Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2009, 14:37   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
@Jan

Jup, beter mijn eigen gedachten vormen op wat ik waarneem in de wereld, ervaar en omhels als waarheid. Zal nooit mijn mening opdrukken, wel om uitleg vragen als iemand er anders over denkt.
Ik heb altijd liever mijn gedacht zelf opgemaakt dan een ander het voor me te laten doen. En is dat niet perfect wat de bijbel doet?
Hoe kan je God vinden als iemand anders het al voor je voorgeschreven heeft, gevormd op zijn denken.
Dat is dan een kopie maken van andermans denken. Het is natuurlijk gemakkelijk de bijbel als woord van God te omhelsen. God vinden is een ander paar mouwen.
Maar hoor het graag van je als Ie je gezegd heeft: "De Bijbel is het woord van Mij"
Tot dan is het "jouw denken"
Wat u hierboven schrijft, is niet de weg tot geloof, maar slechts tot een ik-gerichte levensbeschouwing. Geloof vertrekt vanuit Gods openbaring waarmee men instemt. En ja, wij maken inderdaad een kopie van Andermans denken, dat van God wel te verstaan. Daarin vinden we als mens onze volheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 14:38   #142
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo?
Door vragen te negeren. Ik stelde enkele vragen omtrent de betrouwbaarheid van het transcendentaal signaal dat U schijnt op te vangen. Daarop kreeg ik geen antwoord.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 14:42   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Door vragen te negeren. Ik stelde enkele vragen omtrent de betrouwbaarheid van het transcendentaal signaal dat U schijnt op te vangen. Daarop kreeg ik geen antwoord.
Daarop meende ik reeds geantwoord te hebben. Ik ben zeker van het juiste trancendentaal signaal, doordat God ons de genade daartoe schenkt enerzijds en dat wij als mens anderzijds in ware oprechtheid ernaar zoeken.
Oud 14 februari 2009, 14:47   #144
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Jan

Praat aub niet zo over mijn geloof
Ik heb waarden, normen en discipline. Ik ben een liefhebbende vader en ik ben een liefhebbende partner. Ik handel dagelijks met God in mijn achterhoofd.
En daarvoor heb ik géén enkele regel nodig, God voorzag me immers met een uiterst goed instinct.

God is niet wraakzuchtig joh, helemaal niet. Het is een fantastische scheikundige dat graag schept.
Maar wat als God zichzelf wil herscheppen? Heeft ie dan geen lichaam nodig?
Lichaam waarin hij reïncarneert, tot u en mij?
Dat is mijn geloof ja, heb respect voor het jouwe. Maar het Christelijke pad draagt wel wat bloed aan de handen. Het mijn handelt op eigen gevoel, en mijn gevoel bedriegt me nooit. Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd luister.

God is mijn God en God is jouw God
Zolang we allen geloven in een God, geloven we allen in dezelfde God.
Sommige bezien hem sus, de andere zo. Maar ik vind het PERSOONLIJK (ja persoonlijk lol) jammer dat sommige daar nog een boek voor nodig hebben.
Just my two cents
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 14:47   #145
cor
Minister

Standaard

Citaat:
De vraag blijft dus nog steeds open: heeft die jonge vrouw dan uitdrukkelijk de wens uitgesproken dat zij op deze manier wou sterven?
zot
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 14:50   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan

Ik heb waarden, normen en discipline. Ik ben een liefhebbende vader en ik ben een liefhebbende partner. Ik handel dagelijks met God in mijn achterhoofd.
En daarvoor heb ik géén enkele regel nodig, God voorzag me immers met een uiterst goed instinct.

God is niet wraakzuchtig joh, helemaal niet. Het is een fantastische scheikundige dat graag schept.
Dat is mijn geloof ja, heb respect voor het jouwe. Maar het Christelijke pad draagt wel wat bloed aan de handen. Het mijn handelt op eigen gevoel, en mijn gevoel bedriegt me nooit. Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd luister.

Sommige bezien hem sus, de andere zo. Maar ik vind het PERSOONLIJK (ja persoonlijk lol) jammer dat sommige daar nog een boek voor nodig hebben.
Just my two cents
Neen, u gelooft in een god die u gevormd heeft naar uw eigen inzichten en opinies. IK geloof in God die zich geopenbaard heeft door Jezus, Zijn Zoon. Er gaapt dus een enorm verschil tussen wat u aanneemt en waarmee ik instem.

De mens kan dwalen dus, door op slechts op u en alleen u te vertrouwen opent u de deur voor misstappen. Voor het overige twijfel ik niet aan uw goede wil, maar dat is niet het enige waarop wij geoordeeld zullen worden.
Oud 14 februari 2009, 14:54   #147
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarop meende ik reeds geantwoord te hebben. Ik ben zeker van het juiste trancendentaal signaal, doordat God ons de genade daartoe schenkt enerzijds en dat wij als mens anderzijds in ware oprechtheid ernaar zoeken.
In welke vorm ontvangt U het signaal?

En hoe weet je dat geen misleidend signaal is? Transdisinfo, als het ware.
Oud 14 februari 2009, 14:55   #148
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, u gelooft in een god die u gevormd heeft naar uw eigen inzichten en opinies. IK geloof in God die zich geopenbaard heeft door Jezus, Zijn Zoon. Er gaapt dus een enorm verschil tussen wat u aanneemt en waarmee ik instem.

De mens kan dwalen dus, door op slechts op u en alleen u te vertrouwen opent u de deur voor misstappen. Voor het overige twijfel ik niet aan uw goede wil, maar dat is niet het enige waarop wij geoordeeld zullen worden.
U gelooft ook in een god die U vormt naar Uw eigen inzichten en opinies.
Oud 14 februari 2009, 15:05   #149
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Beste Jan,

Ik heb de Tora (ot) gelezen, het nieuw testament, de koran, de gesprekken met god en ga zo maar oneindig door, en ga het hele rijtje esoterisch ook maar af als je wil.
Ik weet heus wat "uw" God weerspiegelt, of een andermans God.
Ik heb me van jongs af zeer verdiept in theologie. En zo ben ik gebotst op mythologie dat mij de dingen een beetje anders liet aankijken.

Ik vind persoonlijk dat mijn leven een ware voorsprong kreeg, de voorste bank van de klas kreeg ik even. En dat kreeg ik pas na het esoterisch pad.
Bij het lezen van de bijbel en consoorten kreeg ik zo'n akelig gevoel.
Dat kreeg ik ook bij de Baghavad-Gita, nou niet zo extreem zeg maar.
Maar het ware pad van God is: er is geen pad
Gewoon bewust-zijn is al een vreugde op zich. Jij bent je bewust van het leven, wij delen ons bewustzijn hier op een forum. WE kunnen dat ook via een glaasje wijn of bier, we kunnen genieten van het leven hoe we maar willen.
Dat is voor mij het goddelijke. Dat is voor mij God!
Als jij je goed voelt bij een herschreven versie van Jezus, nougoed...
Maar waarom verschilt Lucas zoveel met Matheüs (Petrus)?
Dan vind ik dat de Nag Hammadi een mooier schrift van jezus vertegenwoordigen dan de drie apostelen van hem aanwezig in het NT.
DRIE apostelen maar, waar zijn de andere evangelies naartoe? Waarom is dat Judas' evangalie zo anders dan het NT?

Waarom erkent de Kerk deze AUTHENTIEKE manuscripten niet?
Waarom?

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 14 februari 2009 om 15:11.
Oud 14 februari 2009, 15:08   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In welke vorm ontvangt U het signaal?

En hoe weet je dat geen misleidend signaal is? Transdisinfo, als het ware.
Doordat ik het geloof aanneem zoals dat gedragen wordt door de Kerk die op haar beurt van Jezus de belofte tot onfeilbaarheid heeft ontvangen. Daarom ben ik in veilige handen.
Oud 14 februari 2009, 15:08   #151
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan

Just my two cents
God niet wraakzuchtig, u spreekt hier wel over een "god" die zijn zoon opoffert aan de mensheid, wat een stichtend voorbeeld voor Vlaamse papa's. Vervolgens steekt die 'god' het op de Joden en de rest van dat verhaal kent u ook. Anders moet u maar naar een heruitzending van Mat Bijt Stront kijken.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 15:10   #152
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Doordat ik het geloof aanneem zoals dat gedragen wordt door de Kerk die op haar beurt van Jezus de belofte tot onfeilbaarheid heeft ontvangen. Daarom ben ik in veilige handen.
En hoe weet U dat de kerk wel degelijk de waarheid spreekt en niet foefelt met de gegevens?
De kerk is helaas een politiek instituut. U weet toch dat zulke instellingen nogal manipulatief zijn?
Oud 14 februari 2009, 15:11   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Jan,

Ik heb de Tora (ot) gelezen, het nieuw testament, de koran, de gesprekken met god en ga zo maar oneindig door, en ga het hele rijtje esoterisch ook maar af als je wil.
Ik weet heus wat "uw" God weerspiegelt, of een andermans God.
Ik heb me van jongs af zeer verdiept in theologie. En zo ben ik gebotst op mythologie dat mij de dingen een beetje anders liet aankijken.

Ik vind persoonlijk dat mijn leven een ware voorsprong kreeg, de voorste bank van de klas kreeg ik even. En dat kreeg ik pas na het esoterisch pad.
Bij het lezen van de bijbel en consoorten kreeg ik zo'n akelig gevoel.
Dat kreeg ik ook bij de Baghavad-Gita, nou niet zo extreem zeg maar.
Maar het ware pad van God is: er is geen pad
Gewoon bewust-zijn is al een vreugde op zich. Jij bent je bewust van het leven, wij delen ons bewustzijn hier op een forum. WE kunnen dat ook via een glaasje wijn of bier, we kunnen genieten van het leven hoe we maar willen.
Dat is voor mij het goddelijke. Dat is voor mij God!
Als jij je goed voelt bij een herschreven versie van Jezus, nougoed... Maar dan vind ik dat de Nag Hammadi een mooier schrift van jezus vertegenwoordigen dan de drie apostelen van hem aanwezig in het NT.
DRIE apostelen maar, waar zijn de andere evangelies naartoe? Waarom is dat Judas' evangalie zo anders dan het NT?
Waarom verschilt Lucas zoveel met Matheüs (Petrus)?
Waarom erkent de Kerk deze AUTHENTIEKE manuscripten niet?
Waarom?
Stel je open en ga met de Kerk op weg, heel wat vragen die bij je leven zullen beantwoord worden.
Oud 14 februari 2009, 15:12   #154
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Stel je open en ga met de Kerk op weg, heel wat vragen die bij je leven zullen beantwoord worden.
Belachelijk.
Oud 14 februari 2009, 15:13   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe weet U dat de kerk wel degelijk de waarheid spreekt en niet foefelt met de gegevens?
De kerk is helaas een politiek instituut. U weet toch dat zulke instellingen nogal manipulatief zijn?
Reeds de vroegste Kerk stelde zich die vraag en wist de zekerheid te vinden in de toetsing van het ononderbroken onderricht. Dit stelde reeds Vincentius van Lerinium. Daarenboven geloven we met zekerheid dat de Kerk door de H. Geest geleid wordt, en geen instrumen is van politieke macht maar wel het huis van heiligheid.
Oud 14 februari 2009, 15:14   #156
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Reeds de vroegste Kerk stelde zich die vraag en wist de zekerheid te vinden in de toetsing van het ononderbroken onderricht. Dit stelde reeds Vincentius van Lerinium. Daarenboven geloven we met zekerheid dat de Kerk door de H. Geest geleid wordt, en geen instrumen is van politieke macht maar wel het huis van heiligheid.
Beetje cirkelredenering hier.

Hoe weet U dat het geloof juist is?

-De kerk.

En hoe weet U dat de kerk gelijk heeft?

-Wij geloven dit.

Welke politieke zaken de kerk heeft gedaan zal ik even buiten beschouwing laten. Ik focus mij vooral op de cirkelredenering nu.
Oud 14 februari 2009, 15:15   #157
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Jan, ik vraag het U, niet de Kerk. Hun antwoord heb k al
Jij zegt dat Jezus de weg van God is, ...
Ik vraag U dan ook WAAROM er zoveel tegenspraak in is?

@hotschizodiscocop
Dat heeft God niet gedaan, dat heeft de mens gedaan
Wanneer ik zeg dat God niet wraakzuchtig is, bedoel ik het volgend;
God geeft ons niet een (eeuwige) ziel om even in het leven te komen, waarop Hij ons zal beoordelen en indien gefaald eeuwig zal verdoemen tot hel.

nouja, neen in zo'n God geloof ik niet. Dat lijkt me God vergelijken met menselijke wrokgevoelens. Een mens is uit op macht misschien ja, daarom denkt men dat God dat ook is. Maar echte macht is, je macht naast je leggen en overgeven aan een ander. Net daarom zijn we zo vrij en doen in ons laten.

Nougoed, heb nu ook geen zin geheel mijn "geloof" te weerleggen of te verantwoorden. Hoewel ik telkens binnen het mogelijke zal antwoorden.
Maar mijn punt gaat er gewoon om, de bijbel is niet het ware woord van God.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 14 februari 2009 om 15:15.
Oud 14 februari 2009, 15:16   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gelooft ook in een god die U vormt naar Uw eigen inzichten en opinies.
Helemaal niet, ik neem het geloof aan. Ik schep geen God naar mijn opinies, naar mijn wil, naar mijn goeddunken, maar neem Hem aan zoals Hij zich geopenbaard heeft. Dat vergt moed en ook een stuk zelfopoffering, want daarin wordt de mens niet in al zijn doen en laten bevestigd. De mens moet zich daarvoor overstijgen.
Oud 14 februari 2009, 15:17   #159
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, ik neem het geloof aan. Ik schep geen God naar mijn opinies, naar mijn wil, naar mijn goeddunken, maar neem Hem aan zoals Hij zich geopenbaard heeft. Dat vergt moed en ook een stuk zelfopoffering, want daarin wordt de mens niet in al zijn doen en laten bevestigd. De mens moet zich daarvoor overstijgen.
Heeft mijnheer zich aan jou geopenbaard?
Oud 14 februari 2009, 15:17   #160
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jammer, heb veel meer respect voor iemand die origineel en creatief genoeg is om iets beter te bedenken dan het Christelijke geloof.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be