Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2009, 22:36   #3041
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat een gelul allemaal!!! Natuurlijk ligt Breda in de Noordelijke Nederlanden. Het ligt ook in het zuiden van Nederland. En het ligt NIET in Noord-Holland en wél in Noord-Brabant.

In Noord-Brabant ligt het zelfs aardig westelijk.

mensen toch, zo moeilijk kan het toch echt niet zijn!
Daarover gaat het niet. U moet eerst eens leren begrijpend te lezen. Het gaat over het feit dat Breda tot de Noordelijke Nederlanden behoort en dus niet tot de Zuiderlijke-Nederlanden zoals door iemand werd geopperd. En het behoort feitelijk tot de Noord-Nederlanden sedert 1678 toen Breda zich overgaf aan de prins van Nassau. Breda noemt men dan ook Nassaustad. En formeel en juridisch behoort het tot de Noordelijke Nederlanden sedert de Vrede van Munster.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 22:42   #3042
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

jajaja, natuurlijk moet IK beter lezen. Let wel, het begon toen U zei dat Breda in Noord-Holland lag. dat is NIET correct. Vervolgens zij iemand dat het tot Zuid-Nederland behoorde, dat is WEL correct. Toen zei iemand dat het tot de Noordelijke Nederlanden behoorde, dat is OOK correct. Als er iemand beter moet lezen bent u het. Of u moet toegeven dat u niet weet waar Breda ligt. Ook goed.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 23:11   #3043
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, wij willen bij niemand aansluiten. Wij willen één Limburg. En in 1830 was dit ook zo. Alleen die onzalige Willem heeft ons gescheiden. Hebben ze u dan helemaal niets geleerd in uw school?
Willem heeft niets gescheiden. Jullie hebben zelf met jullie leeghoofden dat frans gespuis en die katholieke oproerkraaiers gevolgd. Dat is nou eenmaal het risicio als je in oorlog gaat, dat je verliest. En Limburg heeft verloren. Net als Luxemburg. Ik zou iedere dag maar bidden voor het zieleheil aller fransen, want zonder die Fransen was er van die zogenaamde opstand niets terecht gekomen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 23:16   #3044
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Integendeel. Walen zijn Fransen. Zij wilde ook heraansluiten bij Frankrijk na het congres van Wenen. Zij zijn verantwoordelijk voor de revolutie van 1830.
Hierin kan ik het niet met je eens zijn. Ik denk wel dat Walen fransgeorienteerd zijn. Maar dat is een heel natuurlijke zaak. Frankrijk is voor Wallonië het grote Gidsland. Daarom zijn veel walen gaan denken dat ze bij Frankrijk iets te zoeken hebben. Maar Wallonië moet zichzelf trouw blijven. Of proberen met Vlaanderen tot afspraken te komen die ten eerste uitgaan van territoriaal respect en loslaten van de claim op al die gelden of een eigen soevereine staat opbouwen die net als Vlaanderen haar eigen weg mag kiezen. Het is niet aan ons, de Nederlandstaligen, of aan wie dan ook om die keuze voor de Waalse bevolking te maken.
Oud 27 februari 2009, 23:21   #3045
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zegt de man die uit Breda komt, een Noord-Hollander. Maar die weten het het best. Denken ze.
Hoe heet een inwoner van de provincie Noord-Holland (ja ja, je gelooft vast je ogen niet, maar er bestaat echt een provincie in Nederland die zo heet!) dan bij jullie West-Limburgers? Oost-Limburgers noemen die Noord-Hollanders, maar aangezien jij Noord-brabanders als Noord-Hollanders noem ben ik benieuwd. Zijn dat

A) Noord-Noord-Hollanders
of
B) Onderdrukte Friezen
of
C) Noord-Brabanders

Ik ben benieuwd. Als je het antwoord goed hebt ga je door naar de volgende ronde
Oud 27 februari 2009, 23:27   #3046
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In uw ogen zeker.

Op 21 juli 1637 sloeg prins Frederik Hendrik het beleg rond Breda om elf weken later, op 10 oktober, de capitulatie in ontvangst te nemen. In tegenstelling tot Spinola, twaalf jaar eerder, hongerde hij de vesting niet uit, maar benaderde hij hem agressief langs vier zijden met loopgraven. Net als bij de eerdere belegering werd ook deze intensief gevolgd door correspondenten uit alle delen van Europa. Breda behoorde nu definitief tot de Noordelijke Nederlanden. Bij opgravingen op Steenakker in 1998 werden restanten gevonden van een legerkamp omringd door greppels en wallen. Merkwaardig genoeg werden hier ook vijf graven aangetroffen. Een opgraving in 2006 op Achter Emer leverde zelfs gave planken op die eerder gebruikt waren als boden van een loopgraaf.
Breda behoorde nu definitief tot de Noordelijke Nederlanden. Maar het bleef en blijft tot in den eeuwigheid een Brabantse stad van beneden de rivieren, dus gelegen in de Zuidelijke Nederlanden. Aruba behoort ook tot het Koninkrijk der Nederlanden, maar het is geen Nederland. Dat is gewoon een kwestie van aanvoelen.
Oud 27 februari 2009, 23:29   #3047
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wij zijn hier niet zo snel beledigd hoor.
Dat is waar, we zijn niet zo gauw op ons geslachtsdeeltje getrapt als die Limbootjes, want die kunnen van een mug een olifant maken. Wij zijn heel tevree bij onze Noordelijk-Nederlandse broeders en zusters. Ze noemen ons zelfs nog wel eens reserve-Belgen. Dan hef ik mijn vinger ten Hemele en dan zeg ik ''NON NON, wij zijn reserve-Vlamingen!''
Oud 27 februari 2009, 23:32   #3048
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zegt de man die uit Breda komt, een Noord-Hollander. Maar die weten het het best. Denken ze.
Na 153 pagina's bent u niet verder gekomen dan een slaviste en een ingezonden brief van 6 jaar geleden. En dan nu weer déze blunder (nog afgezien van het ergerlijke zuiderlijke Nederlanden). Eigenlijk weet u niet zoveel heh?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 23:32   #3049
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Daarover gaat het niet. U moet eerst eens leren begrijpend te lezen. Het gaat over het feit dat Breda tot de Noordelijke Nederlanden behoort en dus niet tot de Zuiderlijke-Nederlanden zoals door iemand werd geopperd. En het behoort feitelijk tot de Noord-Nederlanden sedert 1678 toen Breda zich overgaf aan de prins van Nassau. Breda noemt men dan ook Nassaustad. En formeel en juridisch behoort het tot de Noordelijke Nederlanden sedert de Vrede van Munster.
BELACHELIJK! Breda behoort sedert die Vrede tot de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De overige Nederlanden gingen voortaan verder als Spaanse of Koninklijke Nederlanden.
Oud 27 februari 2009, 23:39   #3050
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Na 153 pagina's bent u niet verder gekomen dan een slaviste en een ingezonden brief van 6 jaar geleden. En dan nu weer déze blunder (nog afgezien van het ergerlijke zuiderlijke Nederlanden). Eigenlijk weet u niet zoveel heh?
Ik denk dat System wel aardig op de hoogte is van wat hij her en der gevonden of geleerd heeft. Maar hij gebruikt het allemaal als wapen om Nederland en de Nederlanders te vergiftigen, net als zijn Vlaamse broeders en zusters die naar samenwerking met de Noordelijken neigen. Daarbij vergeet hij dat de neiging van mensen van Noord en Zuid om toenadering te zoeken voortkomt uit een aantal factoren, waarbij geschiedenis maar een klein deeltje vormt, maar gevoel en verstand het grootste deel voor zich nemen. De wereld draait om de wet van het getal. De hereniging der Lage Landen zal de kracht van de Eenheid doen uiten in meer invloed in Europa om ons samen staande te kunnen houden. Er schijnt in Amerika nu een House of Flanders te zijn geopend om Amerikanen met Vlaanderen in contact te brengen. Als ze al niet eens weten wat de hoofdstad is van Nederland, denk ik niet dat de kans groot is dat Amerikanen Vlaanderen kennen. Net als Nordrhein Westfalen of Hessen, daar hebben ze ook vast nooit van gehoord.
Oud 27 februari 2009, 23:57   #3051
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
formeel en juridisch behoort het tot de Noordelijke Nederlanden sedert de Vrede van Munster.
Belachelijk ! 'Noordelijke Nederlanden' is niet eens een bestaande entiteit. Hoe kan Breda er dan volgens u formeel en juridisch tot behoren?

even om het onderscheid aan te geven:

Nederland is een entiteit, de Republiek was dat ook

De veluwe is dat niet en noordelijke nederlanden is ook maar een globale aanduiding van een gebied.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 00:45   #3052
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
.... Er schijnt in Amerika nu een House of Flanders te zijn geopend om Amerikanen met Vlaanderen in contact te brengen. Als ze al niet eens weten wat de hoofdstad is van Nederland, denk ik niet dat de kans groot is dat Amerikanen Vlaanderen kennen....
Ik ben meermaals per week in contact met vrienden en beroepsgenoten in de USA.

Zij kennen wel “Belgium” en weten zelfs dat daar zoiets als Flemish bestaan, maar om dat allemaal juist te plaatsen, tja…

In de regel vegen zij onze veelal ingewikkelde zakdoekstaten-poespas onder de mat der oppervlakkige vereenvoudiging : voor hen is wie Frans spreekt French, wie Nederlands spreekt Dutch, wie Italiaans spreekt Italian, wie Duits spreekt German, etc…

Uitleggen dat bijvoorbeeld sommige French in feite Zwitsers of Belgen kunnen zijn, sommige Dutch eigenlijk Flemish en bovendien Belgians zijn, maakt allemaal niet veel indruk.

Begin ze dus maar eens diets te maken dat ze met een Flemish Government te doen hebben wiens officiële taal Dutch is zonder dat dit met The Netherlands vandoen heeft, en voor wie de hoofdstad Brussels is, waar de taal nochtans hoofdzakelijk French is , hetzelfde Brussels dat eigenlijk ook de hoofdstad van Belgium is, en ja waarom niet, evenzeer de hoofdstad van Europe, dus tja inderdaad, als je’t zò bekijkt heeft die Flemish Government wél iets met The Netherlands te maken wegens allemaal in Europe, maar in feite ook weer niet echt, want de Flemish Government is de regering van Flanders, al is dat, grif toegegeven, geen aparte staat...

Huh ?

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 28 februari 2009 om 00:48.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 08:31   #3053
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hierin kan ik het niet met je eens zijn. Ik denk wel dat Walen fransgeorienteerd zijn. Maar dat is een heel natuurlijke zaak. Frankrijk is voor Wallonië het grote Gidsland. Daarom zijn veel walen gaan denken dat ze bij Frankrijk iets te zoeken hebben. Maar Wallonië moet zichzelf trouw blijven. Of proberen met Vlaanderen tot afspraken te komen die ten eerste uitgaan van territoriaal respect en loslaten van de claim op al die gelden of een eigen soevereine staat opbouwen die net als Vlaanderen haar eigen weg mag kiezen. Het is niet aan ons, de Nederlandstaligen, of aan wie dan ook om die keuze voor de Waalse bevolking te maken.
Volgens Himmler waren Walen 'geromaniseerde Germanen'. En zo heeft iedereen wel een mening over de Walen. En zo ook over de Vlamingen (dus de mensen die in het vroeger steek 'Vlaanderen' woonden. De enen zeggen dat de Vlamingen Germanen zijn, terwijl anderen zeggen dat dat toch niet helemaal correct is, want Vlamingen zijn eigenlijk een mix van Kelten en Germanen.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 08:31.
Oud 28 februari 2009, 08:37   #3054
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Belachelijk ! 'Noordelijke Nederlanden' is niet eens een bestaande entiteit. Hoe kan Breda er dan volgens u formeel en juridisch tot behoren?

even om het onderscheid aan te geven:

Nederland is een entiteit, de Republiek was dat ook

De veluwe is dat niet en noordelijke nederlanden is ook maar een globale aanduiding van een gebied.
Als u persisteert de Vrede van Munster te ontkennen waar de grenzen van de Hollandse Republiek defintief werden vastgelegd voor lange tijd, en waardoor Breda definitief tot de Noordelijke Nederlanden ging behoren, dan zijn we uitgepraat.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 08:37.
Oud 28 februari 2009, 08:43   #3055
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U zou beter uw vaderlandse geschiedenis degelijk opfrissen. En voor één keer zal ik dat dan maar doen in uw plaats. Dus nogmaals:

"Op 21 juli 1637 sloeg prins Frederik Hendrik het beleg rond Breda om elf weken later, op 10 oktober, de capitulatie in ontvangst te nemen. In tegenstelling tot Spinola, twaalf jaar eerder, hongerde hij de vesting niet uit, maar benaderde hij hem agressief langs vier zijden met loopgraven. Net als bij de eerdere belegering werd ook deze intensief gevolgd door correspondenten uit alle delen van Europa. Breda behoorde nu definitief tot de Noordelijke Nederlanden. Bij opgravingen op Steenakker in 1998 werden restanten gevonden van een legerkamp omringd door greppels en wallen. Merkwaardig genoeg werden hier ook vijf graven aangetroffen. Een opgraving in 2006 op Achter Emer leverde zelfs gave planken op die eerder gebruikt waren als boden van een loopgraaf."

Om het u nog wat gemakkelijker te maken, moest u niet zo goed zijn in rekenkunde. Breda hoort al sedert 1638 bij de Noordelijke Nederlanden. Of nog anders gezegd: Breda hoort al gedurende 371 jaren bij of tot de Noordelijke Nederlanden. En dat kan al tellen! Dus, toch maar effe bijscholen.
U topografische kennis is wel erg slecht.
Breda behoort niet tot Noord Nederland en zeker niet tot Noord- Holland.
Nogmaals als ik me aanpas aan uw kennis, dan ligt Limburg in Wallonie.

Ofwel zoals u Nederland ,Holland noemt zou ik Belgie ,Wallonie moeten noemen om u de onzin duidelijk te maken.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 08:48   #3056
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat System wel aardig op de hoogte is van wat hij her en der gevonden of geleerd heeft. Maar hij gebruikt het allemaal als wapen om Nederland en de Nederlanders te vergiftigen, net als zijn Vlaamse broeders en zusters die naar samenwerking met de Noordelijken neigen. Daarbij vergeet hij dat de neiging van mensen van Noord en Zuid om toenadering te zoeken voortkomt uit een aantal factoren, waarbij geschiedenis maar een klein deeltje vormt, maar gevoel en verstand het grootste deel voor zich nemen. De wereld draait om de wet van het getal. De hereniging der Lage Landen zal de kracht van de Eenheid doen uiten in meer invloed in Europa om ons samen staande te kunnen houden. Er schijnt in Amerika nu een House of Flanders te zijn geopend om Amerikanen met Vlaanderen in contact te brengen. Als ze al niet eens weten wat de hoofdstad is van Nederland, denk ik niet dat de kans groot is dat Amerikanen Vlaanderen kennen. Net als Nordrhein Westfalen of Hessen, daar hebben ze ook vast nooit van gehoord.
Neen,ik moet dit zo vaak herhalen. U schrijf me steeds bedoelingen toe die ik niet heb. Ik hou me aan de feiten. De geschiedenis verplicht me me aan de feiten te houden. Indien men dat niet doet, dan houdt men alleen zichzelf voor de gek. U probeert die feiten regelmatig te minimaliseren of te verdraaien.

Er waren de Noordelijke Nederlanden en de Zuiderlijke Nederlanden. En die twee entiteiten zijn verscheidene honderden jaren van mekaar gescheiden geworden na de 80-jarige oorlog. En toen een gedeelte van de Zuiderlijke Nederlanden -na lange tijd van scheiding- terug werden gevoegd bij de Noordelijke Nederlanden (onder Willem), heeft die vereniging amper 15 jaar geduurd. Van 1815 tot 1830. Onvoldoende om die eenheid te herstellen die zolang verbroken was geweest. Voor zover er ooit een hechte eenheid was geweest wel te verstaan. Want men moet dit toch wat relativeren. In 'Lage Landen' toen, had men Duitssprekenden, Franssprekenden, Vlaamssprekenden, Hollandsprekenden, enz,. Men had verschillende steden met hun hevig particularisme die mekaar probeerden de loef af te steken en mekaar beconcureerden. En soms was er een nauwelijks verholen vijandschap tussen die steden enz, . In feite waren de zogenaamde 'Lage Landen' versnipperde gebieden, die door huwelijkpolitiek en verovering min of meer tot een staatkundige, vaak broze eenheid werden gebracht. Meer was dit eigenlijk niet. Nu hemelen de zgn 'grootnederlanders' dit op als zou dat een natuurlijke eenheid zijn geweest. Naiëve zielen! Ze bedriegen zichzelf en vooral:ze maken de anderen wat wijs. Alles behalve een natuurlijke eenheid was het. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 09:14.
Oud 28 februari 2009, 08:53   #3057
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als u persisteert de Vrede van Munster te ontkennen waar de grenzen van de Hollandse Republiek defintief werden vastgelegd voor lange tijd, en waardoor Breda definitief tot de Noordelijke Nederlanden ging behoren, dan zijn we uitgepraat.
De Republiek bestond uit 7 provincies ,daar hoorde Noord Brabant niet bij.
Vele Noord Brabanders klagen nu nog, dat ze zoveel jaren zijn achtergesteld door het Noorden, als genertaliteits land.
De Zuid Nederlandse provincies Brabant ,Limburg en Vlaanderen zijn pas na Napoleon in 1815 met Noord Nederland in een staat ,koninkrijk gekomen.
U weet inmiddels hoe blij de Belgen daarmee waren.
Willem I heeft 15 jaar het Zuiden erger onderdrukt ,dan de Francofonie in 179 jaar.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 28 februari 2009 om 08:56.
Oud 28 februari 2009, 08:54   #3058
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De Republiek bestond uit 7 provincies ,daar hoorde Noord Braband niet bij.
Vele Noord Brabanders klagen nu nog, dat ze zoveel jaren zijn achtergesteld door het Noorden, als genertaliteits land.
De Zuid Nederlandse provincies Braband ,Limburg en Vlaanderen zijn pas na Napoleon in 1815 met Noord Nederland in een staat ,koninkrijk gekomen.
U weet inmiddels hoe blij de Belgen daarmee waren.
Willem I heeft 15 jaar het Zuiden erger onderdrukt ,dan de Francofonie in 179 jaar.

Leer uw geschiedenis en ontleed de vrede van Munster. Breda werd toen (staatkundig) definitief gevoegd bij de Noordelijke Nederlanden. Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 08:55.
Oud 28 februari 2009, 08:58   #3059
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Leer uw geschiedenis en ontleed de vrede van Munster. Breda werd toen (staatkundig) definitief gevoegd bij de Noordelijke Nederlanden. Punt uit.
Brabant was toen een generaliteitsland van de Republiek,
Het was beslist niet Noord-Holland en dat is het nu nog niet en dat zal het nooit worden.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 28 februari 2009 om 08:59.
Oud 28 februari 2009, 09:10   #3060
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
jajaja, natuurlijk moet IK beter lezen. Let wel, het begon toen U zei dat Breda in Noord-Holland lag. dat is NIET correct. Vervolgens zij iemand dat het tot Zuid-Nederland behoorde, dat is WEL correct. Toen zei iemand dat het tot de Noordelijke Nederlanden behoorde, dat is OOK correct. Als er iemand beter moet lezen bent u het. Of u moet toegeven dat u niet weet waar Breda ligt. Ook goed.
System is niet de enige die geen topografische kennis heeft
Veel Belgen zijn zo dom ,dat ze Nederland, Holland noemen.
Is het onderwijs daar zo slecht, of werken de hersens daar niet?
Joost mag het weten.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 28 februari 2009 om 09:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be