![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom zou ik je dan moeten geloven? Omdat dat past in je doemplaatje? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2...5EF50D&index=0 Paul
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Interessante materie. Laatst gewijzigd door alpina : 25 februari 2009 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Te vergelijken met een oudere projectie. http://www.greenprices.com/eu/doc/pretireureport.pdf De Amerikaanse versie. http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/ In alle projecties is er een groei aan energiebehoefte die netjes wordt opgevangen door de groei aan alternatieve aanbieding. Niet door meer kernenergie. Citaat:
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 25 februari 2009 om 19:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Bovendien zie ik projecties staan, ik zie nergens concrete acties staan. Als ik ervan uitga dat mijn vermogen met 20% aangroeit per jaar, dan kan ik binnen enkele jaren mijn eigen eiland kopen. Hoe ik die 20% ga halen, maakt blijkbaar niet uit; het feit dat ik dat stel is blijkbaar genoeg. Jouw voorbeeldjes die je geeft, zijn van hetzelfde kaliber. Nog maar eens proberen? Citaat:
![]() Komaan, je zal toch wel concrete voorbeelden kunnen geven, als je dan toch zo zeker bent van je stuk? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor afval is er immers al een oplossing: geologische berging. Dat is geen "verre toekomstmuziek": er bestaan al werkende installaties (Google eens op WIPP), er zijn installaties in aanbouw (Zweden, Finland), en ook in België zijn er concrete plannen (niras-ondraf plant principiële goedkeuring voor volgend jaar !). Als er ooit mocht beslist worden om toch over te gaan tot de 4e generatie kerncentrales, dan komt daar ook nog eens de optie "transmutatie" bij, waardoor zowat alle (zeer-)langlevende isotopen uit de fuel worden weggewerkt. Dat is idd een extrapolatie, maar zoals in bovenstaande paragraaf geschetst, geen noodzakelijke voorwaarde.
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er zijn ook nog geen aanslagen geweest op gasterminals of scheikundige complexen zover ik weet. Allemaal omdat dat zo moeilijk is? Laat ons niet lachen, of moet ik daar een scenario voor zoeken ![]() ![]() Paul
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zegt dus dat terroristen gewoon te achterlijk zijn.
![]() |
![]() |
#69 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik voldeed nochtans aan je vraag: Citaat:
Ik veronderstel dat elke nieuwe technologie zijn hardcore tegenstanders heeft. Zelfs de computer kon aanvankelijk niet op veel bijval rekenen. Maar nieuwe technieken raken ingeburgerd, ondanks de weerstand.
![]() |
![]() |
#70 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vertel eens, wat zijn de 4de en 5de generatie zonnecellen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Ik ken er niet veel van, maar is het probleem niet opslag en vervoer? Als we bijvoorbeeld een manier vinden om zonder veel verlies energie op te slaan in waterstof, iets aardolieachtigs-maar-minder-schadelijk of in hypothetische superbatterijen, dan kunnen we volgens mij makkelijk overschakelen naar alternatieve energiebronnen, niet?
Energie is er immers genoeg te vinden in de natuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Parlementslid
|
![]() Neen, ik zeg dat het een zeer bewuste keuze is. De doelen zijn en waren voornamelijk psychologische doelen en absoluut niet gericht op een economische ontwrichting.
Met dezelfde inzet zou er economisch/ecologisch heel wat meer schade aangebracht kunnen zijn, ik denk dat iedereen het daar wel mee eens zal zijn, onafgezien van de nucleaire discussie. Er wordt wel gedreigd met een aanslag op nucleaire installaties en er waren enkele kleinschalige amateuristische pogingen die "toevallig" tijdig opgerold werden maar voor de rest niets. Maar vanwaar die duidelijke keuze? Er moet daar ook heel wat literatuur over te vinden zal zijn maar ik heb daar nog niet achter gezocht. Ik ga daar ook geen tijd insteken maar een verklaring heb ik inderdaad niet. Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat de "belanghebbenden" ook hoofdaandeelhouders zijn van onze economie en zich niet zelf in de voet willen schieten. Ook terroristen hebben geld nodig. Paul
Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 25 februari 2009 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() Wat ook een mogelijkheid is: de overheden doen goed werk, en ook: terroristen zijn een enorm kleine minderheid. Ik bedoel maar, er zijn duizenden mogelijkheden om vanalles te saboteren, maar gebeurt er nu zo veel? Nee toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zelfs in een ruimer kader gaat die stelling op: volgens de (vooral Amerikaanse) overheid staan duizenden terroristen klaar om hun leven te geven tijdens allerhande aanslagen. Terwijl de veiligheid op vliegtuigen intussen stilaan belachelijke proporties heeft aangenomen, blijven er tal van gemakkelijke doelwitten bestaan. Desalniettemin blijft het aantal slachtoffer van terreur (in vergelijking met bijv. verkeersslachtoffers, slachtoffers van 'gewone' misdrijven, oorlogsslachtoffers en slachtoffers ten gevolge van milieurampen) bijzonder beperkt. Ik wil daarmee het leed van slachtoffers en achterblijvers van terreur niet minimaliseren, ik wil vooral waarschuwen tegen paniekzaaierij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naast de kostprijs is veruit het voornaamste obstakel de wispelturigheid van de bron. De "groene landen" van Europa, zoals Duitsland, trachten tegen 2020 ongeveer 25-30% hernieuwbare bronnen te hebben, maar dat zal moeilijk zijn: nu hebben ze ongeveer 15% (Denemarken ongeveer 17%). Maar zolang hernieuwbare bronnen een minderheid zijn, kan hun ECHT probleem, de wispelturigheid, door de rest worden opgevangen. Als ze er alleen voor staan, dan is dat het geval niet. Vandaar dat ik niet denk dat het technisch en economisch MOGELIJK is (zelfs met alle politieke wil van de wereld) om in de komende decennia de HOOFDMOOT van de elektriciteit uit hernieuwbare bronnen te halen. Kijk naar Duitsland waar men in maart 2007 beslist heeft om 27 nieuwe steenkool (en bruinkool!) centrales te bouwen. Kijk naar het "propere stroom werkt" plan van SPa/Groen! waar de drie oudste kerncentrales vervangen worden door een mix van ongeveer 80% gas, en 20% wind. Citaat:
Citaat:
Als je die verwachtingswaarden uitrekent, dan kom je tot VEEL KLEINER aantallen slachtoffers per jaar dan dingen zoals verkeer. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu is het wel zo dat kernenergie, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, wel degelijk een spaarpot aanlegt voor het einde van de cyclus. Men kan argumenteren of de som groot genoeg is of niet, maar het principe is er tenminste. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Je koppelt wel veel doelstellingen aan elkaar. En elke doelstelling gaat terug op een bepaald probleem. Op die manier smeed je alles samen tot een ondoorzichtig geheel. Ik heb het meer op een rangschikking der problemen. Veel technologische oplossingen voor vele van onze milieuproblemen vragen nu eenmaal voldoende energie. En ondertussen is het meest dringende van al komaf te maken met het gebruik van fossiele brandstoffen. Dus het fundamentele probleem tijdens deze overgangsfase is: hoe maken we de brug naar een zo neutraal mogelijke vorm van energiewinning en gebruik? Je kan hopen op iter, maar het zal een pak 'juice' nodig hebben om ooit van start te kunnen gaan. De Honda Clarity is veelbelovend, maar de waterstof moet wel ergens geproduceerd worden (en liefst niet met steenkoolcentrales). En dat is de heikele kwestie. Men WEET dat de alternatieve energie nu niet genoeg kan opbrengen omwille van zijn imperfecties en bijgevolg de technologische evolutie kan hypothekeren. Nog erger, je kan er een oorlog om energie mee veroorzaken. Of afhankelijkheid van regimes die geen reet geven om mooie doelstellingen. In Duitsland gaat men alles sluiten, maar wordt men wel zenuwachtig telkens Poetin met de gaskraan speelt. Bovendien vraag ik mij nog steeds af waarom het ene (kerncentrales openhouden en eventueel bijbouwen) het andere (ontwikkelingen van alternatieven) uitsluit. Gaat men Iter dan stilleggen wanneer er terug een kerncentrale wordt gebouwd?
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 26 februari 2009 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het wordt verdacht weinig in technische zin gebruikt en verdacht veel in zinnen waarin de zinsnede 'u geeft niet veel om de toekomstige generaties, hé' in al zijn varianten voorkomt. Zelfs James Lovelock, de grootste zwartkijker die je momenteel kan vinden betreffende zowat alle milieuproblematieken, vindt dat dit probleem zwaar wordt overdreven. Dus wederom zie ik niet in waarom ik niet in beide technieken vertrouwen zou mogen hebben. Waarom ik tot keuze moet worden gedwongen. Ik moet geloven in de technologische vooruitgang betreffende beide aspecten, want op dit moment het één boven het andere stellen is zichzelf en anderen blaaskens wijsmaken.
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ach, terrorisme is zelfs een uitstekende reden om iedereen zijn burgerrechten af te pakken en onder 'martial law' te plaatsen. Als er een terroristische aanslag gebeurt, is ze zeer concreet. Als je dan ziet wat er allemaal voor nodig is om het te doen lukken...dan is 'pas op, terroristen' roepen een pak eenvoudiger. Sommige presidenten hebben er zelfs jarenlang hun populariteit mee onderhouden.
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Da's gelijk die mannen die zogezegd gestopt zijn met roken en daar graag over opscheppen, maar wel overal sigaretten staan te bietsen ![]()
![]() |