Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2009, 13:42   #1
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard 250 euro boete voor wie zorgverzekering te laat betaalt

Citaat:
250 euro boete voor wie zorgverzekering te laat betaalt

KNOKKE - 42.000 mensen die hun jaarlijkse bijdrage van 25 euro voor de Vlaamse zorgverzekering niet of te laat betaalden, moeten 250 euro boete betalen. 'Een onredelijk hoog bedrag', vindt N-VA'ster Helga Stevens. Maar welzijnsminister Veerle Heeren (CD&V) houdt voet bij stuk.

De familie Verheye uit Knokke betaalde drie jaar op rij haar bijdrage van 25 euro te laat. Man en vrouw hebben nu een aangetekend schrijven gekregen waarin staat dat ze voor hun laattijdige betalingen een boete van 250 euro dienen te betalen, 500 euro in totaal dus. Doen ze dat niet, zo meldt het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, dan riskeren ze de komst van een deurwaarder.

'Dat niet-betalers een boete krijgen, daar kan ik inkomen. Maar dat ik 250 euro moet ophoesten omdat ik telkens wat te laat betaalde - wat neerkomt op zo'n 80 euro boete per laattijdige betaling van 25 euro - vind ik toch behoorlijk overdreven', zegt André Verheye. Ook Vlaams parlementslid Helga Stevens (N-VA) vindt de boetes onredelijk hoog. 'Zeker wanneer men alleen maar te laat betaalde, is 250 euro niet in proportie.'

Maar Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Veerle Heeren (CD&V) blijft pal achter de boeteregeling staan. 'Enkel die mensen die drie keer niet of drie keer te laat betaalden, krijgen deze boete gepresenteerd', zegt haar woordvoerster Paskal Deboosere. Zij beklemtoont dat 97 procent van de Vlamingen de jaarlijkse bijdrage van 25 euro wel én op tijd betaalt. 'Van de 42.000 uitgestuurde boetebrieven zal bovendien zo'n 30 tot 50 procent wegens bezwaren worden geseponeerd. Voor mensen met een bescheiden inkomen is de boete bovendien maar 100 euro.' Ook de hoogte van de boete wil Heeren niet veranderen. 'Als je zonder ticket op de metro stapt of je betaalt je elektriciteitsrekening niet, krijg je ook een dergelijke boete gepresenteerd.'

De Vlaamse Zorgverzekering is ingevoerd om de gevolgen van de vergrijzing in Vlaanderen op te vangen. Ze komt financieel tussen in de niet-medische kosten van zo'n 180.000 zwaar zorgbehoevende thuiszorg- en rusthuispatiënten. 'Late en niet-betalers zetten dit systeem op de helling, vandaar dat we zo streng optreden', aldus nog de woordvoerster van welzijnsminister Veerle Heeren. (wer)

1. Is da ni een beetje overdreven? 250 euro omdat ge 25 euro te laat betaalt? Ik ken 2 mensen die dit moeten betalen (waarvan er 1 in het buitenland woonde de vorige jaren), en die kunnen zich geen brieven ivm zorgverzekering herinneren, en zeker geen rappels.
2. Is dit niet ene beetje een onozel systeem. Konden ze dat bijvoorbeeld ni gewoon inhouden op de belastingen?
3. Mag dit wel? Ik heb ooit eens gehoord dat enkel gerechterlijke instanties en politie boetes mogen innen.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:45   #2
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Is de zorgverzekering binnen ons sociale zekerheidssysteem, wel verantwoord....
Kan men niet beter in tijden van automatisering dit niet meteen innen via andere kanalen...

....
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:14   #3
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Van de 42.000 uitgestuurde boetebrieven zal bovendien zo'n 30 tot 50 procent wegens bezwaren worden geseponeerd.
De helft van de boetes zijn onterecht, maar de brave burger die geen bezwaar durft aan te tekenen,... net die wil ze doen betalen?
Goe bezig, zulle!
Het is weer typisch Vlaams dat de zwakkeren worden benadeeld t.o.v. die met het vulgairste bakkes.

Laatst gewijzigd door DannyS : 25 februari 2009 om 14:21.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:17   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De helft van de boetes zijn onterecht, maar de brave burger die geen bezwaar durft aan te tekenen,... net die wil ze doen betalen?
Goe bezig, zulle!
Dat is gewoon te vermijden door op tijd te betalen.

Waar malen jullie over ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:18   #5
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Het staat nochtans zo in hun statuut:

"Art.21bis
§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 6, § 1, vierde lid, en artikel 10, § 1, tweede lid, wordt, rekening houdend met het openstaande saldo aan verschuldigde bijdragen vanaf 1 mei 2006, een administratieve geldboete opgelegd aan iedereen die aangesloten is bij een zorgkas en die drie, niet noodzakelijk opeenvolgende, keren de bijdrage, bedoeld in [artikel 4, §4], niet, slechts gedeeltelijk of laattijdig heeft betaald.
Voor personen die op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de administratieve boete wordt opgelegd, gerechtigd zijn op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, § 1, tweede lid, en § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, bedraagt de administratieve geldboete 100 euro. Voor alle andere personen bedraagt de administratieve geldboete 250 euro.

Bron: http://www.zorg-en-gezondheid.be/def...g.aspx?id=1280

Het kan niet van de belastingen afgehouden worden want als je te weinig verdient (ik dacht 6990€) hoef je zelfs geen belastingen te betalen.
Oud 25 februari 2009, 14:24   #6
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is gewoon te vermijden door op tijd te betalen.

Waar malen jullie over ?
Ach, is dat zo? "bezwaren " betekent tot nadere toelichting dat ze wel degelijk op tijd hadden betaald, of niet in Vlaanderen woonden.

Laatst gewijzigd door DannyS : 25 februari 2009 om 14:26.
Oud 25 februari 2009, 14:29   #7
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Als ik ergens anders te laat betaal, moet ik hoogstens intresten extra betalen, en/of administratieve kosten.

Als ge bij de zorgverzekering te laat betaald, moet je 1000% intrest betalen.

Sorry maar ik vind dat te belachelijk voor woorden.
Oud 25 februari 2009, 14:29   #8
dejohan
Minister-President

Standaard

Als ik ergens anders te laat betaal, moet ik hoogstens intresten extra betalen, en/of administratieve kosten.

Als ge bij de zorgverzekering te laat betaald, moet je 1000% intrest betalen.

Sorry maar ik vind dat te belachelijk voor woorden.
Oud 25 februari 2009, 14:40   #9
barfo
Banneling

Standaard

gewoon het bezwaarschrift indienen en je zal die boete niet moeten betalen (is toch al bij vele mensen, inclusief mijzelf gelukt)
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:02   #10
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
gewoon het bezwaarschrift indienen en je zal die boete niet moeten betalen (is toch al bij vele mensen, inclusief mijzelf gelukt)
Als het van de overheid komt durven veel mensen geen bezwaar te maken, ook al hebben ze wel degelijk op tijd betaald, via hun ziekenkas bijvoorbeeld. Wie echter niet betaald heeft en toch een bezwaarschrift meent te mogen indienen, zouden ze m.i. extra moeten beboeten.
Oud 25 februari 2009, 15:23   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ze willen hun werkpremie van 250 euroos precies terug.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:30   #12
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet je wel bezwaar kunnen maken. Dit is een geval van laattijdige betaling en staat duidelijk omschreven dat dit beboet wordt.
Dus ik ben benieuwd wat jouw "bezwaar" dan was.
Oud 25 februari 2009, 15:45   #13
barfo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dan moet je wel bezwaar kunnen maken. Dit is een geval van laattijdige betaling en staat duidelijk omschreven dat dit beboet wordt.
ik heb gewoon gezegd dat ik deze facturen noch aanmaningen nooit heb toegekregen, paar maand later kreeg ik een nieuwe factuur binnen met enkel de echte te betalen bedragen exclusief boetes (originele boete factuur was rond de 600 euro)
Oud 25 februari 2009, 15:50   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
1. Is da ni een beetje overdreven? 250 euro omdat ge 25 euro te laat betaalt? Ik ken 2 mensen die dit moeten betalen (waarvan er 1 in het buitenland woonde de vorige jaren), en die kunnen zich geen brieven ivm zorgverzekering herinneren, en zeker geen rappels.
2. Is dit niet ene beetje een onozel systeem. Konden ze dat bijvoorbeeld ni gewoon inhouden op de belastingen?
3. Mag dit wel? Ik heb ooit eens gehoord dat enkel gerechterlijke instanties en politie boetes mogen innen.
Pffff, 250 euro gedeeld door 42.000, dat is toch zoveel niet?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:52   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou ook bezwaar in dienen. Ik zou zeggen dat ik me beneden de 300 euro niet naar de bank kan begeven en daar staan aan te schuiven voor een overschrijving te doen.
Oud 25 februari 2009, 15:55   #16
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

een boete voor verkozenen die zich 3 keer na één bij verschillende verkiezingen verkiesbaar stellen zou misschien ook geen slecht idee zijn om de staatskas te spijzen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:05   #17
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat je vb geen rappels hebt gehad, in het buitenland zat, effe krap bij kas zat etc.

Plus dat die boete buiten alle proportie is.
Allez, komaan gast, als ge dronken achter 't stuur zit met 0.5 tot 0.8 promille kruipt betaalde 137€! Maar efkes te laat betalen? Hola, direct 250€ aan uw broek. Daar zit toch geen logica in?
Oud 25 februari 2009, 16:07   #18
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alles en iedereen is gemachtigd boeten op te leggen. In het uiterste geval kan men voor een laattijdige betaling nalatigheidintrest aanrekenen en die is ook gekoppeld aan wettelijke bepalingen. Acht % lijkt me al meer in de juiste richting te liggen al zullen de meeste eerder 12% voorgeschoteld krijgen. Zelfs dan is dit nog ver beneden de 250 euro wat duidelijk kan omschreven worden als woekerwinst, wat eveneens verboden is in de wetgeving. Dus een bezwaarschrift is hier zeker aangewezen. Wel intussen het verschuldigde bedrag, zonder de boete van 250 €, netjes betalen.
Oud 25 februari 2009, 16:07   #19
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Pffff, 250 euro gedeeld door 42.000, dat is toch zoveel niet?
Ja da's ongeveer evenveel als de inhoudelijke bijdrage van deze post.
Oud 25 februari 2009, 16:09   #20
barfo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Niet alles en iedereen is gemachtigd boeten op te leggen. In het uiterste geval kan men voor een laattijdige betaling nalatigheidintrest aanrekenen en die is ook gekoppeld aan wettelijke bepalingen. Acht % lijkt me al meer in de juiste richting te liggen al zullen de meeste eerder 12% voorgeschoteld krijgen. Zelfs dan is dit nog ver beneden de 250 euro wat duidelijk kan omschreven worden als woekerwinst, wat eveneens verboden is in de wetgeving. Dus een bezwaarschrift is hier zeker aangewezen. Wel intussen het verschuldigde bedrag, zonder de boete van 250 €, netjes betalen.

ik denk te herinneren dat op de aanwijzing voor bezwaarschrift stond, dat je niets moet betalen tot het bezwaar is behandeld
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be