![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Heeft Belgie een eigen bank nodig? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 50,00% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 50,00% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verschillende spelers van Oranje zagen het trouwens ook, die haat in de ogen van met name de Vlaamse spelers tijdens die beruchte wedstrijd toen Staelens Kluivert een rooie kaart aansmeerde. Ze vierden het gelijkspel alsof ze het WK al gewonnen hadden. Die Belgische eenheid is gesmeed met hollanderhaat. Ik beschouw Belgie dan ook als de enige echte vijand die Nederland heeft. Belgie moet daarom ook kapot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het enige verschil tussen neger en ollander is hier bij sommigen het feit dat "neger" nu wel al officieel een racistische scheldnaam is.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 2 februari 2009 om 13:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hey ! Bedankt voor den uitleg. 'k Was er mij niet van bewust dat Nederland en België een communitair probleem hebben, en dat dit het communitaire tussen Vlamingen en Walen ruim overschaduwd. Bedankt ook om invulling te geven aan 'Belg', al is het een eerder speciale invulling. Als al mijn andere argumenten falen dan kan ik gewoon nog steeds overstappen op de invulling die gij er aangeeft. En dat volledig conform mijn sarcasme. Want die invulling blijft natuurlijk overeind (met een beetje zalvende stereotypen) naar onze andere buurlanden toe. En dat markeert fijntjes onze grenzen.
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gaat het hier over een eigen bank ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Het gaat hier over 'eigen' in 'eigen bank'.
Graag gedaan.
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Vreemdeling
|
![]() dat gezwets over nederland vs belgië vs vlaanderen doet er toch niet toe?
België en Nederland hebben overigens een vrij aanzienlijke economie (elk, maar zeker samen) de benelux is een trillion dollar economy... (er zijn er niet zoveel in de wereld) fortis was dan ook al lang geen 'belgische bank' meer, maar strategisch zuiver een 'beneluxbank', de enige echte beneluxbank overigens (met zowel een ferme ambitie om nederlands als om belgisch te zijn 50/50) wat mij verwondert is de primitive manier waarop de belgische en nederlandse overheden hierop gereageerd hebben, zeker de belgische overheid heeft geklungeld (wij hebben eigenlijk nauwelijks een deftige federale regering) wat nu overblijft is een miniscuul klein nederlands bankje in handen van de nederlandse overheid (die op zich niet zo'n slechte transactie heeft gedaan), een zieltogende belgische bank in uitverkoop (min of meer aan de genade van de huidige incompetente/impotente politieke klasse in belgië overgeleverd)... maar men had ook gemeenschappelijk kunnen optreden, en fortis integraal kunnen redden en verstevigen... Wat de nederlandse overheid ondertussen voor ING gedaan heeft, is volgens mij ongeveer gelijkwaardig aan wat de nederlandse en belgische overheden samen in fortis gestopt hebben. Nu is volgens mij door het ontmantelen van fortis op feodale wijze bijna, de economische/financiële slagkracht in nederland en belgië erg verzwakt. Het zijn nu allemaal kleine eilandjes, of het geraakt in handen van buitenlandse banken. Een verlies aan richting en ambitie. Volgens mij is er voor een deel ook gewoon dwaasheid bij komen kijken, misschien een lichte nederlandse rancune betreffende de overname van ABN-Amro, of zoiets, enfin, iets irrationeels dat mensen kortzichtiger maakt... de ING (in belgië de BBL overgenomen) zou de fortisambitie kunnen overnemen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
fortis was zeker een bank waarbij vooral een aantal belgische investeerders grote ambities koesterden, met nog een zekere "nationale ambitie", noem maar lokale brusselse trots... zoals ik al zei, een aantal "gevoelens" hebben zeker meegespeeld, zowel aan nederlandse kant als aan belgische kant, die leidden tot een aantal irrationele kortzichtige beslissingen, misschien ook in overige overnamepogingen (de generale bank bijvoorbeeld was erg verbonden aan het koningshuis in België, dat dus niet in het minst er een aantal dwaze denkbeelden op na hield) maar de reacties van onze overheden is redelijk primitief. Geforceerd. Er wordt gesproken over risico's, maar volgens mij worden risico's minder "zwaar" als je ze gemeenschappelijk draagt, neen? volgens mij wordt financiële slagkracht kleiner als je met kleinere hoeveelheden kapitaal moet werken, zoals men moet doen als je alles steeds opsplitst. akkoord, de impuls, de ambitie is "brussels", maar het strategische belang bevond zich in de gehele benelux, en in de toekomst zou de brusselse "trots" geërodeerd worden door het beneluxbelang wie zegt mij overigens dat er niet ook erg veel nederlandse investeerders in fortis zaten, en hoe die nederlandse component zou evolueren? de nederlandse en belgische overheden zouden samen goedkoop aandelen gekocht kunnen hebben, garanties gegeven hebben, een aantal sanitaire operaties doorgevoerd hebben, en een zekere nieuwe aandelenbalans hebben kunnen brengen (met bevoorbeeld een groter nederlands aandeel), maar men heeft gekozen voor erg ingewikkelde, erg ondoorzichtige, weinig legale (weinig door de wet gesteunde) feodale oplossingen. Dat blijft toch opvallend. |
|
![]() |
![]() |