Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2009, 23:05   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U lijkt wel Don Quichote: vechten tegen windmolens die je zelf uitvindt. Ik heb immers nergens gesteld wat u mij hierboven toedicht.
De kerk heeft nochtans een vrij uitgebreide geschiedenis op het gebied van moord en doodslag in naam van.

Maar natuurlijk heeft dat met u niks te maken.....u verdedigt enkel de goede zaken van het instituut....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 23:05   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja Jan, dan zou u voor uzelf moeten nadenken. Dat kost moeite. Nu kauwt de kerk het voor, lekker gemakkellijk....
Alweer de zoveelste uiting van vooringenomenheid (en nogmaals de bevestiging hoe weinig rationeel u eigenlijk bent zodra het woord "Kerk" in een discussie komt). Als gelovige moet ik geen geloof, geen moraal zomaar opnemen, maar ik word uitgedaagd die een plaats te geven. Ik aanvaard ze, maar niet "zomaar". Ik zoek de diepe grond. Juist dit vraagt nadenken, overweging. Daarom ook is de christelijke moraal een die uitdagend is en steeds het hoogste in de mens aanspreekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 23:07   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kerk heeft nochtans een vrij uitgebreide geschiedenis op het gebied van moord en doodslag in naam van.

Maar natuurlijk heeft dat met u niks te maken.....u verdedigt enkel de goede zaken van het instituut....
Ik verdedig het geloof en de hoedster ervan, nl. de Kerk. En natuurlijk zijn er in de loop van de eeuwen fouten gemaakt. Alleen zijn en waren die niet in overeenstemming met Jezus' boodschap. Er is dus geen verantwoording of rechtvaarding voor mogelijk vanuit een gelovig standpunt.
Oud 11 februari 2009, 23:09   #64
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Moeten? Helemaal niet. U vindt dat misschien, maar dat is slechts een mening.[/QUOTE]
En een menig die moreel slecht is neem ik aan. Dat is zoals met de euthanasie. De kerk stelt dat dit een moreel slechte daad is. De kerk zegt dit omdat zij ervan uitgaat dat God het leven heeft gegeven en alleen God het leven kan terugnemen. Dat zijn toch volledig archaïsche begrippen, die berusten op een geloof waarvan niemand kan zeggen of dat nu waar is of niet.

Laat de mensen toch beslissen over hun eigen leven, zeker als hun levenseinde in zicht is en zij op een waardige wijze afscheid willen nemen van hun leven. En als zij verkiezen dus niet eerst maandenlang aan baxters te moeten hangen tot het niet meer helpt, dan morfine moeten nemen omdat de pijn te hevig wordt (voor zover dat in een bepaald stadium nog helpt), enz, maar verkiezen er zelf een eind aan te maken, dan is dat toch hun recht. Waarom moet de kerk zich altijd komen bemoeien met het privé-leven van de burgers. Dat moet nu eens ophouden.

Laatst gewijzigd door system : 11 februari 2009 om 23:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 23:12   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alweer de zoveelste uiting van vooringenomenheid (en nogmaals de bevestiging hoe weinig rationeel u eigenlijk bent zodra het woord "Kerk" in een discussie komt). Als gelovige moet ik geen geloof, geen moraal zomaar opnemen, maar ik word uitgedaagd die een plaats te geven. Ik aanvaard ze, maar niet "zomaar". Ik zoek de diepe grond. Juist dit vraagt nadenken, overweging. Daarom ook is de christelijke moraal een die uitdagend is en steeds het hoogste in de mens aanspreekt.
U aanvaardt ze wel zonder nadenken omdat ze bij enige reflectie nooit stand kan houden.

U toetst NIETS aan de werkelijkheid, want het geloof kan deze vergelijking niet weerstaan. En als u niets toest aan de werkelijkheid...hoe kan u dan tot onderbouwde beslissingen komen over het al dan niet aannemen van doctrine ?
Oud 11 februari 2009, 23:19   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U aanvaardt ze wel zonder nadenken omdat ze bij enige reflectie nooit stand kan houden.

U toetst NIETS aan de werkelijkheid, want het geloof kan deze vergelijking niet weerstaan. En als u niets toest aan de werkelijkheid...hoe kan u dan tot onderbouwde beslissingen komen over het al dan niet aannemen van doctrine ?
Geloof neemt men inderdaad aan, maar, in tegenstelling tot wat u ons gelovigen toedicht, dat gebeurt weldegelijk na overweging, nadenken.

Geloof overstijgt natuurlijk de werkelijkheid, daar het verwijst naar een hogere werkelijkheid dan die welke we slechts zien, horen, voelen, enz. Ons geestelijk bestaan krijgt hierin een plaats. Als mens zijn we immers niet louter vlees en bloed.
Oud 11 februari 2009, 23:22   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En een menig die moreel slecht is neem ik aan. Dat is zoals met de euthanasie. De kerk stelt dat dit een moreel slechte daad is. De kerk zegt dit omdat zij ervan uitgaat dat God het leven heeft gegeven en alleen God het leven kan terugnemen. Dat zijn toch volledig archaïsche begrippen, die berusten op een geloof waarvan niemand kan zeggen of dat nu waar is of niet.

Laat de mensen toch beslissen over hun eigen leven, zeker als hun levenseinde in zicht is en zij op een waardige wijze afscheid willen nemen van hun leven. En als zij verkiezen dus niet eerst maandenlang aan baxters te moeten hangen tot het niet meer helpt, dan morfine moeten nemen omdat de pijn te hevig wordt (voor zover dat in een bepaald stadium nog helpt), enz, maar verkiezen er zelf een eind aan te maken, dan is dat toch hun recht. Waarom moet de kerk zich altijd komen bemoeien met het privé-leven van de burgers. Dat moet nu eens ophouden.
Neen, dat is niemands recht. Daar zit nu juist heel het verkeerde in heel de redenering. Dit leven is ons gegeven, waardoor het ook niet aan ons is om over het wegnemen van het leven te oordelen.
Oud 11 februari 2009, 23:25   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Geloof neemt men inderdaad aan, maar, in tegenstelling tot wat u ons gelovigen toedicht, dat gebeurt weldegelijk na overweging, nadenken.

Geloof overstijgt natuurlijk de werkelijkheid, daar het verwijst naar een hogere werkelijkheid dan die welke we slechts zien, horen, voelen, enz. Ons geestelijk bestaan krijgt hierin een plaats. Als mens zijn we immers niet louter vlees en bloed.
Dat is alweer een aanname. En eigenlijk een best ongegronde aanname. En u vindt het belangrijk genoeg om uw bovennatuurlijke wereld het leven van andere, niet gelovige mensen, te beinvloeden.

Wie is hiet slecht bezig ? Op basis van een aanname zonder gegrond bewijs gaat u het leven van andere proberen te controleren.....

U hebt geen feiten. Er is geen bewijs voor Jezus en zijn wonderen. Er is geen bewijs voor Adam en Eva. Er is geen bewijs voor een hele overgrote meerderheid van de bijbel, wat het op zich richting fictie wijst.

Maar toch accepteert u het als verklaring voor de werkelijkheid. Op basis van eht feit dat u aanneemt dat er meer is dan de materiele wereld. Een aanname.
Oud 11 februari 2009, 23:26   #69
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook schijnt u niet goed te beseffen dat het politiek handelen van een katholiek niet inhoudt dat de scheiding tussen Kerk en Staat geschonden. Iedere politicus/a heeft het recht zijn politiek handelen ook vanuit zijn of haar filosofische of levensbeschouwelijke achtergrond te laten inspireren. Katholieke politici mogen dat dus ook doen en hun inspiratie halen bij de katholieke geloofsleer.

Ja, katholieke politici mogen dat.
Wat vindt u? De kerken gewoon weer stemadviezen laten geven? Of nog beter: hel en verdoemenis voor de verkeerde keuze?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 23:28   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Ja, katholieke politici mogen dat.
Wat vindt u? De kerken gewoon weer stemadviezen laten geven? Of nog beter: hel en verdoemenis voor de verkeerde keuze?
Als politici en burgers zich ook mogen laten leiden door hun geloof, dan lijkt me dat uw beginonderwerp onjuist gekozen was. De scheiding van Kerk en Staat wordt niet teniet gedaan doordat politic aldus handelen.
Oud 11 februari 2009, 23:29   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niemands recht. Daar zit nu juist heel het verkeerde in heel de redenering. Dit leven is ons gegeven, waardoor het ook niet aan ons is om over het wegnemen van het leven te oordelen.
Zelfmoord is dus in uw ogen illegaal ?

Een niet bestaande entiteit mag blijkbaar zich heer en meester noemen over het leven, en oefent die macht uit via haar volgelingen op aarde ? Omschrijf ik het goed ?
Oud 11 februari 2009, 23:29   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is alweer een aanname. En eigenlijk een best ongegronde aanname. En u vindt het belangrijk genoeg om uw bovennatuurlijke wereld het leven van andere, niet gelovige mensen, te beinvloeden.

Wie is hiet slecht bezig ? Op basis van een aanname zonder gegrond bewijs gaat u het leven van andere proberen te controleren.....

U hebt geen feiten. Er is geen bewijs voor Jezus en zijn wonderen. Er is geen bewijs voor Adam en Eva. Er is geen bewijs voor een hele overgrote meerderheid van de bijbel, wat het op zich richting fictie wijst.

Maar toch accepteert u het als verklaring voor de werkelijkheid. Op basis van eht feit dat u aanneemt dat er meer is dan de materiele wereld. Een aanname.
Inderdaad, ik aanvaard dat als duiding en hogere invulling van de waarneembare werkelijkheid. Ja, een aanname, want anders was het geen "geloof" meer, maar slechts "wetenschap".

Ja, de Kerk heeft een universele roeping en bijgevolg behoort het tot haar taak de gehele mensheid voor zonde en verderf te behoeden. Ook wie niet-gelovig.
Oud 11 februari 2009, 23:30   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfmoord is dus in uw ogen illegaal ?

Een niet bestaande entiteit mag blijkbaar zich heer en meester noemen over het leven, en oefent die macht uit via haar volgelingen op aarde ? Omschrijf ik het goed ?
Wie of wat bedoelt u met "een niet bestaande entiteit"?
Oud 11 februari 2009, 23:31   #74
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik wil nog altijd een antwoord op mijn vraag: Jan, waarom is jouw moreel systeem te verkiezen boven andere?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 23:31   #75
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De memetische JHVH.
Oud 11 februari 2009, 23:32   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het leven is ons gegeven door onze moeders en onze vaders. En daarmee houden de giften in dit verband op. En wanneer wij volwassen worden, worden deze levens 'onze' levens. En daarover beslissen we zelf.

Laatst gewijzigd door system : 11 februari 2009 om 23:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 23:33   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik aanvaard dat als duiding en hogere invulling van de waarneembare werkelijkheid. Ja, een aanname, want anders was het geen "geloof" meer, maar slechts "wetenschap".

Ja, de Kerk heeft een universele roeping en bijgevolg behoort het tot haar taak de gehele mensheid voor zonde en verderf te behoeden. Ook wie niet-gelovig.
Ah hier komen we tot het hart van het betoog.

U gelooft dat u het recht hebt om de baas te spelen over anderen omdat u een goddelijke roeping hebt. Om mensen van verderf en zonde te behoeden. Kortom, of men nu de ideeen van de kerk genegen is of niet, dat maakt niet uit, voor gelovigen heeft iedereen zich er aan te houden....

En u noemt mij ondemocratisch......ik denk dat u nog een paar staties verder zit. Vrijheid is u een onbekend begrip.
Oud 11 februari 2009, 23:33   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Man, ge zijt zielig....
Oud 11 februari 2009, 23:39   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het leven is ons gegeven door onze moeders en onze vaders. En daarmee houden de giften in dit verband op. En wanneer wij volwassen worden, worden deze levens 'onze' levens. En daarover beslissen we zelf.
Dat is slechts uw bewering, omdat u vertrekt vanuit een materialistisch beginpunt.

Ik deel dat niet en huldig een transcendent beginpunt: ons leven is meer dan enkel wat hier waarneembaar is. Er is ook de geest, de ziel, het transcendente dat een wezenlijk element is in het menselijk leven. Daarom beslissen we er niet zelf over. God alleen.
Oud 11 februari 2009, 23:40   #80
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is slechts uw bewering, omdat u vertrekt vanuit een materialistisch beginpunt.

Ik deel dat niet en huldig een transcendent beginpunt: ons leven is meer dan enkel wat hier waarneembaar is. Er is ook de geest, de ziel, het transcendente dat een wezenlijk element is in het menselijk leven. Daarom beslissen we er niet zelf over. God alleen.
Negeer mijn vragen niet. En leg ook maar eens uit waarom wij moeten aannemen dat jouw godsbeeld waar is.

Ik krijg andere impulsen van die kanten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be