Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2009, 12:47   #641
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dat gebeurt reeds. Brussel krijgt een aanzienlijke som van de federale overheid om zijn hoofdstedelijke functies te vervullen.
Waarschijnlijk niet voldoende anders vroegen ze niet om meer.
Oud 25 februari 2009, 12:48   #642
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry, schaveiger, maar jij je nog meer.
Ik vind van niet. Hij zegt soms juiste dingen. U ook, maar die momenten zijn zo zeldzaam dat ik me ze moeilijk kan herinneren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 12:51   #643
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Waarschijnlijk niet voldoende anders vroegen ze niet om meer.

De reden waarom ze steeds om meer geld vragen van de federale overheid heeft alles te maken met het slecht bestuur van Brussel, de afgelopen 20 jaar. Het Brussels hoofdstedelijk gewest is dan ook alles behalve een succesverhaal te noemen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:01   #644
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou er toch mee op ventje, je maakt maar alleen jezelf belachelijk.
Ach toe, vertel ons nog eens hoe men in BHV niet meer op franstaligen gaat kunnen stemmen, of hoe de taalgrens in 1963 tot stand is gekomen, of over de faciliteiten. Dan kan ik me nog eens belachelijk maken.

Jouw patroon is helaas maar al te voorspelbaar. Je weet niets van de geschiedenis of de actualiteit, maar als je met je neus op de feiten wordt gedrukt begin je te schelden.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:23   #645
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien de "rest" van het land van Brussel wil profiteren moeten ze ook bijdragen voor de financiële kosten. Je kan van het Brussels Gewest niet verlangen dat ze alleen opdraaien voor alle commoditeiten en dan nog gefnuikt worden in hun expansie. Niemand zou zoiets aanvaarden en zeker Vlaanderen niet.
Ik zei het hier al eerder op dit forum : het is de hoogste tijd dat Vlaanderen en Wallonië samen, middels een aanpassing van de Belgische Grondwet of bij een splitsing van België (mogelijkheid 2 hierna), het zichzelf opblazend en op hol geslagen Brussel terugbrengen tot een realistisch en aanvaardbaar statuut.

Ik zie twee mogelijkheden :

1. Voor zover men België als federale staat wil instandhouden, kan Brussel blijven wat het in wezen is : een doordeweeks provinciestadje, hoofdstad van een klein federaal land. Geen afzonderlijk gewest, geen bijzonder statuut, niks. Brussel ligt overigens in Vlaanderen, en vermits men het niet kan oppakken en elders gaan leggen, maakt het uiteraard deel uit van Vlaanderen.

2. Als men uiteindelijk wil inzien dat België als staat niet in stand te houden is, kan men – in samenspraak met de Europese Unie – Brussel het statuut geven van “Europese Hoofdstad”. Geografisch blijft Brussel dan vanzelfsprekend een enclave in Vlaanderen, doch staatkundig wordt het bestuurd door de EU. Uiteraard verliest Brussel in dat geval het statuut van hoofdstad van België (er is dan geen België meer) en van Vlaanderen.

In beide gevallen kunnen de Brusselaars een soortement “zelfbestuur” op hun buik schrijven, maar dat is de normaalste zaak van de wereld : Antwerpen, Gent, Luik, Charleroi, etc…hebben, anders dan als stad, evenmin “zelfbestuur”.

Mocht ik zelf carte blanche krijgen, dan zou ik, in ieders voordeel, een derde mogelijkheid kiezen. Maar ik heb geen carte blanche…

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 25 februari 2009 om 13:25.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:26   #646
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb in nog geen enkele Vlaamse krant gelezen dat de FDF'ers op een boot moeten gezet worden en dat die boot moet zinken.

ik heb nog geen enkele Vlaamse hoofdredacteur horen verklaren op de Nederlandse TV dat de Franstalige managers discrimineren en enkel Franstaligen aanwerft.

jij wel?
Ik heb wel al van een hoofdredactrice van Le soir gezien dat ze op Canvas liet zien dat ze veel vd VL cultuur weet en houdt.

Maingain onlangs in de Morgen, artikel nog niet gelezen, maar blijkbaar ook wel respect voor de VL cultuur; die levenskrachtiger is dan de Franstalige voor het ogenblik.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:28   #647
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Klopt, al ben ik persoonlijk meer teleurgesteld door de totale afgang van De Morgen.

De beste kranten die ik ooit las waren: Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine, NRC-Handelsblad en The Guardian.

Maar ook kranten als De Volkskrant, Trouw, Frankfurter Rundschau of El Paìs halen een niveau dat onze 'kwaliteitspers' nog nooit haalde.

En dat vind ik meer dan doodjammer.
Vlaanderen is gewoon te klein voor verschillende kranten, radio's en tv-zenders. te weinig goede journalisten. In de VS zou Vlaanderen een groot uitgevallen stad zijn en de VRT een regionale zender.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:35   #648
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik heb wel al van een hoofdredactrice van Le soir gezien dat ze op Canvas liet zien dat ze veel vd VL cultuur weet en houdt.

Maingain onlangs in de Morgen, artikel nog niet gelezen, maar blijkbaar ook wel respect voor de VL cultuur; die levenskrachtiger is dan de Franstalige voor het ogenblik.
Is het nù al 1 april ?
Oud 25 februari 2009, 13:40   #649
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht

De reden waarom ze steeds om meer geld vragen van de federale overheid heeft alles te maken met het slecht bestuur van Brussel, de afgelopen 20 jaar. Het Brussels hoofdstedelijk gewest is dan ook alles behalve een succesverhaal te noemen.
Voor hij die geeft is het ALTIJD teveel.

Lees hier een neutrale opinie over het zou moeten, iets wat men in de Warande of het Gravensteen niet kent:

http://www.itinerainstitute.org/upl/...monstreert.pdf
Oud 25 februari 2009, 13:45   #650
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik zei het hier al eerder op dit forum : het is de hoogste tijd dat Vlaanderen en Wallonië samen, middels een aanpassing van de Belgische Grondwet of bij een splitsing van België (mogelijkheid 2 hierna), het zichzelf opblazend en op hol geslagen Brussel terugbrengen tot een realistisch en aanvaardbaar statuut.

Ik zie twee mogelijkheden :

1. Voor zover men België als federale staat wil instandhouden, kan Brussel blijven wat het in wezen is : een doordeweeks provinciestadje, hoofdstad van een klein federaal land. Geen afzonderlijk gewest, geen bijzonder statuut, niks. Brussel ligt overigens in Vlaanderen, en vermits men het niet kan oppakken en elders gaan leggen, maakt het uiteraard deel uit van Vlaanderen.

2. Als men uiteindelijk wil inzien dat België als staat niet in stand te houden is, kan men – in samenspraak met de Europese Unie – Brussel het statuut geven van “Europese Hoofdstad”. Geografisch blijft Brussel dan vanzelfsprekend een enclave in Vlaanderen, doch staatkundig wordt het bestuurd door de EU. Uiteraard verliest Brussel in dat geval het statuut van hoofdstad van België (er is dan geen België meer) en van Vlaanderen.

In beide gevallen kunnen de Brusselaars een soortement “zelfbestuur” op hun buik schrijven, maar dat is de normaalste zaak van de wereld : Antwerpen, Gent, Luik, Charleroi, etc…hebben, anders dan als stad, evenmin “zelfbestuur”.

Mocht ik zelf carte blanche krijgen, dan zou ik, in ieders voordeel, een derde mogelijkheid kiezen. Maar ik heb geen carte blanche…
Allemaal mooi uitgelegd maar heb je de Brusselaars hun mening ook gevraagd ?
Vind je het niet een beetje "teveel" om zomaar over de toekomst van een bevolking te beslissen zonder ze te raadplegen ?
Dat ruikt heel sterk naar despotisme.
Oud 25 februari 2009, 13:52   #651
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Allemaal mooi uitgelegd maar heb je de Brusselaars hun mening ook gevraagd ?
Vind je het niet een beetje "teveel" om zomaar over de toekomst van een bevolking te beslissen zonder ze te raadplegen ?
Dat ruikt heel sterk naar despotisme.
Mening vragen ? Uiteraard, maar niet méér of minder dan aan de andere "Belgen". De Brusselaars zijn fel in de minderheid ; hun mening legt verhoudingsgewijs niet zoveel gewicht in de weegschaal, nietwaar.
Oud 25 februari 2009, 14:29   #652
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het nù al 1 april ?
Samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië betekent nu plezier voor de kindjes maken :
http://www.lesoir.be/culture/medias/...5-692585.shtml
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:39   #653
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië betekent nu plezier voor de kindjes maken :
http://www.lesoir.be/culture/medias/...5-692585.shtml
Ze konden het toch weer niet laten, he:
"L’entreprise, flamande (de moins en moins, d’ailleurs), y trouve son compte, elle aussi."
Oud 25 februari 2009, 14:56   #654
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ze konden het toch weer niet laten, he:
"L’entreprise, flamande (de moins en moins, d’ailleurs), y trouve son compte, elle aussi."
Waar is het probleem ermee? Het is toch de realiteit. Straks zullen we misschien K3 en andere Spring ook in Wallonië zien belanden!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:34   #655
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mening vragen ? Uiteraard, maar niet méér of minder dan aan de andere "Belgen". De Brusselaars zijn fel in de minderheid ; hun mening legt verhoudingsgewijs niet zoveel gewicht in de weegschaal, nietwaar.
Hangt af welke schaal gebruikt wordt. In uw opinie zal dat zeker niet die voor de bescherming van de minderheden zijn.
Oud 25 februari 2009, 15:57   #656
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waar is het probleem ermee? Het is toch de realiteit. Straks zullen we misschien K3 en andere Spring ook in Wallonië zien belanden!
Ik wens het jullie niet toe
Oud 25 februari 2009, 16:00   #657
Shadowke

Standaard

Citaat:
Hangt af welke schaal gebruikt wordt. In uw opinie zal dat zeker niet die voor de bescherming van de minderheden zijn.
waar zeggen wij dat? nergens.
de Brusselaars zullen zeker als minderheid beschermd worden alsook een plaats krijgen in het Vlaams parlement (of Nederlands parlement bij een hereniging).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:31   #658
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waar zeggen wij dat? nergens.
de Brusselaars zullen zeker als minderheid beschermd worden alsook een plaats krijgen in het Vlaams parlement (of Nederlands parlement bij een hereniging).
En jij gaat hen dat garanderen
Oud 25 februari 2009, 16:44   #659
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In wat voor ne wereld leven we na.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:48   #660
Shadowke

Standaard

Citaat:
dat noemt men democratie.
echte democratische staten zorgen daarvoor.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be