Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2009, 13:28   #2121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en in Belziek laten ze Bert Bibber doen.

groot verschil niet?
In België is het juist hetzelfde. Moesten we Boudewijn gevolgd hebben, dan was de abortuswet nooit gestemd. Men heeft hem verplicht een stap opzij te doen. En zo hoort het. Afschaffen die koninklijk keten of louter protocolair maken.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 13:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:32   #2122
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In België is het juist hetzelfde. Moesten we Boudewijn gevolgd hebben, dan was de abortuswet nooit gestemd. Men heeft hem verplicht een stap opzij te doen. En zo hoort het. Afschaffen die koninklijk keten of louter protocolair maken.
die abortuswet was tegen zijn geloof (ultrakatholiek) in.

dat is héél anders dan Albert II die de CD&V-partijtop aanstuurde om het kartel met de NV-A te ontmantelen omdat de NV-A 'ondemocratisch' is.
onder druk van Albert II werd het cordon sanitaire ingevoerd omdat hem vond dat het VB te veel groeide.
de 'verdoken dictatuur' van Bert Bibber.

men heeft Beatrix wsl op haar vingers getikt dat ze louter een protocolaire functie heeft of anders zal de Nederlandse bevolking haar weg willen.
terwijl in dit land Bert Bibber rustig verder zijn zin mag doen en politieke invloed uit te oefenen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 februari 2009 om 13:34.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:33   #2123
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer die eigendunk. Overigens, mocht het al zo zijn -wat hoogst twijfelachtig is-, dat zal dit toch weinig te maken hebben met Beatrix. Eerder het tegenovergestelde. Immers, Beatrix als koningin moeten ze regelmatig in toom houden en tot de orde roepen (volgens uw eigen ex-eerste-ministers) wegens antidemocratische manipulaties.
Dat is helemaal geen eigendunk. Volgens alle gangbare democratische maatstaven is Nederland democratischer dan Belgie en Frankrijk. Wees toch niet altijd zo op je pikje getrapt als Nederland het op bepaalde gebieden beter blijkt te doen dan Belgie. Andersom komt ook voor hoor. Nederlanders zijn ook niet te groot om toe te geven dat het Belgische bier beter is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:39   #2124
system
Banneling

Standaard

Citaat:

dat is héél anders dan Albert II die de CD&V-partijtop aanstuurde om het kartel met de NV-A te ontmantelen omdat de NV-A 'ondemocratisch' is.
onder druk van Albert II werd het cordon sanitaire ingevoerd omdat hem vond dat het VB te veel groeide.

men heeft Beatrix wsl op haar vingers getikt dat ze louter een protocolaire functie heeft of anders zal de Nederlandse bevolking haar weg willen.
terwijl in dit land Bert Bibber rustig verder zijn zin mag doen en politieke invloed uit te oefenen.
Een koning dient de wetten te ondertekenen die de meerderheid van het parlement hem voorlegt. Hij kan het daar nog niet mee eens zijn. Hij ondertekent hier als 'koning' ,als staatshoofd, niet als particulier persoon. We leven in een parlementaire monarchie.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 13:40.
Oud 19 februari 2009, 13:42   #2125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat is helemaal geen eigendunk. Volgens alle gangbare democratische maatstaven is Nederland democratischer dan Belgie en Frankrijk. Wees toch niet altijd zo op je pikje getrapt als Nederland het op bepaalde gebieden beter blijkt te doen dan Belgie. Andersom komt ook voor hoor. Nederlanders zijn ook niet te groot om toe te geven dat het Belgische bier beter is.
Nederland doet het zeker niet beter op democratisch vlak dan België. Ik denk zelfs dat wij onze koning scherper kunnen aanvallen dan u uw koningin. Dit om nu in dezelfde context te blijven.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 13:42.
Oud 19 februari 2009, 13:47   #2126
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U mag uw eigen verzinsels niet als waarheid opvoeren.

Uw uitleg staat vol kwakkels.

Wacht tot 1 april voor deze onzin.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:50   #2127
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer die eigendunk. Overigens, mocht het al zo zijn -wat hoogst twijfelachtig is-, dat zal dit toch weinig te maken hebben met Beatrix. Eerder het tegenovergestelde. Immers, Beatrix als koningin moeten ze regelmatig in toom houden en tot de orde roepen (volgens uw eigen ex-eerste-ministers) wegens antidemocratische manipulaties.
Niks eigendunk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Democra...x#2008_ranking
Nederland is de 4e democratie van de wereld, België de 20ste.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:52   #2128
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nederland doet het zeker niet beter op democratisch vlak dan België. Ik denk zelfs dat wij onze koning scherper kunnen aanvallen dan u uw koningin. Dit om nu in dezelfde context te blijven.
Mischien moeten we dan even The Economist inlichten. Die maken jaarlijks een "democracy index" op basis van "five general categories; electoral process and pluralism, civil liberties, functioning of government, political participation and political culture". Kennelijk doen ze dan iets fout. Want Nederland staat 4de, Belgie 20ste en Frankrijk 24ste op de ranglijst van 2008.

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Laatst gewijzigd door Spinoza : 19 februari 2009 om 13:53.
Oud 19 februari 2009, 13:53   #2129
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat betreft het maken van kranten is dat helaas wel het geval. Alle Nederlandse kwaliteitskranten steken met kop en schouders uit boven de Belgische kranten. En dat zegt wel wat, want zo goed zijn de Nederlandse kranten nou ook weer niet. Het is niet de schuld van NRC Handelsblad en de Volkskrant dat PCM nu in de problemen zit. Die kranten zijn altijd winstgevend geweest. Van Thillo wil 20% van alle redacteuren bij De Morgen ontslaan om de winstgevendheid op peil te houden. Dit is nooit de traditie geweest in Nederland. Dergelijke drastische bezuinigingen komen de kwaliteit niet ten goede. Hopelijk gaat die overname niet door. Anders krijgen we in Nederland mischien wel net zulke middelmatige kranten als in Belgie.
Dat klopt. Vlaanderen heeft geen enkele kwaliteitskrant vanuit het criterium objektieve informatie. Ik vergooi er mijn geld dan ook niet aan. Ik lees zoveel mogelijk wat pakweg 15 kranten gratis op het internet zetten: dan heb ik al iets meer in handen om me een beeld te vormen en dat niet alleen voor de duiding maar zelfs gewoon voor de volledigheid van de berichtgeving. Als ik daar dan iets uithaal waarover ik om een of andere reden toch nog de papieren versie wil lezen dan neem ik het NRC Handelsblad. Zover is het gekomen.

In plaats van mensen te ontslaan kunnen ze beter kwaliteit nastreven: in het informatieve gedeelte geen nieuwsfeiten achterhouden of in een slecht daglicht stellen en in het duidingsgedeelte iedereen aan het woord laten: woord en wederwoord weet je wel. Daar kunnen ze een kwart of nog meer van walging weggelopen lezers mee teruglokken. Als het al niet te laat is.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:56   #2130
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mischien moeten we dan even The Economist inlichten. Die maken jaarlijks een "democracy index" op basis van "five general categories; electoral process and pluralism, civil liberties, functioning of government, political participation and political culture". Kennelijk doen ze dan iets fout. Want Nederland staat 4de, Belgie 20ste en Frankrijk 24ste op de ranglijst van 2008.

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Ik stel vast dat dat marginale verschillen zijn.
Oud 19 februari 2009, 13:56   #2131
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat klopt. Vlaanderen heeft geen enkele kwaliteitskrant vanuit het criterium objektieve informatie. Ik vergooi er mijn geld dan ook niet aan. Ik lees zoveel mogelijk wat pakweg 15 kranten gratis op het internet zetten: dan heb ik al iets meer in handen om me een beeld te vormen en dat niet alleen voor de duiding maar zelfs gewoon voor de volledigheid van de berichtgeving. Als ik daar dan iets uithaal waarover ik om een of andere reden toch nog de papieren versie wil lezen dan neem ik het NRC Handelsblad. Zover is het gekomen.

In plaats van mensen te ontslaan kunnen ze beter kwaliteit nastreven: in het informatieve gedeelte geen nieuwsfeiten achterhouden of in een slecht daglicht stellen en in het duidingsgedeelte iedereen aan het woord laten: woord en wederwoord weet je wel. Daar kunnen ze een kwart of nog meer van walging weggelopen lezers mee teruglokken. Als het al niet te laat is.
De Morgen.
Oud 19 februari 2009, 13:58   #2132
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Op wereldschaal inderdaad, maar als je het in Europese context plaatst doet België het stukken minder dan Nederland op gebied van democratie.

Maar mijn doel is niet België afkraken. In het zeldzame geval dat ik België afkraak, is dat omdat System Nederland aanvalt, en ik mij dan defensief opstel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 14:01   #2133
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Op wereldschaal inderdaad, maar als je het in Europese context plaatst doet België het stukken minder dan Nederland op gebied van democratie.

Maar mijn doel is niet België afkraken. In het zeldzame geval dat ik België afkraak, is dat omdat System Nederland aanvalt, en ik mij dan defensief opstel.
Ik heb alvast Patriot raketten in mijn achtertuin staan, die tuin is naar het noorden georiënteerd.
Oud 19 februari 2009, 14:07   #2134
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb alvast Patriot raketten in mijn achtertuin staan, die tuin is naar het noorden georiënteerd.
Die gaan je niet helpen. Vanuit Brasschaat, Voeren, en andere plekken zullen onze slapende cellen heel Vlaanderen veroveren.
Oud 19 februari 2009, 14:12   #2135
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die gaan je niet helpen. Vanuit Brasschaat, Voeren, en andere plekken zullen onze slapende cellen heel Vlaanderen veroveren.
Mooi draaiboek, 10 jaar geleden zouden we Jean-Claude Van Damme gevraagd hebben als Vlaamse Rambo.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 februari 2009 om 14:12.
Oud 19 februari 2009, 14:12   #2136
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland: 95,3% -> op 4,7% van 100% democratie.
België: 82,6% -> op 2,6% van "flawed Democracy"
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 14:22   #2137
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft niks met democratie te maken. Hoewel ik soms wel de indruk deel dat veel Nederlanders meer respect hebben voor hun koningshuis; hard commentaar zou hier in Nederland dan ook bij een deel van de bevolking slecht vallen. Zelfs fanatieke republikeinen hebben over het algemeen veel respect voor het koningshuis, ondanks dat ze wel tegen een monarchie zijn. Wat dit aspect van respect of zelfcensuur, het is maar net hoe je het bekijkt, betreft. Hierin lijkt Belgie zeker vrijer maar of het beter is, ligt ook maar net aan wie je het vraagt.
Oud 19 februari 2009, 14:34   #2138
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht

Als men al weet dat de meeste succesvolle Vlaamse krant "Het Laatste Nieuws" is, hebben we al alles begrepen en op de Franstalige kant van het land is het niet beter! In Frankrijk hebben ze tenminste "Le Monde", "Le Figaro" maar in België hebben we totaal niets!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 16:00   #2139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat heeft niks met democratie te maken. Hoewel ik soms wel de indruk deel dat veel Nederlanders meer respect hebben voor hun koningshuis; hard commentaar zou hier in Nederland dan ook bij een deel van de bevolking slecht vallen. Zelfs fanatieke republikeinen hebben over het algemeen veel respect voor het koningshuis, ondanks dat ze wel tegen een monarchie zijn. Wat dit aspect van respect of zelfcensuur, het is maar net hoe je het bekijkt, betreft. Hierin lijkt Belgie zeker vrijer maar of het beter is, ligt ook maar net aan wie je het vraagt.

Ik heb nooit begrepen waarom men respect moet hebben voor een koningshuis. Dat men respect moet hebben voor een mens of voor een dier of voor een boom, dat begrijp ik. Maar niet voor een koningin of koning? Ga toch door. Die mag me voor mijn part gestolen worden.

Alleen domme mensen hebben respect voor een monarchie. Mensen die willen belazerd worden en tegelijkertijd zichzelf belazeren, die hebben respect voor iemand van 'koninklijke bloede'.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 16:03.
Oud 19 februari 2009, 16:03   #2140
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit begrepen waarom men respect moet hebben voor een koningshuis. Dat men respect moet hebben voor een mens of voor een dier of voor een boom, dat begrijp ik. Maar niet voor een koningin, of koning. Die mag me voor mijn part gestolen worden.

Alleen domme mensen hebben respect voor een monarchie. Mensen die willen belazerd worden en tegelijkertijd zichzelf belazeren, die hebben respect voor iemand zoals Albert of Beatrix.
Je moet uiteraard geen respect tonen voor een koningshuis "omdat het een koningshuis is". Sommige hebben daarentegen alleen al respect voor Saksen-Coburgs omdat ze ze louter koppelen aan het bijeenhouden van België.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be