Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2009, 21:30   #2261
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ho, accentverlegging; ik had van 1 persoon met ziektebeeld persoonlijk vernomen dat hij zich met dat spul in betere conditie voelde dan met gebruikelijke medicijnen en verder zowel vóór als na dat moment beweringen in zulke richting(en) gelezen.

Met "weten" bedoelde ik dus dat ik "weet heb" van beweringen die al een tijd de ronde deden en waarvan ik de wetenschappelijke achtergrond niet kon/kan achterhalen, ergo dat het verhaal waarnaar je verwees voor mij geen nieuw gezichtspunt bevat.

Zoals jij het hierboven neerzet, lijkt het trouwens verdacht veel op een aansporing aan gezonde mensen om dat spul te gaan gebruiken en het zou mij ten zeerste verwonderen als daartoe een traceerbaar wetenschappelijk draagvlak zou bestaan.

"Grenswetenschap", jaja.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/g...p+kwakzalverij

Hier nog iets van vergelijkbaar "niveau":

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=2582
Scientific american geloof je ook niet?
http://www.sciam.com/blog/60-second-...eim-2008-11-19

onderzoekers aan de Ohio State Universe
http://www.eurekalert.org/pub_releas...-sah111408.php
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 23:09   #2262
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik kwam gisteren een diabitikus tegen. Hij was helaas ook alkoholverslaafd. Maar hij zei me wel dat hij zich veel beter voelde als diabetikus, als hij toch af en toe een pintje kon drinken. Hij zou dan minder moeten spuiten. ...maar of ik hem geloofde ...

Morgen kom ik een diabetikus tegen, die helaas ook verslaafd zal zijn aan kannabis ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 23:16   #2263
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kwam gisteren een diabitikus tegen. Hij was helaas ook alkoholverslaafd. Maar hij zei me wel dat hij zich veel beter voelde als diabetikus, als hij toch af en toe een pintje kon drinken. Hij zou dan minder moeten spuiten. ...maar of ik hem geloofde ...

Morgen kom ik een diabetikus tegen, die helaas ook verslaafd zal zijn aan kannabis ....
Helaas? Het roken van cannabis heeft een positief effect op uw suikergehalte in het bloed. Vast veel beter dan een pint drinken voor een diabeticus.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 00:27   #2264
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik toch nog eens herhalen dat het de maatschappij is die hipokriet is (en dat dat nog niet eens zo slecht is, bla bla ...) terwijl ikzelf probeer om helemaal niet hipokriet te zijn enz. zie eerder gevoerde diskussie.

Ik moet dus helemaal niet draaien of liegen; en als ik me vergis, zoals in andere draden al gebeurd is, dan heb ik daar niet de minste moeite mee om dat toe te geven, hier op dit forum niet of elders niet ...

toch bedankt voor je waardering voor mijn boerenverstand.
Hola hier heb ik je:

Citaat:
Waarom zouden we niet hipokriet mogen zijn? We zijn toch maar mensen zeker??
Mooie tegenspraak

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 17 januari 2009 om 00:28.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 00:41   #2265
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Elk zinnig mens weet dat de marihuana plant boordenvol goeie eigenschappen zit. Enkel de angstige medemens wiens denken door de farmaindustrie gestuurd wordt weigert dit te beseffen.
Het grappige is dat de farmaceutische industrie de grootste producent is van 'drugs'.
Pijnstillers en slaappillen zijn opiumderivaten net zoals heroine en morfine (het spul dat de tandarts in je kaak spuit).
Alle anesthesie middelen, waaronder het beroemde lachgas, worden ook geclasseerd als harddrugs. In de 19-de eeuw werd lachgas dikwijls gebruikt als recreatief roesmiddel.
De lijst gaat oneindig door van rilatine tot de broertjes en zusjes van XTC.

Elke persoon die medicijnen genomen heeft, naar de tandarts is gegaan voor een vulling of geopereerd is onder invloed geweest van harddrugs. Zo simpel is dat.
Junkies

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 17 januari 2009 om 00:41.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 01:27   #2266
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Scientific american geloof je ook niet?
http://www.sciam.com/blog/60-second-...eim-2008-11-19

onderzoekers aan de Ohio State Universe
http://www.eurekalert.org/pub_releas...-sah111408.php
Erg wazig nog allemaal, maar MISSCHIEN zit er iets nuttigs in die proeven.

Er zijn nog veel meer (oude) verhalen over geneeskrachten in cannabis tegen enorm veel kwalen/defecten maar meestal blijft het bij 1 publicatie cq sterk verhaal en daarna niets meer. Hier zoiets: http://www.cannaclopedia.be/Glioma.htm

Hopelijk komt er ook nog een tussenbericht over de levensverwachting van oudere ratten bij langdurige behandeling met de stofjes in voorbereiding, in vergelijking tot onbehandelde even oude ratten en eventueel ook ten opzichte van ratten die er redelijk jong mee begonnen ....

Uit jouw link naar "eurekalert":
Citaat:
What they already know is THC alone isn't the answer.

"The end goal is not to recommend the use of THC in humans to reduce Alzheimer's," Marchalant said. "We need to find exactly which receptors are most crucial, and ideally lead to the development of drugs that specifically activate those receptors. We hope a compound can be found that can target both inflammation and neurogenesis, which would be the most efficient way to produce the best effects."

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 januari 2009 om 01:33.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 02:05   #2267
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik geloof daar geen ene donder van. Het is algemeen bekend dat de gemiddelde gebruiker de vergiftigingsgestuurde bewustzijnsvernauwing ervaart als "geestverruiming" en klanken uitstoot die de niet-gedrogeerde omstanders opvatten als wartaal. Ik heb de rotzooi ooit zelf geproefd en goed opgelet in de navolgende dagen, gewoon beter NIET DOEN.

Natuurlijk blijft het mogelijk dat iemand, eenmaal geraakt in een toestand van ongeneesbaar lichamelijk en/of mentaal verval, baat heeft bij om het even welke symptoombestrijding en uiteraard daarover van mijn kant geen kwaad woord.
Vergiftiginggestuurd? Als u wilt oordelen zou u moeten weten dat THC geen schadelijke molecule is.
Oud 17 januari 2009, 08:56   #2268
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Erg wazig nog allemaal, maar MISSCHIEN zit er iets nuttigs in die proeven.

Er zijn nog veel meer (oude) verhalen over geneeskrachten in cannabis tegen enorm veel kwalen/defecten maar meestal blijft het bij 1 publicatie cq sterk verhaal en daarna niets meer. Hier zoiets: http://www.cannaclopedia.be/Glioma.htm

Hopelijk komt er ook nog een tussenbericht over de levensverwachting van oudere ratten bij langdurige behandeling met de stofjes in voorbereiding, in vergelijking tot onbehandelde even oude ratten en eventueel ook ten opzichte van ratten die er redelijk jong mee begonnen ....

Uit jouw link naar "eurekalert":
Voor meer publicaties over de onvloed van cannabis op hersentumoren.
http://www.cannabis-med.org/dutch/nav/home-search.htm

Natuurlijk zullen wetenschappers niet aanraden om THC te verbruiken.
Het is enerzijds bij wet verboden, en anderzijds vormen ze dat liever om tot pillen want dat zal geld opbrengen.
Grenswetenschap verwoordde het ook.
"Natuurlijk roepen de wetenschappers niet op om nu massaal wiet te gaan roken, zoals het brave wetenschappers betaamt zoeken ze liever naar een synthetisch medicijn dat overeenkomt met de structuur van het high-makende THC-bestandsdeel in wiet. Natuurlijk is dat een politieke keuze. Op de vraag of mensen waarbij de erfelijke ziekte Alzheimer in de familie zit gebaat zijn bij het roken van wiet antwoordde de wetenschapper: "dat zeggen we niet, maar het zou best kunnen werken".
Voor wie het zekere voor het onzekere wil nemen... er zijn nog coffeeshops. "
Oud 17 januari 2009, 11:35   #2269
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Hola hier heb ik je:

Mooie tegenspraak
"We" dat zijn gij en ik tesamen hé. Of ook wel "de maatschappij genoemd".

("wij" kan ook koninklijk meervoud zijn, maar dat is het hier zeker niet)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 januari 2009, 11:52   #2270
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
...
Voor wie het zekere voor het onzekere wil nemen... er zijn nog coffeeshops. "
Vooraleer je aanvangt met je reisje naar gedoogland Nederland, met zijn koffiewinkels waar men eigenlijk iets anders dan koffie verhandelt, neem je best even je laptop en internetverbinding ter hand, om te zien welke winkel presies open is vandaag.

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...117&demo=False

Citaat:
zaterdag 17 januari 2009
Nederland jaagt op drugswinsten

JUSTITIE

Is de splinternieuwe skihal Snowbase in Terneuzen betaald met crimineel geld, afkomstig van coffeeshop Checkpoint?
De Nederlandse justitie heeft beslag laten leggen op de skihal Snowbase, in Terneuzen. 'De skihal is gebruikt om drugsgeld wit te wassen', zegt justitie.

De Terneuzense coffeeshop Checkpoint heeft de deuren moeten sluiten, maar justitie laat de drugssupermarkt niet met rust. Het gerecht is op zoek naar de monsterwinsten van de coffeeshop.

Alleen al tussen januari 2006 en de sluiting, in mei 2008, zou Checkpoint een crimineel vermogen van 27,5 miljoen euro vergaard hebben. Checkpoint was de best draaiende coffeeshop van Nederland en had veel Belgen en Fransen als klant.

Bij twee invallen in 2008 werden tientallen kilo's softdrugs in beslag genomen en drie kopstukken van de coffeeshop aangehouden, maar het geld zelf was via de vennootschap achter de coffeeshop grotendeels naar het buitenland versluisd. Het openbaar ministerie heeft nu zijn oog laten vallen op de splinternieuwe skihal Snowbase in Terneuzen. Kostprijs: 20 miljoen euro.

Justitie kwam op dat spoor toen in 2005 de onderhandelingen tussen Rabobank en de projectontwikkelaar van de skihal over een lening afsprongen. De bank rook onraad: de projectontwikkelaar kon de herkomst niet bewijzen van de 2,5 miljoen euro die het cash had betaald voor de gronden.

'Dat was een vestzak-broekzakoperatie', zegt Justitie. 'Die gronden waren eigendom van Checkpoint. De vennootschap van de coffeeshop heeft 7,5 miljoen euro drugsgeld geleend aan de projectontwikkelaar: 2,5 miljoen om de gronden af te kopen en 5 miljoen als investering in de hal.' Ook de resterende 13,5 miljoen euro die Hersenco - ondanks het forfait van Rabobank - toch nog bijeenkreeg, zou volgens justitie uit dezelfde criminele spaarpot komen.

'Het vermoeden rijst dat de fondsen voor de skihal volledig vanuit Chess BV geleverd zijn', zegt de rechtbank, die het beslag op Snowbase bevestigde. 'De initiatiefnemers van de skihal hadden kunnen weten dat het om crimineel geld ging. En als ze het niet wisten, dan hadden ze dat kunnen vermoeden. '

Voor de rechter is het duidelijk: de hele constructie werd bedacht om via de skihal geld wit te wassen.

Het beslag op de skihal staat de verdere exploitatie voorlopig niet in de weg, maar het hypothekeert de toekomst van het project: als de rechter later dit jaar tegen Checkpoint oordeelt dat de coffeeshop effectief gerund werd door een criminele organisatie, zal justitie het illegaal verzamelde vermogen aanslaan. Op dat moment dreigt de nieuwe skihal onder de neus van de eigenaars verkocht te worden. (wdb)

(wdb

Oud 17 januari 2009, 13:48   #2271
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Vooraleer je aanvangt met je reisje naar gedoogland Nederland, met zijn koffiewinkels waar men eigenlijk iets anders dan koffie verhandelt, neem je best even je laptop en internetverbinding ter hand, om te zien welke winkel presies open is vandaag.

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...117&demo=False
Dank je voor je bezorgdheid.

Dank zij de link van Willem vond ik ook dit bericht.

Wetenschap: Waarom cannabisrokers minder risico lopen op kanker dan tabaksrokers
http://www.cannabis-med.org/dutch/bu...n=longkanker#1
Oud 17 januari 2009, 15:56   #2272
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Ik moet waarschijnlijk een apart geval zijn als mens.
Want van een gebrek aan toiletpapier gedurende enkele weken zou ik wel degelijk ongelukkig zijn en ambetant lopen.
Terwijl ik toch niet dagelijks verheugd ben op het moment dat ik het velletje papier van de rol kan scheuren. Want ik sta (zit) daar niet (wel) bij stil: het is er gewoon en het moet er gewoon zijn.
Ah zie, nen wc-papierjunk. Welkom terug bij de grote familie loezers. Nu we terug op voet van gelijkheid zijn, begrijp je misschien waarom dat cannabisverbod niet rechtvaardig is.
"het is er gewoon en het moet er gewoon zijn": mooi, maar misschien brengen deze filosofische mijmeringen ons iets te ver van het onderwerp.Tenzij dat ook één van de redenen is waarom je vindt dat ze dat cannabisverbod in stand moeten houden? "Het verbod is er gewoon en het moet er gewoon zijn", maar wat doe je dan met: "Cannabisgebruik is er gewoon en het moet er gewoon zijn"? Uiteindelijk blijft dan alles zoals het was. Misschien vind je dat wel zo leuk aan discussiëren over drugbeleid: in de praktijk lijkt het altijd of je de discussie 'wint', want het beleid blijkt met jouw logica te werken, zodat er eigenlijk niets verandert. (Het biedt de mogelijkheid eens goed neer te kijken op 'de zwakkeren' en de mogelijkheid om jezelf te presenteren als 'de normale', of zelfs 'de sterkere'.)
MartinVeltjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 16:23   #2273
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
Ah zie, nen wc-papierjunk. Welkom terug bij de grote familie loezers. Nu we terug op voet van gelijkheid zijn, begrijp je misschien waarom dat cannabisverbod niet rechtvaardig is.
"het is er gewoon en het moet er gewoon zijn": mooi, maar misschien brengen deze filosofische mijmeringen ons iets te ver van het onderwerp.Tenzij dat ook één van de redenen is waarom je vindt dat ze dat cannabisverbod in stand moeten houden? "Het verbod is er gewoon en het moet er gewoon zijn", maar wat doe je dan met: "Cannabisgebruik is er gewoon en het moet er gewoon zijn"? Uiteindelijk blijft dan alles zoals het was. Misschien vind je dat wel zo leuk aan discussiëren over drugbeleid: in de praktijk lijkt het altijd of je de discussie 'wint', want het beleid blijkt met jouw logica te werken, zodat er eigenlijk niets verandert. (Het biedt de mogelijkheid eens goed neer te kijken op 'de zwakkeren' en de mogelijkheid om jezelf te presenteren als 'de normale', of zelfs 'de sterkere'.)
Luistert hé wietpaffer,
als ik op 't twoilet zit, moet ge mij gerust laten hé. Ge gaat hier achter mijn gat mijn verbruik van twoiletpapier niet in statistische kolommen, taartdiagrammen of eksel-blaadjes gaan gieten hé.

joke hé

wat ik eigenlijk wou zeggen: ik diskuteer niet - het is mijn karakter niet - in termen van een diskussie winnen of verliezen.
Ik diskuteer wel met volle overtuiging, als ik van iets overtuigd ben.
(Toch hier op het forum.
In het echte leven heb ik al dikwijls de vruchten geplokken van te kunnen zwijgen en wachten tot mijn beurt komt, als ze al komt.)

Ge moet u dus niet in uw gat gebeten voelen. Aak, wat een idee, gij die geen twoiletpapier genegen zijt.
Geen dergelijke Westerse lukse nodig hebben, is dat ook een neveneffekt van rechtstreekse inademing van kannabisverbranding?

Oud 17 januari 2009, 18:18   #2274
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Luistert hé wietpaffer,
als ik op 't twoilet zit, moet ge mij gerust laten hé. Ge gaat hier achter mijn gat mijn verbruik van twoiletpapier niet in statistische kolommen, taartdiagrammen of eksel-blaadjes gaan gieten hé.

joke hé

wat ik eigenlijk wou zeggen: ik diskuteer niet - het is mijn karakter niet - in termen van een diskussie winnen of verliezen.
Ik diskuteer wel met volle overtuiging, als ik van iets overtuigd ben.
(Toch hier op het forum.
In het echte leven heb ik al dikwijls de vruchten geplokken van te kunnen zwijgen en wachten tot mijn beurt komt, als ze al komt.)

Ge moet u dus niet in uw gat gebeten voelen. Aak, wat een idee, gij die geen twoiletpapier genegen zijt.
Geen dergelijke Westerse lukse nodig hebben, is dat ook een neveneffekt van rechtstreekse inademing van kannabisverbranding?
Je toiletpapiergebruik dat wetenschappelijk ontleed wordt, zou inderdaad lachwekkend zijn. Niemand heeft daar zaken mee. Het zou nog lachwekkender zijn als ze op basis van veronderstellingen en vooroordelen wc-papier blijvend zouden verbieden (als je zelf geen wc-papiergebruiker bent, natuurlijk). Cannabisgebruik is even privé als wc-papiergebruik, de wetgever moet alleen maar reguleren, niet verbieden.
Het siert je dat je niet meestapt in een winnaars/verliezers-verhaal. Anderzijds wordt de discussie nogal steriel als je op voorhand vastlegt dat je toch volledig bij je eigen overtuiging gaat blijven. Wat maakt je dan zo gelukkig bij het discussiëren over drugbeleid?
Ik ben toiletpapier wel genegen, maar mijn geluk is er niet van afhankelijk. Bij cannabis is dat hetzelfde. Eigenlijk ben jij toch ietsje zwaarder verslaafd (waarmee ik niet wil zeggen dat je een grotere loezer zou zijn).
MartinVeltjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 18:51   #2275
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grappige is dat de farmaceutische industrie de grootste producent is van 'drugs'.
Pijnstillers en slaappillen zijn opiumderivaten net zoals heroine en morfine (het spul dat de tandarts in je kaak spuit).
Alle anesthesie middelen, waaronder het beroemde lachgas, worden ook geclasseerd als harddrugs. In de 19-de eeuw werd lachgas dikwijls gebruikt als recreatief roesmiddel.

Elke persoon die medicijnen genomen heeft, naar de tandarts is gegaan voor een vulling of geopereerd is onder invloed geweest van harddrugs. Zo simpel is dat.
Junkies
Vermoedelijk wel één van de belangrijkste posts van de draad.
Oud 18 januari 2009, 21:10   #2276
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Junkies
Ik zie eigenlijk het grappige daar niet van in.

Toch niet als ik zie dat ik daar ferm mee geholpen werd, die ene keer zowat 15 jaar geleden dat ik eens onder het mes moest;
toch niet als ik zie dat een familielid met een kankergezwel volgespoten werd driemaal per week met chemikaliën;
toch niet als ik zie dat een kollega met een pijnpomp rondloopt omdat hij zonder dat masjien waarschijnlijk gewoonweg zou sterven van pijn;
en al evenmin als ik die vriend zie die een probleem heeft met misbruik van legale geneesmiddelen: hij ziet er opgezwollen uit als een overrijpe en in de prijzen gevallen pompoen en leeft van de ziekenkas; ik twijfel of hij ooit nog zal kunnen werken ...

Ik zie, toch in de gebruikte bewoordingen, er zelfs niet de relavantie in voor deze draad.

Oud 27 januari 2009, 01:13   #2277
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

de realiteit is voor sommigen nu eenmaal te pijnlijk; zij grijpen dan naar voorgeschreven medicijnen en liegen zichzelf voor beter te zijn dan anderen en kunnen het relevante van het niet relevante niet meer onderscheiden. Mijn medeleven hebben ze.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 16:49   #2278
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
de realiteit is voor sommigen nu eenmaal te pijnlijk; zij grijpen dan naar voorgeschreven medicijnen en liegen zichzelf voor beter te zijn dan anderen en kunnen het relevante van het niet relevante niet meer onderscheiden. Mijn medeleven hebben ze.
De realiteit is inderdaad pijnlijk; en niet iedereen kan er tegen op dezelfde manier.

Naar aanleiding van de moorden op de kindjes in de kinderopvang te Dendermonde, werd een spesialist van een psichiatrisch sentrum om zijn mening gevraagd.
Die man neemt letterlijk het woord kannabis in de mond, als trigger voor het uitbreken van de psichose.
Aub, zulke dingen horen niet thuis in de supermarkt, de koffiewinkel, de keukenkast, het uitgangsleven.
Hoogstens in de apoteek. Op voorschrift. Om te genezen of om pijn of leed te verzachten bij het genezen, of zelfs als genezen niet meer mogelijk is. Maar niet om ons te amuzeren.

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=Q125MI8T

de bewuste paragraaf:
Citaat:
Psychiatrische instellingen worden meer en meer geconfronteerd met jonge psychoten. Niet noodzakelijk omdat meer mensen er genetisch vatbaar voor worden, maar de maatschappelijke omstandigheden zitten tegen. 'In ideale omstandigheden blijft de psychose onderhuids', zegt De Cuyper. 'In de zorgzame samenleving op het platteland van vroeger konden mensen op vele soorten opvang rekenen. Maar onze maatschappij wordt harder, de lat ligt zeer hoog, het wordt voor jongeren almaar moeilijker om zich te bewijzen.' Studies wijzen uit dat verstedelijking een nefaste invloed heeft op psychose. Drugs en vooral cannabis zijn een belangrijke uitlokker, net als armoede en maatschappelijke uitsluiting. De voorbije 25 jaar is het aantal colloquaties nagenoeg elk jaar gestegen.

de ganse tekst voor wie het interesseert:

Citaat:
Jongeren met waanbeelden

Al 15 reacties | reageer zelf

BRUSSEL - Stilaan groeit dus toch een soort 'verklaring' voor de waanzin van Kim De Gelder. Een teruggetrokken en stille jongeman moet zich in het volwassen leven bewijzen, maar vervalt in psychose en delirium. Almaar meer jongeren hebben er last van, en almaar vaker laat hun familie of omgeving hen colloqueren.
Van onze redacteur

Psychose is in opmars, bevestigen psychologen en psychiaters, en ze manifesteert zich vooral bij jongvolwassenen. Meer mannen dan vrouwen lijden eronder. Als adolescent zijn ze stil en teruggetrokken, met vrienden laten ze zich niet in, seksuele relaties vlotten niet. In hun late tienerjaren of jaren als vroege twintiger, wanneer ze zich maatschappelijk moeten waarmaken, keren ze zich af van de wereld en glijden ze helemaal weg in de psychose. Ze worden de typische geesteszieken: opgesloten in een onbegrijpelijke 'gekke' logica, gedreven door stemmen die hen dwingend opdrachten geven, onbereikbaar voor familie, partners of vrienden.

'Ze zitten vast in hun waanvoorstellingen', zegt Roel De Cuyper, directeur van het psychiatrisch Centrum Sleidinge. In Sleidinge laten veel psychoten zich vrijwillig behandelen. 'Het is een gevaarlijke fase, vaak worden ze verteerd door paranoia, hun waanbeelden kunnen alle kanten uit.' Ze kunnen met ongecontroleerd geweld uit de hoek komen, tegen de omgeving maar ook tegen zichzelf. Daarom worden ze meer dan andere geesteszieken door hun familie of omgeving gecolloqueerd, of in gedwongen opname geplaatst, zoals dat tegenwoordig heet. Dat is een ingrijpende maatregel, die bijna altijd gepaard gaat met een schrijnend sociaal drama.

Kim De Gelder maakte op zijn zestiende een zware depressie door, zei zijn advocaat gisteren. Hij vertoonde bizar gedrag. Zijn ouders wilden hem op zijn achttiende laten colloqueren, maar een psychiater vond dat niet nodig. De Gelder kreeg een behandeling. Blijkbaar liep het bij de opvolging fout.

'Natuurlijk krijg je nu de vraag of de psychiater niet doortastender had moeten ingrijpen', zegt De Cuyper. 'Maar zelfs met de grootste expertise kan je niet altijd voorspellen of en hoe een psychose zal ontaarden. (zie inzet) Je kan niet iedereen colloqueren die enige aanleiding geeft tot een vermoeden van geweld tegen zichzelf of tegen anderen. Hoe gruwelijk dat ook klinkt, af en toe zullen patiënten doorslaan. Elke behandeling brengt risico's met zich. Die risico's zijn berekend. Als je elk risico wil uitsluiten, kan je niet meer behandelen en naar genezing streven.' Dan moet elke potentieel gewelddadige psychoot worden opgesloten.

De risico's zijn berekend omdat ook psychoten doorgaans met klein geweld beginnen. Ze dreigen mensen in hun omgeving af, gedragen zich agressief en onberekenbaar, vooral verbaal halen ze hard uit. Of ze dreigen zelfmoord te plegen. De politie wordt erbij gehaald, die het parket waarschuwt en met de familie of omgeving de spoedprocedure tot verplichte opname start. Kim De Gelder kwam niet eerder met de politie in aanraking. Met zijn plotselinge uitzinnige geweld lijkt hij dan toch op één vlak een uitzondering.

Psychiatrische instellingen worden meer en meer geconfronteerd met jonge psychoten. Niet noodzakelijk omdat meer mensen er genetisch vatbaar voor worden, maar de maatschappelijke omstandigheden zitten tegen. 'In ideale omstandigheden blijft de psychose onderhuids', zegt De Cuyper. 'In de zorgzame samenleving op het platteland van vroeger konden mensen op vele soorten opvang rekenen. Maar onze maatschappij wordt harder, de lat ligt zeer hoog, het wordt voor jongeren almaar moeilijker om zich te bewijzen.' Studies wijzen uit dat verstedelijking een nefaste invloed heeft op psychose. Drugs en vooral cannabis zijn een belangrijke uitlokker, net als armoede en maatschappelijke uitsluiting. De voorbije 25 jaar is het aantal colloquaties nagenoeg elk jaar gestegen.

Psychose is behandelbaar. Met medicatie en psychotherapie, door de familie of omgeving er nauw bij te betrekken, en door de patiënt ook na een vrijwillige of gedwongen opname goed op te volgen. Maar het is een moeizame weg. Vaak blijft het niet bij één gedwongen opname. Psychose die onbehandeld blijft, ontwikkelt zich tot schizofrenie. Daaraan is nog weinig te verhelpen. 'Wij geloven in genezing', zegt De Cuyper. 'We hebben genoeg voorbeelden van patiënten die perfect in de maatschappij zijn gereïntegreerd.' Eens gek is dus niet altijd gek.

Zelfs psychoten die gewelddadig hebben uitgehaald en die niet tijdelijk gecolloqueerd maar door de rechter geïnterneerd zijn, hoeven niet voor eeuwig naar de kerker van de gedwongen psychiatrie. Drie psychiatrische instellingen specialiseren zich in het 'resocialiseren' van veroordeelde geesteszieken. Het is een proces van jaren. De meeste geïnterneerden hebben geweldsdelicten gepleegd. Ze zijn psychotisch, of ze lijden aan persoonlijkheidsstoornissen, of ze zijn mentaal gehandicapt. De rechter vond hen ontoerekeningsvatbaar voor de misdrijven die ze pleegden. Ze vormen een 'middelgroot risico', De Gelder maakt dus geen kans.

Met kleine stapjes krijgen ze meer vrijheid. 'Eigenlijk is onze job terugval te voorkomen', zegt psychiater Rudy Verelst, diensthoofd van het Forensisch Rehabilitatietehuis voor geïnterneerden van het Universitair Centrum Sint-Kamillus in Bierbeek. Ze hebben er strakke juridische procedures en medische protocollen voor, om te beslissen wanneer het risico geweken is. Een test geeft op een schaal van 1 tot 20 aan hoeveel kans er is dat een psychoot, psychopaat, narcist of borderliner hervalt en opnieuw een misdrijf pleegt. Het blijft giswerk. Criminologen, psychiaters, psychologen en maatschappelijk werkers, ze hebben er allemaal hun zeg in. Maar ook zij kunnen zich miskijken. 'Dat een patiënt die onder behandeling is, zulke feiten zou plegen, is onze nachtmerrie', zegt Verelst. Zwaarwichtige feiten bleven voorlopig uit.

Karel Verhoeven

Oud 28 januari 2009, 16:55   #2279
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De realiteit is inderdaad pijnlijk; en niet iedereen kan er tegen op dezelfde manier.

Naar aanleiding van de moorden op de kindjes in de kinderopvang te Dendermonde, werd een spesialist van een psichiatrisch sentrum om zijn mening gevraagd.
Die man neemt letterlijk het woord kannabis in de mond, als trigger voor het uitbreken van de psichose.
Aub, zulke dingen horen niet thuis in de supermarkt, de koffiewinkel, de keukenkast, het uitgangsleven.
Hoogstens in de apoteek. Op voorschrift. Om te genezen of om pijn of leed te verzachten bij het genezen, of zelfs als genezen niet meer mogelijk is. Maar niet om ons te amuzeren.

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=Q125MI8T

de bewuste paragraaf:

de ganse tekst voor wie het interesseert:
Tracht je nu te argumenteren dat cannabis (correcte schrijfwijze; met een c dus) de oorzaak van zijn gruweldaden is?
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 17:21   #2280
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Tracht je nu te argumenteren dat cannabis (correcte schrijfwijze; met een c dus) de oorzaak van zijn gruweldaden is?
Bah nee gij !
Herlees mijn post eens: ik siteer enkel den direkteur van Sleidinge, die iets zegt over het al dan uitbreken van een onderhuidse psichose.
Om dan iets te poneren over voorzichtigheid bij het gebruik van zaken die soms als geestesverruimend getipeerd worden.

(of tracht jij enkel het soort onderwijzerke dat zijn diploma met veel hereksamens, bissen, trissen en een dikke deliberatie verkregen heeft, uit te hangen?)

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be