Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2009, 22:40   #21
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Fuck den dieje, doe maar Alan Moore ofzo.
chomsky vs foucault ?

http://www.youtube.com/watch?v=kawGakdNoT0
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 22:42   #22
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Wat Chomsky al eens zei over Foucault en zijn postmoderne gedraverij vond ik grappig.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 22:45   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat Chomsky al eens zei over Foucault en zijn postmoderne gedraverij vond ik grappig.
Chomsky is een kei. Zeker weten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 22:54   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Hoe dan ook blijft "het" occulte een waardevolle studie voor eender wie een academisch getinte bril wil opzetten om met de realiteit om te gaan.

De gedachten daarachter zijn er te waardevol voor. De wetenschap leert ons dat als iets kwaakt als een eend, er uit ziet als een eend en verder voldoet aan alle eigenschappen die een eend zou moeten hebben: het een eend betreft. In het licht van het occulte kan een eend echter ook een andere gedaante bevatten: die van een symbool, &c --- of gewoon een eend zijn.

De leer, van maar niet beperkt tot Crowley, is aldus een verrijking voor eender welke gegronde, nay, bourgondische levenshouding.
Oud 10 februari 2009, 22:58   #25
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoe dan ook blijft "het" occulte een waardevolle studie voor eender wie een academisch getinte bril wil opzetten om met de realiteit om te gaan.

De gedachten daarachter zijn er te waardevol voor. De wetenschap leert ons dat als iets kwaakt als een eend, er uit ziet als een eend en verder voldoet aan alle eigenschappen die een eend zou moeten hebben: het een eend betreft. In het licht van het occulte kan een eend echter ook een andere gedaante bevatten: die van een symbool, &c --- of gewoon een eend zijn.

De leer, van maar niet beperkt tot Crowley, is aldus een verrijking voor eender welke gegronde, nay, bourgondische levenshouding.
Wie het occulte niet door een bril van empiristische dogmatiek bekijkt, die sinds een dikke 100 jaar geleden door de wetenschap wordt gedragen (met alle voor- en nadelen daarvan) , is Crowley nog interessanter dan dat.

Helaas verlies ik door deze uitspraak veel geloofwaardigheid en word ik gerekend bij de religieuze gekken.
Oud 10 februari 2009, 22:58   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Chomsky is een kei. Zeker weten.
Samen met Russell een van de grootsten dezer eeuw.
Oud 10 februari 2009, 23:04   #27
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie het occulte niet door een bril van empiristische dogmatiek bekijkt, die sinds een dikke 100 jaar geleden door de wetenschap wordt gedragen (met alle voor- en nadelen daarvan) , is Crowley nog interessanter dan dat.

Helaas verlies ik door deze uitspraak veel geloofwaardigheid en word ik gerekend bij de religieuze gekken.
Je weet toch dat Moore de slang Glycon "aanbidt" ? Hij heeft er zijn plezier in om iets te aanbidden dat wellicht zo fake als iets is, maar wijst er wel op dat hij gelooft dat alle ideeën in een bepaald opzicht echt zijn.

Qua originele kijk op het occulte - of is het enkel bijgeloof ? - kan dat wel tellen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 23:10   #28
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je weet toch dat Moore de slang Glycon "aanbidt" ? Hij heeft er zijn plezier in om iets te aanbidden dat wellicht zo fake als iets is, maar wijst er wel op dat hij gelooft dat alle ideeën in een bepaald opzicht echt zijn.

Qua originele kijk op het occulte - of is het enkel bijgeloof ? - kan dat wel tellen.
Het occulte wordt gezien als hocuspocus en de wetten van de fysica overtreden voor zelfverrijking.
Die definitie is vals.
Crowley zijn definitie vind ik een van de helderste: elke daad die gebeurt door wil.

Moore is van mening dat alles wat in "ideaspace" bestaat, dus alle ideeen die maar kunnen worden bedacht, volkomen echt zijn. Hij schrijft het ook in een bepaald interview, dat wanneer men een bepaald personage construeert, het verder een hijacking doet van hem en hem verplicht om te schrijven.
Ik kan mij daarin vinden, wanneer een (schijnbaar?) imaginair concept leeft met je verbeelding als brandstof.
Verwek iets, en het krijgt een eigen leven. Geen statisch leven, het zal meerdere metamorfoses ondergaan. En net zoals wij leven van zuurstof en nutrienten, zal het concept leven van menselijke fantasie.
Oud 10 februari 2009, 23:11   #29
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik denk dat Glycon voor Moore hetzelfde is als Ziggy Stardust voor Bowie: een ander personage die je moet "aandrijven" met je fantasie. Je wordt even gerukt uit de ingereden gedachtesporen.
Oud 14 februari 2009, 14:49   #30
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
What is a Magical Operation? It may be defined as any event in nature which is brought to pass by Will. We must not exclude potato-growing or banking from our definition. Let us take a very simple example of a Magical Act: that of a man blowing his nose.

//A. Crowley, Magick in Theory and Practice
Hmmm dit is gewoon het woord magie herdefiniëren als elke actie die een bepaald iets ondergaat of uitvoert.
Niet levende voorwerpen kunnen dan zogenaamd ook "magische" handelingen verrichten. Een steen kan bijvoorbeeld van een berg rollen. Volgens deze definitie zou dat dus een "magische" daad zijn.

Citaat:
When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot."
Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

A. Crowley, Magick, Book IV.
Gewoon een inzicht in het psychologische mechanisme van schuldgevoelens. Elke religie, sekte hanteert dit. De christenen en moslims gebruikte dit mechanisme voor seksualiteit. Seksualiteit was een taboe. Gevolg was dat zij veel meer dan andere mensen bezig waren met seksualiteit en de kerk veel meer volgelingen kreeg (ga en vermenigvuldig u).
Wanneer je iets van iemand gedaan wil krijgen volstaat het om hem bewust te maken van het tegendeel. (ik ben wel vergeten van wie dit is)

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 februari 2009 om 14:54.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 14:53   #31
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En over auto writing:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_writing

Heeft dus niets te maken met een Egyptische entiteit (ben zijn naam vergeten)
die Crowley zou geïnspireerd hebben.

En iets zegt mij dat sommige zogenaamde "heilige boeken" ook op die manier ontstaan zijn.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 februari 2009 om 15:03.
Oud 14 februari 2009, 14:58   #32
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

De grot van Plato en het verschil tussen de waargenomen wereld en de werkelijke wereld.
Het verschil tussen wat wij ons bijvoorbeeld aanzien als een boom en het "ware" concept van de "boomheid".

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 februari 2009 om 14:59.
Oud 14 februari 2009, 15:03   #33
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Hmmm dit is gewoon het woord magie herdefiniëren als elke actie die een bepaald iets ondergaat of uitvoert.
Niet levende voorwerpen kunnen dan zogenaamd ook "magische" handelingen verrichten. Een steen kan bijvoorbeeld van een berg rollen. Volgens deze definitie zou dat dus een "magische" daad zijn.

Gewoon een inzicht in het psychologische mechanisme van schuldgevoelens. Elke religie, sekte hanteert dit. De christenen en moslims gebruikte dit mechanisme voor seksualiteit. Seksualiteit was een taboe. Gevolg was dat zij veel meer dan andere mensen bezig waren met seksualiteit en de kerk veel meer volgelingen kreeg (ga en vermenigvuldig u).
Wanneer je iets van iemand gedaan wil krijgen volstaat het om hem bewust te maken van het tegendeel. (ik ben wel vergeten van wie dit is)
Een steen heeft geen wil, en zeker geen Wil.

En het tweede deel, jij maakt er een iets andere interpretatie van dan mij. Het gaat in feite over meditatie hier, en niet over schuldgevoelens. De techniek van het niet-denken impliceert dat men moet stoppen met denken, en niet constant zitten denken: ik mag niet denken, ik mag niet denken, ik mag niet denken.
Een analogon is ook: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_(mind_game)
Oud 14 februari 2009, 15:09   #34
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En over auto writing:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_writing

Heeft dus niets te maken met een Egyptische entiteit (ben zijn naam vergeten)
die Crowley zou geïnspireerd hebben.

En iets zegt mij dat sommige zogenaamde "heilige boeken" ook op die manier ontstaan zijn.
Isis? Horus?
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 15:34   #35
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een steen heeft geen wil, en zeker geen Wil.
Definieer "wil".

Als je de Deterministische definitie hanteert behoort die steen die van de berg rolt hier ook toe.

Echter wanneer je de definitie van vrije wil hanteert ben je beperkt tot de levende wezens die hun acties kunnen aanpassen onder invloed van een mentaal proces dat niet is ingegeven volgens genetische aanleg.
Dus hoe zou jij die definitie inpassen in het verhaal van de aardappel en magie?

Citaat:
En het tweede deel, jij maakt er een iets andere interpretatie van dan mij. Het gaat in feite over meditatie hier, en niet over schuldgevoelens. De techniek van het niet-denken impliceert dat men moet stoppen met denken, en niet constant zitten denken: ik mag niet denken, ik mag niet denken, ik mag niet denken.
Een analogon is ook: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_(mind_game)
Krijg je zoiezo een paradox. Het "niet denken" zorgt voor denken bewust of onbewust.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 februari 2009 om 15:37.
Oud 14 februari 2009, 15:35   #36
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Isis? Horus?
Aiwass
Oud 14 februari 2009, 15:42   #37
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Definieer "wil".

Als je de Deterministische definitie hanteert behoort die steen die van de berg rolt hier ook toe.

Echter wanneer je de definitie van vrije wil hanteert ben je beperkt tot de levende wezens die hun acties kunnen aanpassen onder invloed van een mentaal proces dat niet is ingegeven volgens genetische aanleg.
Dus hoe zou jij die definitie inpassen in het verhaal van de aardappel en magie?

Krijg je zoiezo een paradox. Het "niet denken" zorgt voor denken bewust of onbewust.
Het concept Wil is nonlineair en ook niet deterministisch. In feite maakt het niet uit of het deterministisch is of niet. Het is een drijvende kracht, meer niet. Ik onderscheid dan ook wil en Wil.

Het niet denken zorgt niet voor denken. Heb je ervaring met meditatie?
Oud 14 februari 2009, 15:47   #38
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Definieer "wil".

In thelema gaat de wil (zonder hoofdletter) gepaard met intentie. De steen die valt is dus geen magische handeling want de steen heeft geen voorafgaande intentie om te vallen.

De Wil (met hoofdletter) is echter een concept dat, imho, bijna gelijk is aan de Tao. Het zou mij niet verbazen moest dat overgenomen zijn uit het taoisme.
Oud 14 februari 2009, 15:48   #39
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Isis? Horus?
That's the one.

Oud 14 februari 2009, 15:54   #40
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het concept Wil is nonlineair en ook niet deterministisch. In feite maakt het niet uit of het deterministisch is of niet. Het is een drijvende kracht, meer niet. Ik onderscheid dan ook wil en Wil.
Dat is een zeer zeer vage definitie. Is die kracht materialistisch of mentaal/spiritueel?

Citaat:
Het niet denken zorgt niet voor denken. Heb je ervaring met meditatie?
Nee niet echt. Ik weet wel iets over de bewuste en onbewuste denkprocessen in het menselijke brein.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be