Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2009, 18:43   #581
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In de engelse versie wordt System helaas niet genoemd, maar in de japanse versie

http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%...83%B3%E3%82%B0

gelukkig wel.
U vist allen naast het net. Ik ga gewoon door op wat een onafhankelijke internationale jury heeft menen te moeten besluiten voor wat het beschermen van de minderheden in België. Dus wat ik aanhaal komt niet uit mijn mond maar uit de mond van een onafhankelijk college dat 45 landen heeft moeten beoordelen. En daar kwam uit, dat België als voorbeeld wordt gesteld voor Europa voor het beschermen van zijn minderheden.

En nu probeert u door allerhande hersenspinsels die uitspraak van deze jury te relativeren of te verdraaien. Zoals slechte verliezers dat plegen te doen.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2009 om 18:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 19:07   #582
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vooal vreemdelingen wanneer ze het over België hebben.
Ik ben misschien wel een buitenlander en misschien in uw ogen dan gelijk aan een achterlijke, maar ik kan nog altijd observeren en conclusies trekken. Wil jij namelijk beweren dat de werkloosheid in grote delen van Wallonië niet tegen de 20 procent aanhangt? En vind je 20 procent werkloosheid een teken dat het leven goed is in een dergelijk gebied? En hoort dat gebied bij dat België waar we het over hebben?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 19:10   #583
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik ben misschien wel een buitenlander en misschien in uw ogen dan gelijk aan een achterlijke, maar ik kan nog altijd observeren en conclusies trekken. Wil jij namelijk beweren dat de werkloosheid in grote delen van Wallonië niet tegen de 20 procent aanhangt? En vind je 20 procent werkloosheid een teken dat het leven goed is in een dergelijk gebied? En hoort dat gebied bij dat België waar we het over hebben?
In bourgondisch België is werken geen deugd, hoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 19:12   #584
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Echt achterlijk bent u niet. U lóópt soms gewoon wat acher.

Immers, uw opmerking heeft niets te maken met het beschermen van minderheden.
Oud 4 februari 2009, 19:19   #585
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Aan System met zijn Hollanderhaat en zijn andere verzuurde oprispingen zullen we geen aandacht meer schenken. Dus gaan we direct naar je opmerkingen. Die zijn wat mij betreft wel verschrikkelijk karikaturaal. Het is niet zo dat Vlaanderen stinkend rijk is en Wallonië stinkend arm. Zowel in Limburg als West-Vlaanderen zijn er sociaal-economische reconversieprojecten aan de gang met steun van Europa. Juist omdat ook daar sociaaleconomische problemen bestaan. Ook Antwerpen wordt met een sterke grootstedelijke problematiek geconfronteerd ( veel laaggeschoolde migranten, veel leefloners, hogere werkloosheid dan gemiddeld, ...). Waals-Brabant daarentegen behoort in België tot de top wat belastbaar inkomen betreft. Van onze 3 Gewesten heeft Brussel de hoogste werkloosheid (+/- 20%). Dan pas komt Wallonië (+/- 15%) en dan Vlaanderen (+/- 5%). De verhoudingen zullen ongeveer kloppen maar van de cijfers ben ik niet zeker. Ik heb ook cijfers gezien die een pak lager liggen. Voor 2008 : Brussel 14%, Wallonië 9,6 en Vlaanderen 3,4%. Maar het is niet zo evident om even vlug te googlen en dan juiste cijfers op te duiken. Er blijken verschillende meetmethoden te bestaan en de ene dienst gebruikt een andere methode dan de andere. Een beetje Kafkaiaans als je het mij vraagt. Maar in de verhoudingen zie je wel dat de werkloosheid het hoogst ligt in het Brussels Gewest. Het is dus niet zo dramatisch voor Wallonië. Toch is de Waalse werkloosheid er minstens het dubbel dan in Vlaanderen. Het probleem van de werkloosheid in Wallonië is volgens mij onder andere omdat België veel te laat gefederaliseerd is geraakt en Wallonië dus niet op tijd de economische teugels in handen heeft gekregen om het probleem van de teloorgegane industrialisering ingezet na de 2de Wereld Oorlog te counteren. Verder heeft Wallonië een politiek probleem van cliëntelisme dat zich scherper stelt dan in Vlaanderen dat erop neerkomt dat historisch veel van de touwtjes in handen waren van een door de PS beheerd staatsapparaat. Dat creëerde een log gepolitiseerde machine die niet de nodige dynamiek kon ontwikkelen om snel in te spelen op de nieuwe socio-economische realiteit. Verder zijn de Waalse burgers ook weinig mobiel om in een andere regio werk te gaan zoeken. Eén van de redenen ligt waarschijnlijk aan hun gebrekkige talenkennis in vergelijking met Vlaanderen. In Wallonië ligt de kennis van het NL en het EN slechts op een derde van dat in Vlaanderen. Eén van de redenen is dat de Franstalige media zowat alles dubben in het Frans en de Waalse burger eigenlijk dus sterk afgeschermd leeft van een meertalige realiteit. Het beste lijkt mij om de politici in Wallonië voor hun verantwoordelijkheden te plaatsen en daarvoor moeten meer bevoegdheden van het nationale niveau naar de regio's worden getransfereerd zodat de regionale politici meer dan ooit een beleid kunnen voeren op maat van hun eigen regio.

Akkoord tot op zeker hoogte. Waals Brabant behoort dan misschien tot de rijkste gebieden van België, maar haar oorzaak wordt misschien gevonden in het feit dat het grootkapitaal zich uit Brussel heeft teruggetrokken in haar buitengebieden. Mensen met veel geld wonen niet altijd meer in het centrum van de grote stad, maar kiezen voor een landelijk gebied net buiten die stad. Dat is een trend in bijna alle Westeuropese steden. Waals Brabant is behoorlijk klein, dus de kans dat het uitwijkgebied is voor het grote geld is groot. Zou Waals-Brabant tot aan de Franse grens reiken, dan zou je zien dat hoeverder je van Brussel afkomt, er minder rijke stadsbewoners naar toe zijn verhuisd. Hetzelfde geldt in mindere mate misschien voor Vlaams-Brabant, is niet 1 van de redenen van de verfransing daar dat de franstalige Brusselaars met een beetje geld op zak de Brusselse stad achter zich laten en zich in de rand rond Brussel vestigen?
Als je de werkloosheid van Wallonië vergelijkt met Frankrijk of Spanje is tie misschien niet overdreven hoog, maar vergeleken met de werkloosheid in de Nederlandstalige gebieden is hij absurd hoog. Ook in Wallonié betreft het gemiddelden. DAt wil dus zeggen dat er plaatsen bij kunnen zitten die de 20 procent werkloosheid ver overschrijden. Er zullen ook plaatsen zijn die er ver onder zitten. We kunnen echter stellen dat in een economisch succesvolle regio in Europa het toch zeer opvallend is dat 1 regio daar niet van weet mee te profiteren. Luxemburg, Vlaanderen, Nederland en de aangrenzende Duitse deelstaten weten toch ook een relatief lage werkloosheid te handhaven?
Oud 4 februari 2009, 19:29   #586
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Echt achterlijk bent u niet. U lóópt soms gewoon wat acher.

Immers, uw opmerking heeft niets te maken met het beschermen van minderheden.
Soms is het een genot om wat achter te lopen, maar niet iedereen wil het van zichzelf erkennen. De vraag is alleen: wat bazelt u over het beschermen van minderheden? U beweerde dat het leven zo ontzettend goed is in België. En daar zette ik een kanttekening bij. Misschien loop ik niet achter, maar loopt u te ver voor in ontwikkeling op de rest. Wij kunnen u niet bijbenen. Vergeef ons, Ik ben maar een eenvoudige buitenlander, je weet wel, zoiemand die drie meter van de grens afwoont en dus van niets op de hoogte is. Al is het wel een feit dat ik dichter bij de meeste Vlaamse grootsteden woon, dan U. Als ik boe roep, dan weerkaatst mijn echo tegen Antwerpse muren
Oud 4 februari 2009, 19:33   #587
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord tot op zeker hoogte. Waals Brabant behoort dan misschien tot de rijkste gebieden van België, maar haar oorzaak wordt misschien gevonden in het feit dat het grootkapitaal zich uit Brussel heeft teruggetrokken in haar buitengebieden. Mensen met veel geld wonen niet altijd meer in het centrum van de grote stad, maar kiezen voor een landelijk gebied net buiten die stad. Dat is een trend in bijna alle Westeuropese steden. Waals Brabant is behoorlijk klein, dus de kans dat het uitwijkgebied is voor het grote geld is groot. Zou Waals-Brabant tot aan de Franse grens reiken, dan zou je zien dat hoeverder je van Brussel afkomt, er minder rijke stadsbewoners naar toe zijn verhuisd. Hetzelfde geldt in mindere mate misschien voor Vlaams-Brabant, is niet 1 van de redenen van de verfransing daar dat de franstalige Brusselaars met een beetje geld op zak de Brusselse stad achter zich laten en zich in de rand rond Brussel vestigen?
Als je de werkloosheid van Wallonië vergelijkt met Frankrijk of Spanje is tie misschien niet overdreven hoog, maar vergeleken met de werkloosheid in de Nederlandstalige gebieden is hij absurd hoog. Ook in Wallonié betreft het gemiddelden. DAt wil dus zeggen dat er plaatsen bij kunnen zitten die de 20 procent werkloosheid ver overschrijden. Er zullen ook plaatsen zijn die er ver onder zitten. We kunnen echter stellen dat in een economisch succesvolle regio in Europa het toch zeer opvallend is dat 1 regio daar niet van weet mee te profiteren. Luxemburg, Vlaanderen, Nederland en de aangrenzende Duitse deelstaten weten toch ook een relatief lage werkloosheid te handhaven?
Wat zit u toch allemaal te 'memmen' over franstalig dit en vlaams dit en waals dat. We zullen eens zien hoe het allemaal gaat evolueren in Vlaanderen de komende 10 jaar. En we zullen zien hoe het allemaal gaat evolueren in Wallonië de komende 10 jaar. En dan spreken we mekaar nog eens terug. Vlaanderen zou beter beseffen dat de auto-assemblage passé is. Vlaanderen is dezelfde fout aan het begaan als de Walen met hun staal. Te lang blijven investeren in onherroepelijk tot verdwijnen gedoemde industrietakken.
Oud 4 februari 2009, 19:34   #588
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vist allen naast het net. Ik ga gewoon door op wat een onafhankelijke internationale jury heeft menen te moeten besluiten voor wat het beschermen van de minderheden in België. Dus wat ik aanhaal komt niet uit mijn mond maar uit de mond van een onafhankelijk college dat 45 landen heeft moeten beoordelen. En daar kwam uit, dat België als voorbeeld wordt gesteld voor Europa voor het beschermen van zijn minderheden.

En nu probeert u door allerhande hersenspinsels die uitspraak van deze jury te relativeren of te verdraaien. Zoals slechte verliezers dat plegen te doen.
Het klopt nochtans dat het besluit van die 'onafhankelijke internationale jury' gerust in vraag gesteld kan worden. Zijn die ook eens gaan kijken naar de officiële statuten van Waals en Picardisch? Wellicht niet eh.
Overigens, wat is een 'onafhankelijke jury'? Wie heeft die aangesteld? Wie heeft die mensen voor dat werk betaald? Aan wie leggen zij verantwoording af?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 19:37   #589
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het klopt nochtans dat het besluit van die 'onafhankelijke internationale jury' gerust in vraag gesteld kan worden. Zijn die ook eens gaan kijken naar de officiële statuten van Waals en Picardisch? Wellicht niet eh.
Overigens, wat is een 'onafhankelijke jury'? Wie heeft die aangesteld? Wie heeft die mensen voor dat werk betaald? Aan wie leggen zij verantwoording af?
Overloos gezwam van iemand die per se argumenten moet vinden. Argumenten die er niet zijn. U zou wel andere praat hebben moest België in gebreke zijn gesteld door diezelfde jury. Zeker weten! Dan had u de 'onafhankelijkheid' van de jury wel niet in vraag gesteld. Nog in geen 100.000 jaar.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2009 om 19:51.
Oud 4 februari 2009, 20:07   #590
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overloos gezwam van iemand die per se argumenten moet vinden. Argumenten die er niet zijn. U zou wel andere praat hebben moest België in gebreke zijn gesteld door diezelfde jury. Zeker weten! Dan had u de 'onafhankelijkheid' van de jury wel niet in vraag gesteld. Nog in geen 100.000 jaar.
Het oeverloos gezwam komt van jou system, jij kan namelijk geen antwoord geven. Hoe zit het met het Waals? En wie stelt die jury van 'onafhankelijken' aan? ALs jij op die twee vragen geen antwoord kan geven, kunnen we concluderen dat jij degene bent zonder argumenten. Al de rest is dan bijzaak.
Oud 4 februari 2009, 20:51   #591
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het oeverloos gezwam komt van jou system, jij kan namelijk geen antwoord geven. Hoe zit het met het Waals? En wie stelt die jury van 'onafhankelijken' aan? ALs jij op die twee vragen geen antwoord kan geven, kunnen we concluderen dat jij degene bent zonder argumenten. Al de rest is dan bijzaak.
Het gaat hier om de Duitstalige gemeenschap. En de Duitstalige gemeenschap klaagt niet over de behandeling door België. Integendeel, de Duitstalige gemeenschap vindt zelf dat ze op een zeer royale manier behandeld wordt door België. Dat hebben ze al verschillende keren gezegd.En terecht overigens want ze worden ook echt in de watten gelegd. U moet het zelf maar eens gaan vragen aan de mensen en de verantwoordelijken die in Duitstalig gebied wonen. Die zullen zeker de uitspraak van deze internationale jury met plezier bevestigen.

U en uw acolieten verzieken steeds weer de sfeer door van deze zaak (en vele andere zaken) een communautaire zaak te willen maken.Bij gebrek aan argumenten tracht u -weer eens-alles in een communautair vaarwater te trekken. En u probeert de ene tegen de ander op te hitsen, problemen te scheppen waar er geen zijn. Eigenlijk bent u maar zeer kleingeestig bezig en verkwanselt u door zulke opstelling het weinige krediet dat u nog restte.

En dus nogmaals, moest deze internationale jury België hebben veroordeeld inzake de behandeling der minderheden, u zou zo'n grote communautaire mond niet opgetroken hebben over de 'partijdigheid' van de jury. U bent gewoon schijnheilig bezig. En bovendien hebt u pech: België wordt als voorbeeld voor gans Europa geprezen door deze internationale jury om zijn minderhedenbeleid!

Piepklein bent u voor het ogenblik en vooral: zeer enggeestig. En het is nu precies dat soort enggeestige dat u uitstaalt, waarvan Vlamingen niets moeten hebben. En daarom hebben mensen zoals u en uw kornuiten ook maar weinig succes hier.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2009 om 21:03.
Oud 4 februari 2009, 21:39   #592
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om de Duitstalige gemeenschap. En de Duitstalige gemeenschap klaagt niet over de behandeling door België. Integendeel, de Duitstalige gemeenschap vindt zelf dat ze op een zeer royale manier behandeld wordt door België. Dat hebben ze al verschillende keren gezegd.En terecht overigens want ze worden ook echt in de watten gelegd. U moet het zelf maar eens gaan vragen aan de mensen en de verantwoordelijken die in Duitstalig gebied wonen. Die zullen zeker de uitspraak van deze internationale jury met plezier bevestigen.
De Duitstaligen zijn niet de enige minderheid. Ik noteer dat je de kwestie Waals en Picardisch negeert en dat je ook geen antwoord geeft op mijn vragen aangaande die zogenaamde 'onafhankelijke' jury.

Al de rest van uw post is dan ook compleet irrelevant en dient enkel om mij te proberen als minderwaardig want 'enggeestig' af te schilderen zodat je een excuus hebt om niet te moeten antwoorden. Een zeer beproefde tactiek, maar die pakt niet bij mij. Antwoord gewoon op mijn twee vragen aub: wat met Waals, Picardisch, Letzeburgisch? En hoe 'onafhankelijk' is die jury? Eventuele verdere scheldtirades over wat een bekrompen onmens ik wel ben interesseren me niet.
Oud 4 februari 2009, 22:21   #593
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Duitstaligen zijn niet de enige minderheid. Ik noteer dat je de kwestie Waals en Picardisch negeert en dat je ook geen antwoord geeft op mijn vragen aangaande die zogenaamde 'onafhankelijke' jury.

Al de rest van uw post is dan ook compleet irrelevant en dient enkel om mij te proberen als minderwaardig want 'enggeestig' af te schilderen zodat je een excuus hebt om niet te moeten antwoorden. Een zeer beproefde tactiek, maar die pakt niet bij mij. Antwoord gewoon op mijn twee vragen aub: wat met Waals, Picardisch, Letzeburgisch? En hoe 'onafhankelijk' is die jury? Eventuele verdere scheldtirades over wat een bekrompen onmens ik wel ben interesseren me niet.
Ach man, u zwetst.
Oud 4 februari 2009, 22:30   #594
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

fijn, dan weten we dus dat jij geen argumenten hebt.
Oud 4 februari 2009, 22:42   #595
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem van de werkloosheid in Wallonië is volgens mij onder andere omdat België veel te laat gefederaliseerd is geraakt en Wallonië dus niet op tijd de economische teugels in handen heeft gekregen om het probleem van de teloorgegane industrialisering ingezet na de 2de Wereld Oorlog te counteren.
Vergelikk wat vergelijkbaar is ... Wallonie / Franse Ardennen : zelfde geschiedenis, zelfe industriele ontwikkeling ... Wallonie is momenteel economisch heel wat beter dan Franse Ardennen.

Citaat:
Verder heeft Wallonië een politiek probleem van cliëntelisme dat zich scherper stelt dan in Vlaanderen dat erop neerkomt dat historisch veel van de touwtjes in handen waren van een door de PS beheerd staatsapparaat. Dat creëerde een log gepolitiseerde machine die niet de nodige dynamiek kon ontwikkelen om snel in te spelen op de nieuwe socio-economische realiteit.
Akkoord

Citaat:
Het beste lijkt mij om de politici in Wallonië voor hun verantwoordelijkheden te plaatsen en daarvoor moeten meer bevoegdheden van het nationale niveau naar de regio's worden getransfereerd zodat de regionale politici meer dan ooit een beleid kunnen voeren op maat van hun eigen regio.
Dit is absoluut niet de enige oplossing.
Vraag een banklening ... bv om een huis te bouwen : Bank zal om de 2 maanden contoleren wat er gebeurt met het geld ...
Wallonie heeft Vlaams geld nodig maar ook adviezen. Dus Vlaams geld voor concreet projecten in Wallonie ...
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 22:45   #596
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ah ja, daarom dat er in de duitstalige gemeenschap nog enkel FRANS wordt gepraat.
echt mooie sociale en culturele bescherming van onze duitstalige gemeenschap!
Absoluut niet !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 00:33   #597
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Wallonie heeft Vlaams geld nodig maar ook adviezen. Dus Vlaams geld voor concreet projecten in Wallonie ...
AUB Wallonië is geen derde wereld land of ontwikkelingsland. Laten we er dus mee ophouden met het zo voor te stellen. Als er geld nodig is voor prefinanciering van regionale ontwikkeling dan moet dat uit een Europees fonds komen. We moeten uit de Belgische cocon kruipen en meer internationaal denken en ageren. We zijn niet meer in de 19de eeuw.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 00:35   #598
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ach man, u zwetst.
Sorry System, dit is een discussieforum. Dus draag je argumenten aan. Azijnpisserij daar heeft niemand hier iets aan. Een beetje meer respect voor de mensen die hier komen discussiëren zou je niet mis staan.
Oud 5 februari 2009, 00:57   #599
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om de Duitstalige gemeenschap. En de Duitstalige gemeenschap klaagt niet over de behandeling door België. Integendeel, de Duitstalige gemeenschap vindt zelf dat ze op een zeer royale manier behandeld wordt door België. Dat hebben ze al verschillende keren gezegd.En terecht overigens want ze worden ook echt in de watten gelegd.
En welke argumenten heeft u om uw betoog te ondersteunen? Want wat mij betreft klopt deze redenering niet helemaal vrees ik. Er bestaat om te beginnen een Duitstalige partij die meer autonomie wil, net zoals de Vlaamse regionalisten en Waalse regionalisten meer autonomie wensen voor hun regio. Deze partij heet Partei der deutschsprachigen Belgier http://www.pju-pdb.be/: "Wallonen und Flamen sind sich darin einig, dass der Umbau des belgischen Staates nicht abgeschlossen ist; das Gleiche gilt auch für die Deutschsprachige Gemeinschaft." Verder heeft de huidige Minister-President van de Duitstalige Gemeenschap, Karl-Heinz -Lambert, zich al herhaaldelijk uitgesproken voor meer zelfbestuur. Meer concreet is hij voorstander dat de Duitstaligen niet alleen een eigen Gemeenschap hebben maar ook een eigen Regio los van Wallonië.

Karl-Heinz LAMBERT, Duitstalige Minister-President : "Dat de Duitstalige Gemeenschap als autonoom bestanddeel van de federale Belgische staat trouwens bestaat, hebben de Duitstalige Belgen niet
alleen te danken aan hun eigen engagement voor het behoud van hun
specificiteit, maar ook principieel aan de ombouw van België die zonder de
strijd van de Vlaamse beweging voor meer zelfbestemming en autonomie
nooit zou hebben plaatsgevonden. (...) het territorium van de Duitstalige Gemeenschap, behoort tegelijkertijd echter ook tot het grondgebied van het Waalse Gewest. Zodoende oefent het Waalse Gewest in het Duitse taalgebied bevoegdheden uit die de Duitstalige Gemeenschap graag zelf zou willen overnemen. Artikel 139 van de Grondwet voorziet trouwens in deze mogelijkheid;"

(uit : zijn 11-juli redevoering van vorig jaar in Brugge http://www.lambertz.be/file/info/inf...8_07_11_NL.pdf )
Oud 5 februari 2009, 08:38   #600
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Vergelikk wat vergelijkbaar is ... Wallonie / Franse Ardennen : zelfde geschiedenis, zelfe industriele ontwikkeling ... Wallonie is momenteel economisch heel wat beter dan Franse Ardennen.

Akkoord

Dit is absoluut niet de enige oplossing.
Vraag een banklening ... bv om een huis te bouwen : Bank zal om de 2 maanden contoleren wat er gebeurt met het geld ...
Wallonië heeft absoluut geen advies nodig van Vlaanderen, integendeel, ze hebben daar 1 grote schrik: een België dat gedomineerd wordt door Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be