![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na? | |||
| Federaal Belgie |
|
8 | 12,70% |
| Confederaal Belgie |
|
6 | 9,52% |
| Unitair Belgie |
|
5 | 7,94% |
| Onafhankelijk Vlaanderen |
|
23 | 36,51% |
| Groot-Nederland |
|
17 | 26,98% |
| Anders nl. |
|
4 | 6,35% |
| Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1841 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen, geen 660 jaar geleden! U maakt er een karikatuur van. Het Fries is eeuwenlang onderdrukt. En het is pas eerder recent dat de Friese taal in Nederland als een volwaardige taal werd erkend en niet meer als een minderwaardige taal. Punt uit. Het wordt tijd dat de Nederlanders dit eens erkennen. En dat er een verschil is tussen Friesen en Hollanders (Nederlanders?), blijkt uit deze lezersbrief: Re: Friezen somber over integratie Hollander "In reaktie op: Re: Friezen somber over integratie Hollander (Willem) Laat die friezen maar somber zijn over intergratie hollanders.ZE doen het zelf.De gemeente wymbritseradiel vindt dat ze in hun recht staan om fries boven het nederlands te verkiezen in het schrijven van hun teksten. Weigeren dan ook in 2 talen informatie te verstrekken. Ik voel mij gediscrimineerd in deze gemeente. Het lijkt wel of (een deel van de )friezen helemaal geen nederlanders willen zijn. Voor mij............... zo snel mogelijk weg uit deze provincie, gewoon naar een plek waar ze wwel nederlands willen spreken EN willen schrijven. Er zijn maar 2 goeie friezen, dat is zijn de diepvries en de anti fries. yvonne" En zo zien we maar, het is allemaal geen haarsnijden. Noch in België, noch in Holland. Taalproblemen alom. Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 19:49. |
|
|
|
|
|
|
#1842 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
u zoekt spijkers op laag water. Leuk, 'iemand' heeft het niet naar haar zin in Fryslân en u extrapoleert dat naar een communautair probleem in Nederland.
bent u er wel eens geweest, in Fryslân? |
|
|
|
|
|
#1843 |
|
Banneling
|
Ik zoek geen spijkers. Ik heb spijkers. Ik heb zelfs spijkers op vaste grond. En die grond is de geschiedenis. En die geschiedenis probeert u onder de mat te vegen. En u wil die geschiedenis minimaliseren omdat ze u niet aanstaat. Maar goed, liever koekjes bakken we niet.
Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 20:55. |
|
|
|
|
|
#1844 |
|
|
Ik probeer geen enkele geschiedenis te minimaliseren. U heeft echter geen bronnen, u doet niet aan zelfanalyse en uw beweringen zijn zo vaak onverholen racistisch en ongefundeerd anti-hollands dat de rest die wellicht zou kloppen met zeer grote argusogen moet worden bekeken.
verder is Fries een taal van 400.000 sprekers, nogal logisch dat in Nederland het Nederlands dominant is, de voertaal en de lingua franca is. Daar doet uw van een forum elders geplukte 'bron' niets aan af. Als u een serieuze discussie wilt over de positie van het Fries (ter afleiding van uw binnenlandse problemen) dan adviseer ik u goede bronnen te zoeken en dan ben ik de eerste om aan zelfkritiek te doen waar dat nodig is. |
|
|
|
|
|
#1845 | |
|
|
Citaat:
een èchte fries. |
|
|
|
|
|
|
#1846 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat zeggen ons de geschiedkundige feiten. Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2009 om 22:54. |
|
|
|
|
|
|
#1847 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1848 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1849 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1850 | |
|
|
Citaat:
U komt af met 660 jaar geleden, een incident uit 1951 en een lezersbrief... en ik maak er een karikatuur van? Weet u wat? Voorzover ik weet zijn er drie Friezen aanwezig op dit forum. Vraag het hen eens. Fries en Limburgs en Nedersaksisch zijn jarenlang (onterecht) als dialect beschouwd maar er was geen onderdrukkingsbeleid als in Belgie. |
|
|
|
|
|
|
#1851 |
|
|
Jammer dat u niet erbij vermeld waar u dat heeft gevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerlauwers_Fries Nogal logisch trouwens dat het Nederlands de bestuurstaal werd in 1550. Nogal lang geleden ook. Er staat overigens bij dat rechtspraak in het Fries was toegestaan als de gedaagde het Nederlands onvoldoende beheerste. De rellen ontstonden omdat niet iedereen in de rechtszaal paste. U wilt echter lezen dat Hollanders grote boze onderdrukkers zijn. |
|
|
|
|
|
#1852 |
|
|
Als wij dan van die taalonderdrukkers zijn, waarom is dan nooit geprobeerd in Indonesië Nederlands in te voeren? Nee, in plaats daarvan communiceerde de gezagsdragers in het Maleis of anderszins inheems met de bevolking. Dat lijkt me ook relevant om te weten.
|
|
|
|
|
|
#1853 |
|
|
Als Jezus een Nederlander was en system was toeschouwer toen Hij over het water liep, had system nog gezegd: 'Dat doet ie alleen maar omdat die calvinisten niet mogen zwemmen op zondag'.
|
|
|
|
|
|
#1854 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#1855 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tindemans ziet België overigens niet verdwijnen, hebt U het interview ook gezien ? Of Meneer Tindemans moest voor U natuurlijk ook "Quantité Négligeable" zijn ? |
|
|
|
|
|
|
#1856 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Dus België is er nog. Kunnen we nu met een gerust gemoed gaan slapen? ![]() |
|
|
|
|
|
|
#1857 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1858 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#1859 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Door een vermenging van de taal met de oprukkende Franken uit het Zuiden en Saksen uit het Oosten is het Nederlands ontstaan. Dat wat de Belgen "Hollands: noemen is eigenlijk een vermeniging van Fries met Vlaams.(Brabants) Alleen in de provincies Friesland is de oorspronkelijke taal bewaard en gesproken gebleven en sinds een aantal deccenia als een officiele taal erkend. Laatst gewijzigd door JP Coen : 17 februari 2009 om 08:47. |
|
|
|
|
|
|
#1860 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Is dat effe pech voor Shadowke weer... Die vind heel veel overeenkomsten tussen Vlamingen en Nederlanders. Krijg ik nog een zak patat en een kroket ? |
|
|
|
|