![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na? | |||
Federaal Belgie |
![]() ![]() ![]() |
8 | 12,70% |
Confederaal Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,52% |
Unitair Belgie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 7,94% |
Onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
23 | 36,51% |
Groot-Nederland |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,98% |
Anders nl. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,35% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2681 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://www.canonvanamsterdam.nl/vens...anse-brabander |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2682 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2683 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2684 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zo zien we maar dat oude spreekwoorden toch nog steeds actueel zijn. Meer bepaald het spreekwoord: 'Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel'. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2685 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2686 |
Europees Commissaris
|
![]() System, taalkundigen zijn het net als historici, politici en advocaten vaak met elkaar oneens. DE waarheid hangt van je eigen standpunt en visie af. Daarnaast is van der Sijs geen Neerlandica en is Hollander al gekomen met een stuk van taalkundigen die het tegenovergestelde beweren.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 25 februari 2009 om 14:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2687 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En vertelt u ons eens, wat zegt die Hollander dan? Graag referenties. En wie zijn die 'andere' taalkundigen dan? Graag referenties. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2688 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Man, wees eens niet zo schaamteloos doorzichtig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2689 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ondertussen wacht ik nog altijd op de gezegdes van een taalkundige, zekere Hollander, die het tegenovergestelde beweert volgens u. En ik wacht eveneens nog altijd op de namen van de 'andere taalkundigen' die ook het tegenovergestelde zouden beweren als van der Sijs. Ook weer volgens u. Ik ben benieuwd. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2690 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2691 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 25 februari 2009 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2692 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"In 2001 kende het Algemeen-Nederlands Verbond Van der Sijs de ANV-Visser Neerlandia-prijs toe voor haar verdiensten bij het toegankelijk maken van historische teksten. In 2005 verscheen ter gelegenheid van haar 50e verjaardag Taal als levenswerk. Aspecten van de Nederlandse taalkunde, een gevarieerde bundel artikelen met o.a. een vrijwel volledig overzicht van haar publicaties. In april 2006 is Nicoline van der Sijs toegetreden tot de hoofdredactie van het Etymologisch woordenboek van het Nederlands. Op 6 november 2006 heeft Van der Sijs de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor de Geesteswetenschappen ontvangen[1][2]. Ter gelegenheid daarvan schreef zij het Calendarium van de Nederlandse taal, waarin de geschiedenis van het Nederlands wordt gepresenteerd in vele duizenden, chronologisch geordende feiten." Van der Sijs. II Ze is doctor in de taalwetenschap en heeft een lijst publicaties op haar naam staan waar veel hoogleraren jaloers op zouden zijn, maar Nicoline van der Sijs is niet verbonden aan een universiteit. Ze is zelfstandig taalkundige: ze huurt een kantoor in een voormalig fabriekspand, waarin ze haar omvangrijke bibliotheek heeft opgeslagen. Ze leeft van redactiewerk, van haar werk voor het Etymologisch woordenboek van Van Dale en van wat haar boeken opbrengen. Op het bureau van Van der Sijs ligt een enorme stapel drukproeven van haar boek Taal als mensenwerk, dat eind deze maand verschijnt. Drie jaar na het Chronologisch woordenboek, waarin ze de komst van enkele tienduizenden woorden in onze taal dateerde, is er weer een vuistdikke studie. En daarin valt veel te ontdekken voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van het Nederlands. "Ik doe dit werk vooral voor mezelf", zegt Van der Sijs. "Ik wilde graag op een rijtje zien hoe het ABN is ontstaan, en toen ben ik zelf maar begonnen." Verrassende conclusies Taal als mensenwerk beschrijft volgens de ondertitel "het ontstaan van het ABN". Waar komt onze standaardtaal vandaan? Wie heeft de regeltjes bedacht waar veel scholieren nog mee worstelen? En waarom zijn onze taalnormen zoals ze zijn? Om dat alles te ontdekken ging Van der Sijs terug naar de bronnen. Ze las het werk van taalgeleerden, dichters en taalijveraars uit de zestiende tot en met de negentiende eeuw, en noteerde welke kwesties zij belangrijk vonden. Ook onderzocht ze de overtuigingen van de eerste bijbelvertalers, hoe de makers van de eerste spellinggidsen te werk gingen, en nog veel meer. Van der Sijs' conclusies zullen veel mensen verrassen. Zo wordt algemeen aangenomen dat de Zuidelijke Nederlanden in de zeventiende eeuw een grote invloed hebben gehad op de vorming van onze standaardtaal. Toen grote aantallen rijke protestanten uit Antwerpen en andere Vlaamse steden vluchtten omdat hun geloof in het door Spanje overheerste gebied vervolgd werd, namen ze hun taal mee, en beïnvloedden zo het bovengewestelijke Nederlands. Het Duits en de oostelijke dialecten van het Nederlands zouden juist veel minder invloed gehad hebben. Nadat in eerder, Amerikaans onderzoek al bleek dat in de zeventiende eeuw de invloed van het Zuid-Nederlands maar kortstondig was, heeft Van der Sijs geïnventariseerd welke blijvende rol de verschillende dialecten hebben gehad. Zij vond in de huidige standaardtaal nauwelijkse Zuid-Nederlandse verschijnselen die terug te voeren zijn op de immigratie uit die tijd. "Er kwamen in die tijd juist ook veel immigranten uit het oosten naar de Hollandse steden. Veel bijbelvertalers waren bijvoorbeeld geboren in Duitsland. Ze waren pas op volwassen leeftijd hiernaartoe gekomen, dus het Nederlands was echt niet hun moedertaal." Bovendien was men in Duitsland al eerder begonnen met de vorming van een standaardtaal. De Nederlandse taalbouwers spiekten bij hun collega's in het oosten, ook al omdat de twee talen als loten van dezelfde stam werden gezien." Grammaticaschrijvers uit die tijd verwezen ook regelmatig naar het Duits, maar niet naar de zuidelijke dialecten. U zou beter niet zoveel uit uw nek kletsen. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2693 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 februari 2009 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2694 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"...Daarbij heb ik geen Nederlands gestudeerd, maar Slavische talen. Ik heb daardoor een heleboel dingen niet in mijn studie meegekregen, waardoor ik ze onbevangener kon bekijken. Soms is het fijn dat ik geen neerlandicus ben!" Trouwens, voordat zij haar studie begon in dit verband, was een Amerikaanse studie reeds tot dezelfde bevinding gekomen. Namelijk: er is eer weinig invloed geweest van het Zuid-Nederlands op de Nederlandse standaardtaal. En daar zult u zich bij moeten neerleggen hoezeer het ook tegen uw zin is. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 14:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2695 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af in welke mate je tot die conclusie kunt komen. Ik wil best geloven dat het Vlaams ooit een streektaal was zoals het Achterhoeks, maar een hele taal opzich, dat is toch vergegrepen hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2696 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men gaat zelfs zover als stellen dat men vroeger in Henegouwen en andere Waalse provincies ook Nederlands sprak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2697 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 25 februari 2009 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2698 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ging hier over de invloed van het Zuid-Nederlands op de Nederlandse standaardtaal ten gevolge van de vlucht van vele Zuid-Nederlanders naar Holland in de 16de eeuw. En die invloed blijkt dus minimaal te zijn. Daar ging het over. U moet het onderwerp nu niet proberen te verleggen. Ondertussen wacht ik nog steeds op de namen van een resem taalgeleerden die het tegenovergestelde beweren volgens u. Ik ben nog altijd benieuwd. Niet tevergeefs hoop ik. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2699 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2700 |
Banneling
|
![]() Neen daar ging het niet over. Wel is het Noord-Nederlands een cultuurvreemde taal. Geworden alleszins. Kan ook niet anders na meer dan 300 jaar scheiding. En zo werd het ook ervaren tijdens het kortstondige rijk van Onwijze Willem;
Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 15:24. |
![]() |
![]() |