![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na? | |||
Federaal Belgie |
![]() ![]() ![]() |
8 | 12,70% |
Confederaal Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,52% |
Unitair Belgie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 7,94% |
Onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
23 | 36,51% |
Groot-Nederland |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,98% |
Anders nl. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,35% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2881 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2882 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik hou mij aan alle feiten. "de" feiten bestaan niet.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 februari 2009 om 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2883 |
Europees Commissaris
|
![]() Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden van Koning Willem I kunstmatig? De lijn dat ze van bovenaf samengevoegd zijn volg ik nog. Echter inmiddels geslaagde naties als Duitsland en Italie zijn ook eeuwenlang verdeeld geweest. Wat godsdienstverschillen is Duitsland wel te vergelijken. Die vierbevolkingsgroepen zijn dus de Nederlandstaligen (net zoals in de Zuidelijke Nederlanden; maar ook in de Noordelijke Nederlanden sprak de bevolking over het algemeen dialect), de Romaans/Franstaligen (de bovenlaag Frans, maar de gewone man zal meestal een Waals dialect hebben gesproken), de Duitstaligen (Letzeburgisch*= wettelijk gezien was het Groothertogdom (nog) geen onderdeel van het VKN, maar slechts in personele unie (=zelfde staatshoofd)) en de Friestaligen. Waarvan 2 groepen er echt toe doen, en dat waren de Nederlandstaligen en de Franstaligen (onder beide groepen vallen ook de diverse dialectsprekers). Daarbij beheerste vlak na de Napoleontische tijd de bovenlaag van de Noordelijke Nederlanden ook Frans. Maar zoals in veel andere Europese landen was Frankrijk en Frans na 1815 om begrijpelijke redenen (veel oorlogsleed en bezetting) minder populair, wat niet wil zeggen dat je om Frans heen kon. De taalpolitiek was overigens buiten het gebied van de Nederlandse dialecten niet aan de orde; het bestuur in de 'Franse (Waalse)' delen bleef gewoon in het Frans. De beredenering om de Standaardnederlandse taal aan alle Nederlandstaligen te leren, was zeker in de 19e eeuw een gebruikelijk instrument om natievorming te bevorderen; andere landen zoals Frankrijk waren ook niet onbekend met die methode. Geloof maakte het moeilijker, maar ook in Duitsland waren uiteindelijk soortgelijke botsingen. Tot slot is het zeker zo dat Koning Willem I, ondanks enkele goede initiatieven, te autocratisch was en eigenlijk meer in de voorgaande eeuw met verlicht despotisme en absolutisme had gepast. Het was allicht beter geweest dat koning Willem I had gepoogd tot een overeenkomst met de katholieke kerk te komen. Het VKN had absoluut (veel) imperfecties, maar was niet bij voorbaat gedoemd tot mislukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2884 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(PS de Nederlandse wapenspreuk, eigenlijk die van de Oranje Nassau's komt van de wapenspreuk van Prins Willem de Zwijger: Je maintiendrai Nassau, wat tegen woordig slechts Je maintiendrai (ik zal handhaven) is. En alleen al omdat deze van de 'Nederlandse Vader des Vaderlands' is(zo zien Oranje monarchisten dat toch), staat dat in Nederland niet ter discussie. De rest denkt toch van: lekker belangrijk ![]()
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 26 februari 2009 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2885 | |||
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;3998015]
Citaat:
Citaat:
[quote] Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2886 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2887 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toen het huis van Oranje in 1815 meer macht kreeg en het familiehoofd werd gepromoveerd van erfstadhouder via soeverein vorst tot koning, nam het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden de spreuk van de Oranjes over. Nederland behield die na de scheiding van de Lage Landen in 1830. En Nederland nam het dus over in het Frans. Het had het ook kunnen overnemen in het Nederlands met de woorden: 'We zullen standhouden'. In ieder geval, in 1830 hield het geen stand hier in onze gewesten. Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2888 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Wat nu de uitbuiting van Congo zelf betreft. Indien de Belgische staat de inlanders uitbuitte, dan was het met volle medewerking van de katholieke missies. Die deden gretig mee. Ik wil u anders wel een paar staaltjes geven hiervan. Meer nog, de katholieke kerk was de één van de legitimerende krachten van de Belgische kolonisator. Goed geweten. En de mensen hier maar zilverpapier verzamelen voor de paters in Congo. Zogezegd voor de arme negerkes. Naïeve zielen dat ze waren. Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 16:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2889 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2890 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2891 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2892 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2893 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Verder mag je de vier taalkundigen die ik vernoemde in het lijstje van de door jou gezochte andersdenkenden onderbrengen, en ik was Cor van Bree nog vergeten.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2894 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nogmaals, let wel: ik heb het hier wel specifiek over de invloed van het Zuid-nederlands op het Noord-nederlands omwille van de val van Antwerpen en de vlucht van Zuid-Nederlanders naar Holland. Ik herinner me toch niet dat u daar iets over hebt gezegd. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. En als u het nog niet gezegd hebt, dan gaat u het me zeker spoedig laten weten. Tenminste, dat hoop ik dan toch. Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2895 |
Banneling
|
![]() Zo hoort men het eens van een ander.
Een lezersbrief van een een zekere P.H. van 12/10/03 aan het tijdschrift 'Taalschrift'. Een onbevooroordeelde bron dus. "Ben per toeval op deze site beland. Ben geneeskundige en geen taalkundige. Toch interessant deze discussie. S. Hagers reageert nogal onbeleefd op mijn "competriote" Vermeulen. Persoonlijk ben ik twaalf jaar Benelux verantwoordelijke geweest voor verschillende grote Amerikaanse pharmabedrijven. Ik heb veel in Nederland gereisd, bezocht er vooral universiteiten en professoren en werkte met een Vlaamse, een Waalse en een Hollandse ploeg. Voor mij is West-Vlaams mijn moedertaal. Hollands is voor ons een vreemde taal. Hollanders hebben verder een cultuur die verder van ons afstaat dan de Waalse cultuur. De drie zijn sterk verschillend. Om bij de taal te blijven, men zegt gemakkelijk wat zijn die Hollanders toch mondiger dan de Vlamingen. Laat alles zich in het West-Vlaams laten zeggen en wij zijn net zo mondig als de Hollanders wiens dagelijks taalgebruik dichter bij de officiële omgangstaal staat als de Vlaamse dialecten." .../... Nu hoort men het eens uit een onbevooroordeelde bron hetgeen ik hier al altijd heb gesteld. Ik denk dat de tekst niet duidelijker kan. Recht uit het hart gesproken, zonder franjes en gesteund op feitelijke ervaring. Een man met een twaalfjarige praktijk, die spreekt uit beroepservaring. En wat zegt hij? Hollanders -hij spreekt dus ook van 'Hollanders', niet van 'Nederlanders' en volgens mij bedoelt hij dat niet eens pejoratief- hebben wel degelijk een andere cultuur dan wij! Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 20:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2896 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in België is er nog belgitude, dat wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2897 |
|
![]() Gefeliciteerd, u heeft één bron gevonden (een lezersbrief nog wel!) die er zes jaar geleden net zo over dacht als u.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2898 | |
|
![]() Citaat:
Michelin-Sterren: drie sterren: Nederland 2, België 2 twee sterren: Nederland 13, België 10 één ster: Nederland 68, België 84 O, o wat een groot verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2899 |
Banneling
|
![]() Neen neen. U moet niet rond de pot draaien. Ik heb iemand gevonden die spreekt met kennis van zaken. Die 12 jaar professioneel is omgegaan met Hollanders. Die verantwoordelijk was voor heel de Benelux en die ook vanuit zijn commercieel belang omging met Walen. En dat zijn zijn nuchtere bevindingen uit het dagelijkse beroepsleven gegrepen. En deze staan u natuurlijk niet aan. Zou het zo niet zijn?
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2900 |
Banneling
|
![]() Dat is niet wat deze man beweert die gedurende 12 jaar beroepshalve is omgegaan met Nederlanders. Of met 'Hollanders' zoals hij ze noemt. Hollanders hebben een andere cultuur dan wij. En daar ben ik het volmondig mee eens om de eenvoudige reden dat het effectief ook zo is.
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 20:57. |
![]() |
![]() |