![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En alleen het maatschappelijk verbod om het recycleren van mensen, is de reden waarom ik bijvoorbeeld geen mensenleren motorhandschoenen draag. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#102 | ||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk is vegetarisch dieet voor baby's enzo wel voldoende, maar voor de veiligheid (voor de twijfelende ouders) kunnen we extra B12 toevoegen. De andere supplementen (calcium,...) knnen we ook uit plantaardige bronnen halen, maar mensen met bv verteringsstoornissen kunnen dan een voedingspatroon op maat nemen. Dit is echter geen inherent probleem bij vegetariers: ook bv vleesetende vrouwen kunnen ijzertekort hebben. Die vrouwen eten dan best ijzerrijke planten in combinatie met citroen. Citaat:
Het verschil tussen het eieren en kippen: eieren zijn geen voelende, bewuste wezens. Bovendien zijn vaak eieren niet bevrucht. Als we deze overwegingen in rekening brengen bij een afweging met de vitale belangen van jonge kinderen, is het denk ik duidelijk. In feite doen we iets analoogs met mensen in onze samenleving: we gebruiken menselijke embryo's voor stamcelonderzoek en -therapie. De abortuskwestie is ook iets gelijkaardigs: telkens gaat het over vitale belangen van volwassen, voelende, bewuste mensen tegen vitale belangen van gevoelloze, bewusteloze menselijke wezens. Dan geven we de prioriteit aan voelende, bewuste mensen (dus mensen die reeds een bewustzijn hebben ontwikkeld). Toch vrij consistent allemaal, hé? Citaat:
Het is allemaal kwestie van cultuur: vele kinderen in Afrika eten insecten. Die kinderen doden zelf insecten. Als we daarentegen kijken naar het westen, dan blijkt dat vele vleeseters beweren niet zelf een dier te kunnen slachten. Enkel als het dier verwerkt is tot een lapje vlees of een worst, durven ze het opeten. Dus waarom zouden mensen hier niet in staat zijn om verwerkte insectenpasta op te eten (dus pasta waarbij je geen lichaamsdelen, behaarde poten,... ziet van de insecten)? Trouwens: het blijkt dat insecten heeeel gezond zijn. Waarschijnlijk at de mens vroeger veel insecten. Maar goed, insecten zijn een twijfelgeval: misschien kunnen ze toch voelen. Vandaar dat het beter is (voor volwassenen) om bv B12 supplementen te nemen, want de kans dat bacterieen kunnen voelen, is nog veeeel kleiner dan bij insecten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want een goeie steak mogen we niet eten van U. Citaat:
Citaat:
Tof. Hier uw pot spinazie met citroen. (niet dat Spinazie extra ijzer bevat, desondanks Popeye en al de bijhorende tamtam) Citaat:
Waarom dan dit arbitraire onderscheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar U hebt gelijk, het is allemaal afhankelijk van cultuur en omstandigheden. In de juiste omstandigheden ga je met plezier mijn pens opvreten, of anders gewoon kreperen in de goot. Of nog beter, opgevroten worden door mij. Citaat:
Pak nog een voedinssupplement pilletje. Citaat:
Maar het is ook niet iets wat ik lichtzinnig zou doen. En van die walgelijke parktijken zoals Foie Gras, daar moet je bij mij ook niet mee aanzetten.
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Deepeco vindt dat insecten eten mag?
Wat een hypocriet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk een goeie vraag, wat is het verschil tussen insekten en arthopodes?
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbeltje
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 2 maart 2009 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus als we Deepeco's mens-dier gelijkstelling doortrekken, is het perfect vegitarisch toegelaten een lekkere krab op te peuzelen.
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() Dat geleedpotigen pijn kunnen ervaren is vanzelfsprekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
U vermeldt "insekten eten"... foei toch, die arme insektjes vermoorden en pijn doen ! In mijn persoonlijke geval: ik heb het al moeilijk genoeg om mijn door CVS en fibromyalgie geteisterde lichaampje enigzins gezond te houden, ik ga het niet nog eens martelen met een overdosis groenten als er gemakkelijker op te nemen voedingsstoffen in vlees zitten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alle argumenten zijn arbitrair, ook de mijne. Maar ik ben het gewoon niet eens met Uw standpunten tegen vlees eten, en dus gebruik ik de wapens die U hanteert.
![]() |
![]() |
#111 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de bezwaren die u hebt tegen B12 supplementen een kwestie van smaak is, en dat is een trivialer belang dan het vitale belang van koeien. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De koe zegt boe, en dat betekent "nee!" ![]() Citaat:
Veganisme (incl. B12 suppl.) is gezond voor (jong) volwassenen en misschien ook voor anderen. Citaat:
Waarschijnlijk voelde het voor een nazi ook niet aan als moord, toen hij joden vergaste. Maar het is niet enkel een kwestie van aanvoelen... |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat weet ik nog zo niet... Ongewervelde dieren vormen een twijfelgeval: het is nog niet duidelijk in hoeverre ze kunnen voelen of een bewustzijn hebben. Sommige stemmen gaan op dat sommige kreeftachtigen en koppotigen (inktvissen) toch ook kunnen voelen of dingen subjectief kunnen gewaarworden. Dus vandaar misschien toch ook alvast geen kreeften en inktvissen eten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) dieren hebben geen morele verantwoordelijkheid; wij wel Voila, reeds twee argumenten waarom er een relevant verschil is tussen mensen en carnivore dieren. Citaat:
En de biohoeve in de buurt heeft nog............................................... ............... Dus volgens mijn weten weet u niet veel van tuinbouw. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De afweging is altijd: hoeveel van MIJN fun is JOUW lijden waard. Die afweging is "ethiek". Hier moeten we een redelijke grens trekken. Voor een klein pleziertje hele bevolkingen uitroeien, nee. Maar voor heel veel genot een paar doden veroorzaken, tuurlijk. En de goeie grens zit ergens tussenin. De richting van de fun en het lijden komt van machtsverhoudingen, en we weten dat de uiteindelijke macht uit de loop van een geweer komt. Omdat we als mensen nu eenmaal het geweer in handen hebben, moeten de koeien er maar aan geloven. In het omgekeerde geval zal dat hetzelfde zijn, wees maar gerust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dit gaat dan nog over vitale behoeften van 5 mensen. Dus nog geeneens over triviale dingen zoals smaak. Om maar aan te geven waar die goeie, redelijke grens eigenlijk zit... Citaat:
gewapende koeien zullen nooit mensen opeten, want het zijn herbivoren |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() alle wezens met een rationeel/moreel denkvermogen, een begrip van ethiek, een taalvaardigheid,... hebben een morele verantwoordelijkheid. Dat zijn dus alvast alle mensen die op dit forum discussieren.
Een kat zie ik hier niet discussieren... |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik voel me dan ook meer verbonden met een kat dan met een konijn.