Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2009, 13:51   #2481
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Who cares.......

We onderscheiden ons zo van de Hollanders.

Lekker toch ?
Neen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:00   #2482
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor mijn part moogt u elke dialect een aparte taal noemen. Het Fries is geen dialect, dat is een standaardtaal voor een grote groep mensen. En die eenvormigheid vindt men zeker niet terug bij het Waals.
De vraag of er een standaard is is niet belangrijk in de klassering van talen. Het Fries is geen dialect van het Nederlands, het Waals is geen dialect van het Frans. Het Fries is een aparte taal binnen de west-germaanse groep, het Waals is een aparte taal binnen de Oil-groep.

Er is overigens wel degelijk een genormaliseerd Waals, het Rfondou, maar dankzij uw geliefde Belze staat kan het Rfondou niet op de steun van de politieke wereld rekenen. Het rfondou is immers een bedreiging voor het monopolie van het Frans.

Met andere woorden system, Nederland is vandaag toleranter tegenover taalminderheden dan Belgique, dat nog steeds volop bezig is met culturele genocides.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:06   #2483
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja en dan? Vroeger is vroeger. Er worden voor het ogenblijk 3000 talen wereldwijd in hun bestaan bedreigd. Dialecten verdwijnen met rasse schreden. Dat men deze dus beschermd vind ik een positieve zaak. Maar men kan deze pas effectief beschermen als men terug in de families dialect gaat praten. En dat probeert elke overheid nu juist tegen te gaan. Want men moet ' beschaafd' Nederlands praten.

Al die grootnederlanders zijn dus hypocriet bezig. Van de ene kant promoten de Nederlandse (lees Hollandse) standaardtaal. Indien men dat doet en blijft doen dan kunnen dialecten nooit overleven. Van de andere kant doen ze alsof ze opkomen voor streektalen. Het ene staat haaks op het andere.

Besluit
We moeten ons dus absoluut niets aantrekken van deze grootnederlandse schijnheilige taalkwakzalvers die hier maar wat komen peroreren en die de mensen wat wijsmaken en de dialecten de doodsteek toebrengen. Gewoon ons dialect blijven spreken. En laat ze maar ouwehoeren. Dan voelen ze zich nuttig. Maar ze zijn eigenlijk hoogst gevaarlijk en vijanden voor en van onze streektalen. Verdoken tegenstanders zijn ze van onze gezapige dialecten. D�*t zijn ze in de praktijk.
Ook zonder Nederland heeft Vlaanderen een standaardtaal.
Nederland heeft na 400 jaar nog steeds zijn dialecten, naast de standaard taal.
Het een, kan dus best samengaan met het ander.
Je moet wel praktisch blijven.
Als je thuis, in het cafe en in het dorp, je goed kunt redden met het dialect, zal je toch ook een standaardtaal moet beheersen, om mobiel te zijn en onderwijs te volgen ,boeken en kranten te lezen enz.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 24 februari 2009 om 14:08.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:08   #2484
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De vraag is hoe ik als Nederlander daar mee om moet gaan. Mensen als Hertog bedekken dit maar al te graag met de mantel der liefde, of doen het af als het gedrag van een te verwaarlozen minderheid. Zelf ben ik het goed zat om steeds met dat gedrag geconfronteerd te worden. Heel af en toe doe ik me zelfs voor als niet-Nederlander(ik spreek accentloos engels) als ik in Vlaanderen ben. Gek genoeg heb ik met Walen nog nooit negatieve ervaringen gehad. Maar mischien komt dat wel omdat ik minder vaak in Wallonie kom dan in Vlaanderen.
Dit bericht illustreert eens te meer je vooringenomenheid m.b.t. de verhouding Vlamingen en Nederlanders. De werkelijkheid ontmantelt je frustraties volledig. In geen enkele Vlaamse stad zijn zo massaal Nederlanders aanwezig als in Antwerpen. Nederlanders die geconfronteerd worden met een neerbuigende houding van de locale bevolking blijven er weg. Punt.

Je voordoen in Vlaanderen als engelstalige slaat alles. Ik heb echt met je te doen. De frustratie ten top!

Ik vraag me af hoe goed je Frans is. Of spreek je in Wallonië ook Engels? Dit zullen dan wel éénrichtingsdialogen zijn. Ik heb in Wallonië ook nooit negatieve ervaringen gehad. Ik spreek er namelijk Frans.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:14   #2485
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nederlandse platen kunnen me ook mateloos irriteren.

Wat nog te pruimen is, Ramses Shaffy en Liesbeth List, als het niet te lang duurt.
Is er iets dat Nederlands is wat je niet mateloos irriteert? Wie alleen R. Shaffy en L. List waardeert kent niks van Nederlandse muziek. Niet dat dit me verwondert van jou.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:17   #2486
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit bericht illustreert eens te meer je vooringenomenheid m.b.t. de verhouding Vlamingen en Nederlanders. De werkelijkheid ontmantelt je frustraties volledig. In geen enkele Vlaamse stad zijn zo massaal Nederlanders aanwezig als in Antwerpen. Nederlanders die geconfronteerd worden met een neerbuigende houding van de locale bevolking blijven er weg. Punt.

.
Antwerpen komt bij mij over als een Nederlandse stad en de mensen zijn vriendelijk.Soms klagen ze over de arrogantie van de Hollanders en dan hebben ze eigenlijk gelijk.
Graag zou ik zien dat de Vlamingen ook arroganter zouden worden.

Het Antwerps dialect is moeilijk te verstaan en lijkt erg op Tilburgs dat al even moeilijk is te verstaan.

In Franstalig Belgie kom ik al lang niet meer ,want dan ga ik liever naar Frankrijk.
Oud 24 februari 2009, 14:23   #2487
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Antwerpen komt bij mij over als een Nederlandse stad en de mensen zijn vriendelijk.Soms klagen ze over de arrogantie van de Hollanders en dan hebben ze eigenlijk gelijk.

Het Antwerps dialect is moeilijk te verstaan en lijkt erg op Tilburgs dat al even moeilijk is te verstaan.

In Franstalig Belgie kom ik al lang niet meer ,want dan ga ik liever naar Frankrijk.
Ik vind Antwerpenaren tamelijk makkelijk te verstaan. Je merkt het ook meteen omdat ze veel luidruchtiger en 'Utrechtser' praten dan andere Vlamingen. De vergelijking met Hollanders is treffend.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:25   #2488
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Besluit
We moeten ons dus absoluut niets aantrekken van deze grootnederlandse schijnheilige taalkwakzalvers die hier maar wat komen peroreren en die de mensen wat wijsmaken en de dialecten de doodsteek toebrengen. Gewoon ons dialect blijven spreken. En laat ze maar ouwehoeren. Dan voelen ze zich nuttig. Maar ze zijn eigenlijk hoogst gevaarlijk en vijanden voor en van onze streektalen. Verdoken tegenstanders zijn ze van onze gezapige dialecten. D�*t zijn ze in de praktijk.
EEn speeltje voor system

Oud 24 februari 2009, 14:41   #2489
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mijn part moogt u elke dialect een aparte taal noemen. Het Fries is geen dialect, dat is een standaardtaal voor een grote groep mensen. En die eenvormigheid vindt men zeker niet terug bij het Waals.
Eens te meer blijkt dat u er maar weinig van weet. Er was ook geen eenvormigheid in het Fries. Op vraag van de Nederlandse regering hebben de Friezen zélf hun taal gestandaardiseerd, met als uitgangspunt het Westlauwers-Fries. Daarnaast zijn ook de Friese dialecten blijven bestaan.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:49   #2490
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Eens te meer blijkt dat u er maar weinig van weet. Er was ook geen eenvormigheid in het Fries. Op vraag van de Nederlandse regering hebben de Friezen zélf hun taal gestandaardiseerd, met als uitgangspunt het Westlauwers-Fries. Daarnaast zijn ook de Friese dialecten blijven bestaan.
Het Nederlands is ook niet overal eenvormig, net als in het Fries en er zijn ook dialecten blijven bestaan, maar er heerst redelijke grote eenvormigheid in beide talen.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2009 om 14:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 14:55   #2491
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Zeer vriendelijke mensen in Frantalig België. Een beetje zoals het vroeger was.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2009 om 14:58.
Oud 24 februari 2009, 15:01   #2492
system
Banneling

Standaard

Citaat:
EEn speeltje voor system

Ik vind Balkenende een vrij charmant iemand. Een echte stijve Hollander misschien, maar tot daar toe. Men kiest immers zijn geboorteplek niet. En daarom verheug ik me te zijn geboren in Limburg en dat ik kort bij Luik woon en kort bij Aken. Brengt wat leven in de culturele brouwerij.
Oud 24 februari 2009, 15:03   #2493
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Tja, wat moet ik hierop zeggen? Mijn ervaringen zijn nou eenmaal zo. Overigens geloofde mijn zus mij ook niet toen ik haar waarschuwde. Die werkt sinds begin 2008 in Brussel. Op haar eerste werkdag besloot ze haar beste beentje voor te zetten. Tevergeefs. De hele dag moest ze daar van haar Vlaamse collega's aanhoren wat er allemaal niet deugd aan Nederlanders. Echt totaal onbeschoft. Maar dat veel Vlamingen dit bagatelliseren als ik ze ermee confronteer, ben ik wel gewend.

Citaat:
Je voordoen in Vlaanderen als engelstalige slaat alles. Ik heb echt met je te doen. De frustratie ten top!
Integendeel, ik merk dat de dingen soms veel soepeler verlopen als ik me voordoe als niet-Nederlander. Geen rare blikken meer, etc. Het scheelt juist een hoop frustratie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 15:06   #2494
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo bewust als het maar effe kan. Door de Nederlandse staat. Al eeuwenlang. Dus het is goed, zeer goed, om op tijd en stond in het eigen hart te kijken.

En dan pas naar de gebuur.
Heb jij goede bronnen die zulke beweringen kunnen bevestigen?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 15:49   #2495
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Heb jij goede bronnen die zulke beweringen kunnen bevestigen?
Indien dit niet het geval was geweest dan was de Friese taal bijna niet uitgestorven geweest.

Het is 660 jaar geleden, maar zeer Frieszinnige Friezen gedenken nog elk jaar de Slach by Warns, waarbij de Hollandse graaf Willem IV werd verslagen. De slag wordt beschouwd als een grote overwinning van de Friezen op de Hollanders. Leaver dea as slaef, staat er op het monument in Warns: liever dood dan slaaf.

Twee eeuwen na ‘Warns’ hadden de Friezen minder succes. Rond 1550 lukte het de Hollandse graven wél Friesland te overmeesteren. Als gevolg hiervan werd de Friese taal gedegradeerd van de officiële bestuurstaal tot een taal die je alleen thuis sprak. Zoals Piet Paaltjens dichtte: ‘Naar ploeg en koestal vluchtte uw taal.’

Bijna was het Fries uitgestorven. Dat dit niet gebeurde is mede aan Gysbert Japickx (1603 – 1666) uit Bolsward te danken. Hij vond het onnatuurlijk om in het Nederlands te dichten en ging dat doen in een soort fonetisch Fries. Toch werd het Fries steeds meer gezien als een minderwaardige taal. Dat is hoe de Hollanders het beschouwden, en dat is waar de Friezen zelf in gingen geloven – tot nu.

Een doorbraak voor het Fries was Kneppelfreed, knuppelvrijdag. Op 16 november 1951 dreef de politie een manifestatie voor de Leeuwarder rechtbank uiteen met knuppels. De menigte was woedend, omdat ze niet bij het proces tegen journalist Fedde Schurer mocht zijn. Die had in een commentaar een rechter beledigd, die een veearts het recht had ontzegd om Fries te praten op de zitting.

Kneppelfreed heeft veel teweeggebracht, vertelt Jelle Bangma van Cedin, de organisatie voor educatieve dienstverlening in Leeuwarden. ‘Toen kregen de mensen weer het gevoel dat het Fries wel iets voorstelde. Jarenlang had het Friese volk te horen gekregen dat hun taal boers en minderwaardig was.’
Oud 24 februari 2009, 15:53   #2496
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien dit niet het geval was geweest dan was de Friese taal bijna niet uitgestorven geweest.
Het Fries is nog steeds aan het verdwijnen, grotendeels te wijten aan desinteresse onder jongeren, ondanks de voorrechten die de Friezen hebben op taalgebied.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 16:01   #2497
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het Fries is nog steeds aan het verdwijnen, grotendeels te wijten aan desinteresse onder jongeren, ondanks de voorrechten die de Friezen hebben op taalgebied.
Als u denkt, na eeuwenlange onderdrukking van een volk (het Friese volk in casu) en diens taal, dat die taal plotseling terug opveert, dan vergist u zich. Kijk eens naar de taal van de Nederlandstalige Belgen. Die was ook aan het wegkwijnen door de verfransing. En het heeft decennia geduurd eer dat dit weer plus/minus goed kwam.

Nu, let wel, moest Onwijze Willem het hier voor het zeggen hebben gehad, we waren er niet erg op vooruitgegaan. Dan waren we verhollandst. Dat spraken we de taal van Jip en Janneke. En was het echt 'Vloms' waarschijnlijk verdwenen. Helaas, dat gevaar is nog niet geweken. Met de steun van de grootnederlandse collaborateurs zit het er dik in dat, wat de Hollanders 'het Vlaams' noemen, op termijn verdwijnt. Daar zijn ze goed bezig mee. Maar we zullen ons niet laten doen door die onbetrouwbare taalfilosofasters.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2009 om 16:05.
Oud 24 februari 2009, 16:56   #2498
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als u denkt, na eeuwenlange onderdrukking van een volk (het Friese volk in casu) en diens taal, dat die taal plotseling terug opveert, dan vergist u zich. Kijk eens naar de taal van de Nederlandstalige Belgen. Die was ook aan het wegkwijnen door de verfransing. En het heeft decennia geduurd eer dat dit weer plus/minus goed kwam.

Nu, let wel, moest Onwijze Willem het hier voor het zeggen hebben gehad, we waren er niet erg op vooruitgegaan. Dan waren we verhollandst. Dat spraken we de taal van Jip en Janneke. En was het echt 'Vloms' waarschijnlijk verdwenen. Helaas, dat gevaar is nog niet geweken. Met de steun van de grootnederlandse collaborateurs zit het er dik in dat, wat de Hollanders 'het Vlaams' noemen, op termijn verdwijnt. Daar zijn ze goed bezig mee. Maar we zullen ons niet laten doen door die onbetrouwbare taalfilosofasters.
system, zevert niet en stop met die veralgemening.

het Hollands spreekt men enkel in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. niet in de andere Nederlandse provincies.

jouw 'Vloms' is enkel voor Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.
niet voor Antwerpen, Vlaams-Brabant (dat is meer 'Brabants) en Limburg (dat is Limburgs).

die dialecten zullen niet verdwijnen ten nadele van het Hollands aangezien ze in Zeeland (tussen Holland en Vlaanderen) nog altijd 'Vlaams' spreken en niet 'Hollands'.
rede: 'Hollands' is een Noord-Nederlands subdialect terwijl dat 'Vlaams' een Zuid-Nederlands subdialect is.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 februari 2009 om 16:57.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 17:11   #2499
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system, zevert niet en stop met die veralgemening.

het Hollands spreekt men enkel in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. niet in de andere Nederlandse provincies.

jouw 'Vloms' is enkel voor Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.
niet voor Antwerpen, Vlaams-Brabant (dat is meer 'Brabants) en Limburg (dat is Limburgs).

die dialecten zullen niet verdwijnen ten nadele van het Hollands aangezien ze in Zeeland (tussen Holland en Vlaanderen) nog altijd 'Vlaams' spreken en niet 'Hollands'.
rede: 'Hollands' is een Noord-Nederlands subdialect terwijl dat 'Vlaams' een Zuid-Nederlands subdialect is.
Luister eens wie hier aanmaant "te stoppen met veralgemenen" ?

U wordt stilaan lachwekkend mijn beste.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 17:14   #2500
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Luister eens wie hier aanmaant "te stoppen met veralgemenen" ?

U wordt stilaan lachwekkend mijn beste.
Wat Nederland betreft heeft Shadowke wel gelijk.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 24 februari 2009 om 17:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be