Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2009, 05:45   #2681
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk dat wereldwijd de kloof tussen roeszoekers en roesvermijders onoverbrugbaar is.
Dat ze elkaar dan ook gerustlaten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 06:26   #2682
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik denk dat wereldwijd de kloof tussen roeszoekers en roesvermijders onoverbrugbaar is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat ze elkaar dan ook gerustlaten.
Dat kun je nauwelijks menen; het zijn juist de roeszoekers die blijven gillen om de aandacht van die harteloze roesvermijders.
Oud 19 februari 2009, 06:30   #2683
Bhairav

Standaard

Citaat:
Dat kun je nauwelijks menen; het zijn juist de roeszoekers die blijven gillen om de aandacht van die harteloze roesvermijders.
Om hen gerust te laten misschien?
Nee ik denk eerder omgekeerd. Er zijn nog steeds een groot aantal stijve harken in de samenleving die geprogrameerd zijn om dat foei te vinden en geen hoor te hebben naar nuance. En zich te moeien natuurlijk.
Maakt praktisch weinig uit hoor, dus ik zie niet welk baat er is bij een verbod. Wie neemt deze dag zo'n signaal van "dat is foei" nog serieus? Daar is de samenleving toch al veel te ver in een staat van ontbinding?
Oud 19 februari 2009, 06:54   #2684
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Om hen gerust te laten misschien?
Nee ik denk eerder omgekeerd. Er zijn nog steeds een groot aantal stijve harken in de samenleving die geprogrameerd zijn om dat foei te vinden en geen hoor te hebben naar nuance. En zich te moeien natuurlijk.
Maakt praktisch weinig uit hoor, dus ik zie niet welk baat er is bij een verbod. Wie neemt deze dag zo'n signaal van "dat is foei" nog serieus? Daar is de samenleving toch al veel te ver in een staat van ontbinding?
Ik vind dat je zeurt; het interesseert toch niemand wat jij in je eigen omgeving oprookt zolang je daar zelf niet over opschept.
Oud 19 februari 2009, 07:23   #2685
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ik vind dat je zeurt; het interesseert toch niemand wat jij in je eigen omgeving oprookt zolang je daar zelf niet over opschept.
In theorie kunnen flikken mij lastigvallen.
Nu ja in de praktijk zullen het eerder marokanen zijn die mij opdringerig wat kamelestront willen verkopen.
Oud 19 februari 2009, 11:27   #2686
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je mag roken wat je wil, zolang het maar spontaan uit de lucht komt vallen?
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:37   #2687
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad onoverbrugbaar.
Maar niet wereldwijd; enkel in Holland met zijn gedoogbeleid en een paar kiekens die denken dat ze dat hier dan ook maar moeten kunnen flikken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:42   #2688
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

't ding is.... we zitten met een gedoogbeleid...
Maar wat ben je met een gedoogbeleid zonder bevoorrading?
Oud 19 februari 2009, 13:42   #2689
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga een toegeving doen.

How how, geen grote hé, ge moet geen feestje beginnen bouwen ...

De overheid moet inderdaad de kwaliteit van de illegale drugs kontroleren.
En wel op een zeer aktieve, zelfs agressieve manier.

Okee ? Akkoord ??

De overheid moet veel meer moeite doen om illegale drugs in beslag te nemen, en die telkens te kontroleren op de beruchte kwaliteit, zoals sommige in deze draad al betreurd hebben.

De gevolgen die daaraan vasthangen zijn simpel:
1) gewone kwaliteit van drugs: gewone gevangenstraffen voor dielers en kwekers ... afijn, zoals het nu is of zou moeten zijn
2) te lage maar niet giftige kwaliteit: naast de bovenvermelde gevangenisstraffen, ook suppelementair gevangenis erbij wegens oplichting en bedrog
3 giftige kwaliteit: naast de bovenvermelde gevangenisstraf, poging tot moord door vergiftiging erbij.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 19 februari 2009, 13:46   #2690
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zeer goed schoofzak
Hoewel er bij punt 1 wel best een onderscheid gemaakt kan worden tussen commerciële kwekers en kwekers voor eigen voorraad he.

Ik vind dat de gevangenis beter gebruikt wordt voor de echte criminelen, zoals op punt 3.

Lage kwaliteit kan je niet echt bestraffen he, enkel als ie vervuild is.
Als de THC laag aanwezig is, is dat enkel in het nadeel van de blower.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 19 februari 2009 om 13:46.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:51   #2691
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga een toegeving doen.

How how, geen grote hé, ge moet geen feestje beginnen bouwen ...

De overheid moet inderdaad de kwaliteit van de illegale drugs kontroleren.
En wel op een zeer aktieve, zelfs agressieve manier.

Okee ? Akkoord ??

De overheid moet veel meer moeite doen om illegale drugs in beslag te nemen, en die telkens te kontroleren op de beruchte kwaliteit, zoals sommige in deze draad al betreurd hebben.

De gevolgen die daaraan vasthangen zijn simpel:
1) gewone kwaliteit van drugs: gewone gevangenstraffen voor dielers en kwekers ... afijn, zoals het nu is of zou moeten zijn
2) te lage maar niet giftige kwaliteit: naast de bovenvermelde gevangenisstraffen, ook suppelementair gevangenis erbij wegens oplichting en bedrog
3 giftige kwaliteit: naast de bovenvermelde gevangenisstraf, poging tot moord door vergiftiging erbij.

Langzaam maar zeker evolueer je in de goede richting.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:58   #2692
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Zeer goed schoofzak
Hoewel er bij punt 1 wel best een onderscheid gemaakt kan worden tussen commerciële kwekers en kwekers voor eigen voorraad he.

Ik vind dat de gevangenis beter gebruikt wordt voor de echte criminelen, zoals op punt 3.

Lage kwaliteit kan je niet echt bestraffen he, enkel als ie vervuild is.
Als de THC laag aanwezig is, is dat enkel in het nadeel van de blower.
't Zal nog nie zijn zekers !!
Vroeger werden de boeren gepakt als ze hun melk aanlengden met water. Daar werd niet mee gelachen hoor !!
Ik geloof dat zoiets in 't algemeen "bedrog in koopwaren" noemt.

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: ik ga nog een paar dinkskes knippen en plakken uit de gazet van vandaag:

Ge weet dat ik graag iets rook kleur, zodat ge u niet teveel moet vermoeien door heel het artikel te lezen.

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...euwsoverzicht#

De Standaard Online
donderdag 19 februari 2009 | Bron: belga
Een op drie prille tieners gebruikte al eens cannabis

belga

BRUSSEL - Meer dan 30 procent van de Belgische jongeren tussen 14 en 16 jaar heeft vorig jaar cannabis gerookt. Dat is het hoogste percentage in de Europese Unie.
De cijfers werden bekendgemaakt door Raymond Yans, lid van de International Narcotics Control Board (INCB), het VN-orgaan dat toeziet op de uitvoering en naleving van de internationale drugsconventies. De organisatie pleit voor het invoeren van preventiecampagnes tegen het gebruik van cannabis.

Yans noemt verschillende verklaringen voor het toenemend gebruik van cannabis door Belgische jongeren. 'Kort na de versoepeling van het beleid ten opzichte van de vervolging van het gebruik van softdrugs werd al een sterke verhoging van het cannabisgebruik vastgesteld', zegt hij.

'Vanaf 2003, twee jaar na de versoepeling van het beleid, noteerde men al een sterke stijging van het gebruik bij jongeren.'

Voorts wijst Yans op het gedoogbeleid tegenover softdrugs in Nederland, op de nabijheid van de Nederlandse coffeeshops en op het ontbreken van primaire preventiecampagnes tegen cannabisgebruik. 'Vooral voor jongeren en andere kwetsbare bevolkingsgroepen zijn dergelijke preventiecampagnes absoluut nodig', stelt hij.

Dat schrijft de krant De Morgen.

mcu

Oud 19 februari 2009, 14:10   #2693
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Preventiekampanjes helpen niet.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 14:51   #2694
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ja schoofzak, ik begrijp je punt wel.
Maar helaas wordt niet alle wiet evengoed opgekweekt en is ie niet zo kwalitatief als de andere.
Bv bij de ene is het THC laag, maar is de CBN weer hoog.
Dus als alles natuurlijk opgekweekt wordt, en je wordt maar half stoned omdat m'n geen voeding gaf, dat kan je moeilijk bestraffen omdat deze niet vervuild is.
En voor sommige mensen zijn die lage wietjes dan weer zwaar... Het is moeilijk hier een sanctie voor op te leggen...
Aandunnen met melk is een beetje zoals....

Zand, glas, metaalschilvers overspuiten met een drukpistool om gewicht te winnen.
Maar wiet met een laag effect is onstrafbaar vind ik zo, die moeten ze dan maar verkopen aan de prijs die het waard is. Als men die verkoopt voor meer dan het is, zoals vele shops doen. dan is dat inderdaad in feite de klant afzetten.

Preventiecampagnes moeten er zijn, maar dat doen ze toch ook met sigaretten? En eerlijk, wie luistert er nu naar? Ik wil doodgraag stoppen met roken, maar ik kan het gewoonweg niet. Tenzij ik door de hel ga. Maar als ik wil stoppen met cannabis valt het eigenlijk allemaal heel goed mee. Het is niet zoals men voorschrijft in de media.
Als die probleemgevallen er toch zijn, is het gemakkelijk het op cannabis te steken terwijl die mensen gewoon een probleemgeval op zichzelf zijn.
Ik herhaal het: geef die mensen eenders welke drugs, drank, cannabis, coke, heroine, ... ze zullen keer op keer een probleemgeval zijn omdat het psychisch in hun kopje afspeelt. Ze zoeken een toevlucht in de roes.
Andere roken dan weer een jointje om een gezellig sfeertje te scheppen zoals partygangers een glaasje drinken om in de sfeer te komen.
Maar de doorsnee blower kan echt wel een tijd zonder een jointje hoor.

En dat jongeren er al zo vroeg aan beginnen dat betreur ik heel diep. Ik ben ook heel jong begonnen en ben zo in dagelijks gebruik gesukkeld. Dan ben ik wat gaan minderen en nu heb ik andere prioriteiten. Ik zal nog wel een joint roken als de gelegenheid er is, maar ik ondervind NIETS last dat ik niet kan blowen.
Het is niet zo verslavend als nicotine.

EN LEES DIT GOED: Veel niet rokers blowen ook, en door het te joinen (joint) met tabak denkt men verslaafd te zijn aan de wiet, terwijl het eigenlijk de nicotine is.
Oud 19 februari 2009, 19:00   #2695
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heb zo eens een studie over de kost/opbrengst voor de maatschappij van het roken gelezen (ze was wel geschreven in opdracht van ne tabakfabrikant). En de conclusie was, dat roken de maatschappij geld opbracht. Er was wel een massa geld nodig aan hospitalisatiekosten... maar dat werd met alle gemak teruggewonnen door het feit dat de rokers jonger stierven, en alzo op hunne oude dag, de maatschappij niets meer kosten.
Nu, alle verslaving zal de maatschappij wel geld kosten. Maar mi zal deze kost voor de maatschappij kleiner zijn, als men de specifieke verslaving illegaal houd (zo zijn er ook wetten op het gebruik van tabak, van alcohol, voor kansspelen...). En het gebruik van teveel vetten en suikers kan men nu moeilijk illegaal maken.
Maar eigenlijk ben ik eerder liberaal, dus in principe moet veel, kunnen. Alleen mag men de anderen er niet mee, of toch niet teveel, hinderen. En hier komt dan het kostenplaatje meespelen. En ofdat cannabisplantages Belgisch hoop in bange dagen kunnen worden, betwijfel ik. Trouwens zijn er landen waar het kweken van cannabis gelegaliseerd is ?
Komt daarbij dat ik niet tot de drugsgeneratie behoor, tabak mij nooit iets gezegd heeft, en alcohol mij bijna niets meer zegt (vroeger vond ik het nog leuk om "tipsy" te worden, maar dat was in mijn jeugd).
Er zijn wetten op gebruik van tabak, alcohol en kansspelen. Maar ze zijn niet illegaal.
Het gebruik van suikers en vetten kan je inderdaad niet illegaal maken, maar je kan wel strengere normen opleggen.
Je zal het eerst eens moeten uitrekenen, voor je zomaar kan stellen dat de kost voor de maatschappij kleiner zou zijn als je cannabis illegaal houdt.

Bedoel je, omdat je niet tot de "drugsgeneatie" behoort, dat het je niet kan schelen of cannabis illegaal og legaal is?

En wat denk jij?
Wordt het gebruik gedoogd?
Mag men in de stad op een bank in het park een joint roken? Of op het terras van een café? Of in de voortuin?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 19:06   #2696
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Mag men in de stad op een bank in het park een joint roken? Of op het terras van een café? Of in de voortuin?
Dat mag in NL ook niet hoor. Daar krijg je zelfs een fixe boete voor.
Maarja, daar zijn dan weer shops waar je wel kan blowen he.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 19 februari 2009 om 19:06.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 19:49   #2697
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Dat mag in NL ook niet hoor. Daar krijg je zelfs een fixe boete voor.
Maarja, daar zijn dan weer shops waar je wel kan blowen he.
Ben je dat zeker? Waarom hebben ze dan dit bord uitgevonden?
http://www.verbaarsjes.nl/nieuws/2006/2501.html
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 19 februari 2009, 19:57   #2698
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik zit op een wietforum, en daar heb ik Nederlanders al een boete weten krijgen voor openbaar blowen, dus ja... vrij zeker.

Die sticker dat je toont toont aan dat het daar zeker niet mag, de blauwe ervan geeft aan dat het wel mag. Maar die hangen meestal op de vooruit van een shop.
Oud 19 februari 2009, 19:58   #2699
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Zal nog nie zijn zekers !!
Vroeger werden de boeren gepakt als ze hun melk aanlengden met water. Daar werd niet mee gelachen hoor !!
Ik geloof dat zoiets in 't algemeen "bedrog in koopwaren" noemt.

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: ik ga nog een paar dinkskes knippen en plakken uit de gazet van vandaag:

Ge weet dat ik graag iets rook kleur, zodat ge u niet teveel moet vermoeien door heel het artikel te lezen.

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...euwsoverzicht#

De Standaard Online
donderdag 19 februari 2009 | Bron: belga
Een op drie prille tieners gebruikte al eens cannabis

belga

BRUSSEL - Meer dan 30 procent van de Belgische jongeren tussen 14 en 16 jaar heeft vorig jaar cannabis gerookt. Dat is het hoogste percentage in de Europese Unie.
De cijfers werden bekendgemaakt door Raymond Yans, lid van de International Narcotics Control Board (INCB), het VN-orgaan dat toeziet op de uitvoering en naleving van de internationale drugsconventies. De organisatie pleit voor het invoeren van preventiecampagnes tegen het gebruik van cannabis.

Yans noemt verschillende verklaringen voor het toenemend gebruik van cannabis door Belgische jongeren. 'Kort na de versoepeling van het beleid ten opzichte van de vervolging van het gebruik van softdrugs werd al een sterke verhoging van het cannabisgebruik vastgesteld', zegt hij.

'Vanaf 2003, twee jaar na de versoepeling van het beleid, noteerde men al een sterke stijging van het gebruik bij jongeren.'

Voorts wijst Yans op het gedoogbeleid tegenover softdrugs in Nederland, op de nabijheid van de Nederlandse coffeeshops en op het ontbreken van primaire preventiecampagnes tegen cannabisgebruik. 'Vooral voor jongeren en andere kwetsbare bevolkingsgroepen zijn dergelijke preventiecampagnes absoluut nodig', stelt hij.

Dat schrijft de krant De Morgen.

mcu
Wat wil je daar nu mee zeggen? Dat door het gedoogbeleid in Nederland en de nabijheid van coffeeshops de jongeren in Nederland veel minder cannabis gebruiken?
Oud 19 februari 2009, 19:58   #2700
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Bedoel je, omdat je niet tot de "drugsgeneatie" behoort, dat het je niet kan schelen of cannabis illegaal og legaal is?

En wat denk jij?
Wordt het gebruik gedoogd?
Op het eerste, dat ik geen ervaringsdeskundige ben, zodat het nogal moeilijk is, om er een juist oordeel over te vellen.
Op het tweede, wil het sportief spelen (zou het eerst kunnen opzoeken). Ik denk dat het niet mag, maar dat de kans op problemen toch kleiner zijn, dan iemand die tabak rookt in een restaurant.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be