Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2009, 12:08   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Het Kiel WAS een fijne buurt inderdaad. Nu wonen daar veel Marokkanen en het is ook geen fijne buurt meer. Zijn die marrokkanen daar nu gaan wonen omdat het geen fijne buurt meer is, of is het geen fijne buurt meer omdat ze daar wonen ?
Er zijn altijd buurten die een aanzuigeffect op probleemgevallen hebben. Eenmaal het wat minder gaat, dalen de woningprijzen en worden zulke buurten een laatste toevluchtsoord voor wie weinig geld heeft. Ik geloof dus dat je tweede hypothese logisch voortvloeit uit de eerste, en dat het geen of/of-verhaal is. Eenmaal een buurt in zo'n spiraal zit, raakt ze er meestal stevig in verankerd.

Zelf woon ik op de rand van 't Kiel. In die meer dan zes jaar dat ik hier woon, is er veel veranderd: in de plaats van de Aldi is er een supermarktje gekomen met een nogal Arabisch aandoende naam. Er kwam een shoppingcentrum dat met veel poeha werd ingewijd, maar eigenlijk niet draait. Desalniettemin zijn er nog meer winkels gepland aan de overkant. De Abdijstraat is heraangelegd op de wijze waarop het stadsbestuur tegenwoordig �*lles heraanlegt: rampzalig. Er is nauwelijks ruimte voor voetgangers, je moet haast op straat lopen om elkaar te passeren, wat niet evident is, aangezien ze het vertikt hebben de straat autovrij te maken.

Maar los van dit alles blijft dit een economisch probleem: wie er weg kan trekken, trekt er weg. Op buurtniveau doen sommigen wat ze kunnen om de wijk op te fleuren en er iets te organiseren, maar het blijft een buurt met een slechte reputatie. Ik loop hier zelf trouwens niet veel rond. Het is geen buurt waarbij je je als inwoner betrokken voelt en waarvan je elk plekje wil leren kennen. Ik kan mij echter nog geen samenleving voorstellen waarin zulke wijken niet bestaan. Als het mogelijk was, gr�*�*g, maar zelfs als men erin slaagt een buurt op te knappen, verplaatst het probleem zich gewoon vanwege de "invisible hand" op de vrije woningmarkt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 14:50   #22
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Toevallig worden alle wijken waarin veel migranten en/of moslims wonen bestempeld als "probleemwijken". Wel, ik zie in mijn wijk waar ik al 10 jaar verblijf geen problemen, heb geen klachten, voel me hier helemaal thuis en ben niet van plan om weg te trekken, tenzij om in een andere wijk met veel moslims en migranten te wonen.

Wij zijn niet het probleem, jullie zijn het probleem door van ons een probleem te maken.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 14:53   #23
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Toevallig worden alle wijken waarin veel migranten en/of moslims wonen bestempeld als "probleemwijken". Wel, ik zie in mijn wijk waar ik al 10 jaar verblijf geen problemen, heb geen klachten, voel me hier helemaal thuis en ben niet van plan om weg te trekken, tenzij om in een andere wijk met veel moslims en migranten te wonen.

Wij zijn niet het probleem, jullie zijn het probleem door van ons een probleem te maken.
Gemiddeld gezien ben ik al meer aangesproken met "a sahbie, hebt gij sigaret" en dan keelklanken over "amoud" in probleemwijken dan in andere wijken.

Ik zie wat ik zie.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 14:55   #24
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Gemiddeld gezien ben ik al meer aangesproken met "a sahbie, hebt gij sigaret" en dan keelklanken over "amoud" in probleemwijken dan in andere wijken.

Ik zie wat ik zie.
So? Ik zie ook wat ik zie. Leef en laat leven...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 15:04   #25
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
So? Ik zie ook wat ik zie. Leef en laat leven...
Als ze mij met rust laten heb ik er weinig problemen mee. Maar helaas werkt arabisch machismo anders. Altijd rondtrekken op straat in groepjes en aan elkaar bewijzen wie de graafste is.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 15:05   #26
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Nieuw park noord,schitterend
Vorige week waren een stuk of 5 mensen met een gele naaldcontainer naar drugsnaalden aan het zoeken,of beter gezegd ze raapten ze met de vleet op

Erg hé,de stad doet soms wel zijn best maar wat kunnen zij er aan doen?

Nieuw is ook de ronde die een stadsvuilwagen nu doet om sluikstorten op te ruimen zonder boetes uit te schrijven,deze zijn vaste rondes in probleembuurten,zet jij Uw vuilbak maar eens wat te vroeg buiten

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 21 februari 2009 om 15:07.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 16:34   #27
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uh huh waarom wil je wonen in een wijk met veel moslims en migranten? Waarom niet in een buurt waar weinig moslims wonen? Wat is er mis met niet moslims en niet migranten?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 16:35   #28
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uh huh waarom wil je wonen in een wijk met veel moslims en migranten? Waarom niet in een buurt waar weinig moslims wonen? Wat is er mis met niet moslims en niet migranten?
Geld
Oud 21 februari 2009, 19:12   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik heb in mijn buurt geen last van immigranten, wel van het uitgaanspubliek dat in het weekend al dan niet dronken lopend of fietsend naar de omliggen dorpen gaat.
Een spiegel van de auto ben je zo maar kwijt.
Het junkenprobleem lost zichzelf op, heroïne is zo passé.
Voorals nog is het (trein)verkeer de meeste bron van ergenis.
Oud 22 februari 2009, 11:09   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Inderdaad, woon zelf ook in Merksem en het is hier redelijk goed toeven.

Het is niet omdat uw buren een bruin kleurtje hebben dat ge in een probleemwijk woont hé.
Maar zoals ne Nederlander ooit eens heeft gezegd "Kleur is het probleem niet, maar het probleem heeft wel een kleur".
Als men de studies van Van Sant neemt, kan men er toch niet naastzien dat bepaalde bevolkingsgroepen een hoger misdaadgehalte hebben. Neem daarbij nog dat hun schoolprestaties mijlenver achterblijven, dat er geen daadwerkelijke wil is om te integreren (dit in tegenstelling, enkele decennia terug met de Italianen bvb), dan is het niet verwonderlijk dat men problemen heeft. Al zijn het maar samenlevingsproblemen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2009, 11:29   #31
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar zoals ne Nederlander ooit eens heeft gezegd "Kleur is het probleem niet, maar het probleem heeft wel een kleur".
Als men de studies van Van Sant neemt, kan men er toch niet naastzien dat bepaalde bevolkingsgroepen een hoger misdaadgehalte hebben. Neem daarbij nog dat hun schoolprestaties mijlenver achterblijven, dat er geen daadwerkelijke wil is om te integreren (dit in tegenstelling, enkele decennia terug met de Italianen bvb), dan is het niet verwonderlijk dat men problemen heeft. Al zijn het maar samenlevingsproblemen.
Wat niet getekent dat die kleur de oorzaak is.

Waarschijnlijk bedoel je Marion Van San.
Ik moet je ontgoochelen want blijkbaar zijn niet al haar collega's het met haar volkomen eens.
"De proefschriften van Van San en Van Gemert konden de collega-sociale wetenschappers geenszins overtuigen van een oorzakelijk verband tussen cultuur en criminaliteit. Weinigen ontkennen dat cultuur een invloed kan hebben op de verschijningsvormen van criminaliteit, zoals met name in het proefschrift van Marion Van San goed geïllustreerd wordt. Niemand aanvaardt echter dat etnisch-culturele factoren er ook voor zorgen dat allochtonen beduidend meer misdaden begaan. Er is een verpletterende consensus dat het aandeel van allochtonen in criminaliteit overduidelijk te verklaren is door omgevingsfactoren als sociaal-economische positie, woonomgeving, scholing, leeftijd, discriminatie en achterstelling."
http://users.belgacom.net/jacobs/criminaliteit.htm

Een interessante studie over schoolresultaten.
"Van waar komen de slechte resultaten van migrantenleerlingen in België
Culturele handicap, slechte integratie of sociale segregatie? door Nico Hirtt
Het PISA-onderzoek toont in België grotere verschillen tussen autochtone en allochtone leerlingen dan elders. Onze studie toont aan dat deze situatie voornamelijk voortvloeit uit de sociale positie van de leerlingen die uit de immigratie komen, en dat de specifiek etnische, culturele en taalkundige factoren zwak zijn (in Vlaanderen) of onbetekenend (in de Franstalige Gemeenschap in België). Dat heeft cruciale implicaties voor de noodzakelijke maatregelen om de weinig benijdenswaardige positie van ons land in de internationale statistieken te counteren."
http://www.skolo.org/spip.php?article500
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2009, 11:43   #32
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Er heerst natuurlijk een dubbele moraal bij heel wat "autochtonen": ze verlangen van migranten dat ze zich integreren, maar ze wonen het liefst in blanke wijken, sturen hun kinders bij voorkeur naar blanke scholen, etc. Het integratiediscours wordt bij monde gevoerd en in daden tegengewerkt.

Ik verwacht daar geen verandering in. Uiteindelijk zal men paal en perk moeten stellen aan de toestroom van lieden die geïntegreerd moeten worden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2009, 13:18   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De buurt waar ik woon is een van de meest 'problematische' buurten van de stad.

Maar ik woon liever hier dan in bekakte burgerlijke buurten waar nooit iets te leven valt, de blafeturen om zes uur naar beneden gaan en iedereen de ganse avond als een zombie naar de tv zit te staren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2009, 13:55   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat niet getekent dat die kleur de oorzaak is.

Waarschijnlijk bedoel je Marion Van San.
Ik moet je ontgoochelen want blijkbaar zijn niet al haar collega's het met haar volkomen eens.
"De proefschriften van Van San en Van Gemert konden de collega-sociale wetenschappers geenszins overtuigen van een oorzakelijk verband tussen cultuur en criminaliteit. Weinigen ontkennen dat cultuur een invloed kan hebben op de verschijningsvormen van criminaliteit, zoals met name in het proefschrift van Marion Van San goed geïllustreerd wordt. Niemand aanvaardt echter dat etnisch-culturele factoren er ook voor zorgen dat allochtonen beduidend meer misdaden begaan. Er is een verpletterende consensus dat het aandeel van allochtonen in criminaliteit overduidelijk te verklaren is door omgevingsfactoren als sociaal-economische positie, woonomgeving, scholing, leeftijd, discriminatie en achterstelling."
http://users.belgacom.net/jacobs/criminaliteit.htm

Een interessante studie over schoolresultaten.
"Van waar komen de slechte resultaten van migrantenleerlingen in België
Culturele handicap, slechte integratie of sociale segregatie? door Nico Hirtt
Het PISA-onderzoek toont in België grotere verschillen tussen autochtone en allochtone leerlingen dan elders. Onze studie toont aan dat deze situatie voornamelijk voortvloeit uit de sociale positie van de leerlingen die uit de immigratie komen, en dat de specifiek etnische, culturele en taalkundige factoren zwak zijn (in Vlaanderen) of onbetekenend (in de Franstalige Gemeenschap in België). Dat heeft cruciale implicaties voor de noodzakelijke maatregelen om de weinig benijdenswaardige positie van ons land in de internationale statistieken te counteren."
http://www.skolo.org/spip.php?article500
Inderdaad, Van San.
Oud 22 februari 2009, 14:17   #35
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Er heerst natuurlijk een dubbele moraal bij heel wat "autochtonen": ze verlangen van migranten dat ze zich integreren, maar ze wonen het liefst in blanke wijken, sturen hun kinders bij voorkeur naar blanke scholen, etc. Het integratiediscours wordt bij monde gevoerd en in daden tegengewerkt.

Ik verwacht daar geen verandering in. Uiteindelijk zal men paal en perk moeten stellen aan de toestroom van lieden die geïntegreerd moeten worden.
Vrees dat allochtonen, die zichzelf opgewerkt hebben, hun kinderen ook liefst naar "blanke scholen" sturen, en zelfs liefst in blanke wijken wonen.
Vroeger, dan tijd dat in Vlaanderen nog iedereen blank was, had men ook deze verschillen, dit is uiteindelijk niet kleurgebonden.
In hoeverre moet men dan paal en perk stellen aan de toestroom van lieden die geintegreerd moeten worden ? Niet iedereen moet geintegreerd worden. Enkel degenen die zich sociaal-economisch moeten opwerken (de laaggeschoolde allochtonen, maw de grote meerderheid der allochtonen) behoren hiertoe. En hiervoor is de beperking van de toestroom wel wenselijk.

Laatst gewijzigd door Bob : 22 februari 2009 om 14:19.
Oud 22 februari 2009, 14:20   #36
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nu gene racist ... zeker niet... Ik kan met alle culturen over weg.
Maar mijn kind zal toch ook niet naar een school gaan waar haar kleur bijna in de minderheid is hoor.
Oud 22 februari 2009, 14:24   #37
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Maar mijn kind zal toch ook niet naar een school gaan waar haar kleur bijna in de minderheid is hoor.
Alhoewel ik denk dat kleur hier uiteindelijk weinig rol speelt. Als ge morgen de keuze hebt tussen een "zwarte" school met kwaliteitsonderwijs, of een "witte" school, waar de leraar de kinderen niet begrijpt (en omgekeerd) dan denk ik, dat ge ze naar een "zwarte" school zult sturen. Het is mi, de kwaliteit van het onderwijs dat overheersend zal zijn.
Oud 22 februari 2009, 14:25   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 22 februari 2009 om 14:26.
Oud 22 februari 2009, 14:25   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 22 februari 2009 om 14:26.
Oud 22 februari 2009, 14:27   #40
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Touché Bob, ... Maar ik blijf bij mijn mening
Ik ben geen racist, maar ze moet niet met een gekleurd manneke thuiskomen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be