Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2009, 19:31   #1841
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hertog van Gelre;3981997

Wauw, 660 jaar geleden!
En Kneppelfreed ging om één machtswellustige die is overgeplaatst en gedegradeerd door de Nederlandse regering.
België en Nederland zouden trouwens pas vergelijkbaar zijn als de Friezen, als minderheid, hun taal zouden hebben opgelegd aan de meerderheid van de Nederlanders, zoals in België is gebeurd. Uw kletst dus weer eens en niet zo'n klein beetje ook.

Neen, geen 660 jaar geleden! U maakt er een karikatuur van. Het Fries is eeuwenlang onderdrukt. En het is pas eerder recent dat de Friese taal in Nederland als een volwaardige taal werd erkend en niet meer als een minderwaardige taal. Punt uit. Het wordt tijd dat de Nederlanders dit eens erkennen.

En dat er een verschil is tussen Friesen en Hollanders (Nederlanders?), blijkt uit deze lezersbrief:

Re: Friezen somber over integratie Hollander
"In reaktie op: Re: Friezen somber over integratie Hollander (Willem)
Laat die friezen maar somber zijn over intergratie hollanders.ZE doen het zelf.De gemeente wymbritseradiel vindt dat ze in hun recht staan om fries boven het nederlands te verkiezen in het schrijven van hun teksten. Weigeren dan ook in 2 talen informatie te verstrekken.
Ik voel mij gediscrimineerd in deze gemeente.
Het lijkt wel of (een deel van de )friezen helemaal geen nederlanders willen zijn.
Voor mij............... zo snel mogelijk weg uit deze provincie, gewoon naar een plek waar ze wwel nederlands willen spreken EN willen schrijven.

Er zijn maar 2 goeie friezen, dat is zijn de diepvries en de anti fries.

yvonne"

En zo zien we maar, het is allemaal geen haarsnijden. Noch in België, noch in Holland. Taalproblemen alom.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 19:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:27   #1842
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

u zoekt spijkers op laag water. Leuk, 'iemand' heeft het niet naar haar zin in Fryslân en u extrapoleert dat naar een communautair probleem in Nederland.

bent u er wel eens geweest, in Fryslân?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:55   #1843
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
u zoekt spijkers op laag water. Leuk, 'iemand' heeft het niet naar haar zin in Fryslân en u extrapoleert dat naar een communautair probleem in Nederland.

bent u er wel eens geweest, in Fryslân?
Ik zoek geen spijkers. Ik heb spijkers. Ik heb zelfs spijkers op vaste grond. En die grond is de geschiedenis. En die geschiedenis probeert u onder de mat te vegen. En u wil die geschiedenis minimaliseren omdat ze u niet aanstaat. Maar goed, liever koekjes bakken we niet.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 20:55.
Oud 16 februari 2009, 22:19   #1844
Hollander

Standaard

Ik probeer geen enkele geschiedenis te minimaliseren. U heeft echter geen bronnen, u doet niet aan zelfanalyse en uw beweringen zijn zo vaak onverholen racistisch en ongefundeerd anti-hollands dat de rest die wellicht zou kloppen met zeer grote argusogen moet worden bekeken.

verder is Fries een taal van 400.000 sprekers, nogal logisch dat in Nederland het Nederlands dominant is, de voertaal en de lingua franca is. Daar doet uw van een forum elders geplukte 'bron' niets aan af. Als u een serieuze discussie wilt over de positie van het Fries (ter afleiding van uw binnenlandse problemen) dan adviseer ik u goede bronnen te zoeken en dan ben ik de eerste om aan zelfkritiek te doen waar dat nodig is.
Oud 16 februari 2009, 22:20   #1845
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik probeer geen enkele geschiedenis te minimaliseren. U heeft echter geen bronnen, u doet niet aan zelfanalyse en uw beweringen zijn zo vaak onverholen racistisch en ongefundeerd anti-hollands dat de rest die wellicht zou kloppen met zeer grote argusogen moet worden bekeken.

verder is Fries een taal van 400.000 sprekers, nogal logisch dat in Nederland het Nederlands dominant is, de voertaal en de lingua franca is. Daar doet uw van een forum elders geplukte 'bron' niets aan af. Als u een serieuze discussie wilt over de positie van het Fries (ter afleiding van uw binnenlandse problemen) dan adviseer ik u goede bronnen te zoeken en dan ben ik de eerste om aan zelfkritiek te doen waar dat nodig is.
hij kan proberen een fries te zoeken.
een èchte fries.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 22:52   #1846
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Het gaat over het feit dat de Friese taal werd beschouwd door de Nederlandse overheid, als een boerentaal, een onwenselijke taal (net zoals het Vlaams in de tijd van en door minister Van Maanen en Onwijze Willem)en een taal die kost wat kost moest worden gedreven naar het verdomhoekje, dus naar de stallen en de koeien. En zo geschiedde het ook. Het is pas nadat de Friezen het beu waren dat zij en vooral hun taal als minderwaardig werden beschouwd eisen begonnen te stellen in dat verband, dat de overheid, zeer schoorvoetend, is beginnen terug te krabbelen. Maar dat geschiedde pas in de jaren '50 , let wel: na 'knuppelvrijdag'...

Dat zeggen ons de geschiedkundige feiten.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 22:54.
Oud 16 februari 2009, 22:53   #1847
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zeggen ons de geschiedkundige feiten.
Uw mening is me genoegzaam bekend, maar dat maakt nog geen bron

geef me een goede bron en u maakt uw punt.
Oud 16 februari 2009, 22:55   #1848
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw mening is me genoegzaam bekend, maar dat maakt nog geen bron

geef me een goede bron en u maakt uw punt.
En zo bent u wel: wanneer het u niet aanstaat, is het geen goede bron. Wikipedia is voor u de hoogst valabele bron, dat weten we.
Oud 16 februari 2009, 23:00   #1849
Shadowke

Standaard

Citaat:
En zo bent u wel: wanneer het u niet aanstaat, is het geen goede bron. Wikipedia is voor u de hoogst valabele bron, dat weten we.
is toch een goede encyclopedie.
ik neem er ook geregeld een kijkje: astronomie vooral.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 23:02   #1850
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, geen 660 jaar geleden! U maakt er een karikatuur van. Het Fries is eeuwenlang onderdrukt. En het is pas eerder recent dat de Friese taal in Nederland als een volwaardige taal werd erkend en niet meer als een minderwaardige taal. Punt uit. Het wordt tijd dat de Nederlanders dit eens erkennen.

En dat er een verschil is tussen Friesen en Hollanders (Nederlanders?), blijkt uit deze lezersbrief:
Ik maak er een karikatuur van? Och, jongen toch.
U komt af met 660 jaar geleden, een incident uit 1951 en een lezersbrief... en ik maak er een karikatuur van?

Weet u wat? Voorzover ik weet zijn er drie Friezen aanwezig op dit forum. Vraag het hen eens.

Fries en Limburgs en Nedersaksisch zijn jarenlang (onterecht) als dialect beschouwd maar er was geen onderdrukkingsbeleid als in Belgie.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 23:05   #1851
Hollander

Standaard

Jammer dat u niet erbij vermeld waar u dat heeft gevonden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerlauwers_Fries

Nogal logisch trouwens dat het Nederlands de bestuurstaal werd in 1550. Nogal lang geleden ook. Er staat overigens bij dat rechtspraak in het Fries was toegestaan als de gedaagde het Nederlands onvoldoende beheerste.
De rellen ontstonden omdat niet iedereen in de rechtszaal paste.
U wilt echter lezen dat Hollanders grote boze onderdrukkers zijn.
Oud 16 februari 2009, 23:09   #1852
Hollander

Standaard

Als wij dan van die taalonderdrukkers zijn, waarom is dan nooit geprobeerd in Indonesië Nederlands in te voeren? Nee, in plaats daarvan communiceerde de gezagsdragers in het Maleis of anderszins inheems met de bevolking. Dat lijkt me ook relevant om te weten.
Oud 16 februari 2009, 23:26   #1853
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Als Jezus een Nederlander was en system was toeschouwer toen Hij over het water liep, had system nog gezegd: 'Dat doet ie alleen maar omdat die calvinisten niet mogen zwemmen op zondag'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 23:28   #1854
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Als Jezus een Nederlander was en system was toeschouwer toen Hij over het water liep, had system nog gezegd: 'Dat doet ie alleen maar omdat die calvinisten niet mogen zwemmen op zondag'.
haha.
Oud 16 februari 2009, 23:53   #1855
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
is toch een goede encyclopedie.
ik neem er ook geregeld een kijkje: astronomie vooral.
Daarom heb je 'onlangs' een betrouwbaarder geschiedenisboek gelezen met de echte geschiedenis van België ?

Tindemans ziet België overigens niet verdwijnen, hebt U het interview ook gezien ?
Of Meneer Tindemans moest voor U natuurlijk ook "Quantité Négligeable" zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 01:21   #1856
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tindemans ziet België overigens niet verdwijnen, hebt U het interview ook gezien ?
Ik heb even buiten gekeken en het klopt. Ik ook zie België niet verdwijnen. Ik heb wel het licht moeten aansteken om het te zien want het is nu nacht.
Dus België is er nog. Kunnen we nu met een gerust gemoed gaan slapen?

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 01:58   #1857
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Re: Friezen somber over integratie Hollander
"In reaktie op: Re: Friezen somber over integratie Hollander (Willem)
Laat die friezen maar somber zijn over intergratie hollanders.ZE doen het zelf.De gemeente wymbritseradiel vindt dat ze in hun recht staan om fries boven het nederlands te verkiezen in het schrijven van hun teksten. Weigeren dan ook in 2 talen informatie te verstrekken.
Ik voel mij gediscrimineerd in deze gemeente.
Het lijkt wel of (een deel van de )friezen helemaal geen nederlanders willen zijn.
Voor mij............... zo snel mogelijk weg uit deze provincie, gewoon naar een plek waar ze wwel nederlands willen spreken EN willen schrijven.

Er zijn maar 2 goeie friezen, dat is zijn de diepvries en de anti fries.

yvonne"

En zo zien we maar, het is allemaal geen haarsnijden. Noch in België, noch in Holland. Taalproblemen alom.
Wanneer ga je nu eindelijk eens zo tekeer gaan tegen uw geliefde belgenland dat nog steeds inheemse volkstalen als minderwaardige talen beschouwt?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 08:17   #1858
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zoek geen spijkers. Ik heb spijkers. Ik heb zelfs spijkers op vaste grond. En die grond is de geschiedenis. En die geschiedenis probeert u onder de mat te vegen. En u wil die geschiedenis minimaliseren omdat ze u niet aanstaat. Maar goed, liever koekjes bakken we niet.
ok, geschiedenis is tof en we moeten er uit leren, maar wat heeft dit allemaal nu juist met Vlaanderen te maken?
Oud 17 februari 2009, 08:46   #1859
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, geschiedenis is tof en we moeten er uit leren, maar wat heeft dit allemaal nu juist met Vlaanderen te maken?
Oorspronkelijk woonden de Friezen in de lage landen aan de kust van Hamburg tot Duinkerken.
Door een vermenging van de taal met de oprukkende Franken uit het Zuiden en Saksen uit het Oosten is het Nederlands ontstaan.
Dat wat de Belgen "Hollands: noemen is eigenlijk een vermeniging van Fries met Vlaams.(Brabants)
Alleen in de provincies Friesland is de oorspronkelijke taal bewaard en gesproken gebleven en sinds een aantal deccenia als een officiele taal erkend.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 17 februari 2009 om 08:47.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:34   #1860
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Oorspronkelijk woonden de Friezen in de lage landen aan de kust van Hamburg tot Duinkerken.
Door een vermenging van de taal met de oprukkende Franken uit het Zuiden en Saksen uit het Oosten is het Nederlands ontstaan.
Dat wat de Belgen "Hollands: noemen is eigenlijk een vermeniging van Fries met Vlaams.(Brabants)
Alleen in de provincies Friesland is de oorspronkelijke taal bewaard en gesproken gebleven en sinds een aantal deccenia als een officiele taal erkend.
Dus de Friezen zijn de echte Nederlanders ?

Is dat effe pech voor Shadowke weer...
Die vind heel veel overeenkomsten tussen Vlamingen en Nederlanders.

Krijg ik nog een zak patat en een kroket ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be