![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hij ![]() ik ging trouwens niet in aanvalsmodus. nie weer beginnen eh ![]() Citaat:
"als iemand er niet mee kan leven is het objectief" Maar waarom zou die persoon er niet mee kunnen leven? Als ik nu een negatief zelfbeeld heb, en ik kan er echt niet meer mee leven, en ik zie geen beetje verbetering mogelijk, waarom is het dan niet objectief? Sja, kun je zeggen, maar een ander ziet wel nog verbetering mogelijk. Wel, dan kan die ander ook vervelend doen en zeggen dat die persoon in die uitzichtloze en hopeloze situatie wél nog kan verbeteren zodat hij er wél mee kan leven. Misschien kan zijn ziekte niet meer verbeteren, maar wat als ik nu van oordeel ben dat die persoon best wel copingstrategieën kan aanleren die ervoor zorgen dat hij wel met z'n situatie omkan? Dan vindt IK het een subjectieve toestand, terwijl jij het misschien een objectieve toestand vindt. Wie heeft er dan gelijk?
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Europees Commissaris
|
![]() Aanhoudende pesterijen (soms heel subtiel verborgen) zijn trouwens ook aanleiding voor zelfmoord ......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er onwil in het spel is. Als iemand anders vindt dat er geen reden is om zelfdoding te plegen omdat er bv. copingstrategiëeen zijn is er vanzelfsprekend geen objectieve reden om zelfdoding te plegen: er zijn immers nog uitwegen, er is verbetering mogelijk, al ziet de persoon in kwestie die natuurlijk niet meer en denkt hij of zij daar anders over. Het is de taak van hulpverleners om mensen in zo'n situatie die geen uitwegen meer zien terwijl er nog tal van mogelijkheden zijn te helpen. Zo iemand zal dan ook hopelijk, absoluut geen toestemming krijgen om euthanasie te plegen. Je bent strafbaar als je zo iemand helpt (nogmaals, hopelijk). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik denk dat we best aan mensen met chronische en terminale ziektes overlaten om te beslissen wat zij hiervan vinden en of en hoe zij hiermee verder kunnen. Er zullen er miljoenen zijn die nog genoeg redenen vinden om te leven en te vechten tot de laatste snik, hoe uitzichtloos de situatie ook is. Maar er zullen er ook zijn die kiezen om het niet uit te vechten tot de laatste snik en die kiezen om hun lijden te stoppen. Gelukkig is er al een wet die het mogelijk maakt dat deze mensen 'menswaardig' kunnen gaan. Citaat:
Enfin eigenlijk niet want het toont aan wat ik al vermoedde: of je begrijpt het niet. Maar ik heb het al zo vaak en zo duidelijk uitgelegd dat er onwil in het spel moet zijn. Citaat:
Gegeven dat er een objectieve reden is en een arts en psy's zijn die dit toegegeven beslist de mens zelf wat er binnen zijn geloofsovertuiging past. Luistert hij naar zichzelf of naar zijn gelovige buurman? Indien het laatste dan komt er geen vraag tot zelfdoding aan een hulpverlener en dan is er dus geen probleem. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Colloquatie lijkt me eigenlijk wat onmenselijk in zo'n situaties. Citaat:
![]() |
![]() |
#107 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zou toch graag hebben dat jij er op antwoordt.
Citaat:
Vandaar ook dat ik je opdeling objectief - subjectief maar kwatsj vind. Citaat:
het is niet omdat ik het oneens met je ben dat dat daarom onwil is. Citaat:
maar zouden die mensen dat dan zien als een objectieve reden? Citaat:
niet iedereen slaagt erin om z'n lijden te overstijgen. dat is pijnlijk, maar wel des mensen. ik denk dat het primair de keuze is van de persoon zelf wat hij daarmee aanvangt. niet iedereen is bereid om van therapie naar therapie te wandelen en te zien dat niks werkt. niet iedereen is bereid om als laatste poging je hersens te laten frituren met een serietje electroshocks. de grenzen van de mens zijn niet eindeloos. ik verwacht van niemand dat hij �*lles probeert, zeker niet dingen die tegen z'n eigen waardenstelsel ingaan. ik zie zelfmoord niet als iets waartoe sommigen gedoemd zijn, het is echter wel een keuze die mensen kunnen en mogen maken, maar ze denken er best wel goed over na, want er is niet bepaald een weg terug.
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik kon ook een foto van mezelf gepost hebben natuurlijk, maar ik ga m'n eigen privacy niet schenden, en ik wil niet opdraaien voor de trauma's die ik mensen aandoe.
![]() |
![]() |
#109 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
vorige week nog een interview gelezen met P Adriaenssen, die zei ook dat als een jongere op welke manier ook aandacht probeert te trekken, dat je dat serieus moet nemen, is het teken dat die jongere iets kwijt wil
![]() |
![]() |
#110 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken hé. Elk zijn keuze natuurlijk hoever men wil gaan ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom wordt zelfmoord als iets gezien dat zoveel mogelijk moet worden vermeden?
Mensen ervan weerhouden om zelfmoord te plegen is een inbreuk op de fundamentele vrijheid "recht op leven". Dit mag misschien tegenstrijdig lijken maar wat een "recht" van een "plicht" onderscheid is dat ge bij een "recht" altijd het "recht" hebt om van dat "recht" af te zien. Anders kunnen we niet spreken van "recht op leven" maar van "plicht tot leven", of te wel "moeten" versus "mogen". Ook frappant dat veel mensen de neiging hebben om fysieke toestanden, gelijk terminaal zieken, wel kunnen bestempelen als ongeneesbaar en psychische toestanden, gelijk depressies, vaak bestempelen als "tijdelijk" en "te genezen" dmv therapie. Vele vormen van depressies zijn eigenlijk wel ongeneesbaar en dus "terminaal" te noemen. Therapie lost de problemen nooit op, het enigste wat het doet is dat ze de patiënt een bril (een roze) probeert op te zetten. Maw, de toestand zal er nooit mee verbeteren maar wel de manier waarop ge ernaar kijkt. Het komt er gewoon op neer wat ge wilt in het leven: "iets moois" of "de waarheid". Indien ge het eerste wilt dan kan een therapie idd. uitweg bieden, tenminste als ge kunt leven met de gedachte dat "het mooie" slechts een illusie is. Pakweg, die foto van dat, met alle respect, gedrocht dat hier eerder gepost werd. Als ge dat meisje naar een therapeut zou sturen dan zou die enkel wat goochelen met de waarden "mooi en lelijk", dit uiteraard op een vakkundige manier, want ze zijn uiteraard hoog-opgeleid, in feite zijn het gediplomeerde illusionisten. Als het een "goeie" therapeut is dan gaat dat meisje idd. gelukkig naar buiten met het gevoel van :"ik ben mooi op mijn eigen manier en ik mag er wezen" maar voor de rest van de wereld zal het een gedrocht blijven. En daarbij vallen we terug op de oorspronkelijke vraag: Wat wilt ge in het leven:"Iets moois" of "de waarheid"?
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Werkte ontnuchterend. Sommige salondenkers hier zouden het ook eens moeten horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zal die roman maar schrijven zeker ? Ik zie andere dimensies, een andere dynamiek. Laatst gewijzigd door Knipp : 8 maart 2009 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
1 de situatie 2 (indien 1 niet werkt) de manier waarop je omgaat met de situatie / hoe je ertegenover staat Citaat:
De waarden mooi en lelijk zijn heel relatief en bij uitstek subjectief. Daarnaast zijn ze vergankelijk. De vraag is waar jouw ambities en doelen liggen en wat je belangrijk vindt. Wil je gekroond worden als Miss World en kan je zonder deze benoeming niet leven? (Dan lijkt me hulp sowieso al aangewezen ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eigenlijk heb ik ondertussen al lang geleerd dat schoonheid heel subjectief is ... en om de woorden van Koen te gebruiken ... "'t zit van binnen..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. Waarom zou ge proberen om te gaan met een situatie die u niet bevalt? Als ik naar een tv-programma kijk dat mij niet bevalt dan zet ik het gewoon af ipv het programma leren te apprecieren of er andere tegenover gaan staan. Hetzelfde met het leven, bevalt het u niet, stop er dan mee, da's ieder zijn recht. En het argument van "jama, achteraf kan het nog altijd beter gaan en kunde toch nog gelukkig zijn" is praat na de vaak. Als ge eenmaal dood zijt zal er u niemand komen vertellen welk moois ge allemaal hebt gemist moest ge blijven leven zijn. Citaat:
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat was volgens jou mijn bedoeling met die foto? Frutella pesten?? En HOE dan wel? Ik zou begot nie weten hoe ik iemand pest met het posten van een foto. Tenzij het de foto van Frutella was die ik postte, maar dat lijkt me nu wel heel sterk.
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vertel gerust verder...
![]() |
#120 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
op verschillende manieren. ik kan me gerust inbeelden dat, als je ziet hoe �*nders mensen op je reageren omdat ze je lelijk vinden, je liever niet meer in die klotewereld wil leven. "trek er u niets van aan" is ontzettend moeilijk als de negatieve invloed van het gedrag van anderen werkelijk op �*lle gebieden van je leven inspelen. het is niet iedereen gegeven om dat naast zich neer te leggen.
![]() |