. Maar goed, u heeft de hand in de ring geworpen. Aan u dus de bewijzen op tafel te leggen. Dom Smits tapt volgens u "uit hetzelfde vaatje". En d�*t wil ik dus wel eens bewezen zien aan de hand van diens studie. Komaan, system, toon eens aan dat het meer is dan wat loze woorden! |
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2009 om 22:57. |
|
|
|
|
|
|
#377 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neen, niet iedereen die uit een ander vaatje tapt, is een belgicist. U echter bent wel een belgicist. Dat is onmiskenbaar gebleken uit reeds eerdere discussies. |
|
|
|
|
|
|
#378 |
|
Banneling
|
Ja... daar zal toch wel een tijdje overgaan. Ik kan dat niet precies zeggen. Maar zeker binnen 12 maanden van nu af te rekenen (ik zal toch het een ander moeten opzoeken). Dus vóór 25 januari 2010. Dus de afspraak is wel dat ik een hoofdstuk eruit licht en dat ik u wijs op (volgens mij)onjuiste of onvolledige informatie in het boek van Smits. Dat is mijn voorstel. Tenzij onvoorziene omstandigheden roet in het eten komen gooien. Maar dan laat ik u dat weten via een mail via dit forum.
Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2009 om 23:21. |
|
|
|
|
|
#379 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De zaak is trouwens niet wat u van Smits' werk vindt, maar wel of de studie van Smits de toetsing doorstaat met andere academische werken van autoriteiten over die periode. |
|
|
|
|
|
|
#380 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ontevredenheid die nog versterkt werd doordat de overheid zich niets aantrok van de sociale ellende. Want die vond het nodig de broodprijs –via het zogenaamde maalrecht- op te drijven. Toch bleek diezelfde overheid geld genoeg te bezitten voor wat werd aanzien als luxe en verkwisting bijvoorbeeld de 7000 gulden voor het vuurwerk of de feestelijke verlichting van de stad ( Brussel) ter gelegenheid van de verjaardag van koning Willem. Dit werd ervaren door het volk als een provocatie. Rellen bleven dan ook niet uit. En als toen er hier en daar een met een Franse vlag werd gezwaaid, dan had dat niets te maken met invloed van de Fransen of franstaligen, maar wel met de Franse revolutionaire symbolen van 'Vrijheid ,Gelijkheid, Broederlijkheid'. Het had hier niets te maken met de imperalistische of enige agitatie vanuit Parijs en nog minder met het verlangen tot wederaansluiting bij Frankrijk. Ook de geslaagde Juli-revolutie in Frankrijk inspireerde een gedeelte van de opstandelingen. Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2009 om 10:56. |
|
|
|
|