![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach zo, wie zegt dat de dieren die we opeten, dan niet naar een beter verder bestaan gaan. En de dieren die niet opgegeten worden, naar een slechter nabestaan? Da's ook zo'n onmeetbaar gegeven nietwaar.
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
(Daarmee doe 'k uiteraard ni af aan alle ander onderzoek, maar poets wederom poets .. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens de ratio zijn immers alle cellen gelijk, maar niet gelijkwaardig. Alle cellen zijn gelijk, omdat het in princiepe niets anders zijn dan informatiebevattende en -sturende structuurelementen, omgeven door een grens waarlangs gecommuniceerd wordt met de buitenwereld. Alle cellen zijn echter niet gelijkwaardig: sommige hebben belangrijke functies, andere zijn minder belangrijk. En ook de organismen waaruit cellen zijn opgebouwd zijn te catalogeren volgens die notie. Zelfs emotioneel: een vlieg doodmeppen, daar heeft zelden iemand moeite mee. Een mens doodmeppen daarentegen, dat is een ander paar mouwen. Er bestaat dus weinig ratio om te beslissen dat een dier niet mag gedood worden voor de consumptie. Hell, volgens de ratio is het zelfs geoorloofd een mens te consumeren (waarom niet?). Het is enkel de emo die ons weerhoudt om het te doen (ik simplifieer eventjes), net zoals het de emo is die maakt dat in Vlaanderen paardenvlees wordt gegeten, terwijl dat in andere landen als totaal van de pot gerukt wordt beschouwd. Ik beschouw uw pleidooi voor veganisme dus als "emotioneel", en ik heb er begrip voor dat u zo voelt. Ik ga er echter mijn "steak béarnaise" niet voor laten.
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Hmm, blijkbaar is niet iedereen het daarmee eens. Wat nu gedaan? Soylent Green koekje, iemand?
Laatst gewijzigd door abou Anis : 23 februari 2009 om 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen probleem. Wanneer is Soylent Green te koop zonder wettelijke gevolgen?
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Hun economische theorie was in handen van politici en ideologen. Dit terwijl de exacte wetenschappen de enige poort waren naar het vrije denken voor veel jonge mensen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
1) het is arbitrair: waarom soortgenoten wel verzorgen en niet ordegenoten (primaten), klassegenoten (zoogdieren) of...? Of waarom niet beperken tot seksegenoten, landgenoten,...? Waarom sommige genetische verwantschap als moreel irrelevant beschouwen en andere niet? 2) we zorgen niet voor alle soortgenoten: we doen embryonaal stamcelonderzoek en -therapie,... (en daarbij sterven embryo's). De reden is omdat embryo's nog geen 'mensen' zijn, en dat is omdat embryo's nog geen bewustzijn en gevoel hebben (vraag maar aan de wetenschappers). 3) we zorgen wel voor sommige niet-menselijke wezens (honden, katten), en de opvangcentra voor vogels en wilde dieren wordt door overheid gesubsidieerd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) MENSEN zijn geen CELLEN. Ik zei dat alle CELLEN gelijkwaardig zijn. In principe is een menselijke cel gelijkwaadig aan een plantencel, maar de menselijke cel heeft chance dat het deel uitmaakt van een groter geheel: een voelend organisme. En daardoor zou je kunnen zeggen dat een menselijke cel meer recht op leven heeft. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus wat is waarneembaar? Gedrag, anatomie en fysiologie. En dan kunnen we experimenteren: we doen mensen pijn tot ze zeggen dat ze pijn hebben. We bestuderen hun gedrag (vocalisaties: "auw"), hun fysiologische reacties (bloeddruk,...) en hun anatomie (hersenactiviteit,...). En zo kunnen we achterhalen wat waarschijnlijk nodig is opdat men pijn kan voelen (met name nocireceptoren, een goed functionerend centraal (animaal) zenuwstelsel,...). Bij planten hebben ze zo nog niets gevonden. Ten tweede kunnen we ook kijken naar een functionele verklaring van pijn of angst. Een plant die angst heeft om opgegeten te worden, dat is zinloos, want die plant kan niet veel doen (niet weglopen, niet blad wegtrekken, hoogstens een gif aanmaken). Evolutionair bekeken is het te kostelijk voor een plant om te investeren in organen die angst kunnen voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Prima Deepeco, U mag gerust planteneter zijn, maar ik voel me prima als omnivoor.
Dus uw "verbieden van" mag gerust zo gelaten worden he.
![]() |
#31 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Turkje;3992932]
Citaat:
Citaat:
2) Een vlieg bevat minder levende cellen dan een mens 3) Er is vaak sprake van gevoelsmatige ongelijkwaardigheid (bv. we redden uit een brandend huis eerder ons eigen kind dan het kind van de buren). Dat hoeft echter nog geen discriminatie te zijn zolang er sprake is van getolereerde keuze gelijkwaardigheid : als jij uit een brandend huis eerst uw eigen kind redt, en mijn kind sterft, dan kan ik twee dingen doen: a) ik zeg u dat wat jij deed immoreel was, omdat mijn kind meer waarde heeft dan uw kind en je dus eerst mijn kind had moeten redden. Dit is discriminatie en niet goed. b) ik zeg u dat - hoewel ik verdrietig ben om de dood van mijn kind - ik uw keuze om uw kind eerst te redden tolereer. Deze getolereerde keuzegelijkwaardigheid is geen discriminatie. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil best praten over alternatieven voor de produkten van de vleesindustrie (als iemand me een smakelijk bord meelwormen kan laten proeven, wil ik die best toevoegen aan mijn dieet bijvoorbeeld). Evenzeer ben ik de eerste om toe te geven dat ik, zoals de meeste mensen in de geïndustrialiseerde delen van de wereld, veel te veel vlees eet. Maar de informatie die ik er totnogtoe over gekregen heb heeft me overtuigd van het nut en zelfs de noodzaak om vlees te eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Deepeco,
In principe zou de mensheid dus best collectief zelfmoord plegen om de beestjes en de plantjes te sparen?? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat dat tweede betreft, er is een algemene consensus dat we gezond kunnen leven met een vegetarisch dieet. Dat kunt u niet ontkennen: honderden miljoenen mensen, voor duizenden generaties lang. Topsporters, bodybuidlers, beroemdheden,... Allemaal vegetariers! Kind en Gezin, de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten, Het vlaams instituut voor gezondheid, Amerikaanse en Canadese bond van dietisten... Als vegetarisme echt gevaarlijk was voor de gezondheid, waarom dan geen antiveggie campagne van de overheid? Het gaat om honderdduizenden Belgen die dan ongezond leven! Waarom zou de overheid dan zelfs EVA subsidieren? Neenee, een gevarieerd en evenwichtig vegetarisch dieet voldoet perfect aan de vereisten van een gezonde voeding. En veganisten moeten gewoon B12 verrijkte maaltijden nemen. En dat die B12 van bacterieen komen die in dierendarmen zitten of van diezelfde bacterieen die in een bacteriecultuur gekweekt worden, dat doet er niet toe. Goed, het eerste, belangrijkere puntje dan. Ons lichaam laat ook toe om mensen te eten. Mag dat dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat de natuur ons lichaam daarop voorzien heeft. Het mogen: Omdat alleen veggies het proberen te verbieden, en hier geld het recht van de sterkste. De vleeseters dus. De drogreden: God heeft ons dat recht gegeven (en dat zit me dwars als agnost) Mensenvlees eten. Dom idee tenzij het zorgvuldig bereid is uit de meest geoznde exemplaren.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 februari 2009 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() amai amai...
Jullie verdedigen dus die kerel die onlangs in Mechelen zijn moeder vermoordde en haar lichaamsdelen opat? Jullie zeggen dat zoiets toegelaten zou moeten zijn en jullie keuren dus niet zijn gedrag af op morele gronden? Goed, dan zijn we uitgepraat: als jij en maddox kannibalisme tolereren... Dan kan ik alleen maar zeggen dat jullie een bijzonder immoreel standpunt verdedigen dat indruist tegen de morele consensus die zegt dat we niemand mogen vermoorden om op te eten. |
![]() |
![]() |