Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2009, 14:39   #3081
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U heeft het draaien nog niet verleerd, zie ik.
U blijft de waarheid negeren. Keer en keer en keer op keer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 15:16   #3082
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U blijft de waarheid negeren. Keer en keer en keer op keer.
Halve waarheden zijn niet 'de waarheid', system. Het zijn net zo goed leugens.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 16:56   #3083
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Halve waarheden zijn niet 'de waarheid', system. Het zijn net zo goed leugens.
Ik daag u uit me te tonen waar ik in deze een halve waarheid heb gesproken. Ben benieuwd. Het moet toch niet zo moeilijk zijn voor u deze zogezegde 'leugens', waarvan u me beticht, aan te wijzen.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 16:58.
Oud 28 februari 2009, 17:22   #3084
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noch het een noch het ander. In Limburg hadden wij het nooit over 'Nederlanders', altijd over 'Hollanders'. In het Limburgs: 'Hollen(g) (d) ers'. Dat is gewoon zo. We hebben zelfs geen echt Limburgs woord voor 'Nederlander', dus voor een inwoner van de staat Nederland, behalve het woord ' hollander' (*). U ziet dus gewoon spoken. Inderdaad wij bespreken de verschillen tussen de gebieden. En die zijn er gewoon. Veel verschillen. Dat zeggen de Nederlandse zakenlui zelf die zaken doen met Belgen. Het is gewoon een ander land.

(*) Het liedje met de tekst 'in Holland staat een huis...' heeft voor mij altijd betekend: 'in Nederland staat een huis...'. En het mag dat ook betekenen want het k�*n dat ook betekenen.
Wat vinden de Limburgers en Brabanders in Belgie er eigenlijk van om deel uit te maken van de Vlaamse Gemeenschap? Holland(er) is inderdaad vaak een synoniem voor Nederland(er) onder buitenlanders. Maar in Vlaanderen is het nog erger, daar worden alle provincies zelfs officieel onder die noemer geschaard. Eigenlijk zou je alleen mensen uit Oost- en West-Vlaanderen Vlaming mogen noemen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 17:51   #3085
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat vinden de Limburgers en Brabanders in Belgie er eigenlijk van om deel uit te maken van de Vlaamse Gemeenschap? Holland(er) is inderdaad vaak een synoniem voor Nederland(er) onder buitenlanders. Maar in Vlaanderen is het nog erger, daar worden alle provincies zelfs officieel onder die noemer geschaard. Eigenlijk zou je alleen mensen uit Oost- en West-Vlaanderen Vlaming mogen noemen.
Inderdaad. Historisch is dit zeker zo (*). Maar men heeft besloten alle Nederlandssprekende Belgen 'Vlamingen' te noemen. Alleen God weet waarom. Hetzelfde eigenlijk als gebeurd is met de term Hollanders. Daar kan men alle Nederlanders onder verstaan. Maar ik begrijp, dat de Brabanders bij u dat niet zo graag horen.

(*) Maar ook de Zeeuws-Vlamingen bij u en de Frans-Vlamingen.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 18:07.
Oud 28 februari 2009, 18:37   #3086
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Historisch is dit zeker zo (*). Maar men heeft besloten alle Nederlandssprekende Belgen 'Vlamingen' te noemen. Alleen God weet waarom. Hetzelfde eigenlijk als gebeurd is met de term Hollanders. Daar kan men alle Nederlanders onder verstaan. Maar ik begrijp, dat de Brabanders bij u dat niet zo graag horen.

(*) Maar ook de Zeeuws-Vlamingen bij u en de Frans-Vlamingen.
Het verschil is dat het bij jullie ook geformaliseerd is. Zelfs in het buitenland presenteren de Nederlandstalige Belgen zich als Flemish. Holland(er) is daarentegen slechts in het informele taalgebruik een synoniem voor Nederland(er).
Oud 28 februari 2009, 18:47   #3087
system
Banneling

Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 19:06.
Oud 28 februari 2009, 18:49   #3088
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat het bij jullie ook geformaliseerd is. Zelfs in het buitenland presenteren de Nederlandstalige Belgen zich als Flemish. Holland(er) is daarentegen slechts in het informele taalgebruik een synoniem voor Nederland(er).
Wat u zegt is weer een apriori-cliché, dat misschien past in uw denkwijze over die dingen. Maar zo gebeurt het niet in de praktijk. Wanneer wij in het (verre) buitenland komen, dan zeggen we dat we Belg zijn, of dat we uit België komen. Dit natuurlijk indien men ons vraagt uit welk land we zijn. En wanneer mensen vragen (maar dat gebeurt slechts af en toe), uit welke deel van België wij komen, dan zeggen we inderdaad dat we uit de Flemish part komen indien we Nederlandssprekend zijn. Dat is correct. Tenminste ik doe dat toch, maar ik weet dat anderen dat ook doen. Maar maak u geen illusies, België is bekend. Vlaanderen is meestal niet gekend, alhoewel meer gekend dan Wallonië. Holland is nog meer gekend dan Vlaanderen, maar 'The Netherlands' is dan meestal weer minder gekend dan 'Holland'. Die indruk krijg ik toch vaak (maar niet altijd).

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 19:10.
Oud 28 februari 2009, 19:09   #3089
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat u zegt is weer een apriori-cliché, die misschien past in uw denkwijze over die dingen. Maar zo gebeurt het niet in de praktijk. Wanneer wij in het (verre) buitenland komen, dan zeggen we dat we Belg zijn, of dat we uit België komen. Dit natuurlijk indien men ons vraagt uit welk land we zijn. En wanneer mensen vragen (maar dat gebeurt slechts af en toe), uit welke deel van België wij komen, dan zeggen we inderdaad dat we uit de Flemish part komen indien we Nederlandssprekend zijn. Dat is correct. Maar maak u geen illusies, België is bekend. Vlaanderen is meestal niet gekend, alhoewel meer gekend dan Wallonië. Holland is nog meer gekend dan Vlaanderen, maar 'The Netherlands' is dan meestal weer minder gekend dan 'Holland'. Die indruk krijg ik toch vaak (maar niet altijd).
dat klinkt juist.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 19:10   #3090
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat klinkt juist.
hem zegt ne keer iets juist
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 19:13   #3091
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hem zegt ne keer iets juist
Ge zoudt beter op zoek gaan naar uw boa, gij. Straks is het helemaal donker. En let wel, ene keer kwijt, altijd kwijt. Niet dat ik er om zal treuren. Ik gun iedereen het licht onder de zon. Maar uw boa constrictor, die wurgt elke Waal naar de eeuwige duisternis. En doden mag niet, ook al is het een Waal.Ik zeg dat als Vlaming, maar dat begrijpt ge natuurlijk niet. Want ge zijt een zogezegde 'grootnederlander' en dus geen Vlaming. En uw slang begrijpt het zeker niet. Niet voor niets dat de slang vervloekt wordt in het aards paradijs. Sluw en listig, zeker een Boa Constrictor. Laat zich plots uit een Vlaamsche perenboom vallen op enen fluitende Waal en wurgt hem in de kortste keren. Ofte, hoe uiterst vlug de dood dus kan intreden voor een niets vemoedende toeristische Waal die rustig in Tienen komt fietsen omdat hij veel van suiker houdt.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 19:42.
Oud 28 februari 2009, 19:18   #3092
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat u zegt is weer een apriori-cliché, dat misschien past in uw denkwijze over die dingen. Maar zo gebeurt het niet in de praktijk. Wanneer wij in het (verre) buitenland komen, dan zeggen we dat we Belg zijn, of dat we uit België komen. Dit natuurlijk indien men ons vraagt uit welk land we zijn. En wanneer mensen vragen (maar dat gebeurt slechts af en toe), uit welke deel van België wij komen, dan zeggen we inderdaad dat we uit de Flemish part komen indien we Nederlandssprekend zijn. Dat is correct. Maar maak u geen illusies, België is bekend. Vlaanderen is meestal niet gekend, alhoewel meer gekend dan Wallonië. Holland is nog meer gekend dan Vlaanderen, maar 'The Netherlands' is dan meestal weer minder gekend dan 'Holland'. Die indruk krijg ik toch vaak (maar niet altijd).
Dat bedoelde ik niet. Holland(ers) is historisch zo gegroeid. Vlaanderen of Vlamingen is geinstitutionaliseerd. Daar doelde ik op. Ik denk niet dat veel mensen in Nederland het zouden waarderen als we ons parlement het Hollands Parlement zouden noemen. Bij jullie bestaat er wel een Vlaams Parlement. Hier in Nederland is er zelfs een Vlaamse Vertegenwoordiger. Dat bedoel ik met jezelf als Vlamingen presenteren in het buitenland. Onze ambassadeurs vertegenwoordigen Nederland, en niet Holland. Het gebruik van Holland wordt alleen geduld in informele context. De Nederlandstalige Belgen daarentegen, promoten zichzelf als Vlamingen.
Oud 28 februari 2009, 19:21   #3093
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedoelde ik niet. Holland(ers) is historisch zo gegroeid. Vlaanderen of Vlamingen is geinstitutionaliseerd. Daar doelde ik op. Ik denk niet dat veel mensen in Nederland het zouden waarderen als we ons parlement het Hollands Parlement zouden noemen. Bij jullie bestaat er wel een Vlaams Parlement. Hier in Nederland is er zelfs een Vlaamse Vertegenwoordiger. Dat bedoel ik met jezelf als Vlamingen presenteren in het buitenland. Onze ambassadeurs vertegenwoordigen Nederland, en niet Holland. Het gebruik van Holland wordt alleen geduld in informele context. De Nederlandstalige Belgen daarentegen, promoten zichzelf als Vlamingen.
Ja, inderdaad, dat is zeker in grote mate het geval. En wat de ambassadeurs betreft, is dat zeker het geval.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 19:22.
Oud 28 februari 2009, 20:05   #3094
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Willem heeft niets gescheiden. Jullie hebben zelf met jullie leeghoofden dat frans gespuis en die katholieke oproerkraaiers gevolgd. Dat is nou eenmaal het risicio als je in oorlog gaat, dat je verliest. En Limburg heeft verloren. Net als Luxemburg. Ik zou iedere dag maar bidden voor het zieleheil aller fransen, want zonder die Fransen was er van die zogenaamde opstand niets terecht gekomen.
U vertelt prietpraat. U moet dringend een ernstige studie maken over de Belgische omwenteling. U praat voortdurend voorgekauwde dingen na. Maw, u papegaait.

Is natuurlijk het gemakkelijkste. Weinig intellectuele inspanning verreist. Edoch, luiheid is, zoals u weet-maar ik ben niet zo zeker van of u dat nu weet-, het oorkussen van den Duivel.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 20:31.
Oud 28 februari 2009, 22:51   #3095
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het moeilijkst te begrijpen is in het buitenland betreft Brusselaars. In het buitenland presenteren de Brusselaars als Belgen ...
Dan komt het vraag : ja maar waals of vlaams ?
Niet Waals, niet Vlaams ... Belg of als het moet Brusselaar.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 28 februari 2009 om 22:52.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 22:54   #3096
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
En het moeilijkst te begrijpen is in het buitenland betreft Brusselaars. In het buitenland presenteren de Brusselaars als Belgen ...
Dan komt het vraag : ja maar waals of vlaams ?
Niet Waals, niet Vlaams ... Belg of als het moet Brusselaar.
er bestaan ook gentenaren, antwerpenaren, ... en dat zijn ook (Vlamingen en) Belgen.

beetje terug met beide voetjes op de grond komen T'serclaes (net zoals de rest van brussel) want als België barst, ZAL Brussel tot Vlaanderen behoren (EU duldt geen enclaves en stadstaten) en ZAL Brussel ook geen Europese hoofdstad meer zijn want Luxemburg en Straatsburg staan klaar om de EU-instellingen in Brussel over te nemen bij splitsing Belziek.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 februari 2009 om 22:57.
Oud 28 februari 2009, 23:05   #3097
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er bestaan ook gentenaren, antwerpenaren, ... en dat zijn ook (Vlamingen en) Belgen.

beetje terug met beide voetjes op de grond komen T'serclaes (net zoals de rest van brussel) want als België barst, ZAL Brussel tot Vlaanderen behoren (EU duldt geen enclaves en stadstaten) en ZAL Brussel ook geen Europese hoofdstad meer zijn want Luxemburg en Straatsburg staan klaar om de EU-instellingen in Brussel over te nemen bij splitsing Belziek.
Vergeet het !!!
ONMOGELIJK
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 23:08   #3098
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Vergeet het !!!
ONMOGELIJK
tja, je hebt geen andere keuze.

van wat gaat Brussel leven anders ipv Vlaams geld want Brussel is failliet, net als Belgische staat en Wallonië?
ik wacht (al een maand) op antwoord.
Oud 28 februari 2009, 23:09   #3099
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ga maar u slang maar zoeken met uw pitslamp in het donker in plaats van wartaal te vertellen.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 23:09.
Oud 28 februari 2009, 23:12   #3100
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ga maar u slang maar zoeken met uw pitslamp in het donker in plaats van wartaal te vertellen.
waarom ga jij ze ni zoeken system.
dan heeft dat beestje een dessert
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be