Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2009, 20:42   #2201
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Wat was er te doen in 1959 in Nürnberg?
het proces in Nürnberg tegen nazikopstukken.

ma dat was denk ik nog 10 jaar of zo eerder.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 20:44   #2202
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Wat was er te doen in 1959 in Nürnberg?
Ik bedoelde meer dat hij 50 jaar eerder geboren was.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 20:44   #2203
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

Jij snapt 't.
Oud 19 februari 2009, 20:44   #2204
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

1946.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 20:45   #2205
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Pariteit is er in de regering, gelukkig nog niet in het parlement. Voor zover dat eigenlijk nog een rol speelt met een minderheidsregering aan Vlaamse zijde en een parlement waarbij de leden doorgaans gewoon de partijlijn volgen. Al is de grote wens van ene Guy Verhofstadt wel een paritaire senaat.
Zolang die senaat géén wetgevende, rechterlijke of uitvoerende macht krijgt, mag die wat mij betreft zelfs volledig door Franstaligen bevolkt worden.
Al zou ik het dan wel waarderen dat senatoren een statuut van onbezoldigd vrijwilliger krijgen.

Maar dat zal allemaal wel niet de bedoeling van ene Guy Verhofstadt zijn, vermoed ik.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 20:53   #2206
Gorkum
Burger

Standaard

Citaat:
mmmmmmmmm 58,67 % Nederlandstaligen en de rest Franstaligen. excuseer voor mijn fout.

maar toch heb je meer Vlaamse stemmen nodig om een zetel te krijgen in het parlement tov Waalse stemmen. ik weet niet juist hoeveel.
dus dat is ondemocratisch.
Zijn er geen Duitsers verdwaald in Brussel ? Daarmee bedoel ik niet zozeer de familie Van Saksen-Coburg die van rechtswege in uw Senaat plucheert maar iemand uit de Oost kantons.die in de Kamer zit.
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 20:55   #2207
system
Banneling

Standaard

Citaat:
mmmmmmmmm 58,67 % Nederlandstaligen en de rest Franstaligen. excuseer voor mijn fout.

maar toch heb je meer Vlaamse stemmen nodig om een zetel te krijgen in het parlement tov Waalse stemmen. ik weet niet juist hoeveel.
dus dat is ondemocratisch.

Toemaatje.

Volgens de wet van 1993 waren er 71 senatoren.
Er zijn 29 senatoren die behoren tot de Franstalige taalgroep.
Er zijn 41 senatoren die behoren tot de Nederlandstalige taalgroep.
Prins Filip krijgt ook een senatorszetel.

Nu is het aantal opgetrokken tot 74 geloof in, maar in ongeveer dezelfde verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen.

Zoals u ziet is het een kwestie van wiskunde en eerlijke verdeling. Zoals u ziet u bent veel te vooringenomen. Eerst informeren in plaats van na te papegaaien.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 20:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 20:58   #2208
Gorkum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Toemaatje.

Volgens de wet van 1993 waren er 71 senatoren.
Er zijn 29 senatoren die behoren tot de Franstalige taalgroep.
Er zijn 41 senatoren die behoren tot de Nederlandstalige taalgroep.
Prins Filip krijgt ook een senatorszetel.

Nu is het aantal opgetrokken tot 74 geloof in, maar in ongeveer dezelfde verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen.

Zoals u ziet is het een kwestie van wiskunde en eerlijke verdeling. Zoals u ziet u bent veel te vooringenomen. Eerst informeren in plaats van na te papegaaien.
1 Boche
Oud 19 februari 2009, 20:59   #2209
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Zijn er geen Duitsers verdwaald in Brussel ? Daarmee bedoel ik niet zozeer de familie Van Saksen-Coburg die van rechtswege in uw Senaat plucheert maar iemand uit de Oost kantons.die in de Kamer zit.
die zitten in de groep franstalingen: lambrechts (voorzitter duitstalige gemeenschap) is btw ne PS'er.
Oud 19 februari 2009, 21:09   #2210
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals u ziet is het een kwestie van wiskunde en eerlijke verdeling.
Grappig, men zou u bijna geloven. En dat terwijl u weet dat het niet gaat om het aantal volksvertegenwoordigers maar om 'wat men ermee doet''.
Kijk eens hoe het is gegaan met de stemming over BHV toen de Vlamingen voor het eerst als één blok gebruik maakten van hun democratische meerderheid....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 21:12   #2211
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Grappig, men zou u bijna geloven. En dat terwijl u weet dat het niet gaat om het aantal volksvertegenwoordigers maar om 'wat men ermee doet''.
Kijk eens hoe het is gegaan met de stemming over BHV toen de Vlamingen voor het eerst als één blok gebruik maakten van hun democratische meerderheid....

Ik zeg alleen wat is. Men heeft de gewoonte vanuit een bepaalde hoek zoveel onwaarheden te spuien dat ik -zoals ik reeds vroeger stelde- regelmatig dingen moet rechtzetten. Meestal zijn die onwaarheden trouwens niet eens zozeer gestoeld op kwade trouw (soms wel natuurlijk), maar steunt deze op het onvoldoende geïnformeerd zijn.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 21:14.
Oud 19 februari 2009, 21:12   #2212
Gorkum
Burger

Standaard

@Petit hombre
Au fond ben je een echte Bels : een persoon die zonder veel kennis van zaken binnen twee maanden na aanmelding als partijlid gouverneur kan worden. Je miept gemiddeld 24 berichtjes per dag et voila
Oud 19 februari 2009, 21:12   #2213
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De Walen zijn gedoemd dit pleit te verliezen.
Oud 19 februari 2009, 21:15   #2214
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft niets te maken met al dan niet democratie, maar wel met wiskunde. Meer bepaald, heeft het te maken met de bevolkingsaantallen in de provinciale kieskringen. Het aantal kamerzetels dat elke kieskring krijgt, hangt af van het aantal inwoners van die kieskring. Luxemburg is wat oppervlakte betreft, de grootste provincie van België, maar heeft slechts vier gekozenen in de federale Kamer. Antwerpen daarentegen heeft maar liefst 24 kamerleden. Het bevolkingsaantal wordt elke keer vastgesteld bij de volkstelling. Op grond van die resultaten worden de 150 kamerzetels over de provinciale kieskringen heen verdeeld.
Goed, dan heb ik op dit punt het voor buitenlanders ondoorgrondelijke Belgische systeem verkeerd begrepen. Maar je gaat(bewust?) niet in op mijn punt over de kiesdrempel in Belgie. Er zullen vast wel allerlei redenen zijn waarom zo'n kiesdrempel is ingevoerd. Maar democratisch kun je het niet noemen. En dan zwijgen we nog maar over alarmbelprocedures, en ander leuks dat nodig is om de communautaire vrede te bewaren. Zelfs jij kan, dit beseffende, toch amper volhouden dat Belgie even democratisch is als Nederland?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 21:16   #2215
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
@Petit hombre
Au fond ben je een echte Bels : een persoon die zonder veel kennis van zaken binnen twee maanden na aanmelding als partijlid gouverneur kan worden. Je miept gemiddeld 24 berichtjes per dag et voila
lol

ik ben mss geboren als Belg maar toch wil ik van Belziek af.
aangezien den Belziek geen toekomst heeft als land.
Oud 19 februari 2009, 21:21   #2216
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Goed, dan heb ik op dit punt het voor buitenlanders ondoorgrondelijke Belgische systeem verkeerd begrepen. Maar je gaat(bewust?) niet in op mijn punt over de kiesdrempel in Belgie. Er zullen vast wel allerlei redenen zijn waarom zo'n kiesdrempel is ingevoerd. Maar democratisch kun je het niet noemen. En dan zwijgen we nog maar over alarmbelprocedures, en ander leuks dat nodig is om de communautaire vrede te bewaren. Zelfs jij kan, dit beseffende, toch amper volhouden dat Belgie even democratisch is als Nederland?
Neen, dat is perfect democratisch. Wanneer een democratische meerderheid beslist dat er een kiesdrempel wordt ingebouwd om een overvloed aan partijen te weren en zo de democratie op termijn te ondermijnen, dan kan men daar geen bezwaar tegen hebben. Immers, indien de meeste mensen na een tijdje tegen deze kiesdrempel zou zijn, zouden ze kunnen op een democratische manier deze kiesdrempel wegstemmen bij de volgende verkiezingen.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 21:22.
Oud 19 februari 2009, 21:23   #2217
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is perfect democratisch. Wanneer een democratische meerderheid beslist dat er een kiesdrempel wordt ingebouwd om een overvloed aan partijen te weren en zo de democratie op termijn te ondermijnen, dan kan men daar geen bezwaar tegen hebben. Immers, indien de meeste mensen tegen deze kiesdrempel zou zijn, zouden ze kunnen op een democratische manier deze kiesdrempel wegstemmen bij de volgende verkiezingen.
De democratische status van een land is een momentopname. Dat er eerder besloten is om de democratie in te perken, via democratische wegen, kan dus niet meegewogen worden in de momentopname. Volgens die zelfde redenering zou Wit-Rusland namelijk een goed functionerende democratie zijn.
Oud 19 februari 2009, 21:24   #2218
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is perfect democratisch. Wanneer een democratische meerderheid beslist dat er een kiesdrempel wordt ingebouwd om een overvloed aan partijen te weren en zo de democratie op termijn te ondermijnen, dan kan men daar geen bezwaar tegen hebben. Immers, indien de meeste mensen tegen deze kiesdrempel zou zijn, zouden ze kunnen op een democratische manier deze kiesdrempel wegstemmen bij de volgende verkiezingen.
Hitler was ook democratisch gekozen, om er nog maar eens een dooddoener tegenaan te gooien. En wat is je smoesje voor die alarmbelprocedures. Alsjeblieft, leg me uit waarom die het toppunt van democratie zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 21:33   #2219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hitler was ook democratisch gekozen, om er nog maar eens een dooddoener tegenaan te gooien. En wat is je smoesje voor die alarmbelprocedures. Alsjeblieft, leg me uit waarom die het toppunt van democratie zijn.
Neen dat is geen dooddoener. Hitler werd inderdaad ook democratisch gekozen. Het verschil met Hitler en onze kiesdrempel (elke vergelijking loopt mank) is, dat de kiesdrempel kan worden afgeschaft als een groot gedeelte van de mensen dat willen, maar dat het systeem van Hitler dat niet meer kon, omdat de democratie afgeschaft werd. Meer nog, om een hoeveelheid van splinterpartijen tegen te gaan die de werking van het parlementair democratisch systeem zouden ondergraven op termijn, werd de kiesdrempel ingevoerd. En tot nu toe werkt dat vrij goed.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2009 om 21:37.
Oud 19 februari 2009, 21:36   #2220
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom zijn die onderzoeken waardeloos. We mogen zelfs niet eens uitsluiten dat de onderzoekers omgekocht werden door de Nederlanders.
u reageert zoals gebruikelijk weer eens bespottelijk op aangevoerde feiten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be