Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2004, 09:47   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Hoe meer joden, hoe beter! Leve de joden!!! (effe Gud jennen)
groot gelijk! Ik wil ook jood worden! en neger, en bolsjewiek, en kapitalist, en vrijmetselaar, en islamiet, en ... euh... wat haat jij nog allemaal Gudi?
Oud 6 april 2004, 09:48   #22
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Hoe meer joden, hoe beter! Leve de joden!!! (effe Gud jennen)
groot gelijk! Ik wil ook jood worden! en neger, en bolsjewiek, en kapitalist, en vrijmetselaar, en islamiet, en ... euh... wat haat jij nog allemaal Gudi?
Vrouw? Oeps, dat ben ik al!
Oud 6 april 2004, 10:15   #23
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(effe Gud jennen)
Daarvoor zal u toch wat vroeger moeten opstaan hoor.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2004, 10:16   #24
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
en ... euh... wat haat jij nog allemaal Gudi?
Ik haat niks, haat is voor zwakkelingen.
Oud 6 april 2004, 10:28   #25
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De wetenschappelijke geest heeft zich ontwikkeld tegen de judeo-christelijke geest in, in de lijn van het paganisme.
Dit zie ik niet. De ontwikkeling van de wetenschappelijke geest was een vrij nieuw fenomeen (sinds de renaissance, 15e eeuw), dat inging (en ingaat) tegen bestaande doctrines of overgeerfde cultuurinvloeden.
Het heidendom heeft in sé een afkeer van elke doctrine, elk ideologisch keurslijf. Het heeft een openere, onbevangen kijk tav de wereld en vooral de natuurfenomenen daarin, zonder spiritualiteit en het onverklaarbare overboord te gooien. Dit laatste heeft evenwel nooit de onwikkeling van wetenschap in de weg gestaan. Het christendom met haar talrijke dogma's daarentegen... Het was de zon die rond de aarde draaide volgens de Kerk, remember...

Citaat:
Er is dus geen sprake van een "warme wind", wel van een wereldwijde botsing van onverzoenbare culturen.
Dat is min of meer hetgeen ik bedoelde, een radicaliserende militante islam die een cultuur mee bepaalt en die oprukt in Europa ten koste van...
Citaat:
De RKK is te verouderd om deel te nemen in die strijd. Bovendien zijn het vooral de wereldlijke Staten die in oorlog het voortouw moeten nemen.
De RKK kan niet als één geheel aanzien worden denk ik. De volgelingen van de Franse mgr. Lefèvre acht ik zeer zeker in staat weerwerk te bieden, de vele "christelijke basisgroepen" daarentegen beschouw ik als vogels voor de kat in die strijd. Ik denk niet dat de wereldlijke Staten in de toekomst nog een belangrijke rol in die strijd kunnen spelen. Enerzijds gaat het meer en meer om een culturele, identitaire strijd waarin staten niet aangepast zijn door hun Jacobijnse achtergrond en anderzijds worden hun functies naar boven toe uitgehold door supra-nationale organisaties die inzake defensie en buitenlandse politiek de macht van de nationale staten aanvreten. Daarom ook dat een aanval van de staat VSA op de staat Afghanistan of op de staat Irak het wereldwijde moslimterrorisme nauwelijks kan stoppen. Oorlogen zullen in de toekomst niet meer de klassieke tankslagen van staatse legers zijn, maar commando-axies van soms staatsongebonden groeperingen, organisaties,...
Oud 6 april 2004, 11:25   #26
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
De linkse, neo-katholieke kerk spreekt de massa niet meer aan.
Dit heeft m.i. te maken met het feit dat de RKK een structuur heeft die niet gemaakt is om even snel te evolueren dan de haar omringende maatschappij. Tot de jaren 1950-1960 sloeg de RKK wel degelijk aan, maar ze heeft de snelle maatschappelijke evoluties nog niet verteerd (emancipatie van de vrouw, informatisering, toegenomen welvaart en levensverwachting, globalisering, mobiliteit, mediatisering,...)
hmja, dat kan wel tellen voor ons luxe-beesten in het vrijgevochten decadente West-Europa, maar in bvb Zuid-Amerika kon de Kerk nog steeds mensen inspireren om hun leefomstandigheden geweldloos te verbeteren. Naast leerkrachten & vakbondslui werden ook flink wat priesters en nonnen 't slachtoffer van doodseskaders.

In Afrika staat de Kerk ook nog steeds sterk, het feit dat veel scholen en hospitaals (dingen die mensen nodig hebben en hun kansen geven) door katholieken gerund worden, zal daar ook wel een rol in spelen.
Een neger of een latino is niet "van nature" geloviger dan een blanke, tenzij men gisteren het religie-gen ontdekt heeft

mij lijkt het probleem van onze samenleving vooral dat je geen mens meer zover krijgt dat ie iets doet tenzij het voor z'n eigen portemonee is.
Scholen, loon naar werken, ziekenzorg enz worden bij ons als de normaalste zaak ter wereld beschouwd. Op andere continenten is het wel even anders.

Is het volgens u toeval dat de populairste organisaties in Palestina zich naast bomaanslagen ook bezighouden met gezondheidszorg en liefdadigheid?
Citaat:
De Islam is in essentie een staatsgodsdienst, geoptimaliseerd en gebruikt om te veroveren.
Het is een religie die goed is in overleven en veroveren, en die handig gebruik maakt van strategische zwakten van tegenstrevers. Achterlijk, maar uiterst gevaarlijk dus.
serieus blijven hé Dilbert, de Islam heeft in tegenstelling tot bvb de RKK géén centraal gezag. Oproepen tot een kruistocht zie ik paus JP2 niet doen, maar de islam heeft geen paus. Elke groepering regio en strekking heeft zo zijn almachtige leider, maar het blijft een verdeeld boeltje.

Heel interessant voor wie zich afvraagt wat islam en terrorisme met mekaar te maken hebben is de krachtmeting tussen Iran en Saudie-Arabië in de vroege jaren '80.
Beiden exporteerden hun visie, experts en middelen en probeerden mekaar vliegen af te vangen in euh... woelige regio's. Kijk es naar haast paralelle terreur-organisaties die kort na mekaar opgericht werden, de een gesteund door Iran, de andere met geld en goedkeuring van het huis van Saud.

Van een gemeenschappelijk front is dus ook bij hen geen sprake, als je tenminste iets verder dan het moslimlaagje kijkt.
Oud 6 april 2004, 11:36   #27
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De RKK is te verouderd om deel te nemen in die strijd. Bovendien zijn het vooral de wereldlijke Staten die in oorlog het voortouw moeten nemen.
De RKK kan niet als één geheel aanzien worden denk ik. De volgelingen van de Franse mgr. Lefèvre acht ik zeer zeker in staat weerwerk te bieden, de vele "christelijke basisgroepen" daarentegen beschouw ik als vogels voor de kat in die strijd. Ik denk niet dat de wereldlijke Staten in de toekomst nog een belangrijke rol in die strijd kunnen spelen. Enerzijds gaat het meer en meer om een culturele, identitaire strijd waarin staten niet aangepast zijn door hun Jacobijnse achtergrond en anderzijds worden hun functies naar boven toe uitgehold door supra-nationale organisaties die inzake defensie en buitenlandse politiek de macht van de nationale staten aanvreten.
Het is inderdaad beter te spreken over "wereldlijke structuren" dan "Staten". Het begrip "Staat" werd/wordt sterk uitgehold, maar de gerelateerde functie en macht verdwijnen niet. Gemeenten en steden, Vlaanderen, Belgie, EC, Navo, zijn allemaal "wereldlijke structuren". De cultuuroorlog van het Westen tegen de moslimwereld zou aanleiding kunnen geven tot een optimaliserende verschuiving van bevoegdheden, teneinde een passend antwoord te kunnen geven. Men ziet nu reeds beweging op de verschillende niveaus. In sommige landen zoals de VS, Nederland en Denemarken zien we bovendien een begin van verweer. Vraag is of het niet "too little too late" wordt, omdat de eerste vijand, het Politiek Correcte cultuurrelatisme, vrij taai blijkt te zijn.

Citaat:
Daarom ook dat een aanval van de staat VSA op de staat Afghanistan of op de staat Irak het wereldwijde moslimterrorisme nauwelijks kan stoppen. Oorlogen zullen in de toekomst niet meer de klassieke tankslagen van staatse legers zijn, maar commando-axies van soms staatsongebonden groeperingen, organisaties,...
Guerilla oorlog is van alle tijden. Elke "kleine" macht kan elk "groot" leger verslaan als het maar het juiste slagveld uitkiest.

De Al Qaeda technieken zijn moeilijk volledig te stoppen, en zijn vooral gericht op het radicaliseren van het conflict en niet op een "eindoverwinning". De voedingsbodem van het extremisme en de taktiek op zich zijn echter wel statisch, en dus te bestrijden. De essentie van het conflict is m.i. een cultuuroorlog, waardoor migratiepolitiek, veiligheidsbeleid, e.d. een deel van het "slagveld" wordt. Het afsnijden van de Al Qaeda cellen van zijn bevoorrading en steun zouden prioritair moeten zijn. En dit is nog steeds de bevoegdheid van de "nationale" en regionale overheden.
Oud 6 april 2004, 18:54   #28
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Elke groepering regio en strekking heeft zo zijn almachtige leider, maar het blijft een verdeeld boeltje.

Van een gemeenschappelijk front is dus ook bij hen geen sprake, als je tenminste iets verder dan het moslimlaagje kijkt.
Inderdaad. Het enige dat hen verenigt is de strijd tegen een gemeenschappelijke vijand, het ongelovige Westen. Goed gezien van die Al Qaeda boys ten andere.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be