![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na? | |||
| Federaal Belgie |
|
8 | 12,70% |
| Confederaal Belgie |
|
6 | 9,52% |
| Unitair Belgie |
|
5 | 7,94% |
| Onafhankelijk Vlaanderen |
|
23 | 36,51% |
| Groot-Nederland |
|
17 | 26,98% |
| Anders nl. |
|
4 | 6,35% |
| Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1941 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1942 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1943 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een politieman ondervroeg een zogezegde verdachte of iets in die zin en zei: 'Mijnheer, jij bent fout'. Wat een nonssens. Als hij nu zou gezegd hebben: 'Mijnheer, u bent fout' of 'Mijnheer ge (gij) zijt fout'. Maar men zegt toch niet: 'mijnheer jij bent fout'. En zo hoort men steeds meer van die kunstmatige taal, ons opgedrongen. En de brave VRT neemt dat dan klakkeloos over, en dan komt men tot deze taalnonssens. En dat noem ik een verloedering van de taal van onze voorouders. Punt uit. Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2009 om 18:27. |
|
|
|
|
|
|
#1944 | |
|
|
Citaat:
De (georganiseerde) vooroordelen tussen noord en zuid zijn snel aan het verdampen. Steeds meer Vlamingen zien het nut van samenwerken met het noorden en steeds meer Nederlanders zien het nut van samenwerken met het zuiden. Daarbij begrijpen we de Vlaamse verzuchtingen ook steeds beter. Uw Belgisch staatsnationalisme loopt ten einde. Als u echt van België houdt streeft u naar hervorming van de staat. |
|
|
|
|
|
|
#1945 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Witse is meestal nog te pruimen, maar wat ze in Flikken uit kun camazol slaan is bedroevend. |
|
|
|
|
|
|
#1946 | |
|
|
Citaat:
Wij spreken ook niet meer de taal van onze grootouders. |
|
|
|
|
|
|
#1947 |
|
Banneling
|
Ik weet het niet echt meer. Maar ik meen 'flikken' inderdaad. De serie is op zichzelf best te pruimen (voorspelbaar natuurlijk), maar wat een wartaal.
|
|
|
|
|
|
#1948 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1949 |
|
Banneling
|
Men voelt onmiddelijk aan dat de acteurs hollands wil praten, maar ze bakken er niets van natuurlijk omdat het geen Hollanders zijn. Daarom: Vlaanderen let op uw taal!
Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2009 om 18:30. |
|
|
|
|
|
#1950 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat impliceert evenwel niet dat er van migreren sprake moet zijn. |
|
|
|
|
|
|
#1951 | |
|
|
Citaat:
U hoeft ook geen kroketten te eten of karnemelk te drinken. Daarentegen kijken wij dan wel weer naar programma's van Studio 100. |
|
|
|
|
|
|
#1952 | |
|
|
Citaat:
flikken speelt zich af in Gent. Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 februari 2009 om 18:35. |
|
|
|
|
|
|
#1953 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nederlanders gelden als commercanten, daar staan ze voor bekend. Het zou dan nu de eerste keer volledig onbaatzuchtig zijn ? |
|
|
|
|
|
|
#1954 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1955 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik begin me stilaan toch wel af te vragen of U niet toch wat wereldvreemd bent hoor. |
|
|
|
|
|
|
#1956 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1957 | |
|
|
Citaat:
wéér verloren, Henri1, en u zal tegen mij blijven verliezen. |
|
|
|
|
|
|
#1958 |
|
Banneling
|
Nederlandse taal wordt wartaal.
Op 21 februari verschenen in NRC Handelsblad enkele brieven van scholieren als reactie op een eerder artikel over multiculturele problemen in Rotterdam. Ida van Meurs schreef het volgende: "Ik ben een meisje dat opgroeit in Rotterdam. En dat is erg leuk. Zo leren wij nu meerdere soorten Nederlands; gewoon Nederlands (het vroegere ABN), plat Rotterdams en multicultureel Nederlands. Wat is nu precies het verschil? Ik geef een paar voorbeelden, eerst in ABN 1), dan in Rotterdams (2), dan in straattaal (3). 1. 'Zeg meisje, waar ga jij naar toe' wordt in 2 'hai maissie of waif, woar mot dat hein?' En in 3 wordt dit 'hé sma, warr gha jai?' En bijvoorbeeld 'Dat is tof zeg!' wordt in 2 'da's kankalauw' en in 3 'dat iz boem lauw!' En 'hoe gaat het?' wordt in 2 'hoessie?' en in 3 wordt dit 'fawaka?' Hierop antwoord je in 1 'het gaat goed', in 2 'gwel' en in 3 'rustig ...' Deze soorten van Nederlands weten wij feilloos toe te passen en zo verstaan we elkaar allemaal." Toepassen wel, maar verre van feilloos vrees ik. Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2009 om 18:45. |
|
|
|
|
|
#1959 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mijne copain System had het over "vorige week of in het weekend". Dus niet specifiek over de zondag avond. Wanneer gaat U uw wapens opnemen ? |
|
|
|
|
|
|
#1960 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|