Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2009, 22:35   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
een vraagje?

die dikke nek krijgt ge die gratis bij een master?
Uw boerenverstand, krijgt ge dat gratis bij de pintjes op cafe ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 22:37   #62
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men leert dat wel iets, en die mensen zijn ook bruikbaar op de arbeidsmarkt. Ik dacht eerst ook zoals u, maar ik heb onlangs een aantal mensen gesproken met pol en soc/communicatiewetenschappen masters op zak, en die doen toch erg specifiek werk, waar ik niets van zou bakken. En men leert er wel degelijk iets nuttigs: op een gestructureerde en probleemoplossende manier omgaan met complexe materie. En dat is goud waard.
Het feit dat masters pol&soc en comwet uit de universiteiten gutsen als olie uit de Iraakse woestijn blijft. Het zijn populaire richtingen. En hoeveel jobs kunnen er daarvoor zijn?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 22:39   #63
Tavek
Banneling

Standaard

Ik kijk helemaal niet neer op arbeiders of techniekers. Beter nog, die mensen zijn broodnodig. Maar ik heb wel een hekel aan ouderwetse lui die duidelijk niet begrijpen wat hooggeschoolden allemaal doen achter hun computers en in hun vergaderlokalen, en dan maar beslissen dat wij "niks doen" en dat al het werk wordt gedaan door hun.

Een auto wordt geassembleerd door arbeiders. Maar om ervoor te zorgen dat die arbeiders uberhaupt een auto kunnen assembleren is er zoveel werk nodig....door mensen die daarvoor een specifieke scholing hebben genoten.
Oud 20 februari 2009, 22:46   #64
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Technici volgen procedures ontworpen door ingenieurs.
Ja maar zij kunnen ze maken en plaatsen,met andere woorden de now-how om het op papier te krijgen hangt mss inderdaad af van universitair,maar de uitvoering ligt bij de technieker en als er binnenin iets kapot is zal zijn now-how even belangrijk zijn.
Trouwens veel uitvindingen komen evenveel van gewone mensen als van geleerde koppen.
Oud 20 februari 2009, 22:52   #65
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

ieus
Citaat:
Ik heb in mijn kortstondige carriere 1 ding geleerd: als ge iets gedaan wilt krijgen van uw techniekers en arbeiders, behandel ze dan aub niet als "ondergeschikten", maar betrek hun bij het proces. Gebruik hun ervaring en inzichten. Ge zult zien, als ge ze gewoon eens vraagt wat ze denken over een ontwerp, kunnen ze vaak nog nuttige tips geven (die ingenieurs over het hoofd zien) EN ze voelen ze betrokken. Ze gaan dus beter werken.

En meld ook aan de HR als ze bovennormaal presteren, dat ze daarvoor beloond worden.

volledig akkoord tavek.maar zo als u reeds eerder hebt aan gegeven zweven sommige leidersfiguren hoog boven het gewone klootjeswerkvolk uit vanuit die positie denkende dat het klootjeswerkvolk er enkel is om te luisteren,te werken en zeker niet te denken.heb het zelf meegemaakt.tot een van die leiders toch eens serieus op zijn bek is gegaan door zijn mensen niet te adviseren aangaande een nieuw systeem dat hij invoerde,waarvan hij dacht dat alles sneller zou gaan.vanaf de 1é dag dat het ingevoerd werd ging alles trager.6 maanden voorbereiding gingen verloren,en extra orderpikkers dienden aangenomen.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 22:52   #66
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uw boerenverstand, krijgt ge dat gratis bij de pintjes op cafe ?
Jaja,jij bent te ijdel om een klak op te zetten en ik om ze af te zetten,voor de rest no hard feelings!
Oud 20 februari 2009, 22:57   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja,jij bent te ijdel om een klak op te zetten en ik om ze af te zetten,voor de rest no hard feelings!
Ik trek me daar al lang niks meer van aan mijn beste. Ik ga regelmatig ene drinken of wat eten met de techniekers van de afdeling. Dat is omdat ik er goed mee opschiet. Ik help hun, zij helpen mij: win-win.

Ik geloof niet in het conflictmodel.
Oud 20 februari 2009, 23:14   #68
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik trek me daar al lang niks meer van aan mijn beste. Ik ga regelmatig ene drinken of wat eten met de techniekers van de afdeling. Dat is omdat ik er goed mee opschiet. Ik help hun, zij helpen mij: win-win.

Ik geloof niet in het conflictmodel.
goed zo.
Oud 20 februari 2009, 23:15   #69
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Eerlijk gezegd denk ik dat m.n. kinderarbeid beter weer wordt ingevoerd. We zouden een bepaald percentage van de kindjes elke geestelijke ontwikkeling kunnen ontzeggen, africhten in plaats van scholen, om ze vervolgens in te zetten als een soort lastdieren. We hoeven dan ook niet zoveel migranten meer te importeren.
Brave New World gelezen zeker ? Geen nieuw idee , hé ? Mogen het jouw kindjes zijn die als werkbeesten afgericht worden om te beginnen ? Als proefdieren, om te zien of dat dat goed loopt, zo een project ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 23:17   #70
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Brave New World gelezen zeker ? Geen nieuw idee , hé ? Mogen het jouw kindjes zijn die als werkbeesten afgericht worden om te beginnen ? Als proefdieren, om te zien of dat dat goed loopt, zo een project ?
Werkbeesten met Rechten™ of zonder, wat maakt het uit?

Het is en blijft een werkbeest in vele gevallen. De behandeling die ze krijgen van hun baas en maatschappij is ook beestachtig. Waarom hypocriet doen?
Oud 20 februari 2009, 23:22   #71
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weiger de redenering te volgen die Garry en u hier poneren dat iemand 5 jaar van zijn leven moet studeren om daarna WCs te poetsen.

Dat is pure verspilling van talent.
Dat is verspilling van talent, maar als een universitiar begint in een bank met loketbediende te zijn, en dan gans de cyclus doorloopt tot hij de bank van binnen en van buiten in al zijn facetten kent, dan heb je voglens mij een veel beter beeld van de realiteit, en heeft dit parcours dus niets te maken met beneden uw mogelijkheden te werken maar alles met leren beginnen vanaf de basis, en later als manager daarboven weet je ook wat je aan het eisen bent van het personeel of met welk probleem ze effectief zitten wanneer je iets zit te vragen die ze niet kunnen realiseren.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 februari 2009 om 23:23.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 23:27   #72
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk helemaal niet neer op arbeiders of techniekers. Beter nog, die mensen zijn broodnodig. Maar ik heb wel een hekel aan ouderwetse lui die duidelijk niet begrijpen wat hooggeschoolden allemaal doen achter hun computers en in hun vergaderlokalen, en dan maar beslissen dat wij "niks doen" en dat al het werk wordt gedaan door hun.

Een auto wordt geassembleerd door arbeiders. Maar om ervoor te zorgen dat die arbeiders uberhaupt een auto kunnen assembleren is er zoveel werk nodig....door mensen die daarvoor een specifieke scholing hebben genoten.
je hebt in een samenleving denkers en werklui. beiden zijn noodzakelijk in een samenleving en kunnen niet zonder mekaar. Helaas is het zo dat bij de werklui het aanbod groter dan de vraag is waardoor hun lonen lager liggen dan bij de denkers waar het net andersom is in vele gevallen.

maar ik wil af van het principe dat enkel kennis beloond met hoge lonen. iemand die zijn leven hard werkt moet in principe ook steeds meer verdienen maar dit niet ten koste van de werkgever want dan zou deze enkel jonge mensen nog als werklui willen maar ten koste van de overheid die mensen moet belonen als ze hard werken.

iemand die zijn of haar hele leven potjes danone yoghurt moet afpakken van ene band en in een doos steken is voor mij een echte doorzetter waar ik bewondering voor heb minstens evenveel dan een ingenieur die een speciale brug of wat dan ook bouwt. omdat doet het maar eens 8h per dag en dit 5 dagen per week, 52 weken op een jaar?

dus laat ons aub afstappen van het idee dat arbeid maar goedkoop moet zijn omdat het gemakkelijk werk is wat iedereen kan.

We kunnen niet allemaal ingenieur worden want dat zou ook alles vastlopen.

En dan als laatste wil ik zeggen

dat als we geboren worden krijgen onze ouders een kinderbijslag en deze is voor elk kind het zelfde ongeacht wat u ouders doen en deze bijslag krijgen we totdat we afgestudeerd zijn meestal.

laat ons dit principe doortrekken tot aan de pensioenen. wat je ook je hele leven hebt uitgespookt als beroep op je 65ste moet iedereen hetzelfde pensioen krijgen of je nu ministers was of arbeider.
als kind zijn we voor de staat gelijk waarom niet als gepensioneerde??????????????????????

de mensen die in hun carriere dan veel geld verdienen moeten maar zorgen dat ze via pensioensparen ook een hoger pensioen hebben, is perfect mogelijk

hierdoor kan de overheid heel wat geld besparen doordat de ene een te laag pensioen heeft en de andere een te hoog, gewoon iedereen evenveel net zoals de kinderbijslag

punt uit
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 23:52   #73
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is verspilling van talent, maar als een universitiar begint in een bank met loketbediende te zijn, en dan gans de cyclus doorloopt tot hij de bank van binnen en van buiten in al zijn facetten kent, dan heb je voglens mij een veel beter beeld van de realiteit, en heeft dit parcours dus niets te maken met beneden uw mogelijkheden te werken maar alles met leren beginnen vanaf de basis, en later als manager daarboven weet je ook wat je aan het eisen bent van het personeel of met welk probleem ze effectief zitten wanneer je iets zit te vragen die ze niet kunnen realiseren.
Een soort traineeship dus. Toyota bvb doet dat met ingenieurs. Die moeten 2 maanden lang in de fabriek werken op verschillende posten om zo het proces te leren kennen. En inderdaad ook aan de band op een gegeven moment.
Oud 21 februari 2009, 00:02   #74
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
je hebt in een samenleving denkers en werklui. beiden zijn noodzakelijk in een samenleving en kunnen niet zonder mekaar. Helaas is het zo dat bij de werklui het aanbod groter dan de vraag is waardoor hun lonen lager liggen dan bij de denkers waar het net andersom is in vele gevallen.

maar ik wil af van het principe dat enkel kennis beloond met hoge lonen. iemand die zijn leven hard werkt moet in principe ook steeds meer verdienen maar dit niet ten koste van de werkgever want dan zou deze enkel jonge mensen nog als werklui willen maar ten koste van de overheid die mensen moet belonen als ze hard werken.
Ik ben akkoord dat iedereen een volwaardig salaris moet krijgen van zijn of haar werk, ongeacht niveau. Ge moet kunnen leven van uw werk. Maar ik ben niet akkoord dat bvb laaggeschoold werk evenveel moet verdienen als hooggeschoold werk. Jaren studeren en succesvol een diploma halen moet beloond worden, anders zou niemand het meer doen.

Wat jij voorstelt zou alle mensen die streven naar de top ontmoedigen. Willen we vooruit in onze maatschappij moeten we onze jonge mensen die ambitie hebben de mogelijkheid geven om die ambitie waar te maken. Het streven naar topprestaties moet weer lonen ! Dit is goed voor de economie en goed voor de maatschappij.

Citaat:
iemand die zijn of haar hele leven potjes danone yoghurt moet afpakken van ene band en in een doos steken is voor mij een echte doorzetter waar ik bewondering voor heb minstens evenveel dan een ingenieur die een speciale brug of wat dan ook bouwt. omdat doet het maar eens 8h per dag en dit 5 dagen per week, 52 weken op een jaar?
Stiekem zou ik die mens een ander job geven, en dat ding automatiseren.....maar helaas willen velen niet anders als bandwerk. Heb ik daar respect voor ? Natuurlijk, maar het is toch maar normaal dat voor zulk simpel en vervangbaar werk het loon lager is ?

Citaat:
dus laat ons aub afstappen van het idee dat arbeid maar goedkoop moet zijn omdat het gemakkelijk werk is wat iedereen kan.

We kunnen niet allemaal ingenieur worden want dat zou ook alles vastlopen.

En dan als laatste wil ik zeggen
Natuurlijk niet. Maar intelligentie is nu eenmaal een van de factoren die mee succes bepalen in uw leven. Als ge dat nog gaat proberen te negeren, wat houdt ge dan nog over ? Heeft ambitie nog enige zin dan ?

Citaat:
dat als we geboren worden krijgen onze ouders een kinderbijslag en deze is voor elk kind het zelfde ongeacht wat u ouders doen en deze bijslag krijgen we totdat we afgestudeerd zijn meestal.
Kinderen moeten ALLE kansen krijgen. Akkoord. Ongeacht afkomst.

Citaat:
laat ons dit principe doortrekken tot aan de pensioenen. wat je ook je hele leven hebt uitgespookt als beroep op je 65ste moet iedereen hetzelfde pensioen krijgen of je nu ministers was of arbeider.
als kind zijn we voor de staat gelijk waarom niet als gepensioneerde??????????????????????
Omdat kinderen een onbeschreven blad zijn, gepensioneerden hebben al een leven achter de rug, en hebben zichzelf kunnen bewijzen. Ze hebben hun eigen lot in handen gehad.

Citaat:
de mensen die in hun carriere dan veel geld verdienen moeten maar zorgen dat ze via pensioensparen ook een hoger pensioen hebben, is perfect mogelijk

hierdoor kan de overheid heel wat geld besparen doordat de ene een te laag pensioen heeft en de andere een te hoog, gewoon iedereen evenveel net zoals de kinderbijslag

punt uit
Zo is dat al in belgie, waar de pensioenen in de prive belachelijk laag zijn.
Oud 21 februari 2009, 11:58   #75
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees hier uit dat gij het middelbaar niet echt plezant hebt gevonden. Uw goed recht. Ik kijk met heel veel goede gevoelens terug op mijn middelbare school tijd. Ja ik heb voor bepaalde vakken afgezien, en op dat moment zag ik niet echt het nut er van in, maar ik heb er zoveel dingen geleerd die zo belangrijk zijn in het leven.....
Het gaat niet over wat ik leuk en niet leuk vond - het gaat erom dat in sociologie middelbaar onderwijs (al tijden) wordt geanalyseerd als gatekeepers en dat hun rol daarin alleen maar aan't vergroten is...

Je kan niet mensen - wat dat zijn leerlingen nog altijd - 12 jaar lang trainen om alles te slikken, 's avonds hun agendatje checken, etc. en dan verwachten dat ze ineens verantwoordelijkheid hebben op't hoger onderwijs. Dat is wat er nu gebeurd: de onzin van 'ze zijn nog kind, dus moetne we ze begeleiden tot een bepaalde leeftijd en dan moeten we die verantwoordelijkheid geven' is pedagogisch totaal fout. (Ik zeg hier echt geen revolutionaire libertarische propaganda, hoor... Dat is een algemeen bekend probleem van het staatsonderwijs zoals het in de gehele Westerse wereld ingevuld wordt.)

We trainen ze 12 jaar op gepamper - ja, dat woord - en dan verwachten we dat ze zonder al te veel transititieproblemen het hoger onderwijs aankunnen? Om maar te zwijgen van het probleem van middelmatigheid in't middelbaar - dáár had ik inderdaad last van, maar is ook een algemeen probleem: het feit dat de leerkrcthen enkel maar les geven voor de middelmaat (en dan nog met een bias naar beneden toe).

Citaat:
Maar je kan niet eeuwig onbezorgd kind zijn. Op je 18de word je losgelaten uit de zorgeloze structuur van het middelbaar onderwijs. Sommigen zijn eerder klaar daarvoor. Maar voor de meesten is 18 zelfs te vroeg....
Pedagogische onzin; zoals ik hierboven uitleg. Wat jij vergeet is dat het concept 'puberteit' - en de hele santaboetiek - gecreeërd is door de hoge levensstandaard in het Westen: vroeger kenden men dat hier en nergens niet. Jij draait oorzaak en gevolg om: het feit dat leerlingen zo lang in dat kleutersysteem van lesje leren/huiswerkje maken/afhankelijk zijn zitten, zorgt ervoor dat de transitite moeilijker is. Dat kunnen we oplossen door ze daar sneller uit los te krijgen, om te zorgen dat ze sneller de stap zetten naar onafhankelijkheid en eigen verantwoordelijkheid - dat is namelijk iets dat je moet leren. Een stap in de goede richting zou zijn om het middelbaar onderwijs in belang te minderen en universiteiten sneller toegankelijk te maken (even praktische politiek: desnoods met de keuze van 'ofwel middelbaar diploma, ofwel een toegangsexamen' - opdat leerlingen kunnen kiezen hoe ze wensen te studeren). Maar deze verjonging zou je tegenhouden op grond van het argument 'ze zijn nog kinds mijnheer!' - ja, natuurlijk: we trainen ze om kind te zijn.

Ge draait gewoon oorzaak en gevolg om - maar goed, je bent daarbij in goed gezelschap van beleidsmakers in't algemeen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 21 februari 2009 om 12:00.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 13:05   #76
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks doen is not done. Onder uw niveau werken is ook not done.

Stop een universitair niet onder zijn niveau. Bedrijven DOEN het gewoonweg niet. Ze nemen geen master aan voor de job van een graduaat of A2. En dat heeft zo zijn goede redenen. Je gebruikt talent het beste door ze te laten werken in een omgeving waar ze het beste uit zichzelf kunnen halen.

En je hoeft niet te zeggen wat een universitair moet doen. We weten goed genoeg wat we willen. Werken is niet louter geld verdienen voor ons. Het is een carriere, een manier om onszelf te ontwikkelen. We gaan dus niet zelfgenoegzaam op ons lui gat liggen en dop trekken. Dat is weer iets typisch voor de mensen voor wie werken een last is en gratis geld (dop) feest is....
Akkoord, voor zover je het ook op eigen kracht doet en niet ten laste van de gemeenschap. Het gaat niet op dat zij die werken en afdragen langer zouden moeten gaan werken voor jullie folies van," wij willen een carrière boven alles".

Inderdaad wordt niet snel iemand beneden zijn studieniveau te werk gesteld.
Men stelt veel liever een hulpboekhouder A2 aan in functie van een A1. Wel het werk verrichten van de A1 maar slechts het loon verdienen van een A2.

Als het ene niet moet kunnen zou het andere ook niet mogen kunnen en zou men daar dan ook maar eens op wettelijke basis paal en perk aan moeten stellen. Of je oefent de functie uit van een A1 en bekomt automatisch ook recht op het loon van een A1 of je moet A1 geschoold zijn om de functie van een A1 te mogen invullen.

Laatst gewijzigd door Garry : 21 februari 2009 om 13:07.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 13:10   #77
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja want universitairen zijn wereldvreemde mensen die niet "den stiel" kennen en niet "den boerenverstand" hebben, maar alleen papegaaiwerk doen.

Proletenlogica.
Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat het dikwijls zo is zoals U het hier zo mooi weet voor te stellen.

Laatst gewijzigd door Garry : 21 februari 2009 om 13:10.
Oud 21 februari 2009, 13:13   #78
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijken dat allemaal technische benodigheden om daar al het krediet naar de universitairen te laten gaan lijkt me overdreven,als ze kapot zijn worden ze gemaakt door een technicus.
Maar ik spreek u niet tegen he beste,ze zijn nodig net zoals er boeren nodig zijn voor u literke melk of voor uw groentjes.
Is erovercapaciteit in alle regio's en beroepen en dan vliegen zowel de univs als de arbeiders.
Juist.
Oud 21 februari 2009, 13:14   #79
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat het dikwijls zo is zoals U het hier zo mooi weet voor te stellen.
Er zijn richtingen waar dat het geval is. Er zijn richtingen waar je uitspraak gewoon wordt omvergeblazen.

Ondanks wat velen denken, is studeren niet enkel vanbuiten blokken. Integendeel: ik moet misschien maar 5-10% vanbuitenleerwerk doen in mijn richting.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 21 februari 2009 om 13:15.
Oud 21 februari 2009, 13:15   #80
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een vraagje?

die dikke nek krijgt ge die gratis bij een master?
Nee, die hebben ze al van thuisuit mee gekregen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be