Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2009, 14:12   #1281
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ze verfransen de streek wél. Doordat het grootste deel onder hen geen autochtone inwoners van die gemeenten zijn maar inwijkelingen zijn die geen respect hebben voor het Nederlandstalige karakter van het gebied waar ze komen wonen.
Maar dat heb je in vele streken: dat de "autochtone" inwoners stilaan verdrongen worden door "inwijkelingen". Alleen, die "autochtonen" zijn de "inwijkelingen" van het verleden he. Alleen, indien er geen specifiek onderscheid bestaat (huidskleur, taal, godsdienst, aantal vingers, politieke overtuiging, dikte van hun knieschijf...) dan ZIE je dat niet gebeuren, maar het gebeurt wel degelijk.

Een "gebied" heeft volgens mij geen taalkundig karakter, he, enkel MENSEN hebben dat. En als die *mensen* die toekomen nu eenmaal van een andere "soort" zijn dan die die er waren ('t is te zeggen, die vroeger toegekomen zijn), dan zal stilaan de "soort" die in die streek woont, veranderen.

Citaat:
Voila, en dat is hun filosofie: de Vlaming moet zich maar aanpassen en moet tweetalig zijn zodat zij zelf eentalig Frans kunnen blijven.
Wat ik hier al vijfentwintig keer heb gezegd is dat zoiets individueel voor de Vlaming een voordeel is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 14:17   #1282
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoals ik al zegde, mijn vrouw eiste niets, he. Maar je zou verwachten dat als je, als buitenlander, een van de landstalen van dat land spreekt, en als de autoriteiten het initiatief nemen om je 't een en 't ander te vragen, er a priori een mogelijkheid tot hoffelijke communicatie bestaat, vooral omdat het een taal is waar je 3 kilometer verder geen problemen mee hebt.
tja, als ik in Rijssel door de politie wordt aangesproken spreken die ook Frans... nochtans is het FransVlaanderen en spreken ze op een paar kilometer afstand NEDERLANDS.

Ik heb in Wallonië trouwens ook nog nooit van enige "hoffelijke" communicatie in het Nederlands mogen genieten. Jij wel dus? In Frankrijk of Duitsland doen ze die hoffelijke moeite ook al niet. Raar toch wel, al die ongastvrije buurlanden.

Citaat:
Ik haalde reeds het voorbeeld aan van Zwitserland: als je Duits, Frans en Engels praat, en je wordt in Zwitserland door de politie geinterpelleerd (terwijl je gewoon thuis visjes aan het bakken bent) en je kan toevallig geen Italiaans, dat er toch wel voldoende grond voor communicatie zou bestaan.
zoals ik U ook reeds vertelde: ze gaan me ginds in Zwitersland dus grandioos in het Nederlands te woord staan ? Of gaan ZIJ er GINDS van uit dat ik HUN talen onder de knie heb? Waarom geen Nederlands ginds?

Citaat:
Iets anders komt gewoon belachelijk en aberrant over.
Verlangen dat men een andere dan de officiele landstaal wordt aangesproken in een bepaald taalgebied is inderdaad zeer belachelijk.

Citaat:
Brussel is even goed Romeins grondgebied dan, he. Vraag maar aan Julius.
En Oostenrijks ook zeker he? of neen, wacht, was het niet van Willem??? Dienen Hollander? Ja?

Citaat:
Ik denk dat die buitenlanders dan zullen doen wat wij gedaan hebben, he. Ons valies pakken en naar leuker oorden trekken. Je vergelijking met Afghanistan is heel terecht
.
zeker. daarom woon ik ook niet in zwitserland zeker hé.

Citaat:
Ze had die politiemannen niks gevraagd. Als die een antwoord op hun domme vragen wilden kennen (namelijk of wij handelaars in klandestienen waren, en waarom ze daar woonde en zo voort), dan was het aan hen van hun communicatieprobleem op te lossen, he.
volkomen correct. Toen ik in Engeland woonde kwamen de politiemensen daar ook in het Nederlands met mij keuvelen. Toffe gasten jong die Engelsmannen.
Citaat:
En gezien het origineel Romeins grondgebied was, kon ze inderdaad een minimum aan Latijn verwachten van die orde handhavers, maar dat was ook verloren moeite.
Tja. Willem vergeet je maar conveniently zeker?
Sinds wanneer is het Frans gelijk aan het Romeinse Latijn?

Citaat:
Keltisch heeft ze niet geprobeerd, maar dat zou ook niet geholpen hebben, want daar weet niemand van hoe het moet gepraat worden. Met andere woorden, het gebied rond het Brusselse is voor het eerst in de geschiedenis getreden ('t is te zeggen, heeft de PREHISTORIE verlaten) in 't Latijns. Je zou dus verwachten dat je in die taal op zijn minst voort kan voor mensen die denken dat de "taal en de kultuur gegeven worden door de historische achtergrond en de bodem", nee ?
Een beetje grapjes kan ik apprecieren. Teveel is ridicuul.

Er zijn weldegelijk nog keltische talen. Raar genoeg werden ze door - bijvoorbeeld franstaligen - totaal verdrongen (Normandie Bretagne), ook door de Engelsen verdrongen (Wales) en door de Spanjaarden (ik geloof dat er in Asturias nog iets over is gebleven). Het Iers en het Schots zijn gelukkig ook nog in voege, het Waalse Patois is uiteraard praktisch volledige uitgestorven dankzij de franstalige overheersing.
In Brussel kan je tweetalig worden geholpen. Beersel is geen Brussel. Gent ook niet.

Citaat:
Dat is waar argumentjes zoals "Brussel is een Vlaamse stad" toe leiden.
nee, het is Chinees
Citaat:
En alle andere argumenten kijken naar de MENSEN en niet naar strepen op de grond.
Dat vonden die zwitsers ook toen ik met hen een vergadering in het kantonees wou houden....

Uw argumenten raken kant noch wal monsieur.
Ik woon in het NEDERLANDSTALIGE gebied in het land Belgique.
Ik zie niet in waarom ik me verplicht zou moeten voelen om me in uw taal of in die van uw echtgenoot te moeten uiten; zeker in als het over officiele dingen gaat. In alle andere gevallen voel ik me totaal vrij om me in het Nederlands dan wel in het kantonees te uiten, om het Spaans maar niet te vergeten.

Citaat:
Als ze in Dilbeek zijn, blijkbaar wel.
Nee in Dilbeek spreken ze de officiele landstaal

Citaat:
Een historische atlas ? Waar "Belgica" op staat ?
Nee, waar de officiele grenzen in 2009 op staan, met voldoende informatie over de taalgrens. Het bestaat.

Citaat:
Maar ze had er niks om te malen welke de officiele taal was van het stukske grond waar we toevallig een huis hadden gehuurd! Haar enige reden om daar te wonen was dat we op een zo praktische manier mogelijk wilden samenwonen alvorens ergens een confortabeler plek te vinden, in afwachting dat ik een baan in Frankrijk vond.
Dat is uw probleem. Als ik in Zwitserland tijdelijk een stulpje huur dan ga jij er dus voor zorgen dat ze me in het Nederlands te woord staan, vermits ik er niks mee te malen wil hebben welke taal ze daar spreken.

Citaat:
Ik woon meer dan 10 jaar in Frankrijk, en ik heb nog nooit de politie bij mij binnen gehad, en de enige administratieve stappen die ik heb ondernomen was op eigen initiatief. Normaal gezien zou haar aanwezigheid zo goed als ongemerkt moeten zijn, maar ik ben er zeker van dat het onze gezellige buren zijn die weer een franskiljonneke hadden opgespoord.
haaa...;

ze is op haar franstalige teentjes getrapt omdat de politie kwam checken? Mag ik je dan nog eens een lesje leren (buiten het atlasje, de taalwetten etc..) in ELKE VLAAMSE GEMEENTE komt de politie checken als je daar nieuw je adres hebt laten vastleggen.

MOET DAT TEGENVALLEN ZEG! Nu dachten de franstalige superieuren dat ze een "aparte" behandeling kregen... en dan nogwel in dat boerentaaltje!
NIET TE DOEN !

Je moet je eens proberen in te laten schrijven in een kustgemeente! man man man toch! how ridiculous can you get!

Citaat:
Kijk, je schijnt het niet te begrijpen, maar Frans is een van de drie landstalen in Belgie. En hoe dat intern georganizeerd wordt in dat landje daar trek je je toch wel wat minder van aan, je zou verwachten dat *communicatie mogelijk is* als je een van de landstalen spreekt. Waar moest mijn vrouw die "snelle injectie" nodig Nederlands vandaan halen om eventuele politieagenten die over de vloer zouden komen op zoek naar illegalen te woord te staan ? De tijd om nederlands te leren waren we weer weg !
JIJ schijnt maar niet te begrijpen dat Belgique niet drietalig is, maar dat er DRIE aparte taalgebieden zijn (VIER in feite)
NEDERLANDS in VLAANDEREN
FRANS in WALLONIE
DUITS in Duitse kantons

en speciaal voor de franskiljons: NEDERLANDS en FRANS in het Brusselse GEWEST.

Moeilijk hé!

Citaat:
Ik bedoel maar: wat doe je anders als buitenlander ? IN 'T BUITENLAND dan maar Nederlands leren tot dat goed genoeg is om eindelijk een huis kunnen te huren voor een jaar of zo (de eigenares van dat huis was, grappig genoeg, van Marrokaanse afkomst en *sprak enkel maar Frans* trouwens) tot je weer weg kan ?
Nee natuurlijk doe je zoiets niet als je franstalig bent. Zoiets doe je enkel maar als je Vlaming bent en naar het buitenland trekt zeker hé.
Stel je voor dat je iemand als je vrouw als buurvrouw zou hebben: je kan van zo'n superieure persoon toch niet veronderstellen dat zij zich gaat aanpassen aan inwijkelingen zeker!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 14:31.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 14:18   #1283
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
en als je eega nu eens open zou staan voor contact met de inboorlingen in hun eigen taal, dan zou ZIJ alle mogelijkheden hebben gehad om haar Nederlands te oefenen.... maar helaas.. wie wil nu zulke achterlijke boerentaal ook nog maar uitspreken nietwaar?
Zoals ik reeds heb gezegd, ze was begonnen met Nederlands te leren. Ze heeft nu trouwens (maar toen nog niet want we woonden daar pas een maand of zo) een redelijke passieve kennis van het Nederlands, maar vrij weinig actieve kennis. Laat ons wel stellen dat die incidenten ervoor gezorgd hebben van het Nederlands voor haar een stuk minder aantrekkelijk te maken, en die het voor mij ook een stuk minder aantrekkelijk hebben gemaakt om mijn zoon nederlands te laten leren. Wie wil zich nu verdiepen in de taal en kultuur van een stelletje navelkijkende lomperikken die zich blijkbaar niet aan de meest elementaire vormen van hoffelijkheid willen houden ? Ik zou het mijne kleine ten stelligste afraden om ooit in Vlaanderen gaan te leven, eerlijk gezegd.
Oud 9 maart 2009, 14:20   #1284
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat heb je in vele streken: dat de "autochtone" inwoners stilaan verdrongen worden door "inwijkelingen". Alleen, die "autochtonen" zijn de "inwijkelingen" van het verleden he. Alleen, indien er geen specifiek onderscheid bestaat (huidskleur, taal, godsdienst, aantal vingers, politieke overtuiging, dikte van hun knieschijf...) dan ZIE je dat niet gebeuren, maar het gebeurt wel degelijk.

Een "gebied" heeft volgens mij geen taalkundig karakter, he, enkel MENSEN hebben dat. En als die *mensen* die toekomen nu eenmaal van een andere "soort" zijn dan die die er waren ('t is te zeggen, die vroeger toegekomen zijn), dan zal stilaan de "soort" die in die streek woont, veranderen.

Wat ik hier al vijfentwintig keer heb gezegd is dat zoiets individueel voor de Vlaming een voordeel is.
zelfs al heeft de Vlaming er voordeel mee (wat minder en minder waar is dus) dan nog getuigt het vooral van bijzonder veel minachting van de Franstaligen om halstarig de taal van de meerderheid van hun land niet te spreken.

niet alles is economisch weet je, er is meer in het leven dan cijfertjes en geld verdienen.....
Oud 9 maart 2009, 14:30   #1285
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Individueel misschien wel, maar als groep doet de Vlaming er geen voordeel mee, aangezien hij dan steeds zijn eigen taal en identiteit moet ontkennen wanneer hij met anderen in contact wil treden. En als je uiteindelijk zelf geen respect meer voor je eigen identiteit hebt, hoe kun je dan nog verwachten dat anderen die ooit zullen respecteren?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 14:33   #1286
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tja, als ik in Rijssel door de politie wordt aangesproken spreken die ook Frans... nochtans is het FransVlaanderen en spreken ze op een paar kilometer afstand NEDERLANDS.
Je bent wel in een ANDER LAND. Maar ik heb het er niet over het feit dat ze geen Frans konden, wel dat het blijkbaar aanstootgevend was dat mijn vrouw hen niet in het nederlands te woord kon staan.

Citaat:
Ik heb in Wallonië trouwens ook nog nooit van enige "hoffelijke" communicatie in het Nederlands mogen genieten.
Ik vraag mij af of een Nederlander die geen frans kan in Wallonie op evenveel *haatgevoelens* onthaald wordt.

Citaat:
Jij wel dus? In Frankrijk of Duitsland doen ze die hoffelijke moeite ook al niet. Raar toch wel, al die ongastvrije buurlanden.
Ik denk dat je als anderstalige buitenlander wel wat *hoffelijker* behandeld wordt, maar het voorbeeld gaat niet op: Frankrijk en Duitsland zijn eentalige landen.

Citaat:
zoals ik U ook reeds vertelde: ze gaan me ginds in Zwitersland dus grandioos in het Nederlands te woord staan ? Of gaan ZIJ er GINDS van uit dat ik HUN talen onder de knie heb? Waarom geen Nederlands ginds?
Ik had het over de Zwitserse LANDSTALEN: Italiaans, Duits, Frans en Romaans. Ik zou denken dat je als buitenlander misschien wel je plan kan trekken in heel zwitserland als je, zeg maar, Duits en Frans kan. Ik ken in elk geval een Amerikaan die geen woord Duits kent die jaren in Zurich heeft gewoond.

Citaat:
Verlangen dat men een andere dan de officiele landstaal wordt aangesproken in een bepaald taalgebied is inderdaad zeer belachelijk.
Ik denk dat je de bekrompenheid van de situatie niet inschat.

Citaat:
En Oostenrijks ook zeker he? of neen, wacht, was het niet van Willem??? Dienen Hollander? Ja?
Ja, en ook Philips II, he, Koning van Spanje ?

Citaat:
volkomen correct. Toen ik in Engeland woonde kwamen de politiemensen daar ook in het Nederlands met mij keuvelen. Toffe gasten jong die Engelsmannen.
Voor zover ik weet is Nederlands nergens een landstaal in het Verenigd koninkrijk.

[quote]
Er zijn weldegelijk nog keltische talen. Raar genoeg werden ze door - bijvoorbeeld franstaligen - totaal verdrongen (Normandie Bretagne), ook door de Engelsen verdrongen (Wales) en door de Spanjaarden (ik geloof dat er in Asturias nog iets over is gebleven).

Citaat:
In Brussel kan je tweetalig worden geholpen. Beersel is geen Brussel. Gent ook niet.
Maar, dat snap je niet, he, ZIJ MOEST NIET GEHOLPEN WORDEN. De *anderen* kwamen haar dingen vragen.

Citaat:
Dat vonden die zwitsers ook toen ik met hen een vergadering in het kantonees wou houden....
Je schijnt het niet te snappen, he. Kantonees is geen landstaal in Zwitserland.

Citaat:
Uw argumenten raken kant noch wal monsieur.
Ik woon in het NEDERLANDSTALIGE gebied in het land Belgique.
Ik zie niet in waarom ik me verplicht zou moeten voelen om me in uw taal of in die van uw echtgenoot te moeten uiten; zeker in als het over officiele dingen gaat.
Natuurlijk. Maar in het land Belgique wordt er ook frans gesproken, en je zou verwachten dat mits een beetje goede wil voor een buitenlander, kwestie van hoffelijk en wat gastvrij over te komen, die dus wel een van de landstalen kan, er een minimum aan kommunicatie (op vraag van die instanties) kan ingesteld worden met wat goede wil. De moedwillige koppigaard uithangen *om als overheid zelf kommunikatie te eisen en dan alles in het werk te stellen om die onmogelijk te maken en daarover dan duidelijk zijn afkeur te laten kennen*
is het soort lompigheid waar ik het hier over heb die maakt dat je liefst zo snel mogelijk uit dat soort imbecielenland wegloopt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 maart 2009 om 14:36.
Oud 9 maart 2009, 14:36   #1287
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik reeds heb gezegd, ze was begonnen met Nederlands te leren. Ze heeft nu trouwens (maar toen nog niet want we woonden daar pas een maand of zo) een redelijke passieve kennis van het Nederlands, maar vrij weinig actieve kennis. Laat ons wel stellen dat die incidenten ervoor gezorgd hebben van het Nederlands voor haar een stuk minder aantrekkelijk te maken, en die het voor mij ook een stuk minder aantrekkelijk hebben gemaakt om mijn zoon nederlands te laten leren. Wie wil zich nu verdiepen in de taal en kultuur van een stelletje navelkijkende lomperikken die zich blijkbaar niet aan de meest elementaire vormen van hoffelijkheid willen houden ? Ik zou het mijne kleine ten stelligste afraden om ooit in Vlaanderen gaan te leven, eerlijk gezegd.
Dus omdat de politie haar werk deed en de wet navolgde toen ze verplicht kwamen checken wie de nieuwe bewoners waren, was uw eega zo op haar teentjes getrapt dat ze besloot om haar studie van het nederlands te stoppen?

Your problem jongen! en dat van uw zoon natuurlijk. Blijkbaar is enige kennis van het Nederlands pour lui geen amélioration? Dat is het dus enkel voor Vlaamse boeren zoals zijne père?

Maar moest uw zoon ooit naar Brussel komen wonen, wees dan maar gerust dat ik niet zo'n onderdanig sujet bent zoals zijn vader die zich maar vierkant liet verfransen omdat ze hem in het frans aanspraken. Hij zal zich tegen mij officieel van het Nederlands moeten bedienen.
moest ik hem echter in Zwitserland tegenkomen, dan zal ik hem gerust in zijn officiele landstaal ontvangen... straf van mij hé!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 14:43.
Oud 9 maart 2009, 14:37   #1288
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zulk een ervaringen zijn inderdaad betreurenswaardig, maar het Frans kan dan ook onmogelijk een neutrale taal zijn in Vlaanderen. Iemand die Engels spreekt, of zich zelfs maar met gebarentaal moet behelpen zal met zeer veel geestdrift worden verder geholpen, bijvoorbeeld.

De redenen daarvoor zijn zowel historisch als actueel, maar gezien de openlijke agressie van Franstaligen tegenover Vlamingen kan je dit erg bezwaarlijk op de intrinsieke 'lompheid' van de Vlamingen zelf afschuiven.

Je doet dit toch, maar ja, da's voor jouw rekening.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 14:41   #1289
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Individueel misschien wel, maar als groep doet de Vlaming er geen voordeel mee, aangezien hij dan steeds zijn eigen taal en identiteit moet ontkennen wanneer hij met anderen in contact wil treden. En als je uiteindelijk zelf geen respect meer voor je eigen identiteit hebt, hoe kun je dan nog verwachten dat anderen die ooit zullen respecteren?
Dat was de kern van mijn betoog: dat abstracte concept heeft voor mij niet veel waarde. Wat voor mij telt is het individu, en niet de "groep vlamingen".
In 1 enkele generatie kan je van een groep "Vlamingen" een groep "Franstaligen" maken, of "Engelstaligen". Ik doe het met mijne kleine. Die is geen Vlaming. Hij zal er niet ongelukkiger door zijn. Het "Vlaming zijn" is dus een heel abstract concept over de tijd heen.
Oud 9 maart 2009, 14:46   #1290
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was de kern van mijn betoog: dat abstracte concept heeft voor mij niet veel waarde. Wat voor mij telt is het individu, en niet de "groep vlamingen".
In 1 enkele generatie kan je van een groep "Vlamingen" een groep "Franstaligen" maken, of "Engelstaligen". Ik doe het met mijne kleine. Die is geen Vlaming. Hij zal er niet ongelukkiger door zijn. Het "Vlaming zijn" is dus een heel abstract concept over de tijd heen.
Toch wel spijtig dat ze dat met die turken en die marokkanen ook niet gedaan krijgen... net zomin als met die verfranste Brusselaars: blijkbaar is voor hen de kennis van het frans genetisch vastgelegd.

De naar Wallonie uitgeweken vlamingen schijn dat bepaalde "taalgen" dus ook niet te hebben... de Onkelinxen, de Van Cauwenberghes, ...

Wat verwijten jij en je eega de vlamingen nu? Dat is in hun EIGEN streek, in hun EIGEN stad, het lèf hebben om hun EIGEN taal te spreken?

Wat een klootzakken zeg!

Spreekt zijn madame Latijn en oud grieks en frans en italiaans, en komen ze daar verdomme in het NEDERLANDS vragen wat ze in BEERSEL komt doen!

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 14:48.
Oud 9 maart 2009, 14:46   #1291
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de vorige Franse TV-uitzending van Laurent Ruquier, "On n'a pas tout dit", hadden ze een verborgen camera in de straten van Halle gemaakt : Fransen die kwamen met spandoeken "J'adore le Français" in enkele winkels. Ze vroegen hen in het Frans als ze hun spandoeken op de ramen van hun winkels konden zetten. Ik laat u de reactie van de winkeliers voorstellen.
Neem het niet kwalijk, het was maar een verborgen kamera. Het was een "ludieke" manier om de Belgische problemen uit te leggen. Daarna was het gesprek in de uitzending daarover meer serieus. Die verborgen camera toonde wel dat de Vlaamse bevolking een serieus probleem ermee had.

Laatst gewijzigd door Everytime : 9 maart 2009 om 14:48.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 14:47   #1292
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus omdat de politie haar werk deed en de wet navolgde toen ze verplicht kwamen checken wie de nieuwe bewoners waren, was uw eega zo op haar teentjes getrapt dat ze besloot om haar studie van het nederlands te stoppen?
Nee, helemaal niet. Het heeft ons wel laten beslissen van zo snel mogelijk weg te gaan. Zij was eerder geschokt, IK was degene die op mijn tenen was getrapt. En eens weg uit Belgie viel natuurlijk elke reden om nog verder te gaan met dat nederlands leren weg, he.

Citaat:
Maar moest uw zoon ooit naar Brussel komen wonen, wees dan maar gerust dat ik niet zo'n onderdanig sujet bent zoals zijn vader die zich maar vierkant liet verfransen omdat ze hem in het frans aanspraken. Hij zal zich tegen mij officieel van het Nederlands moeten bedienen.
Zo een domoor zal ie wel niet zijn, zeker. En anders trekt hij maar zijn plan he.
Oud 9 maart 2009, 14:48   #1293
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is wat egoistisch en kortzichtig, nee? Ik heb een goede opleiding genoten, heb ook in Brussel gewoond, en red me dus wel in het Frans.

Echter, door toe te stemmen en zelfs te participeren met de verfransing in de rand zou ik hetzelfde eisen van alle andere huidige en toekomstige Vlaamse bewoners van deze Vlaamse gemeenten. Dat is, zoals eerder in de discussie aangegeven, niet zonder zware sociaal-economische en maatschappelijke gevolgen.

Je kan ook Frans leren, en tóch vragen dat de gemaakte afspraken binnen Belgie worden gerespecteerd. Dit is niet tegenstrijdig.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 9 maart 2009 om 14:49.
Oud 9 maart 2009, 14:50   #1294
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft ons wel laten beslissen van zo snel mogelijk weg te gaan
Met andere woorden: je wou in Vlaanderen komen wonen, maar jullie waren gechoqueerd door het feit dat ze daar durfden om NEDERLANDS te spreken?

Begrijp ik het goed zo?

Wat een verlies dat jullie zo snel vertrokken zijn....

Oud 9 maart 2009, 14:54   #1295
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Zulk een ervaringen zijn inderdaad betreurenswaardig, maar het Frans kan dan ook onmogelijk een neutrale taal zijn in Vlaanderen. Iemand die Engels spreekt, of zich zelfs maar met gebarentaal moet behelpen zal met zeer veel geestdrift worden verder geholpen, bijvoorbeeld.
Welja, dat was het schokkende aan de ervaring. Blijkbaar laat je beter weten dat je een Spanjaard bent, dan dat je denkt een minimum aan kommunicatie kunnen te voeren door tenminste de *andere* landstaal te spreken.

Citaat:
De redenen daarvoor zijn zowel historisch als actueel, maar gezien de openlijke agressie van Franstaligen tegenover Vlamingen kan je dit erg bezwaarlijk op de intrinsieke 'lompheid' van de Vlamingen zelf afschuiven.
Nee, ik ken vrij goed de historische redenen, en ik denk dat Antoinette Spaak en compagnie hatelijke personen waren. Ik ken de nieuwe generatie haatspuiers minder goed. Maar hatelijke personen vind je overal, en haatdragende minderheden ook. Echter, in Belgie schijnen we het geinstitutionaliseerd te hebben.

Taalwetten die het VERBIEDEN om mensen in een andere dan de lokale officiele taal te woord te staan, vooral als het buitenlanders zijn, hebben toch wel een bijzonder geurtje, he. Taalwetten die het verplichten dat je tenminste in die en die taal terecht moet kunnen bij de overheid, ja. Maar wettelijk gaan eisen dat er een *onmogelijkheid in communicatie* is, dat gaat toch wel ongelooflijk ver. Denk daar even over na.
Oud 9 maart 2009, 15:01   #1296
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: je wou in Vlaanderen komen wonen, maar jullie waren gechoqueerd door het feit dat ze daar durfden om NEDERLANDS te spreken?

Begrijp ik het goed zo?
Blijkbaar is jouw kennis van het Nederlands niet veel verregaander dan die van mijn vrouw destijds he.

Ben ik geschokt over het feit dat iemand die niks heeft gevraagd en gewoon maar ergens woont door de overheid wordt getrakteerd op een onverwacht bezoekje (zonder bijvoorbeeld, een aankondigingsbriefje, dan had ik kunnen zorgen dat ik aanwezig was...) ?
--> een beetje ; het komt toch wel als achterdochtig over. Zoals ik al zegde, ik woon al meer dan 10 jaar in frankrijk, maar heb nog nooit een onverwacht politiebezoek gehad.

Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren nederlands praatten ?
--> nee, natuurlijk niet

Ben ik geschokt door het feit dat mijn vrouw natuurlijk niet veel begreep van wat die mannen kwamen doen ?
--> nee natuurlijk niet

Ben ik geschokt door het feit dat zij trachtte de communicatie met de middelen die ze had, namelijk de ANDERE LANDSTAAL, tot stand te brengen ?
--> nee, natuurlijk niet

Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren daar niet op ingingen ?
--> een beetje wel - mijn vermoeden is dat zij de nodige kennis hadden om een rudimentaire dialoog tot stand te brengen

Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren daar blijkbaar HEEL AFKEUREND OVER DEDEN ?
--> jazeker!
Oud 9 maart 2009, 15:02   #1297
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welja, dat was het schokkende aan de ervaring. Blijkbaar laat je beter weten dat je een Spanjaard bent, dan dat je denkt een minimum aan kommunicatie kunnen te voeren door tenminste de *andere* landstaal te spreken.

Nee, ik ken vrij goed de historische redenen, en ik denk dat Antoinette Spaak en compagnie hatelijke personen waren. Ik ken de nieuwe generatie haatspuiers minder goed. Maar hatelijke personen vind je overal, en haatdragende minderheden ook. Echter, in Belgie schijnen we het geinstitutionaliseerd te hebben.

Taalwetten die het VERBIEDEN om mensen in een andere dan de lokale officiele taal te woord te staan, vooral als het buitenlanders zijn, hebben toch wel een bijzonder geurtje, he. Taalwetten die het verplichten dat je tenminste in die en die taal terecht moet kunnen bij de overheid, ja. Maar wettelijk gaan eisen dat er een *onmogelijkheid in communicatie* is, dat gaat toch wel ongelooflijk ver. Denk daar even over na.
Ik denk dat meer en meer Vlamingen van een Vlaanderen dromen zonder anderstaligen, zonder toeristen en waarin enkel en alleen Vlamingen welkom zouden zijn. Ze zijn alvast "op de goede weg" om dit te hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 15:02   #1298
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Maar in het land Belgique wordt er ook frans gesproken, en je zou verwachten dat mits een beetje goede wil voor een buitenlander, kwestie van hoffelijk en wat gastvrij over te komen, die dus wel een van de landstalen kan, er een minimum aan kommunicatie (op vraag van die instanties) kan ingesteld worden met wat goede wil.
Nogmaals, binnen Vlaanderen heeft het Frans geen enkele officiele status. Binnen Europa wordt er ook Zweeds gesproken, dat heeft op identieke wijze geen enkel uitstaans met het taalkader in Belgie.

Een politieagent die een vaststelling komt doen, die mag zich daarbij enkel van het Nederlands (als enige officiele taal) dienen. Ook als u daarvan schrikt of beledigd wordt.

Citaat:
*om als overheid zelf kommunikatie te eisen en dan alles in het werk te stellen om die onmogelijk te maken en daarover dan duidelijk zijn afkeur te laten kennen* is het soort lompigheid waar ik het hier over heb die maakt dat je liefst zo snel mogelijk uit dat soort imbecielenland wegloopt.
U draait de feiten nog steeds om. Als uw vrouw communiceert met een Nederlandstalige overheid (ook als deze overheid deze communicatie uit rechtswege inzet), dan is het haar verantwoordelijkheid om te zorgen dat zij of een tolk in staat is om Nederlands te verstaan. Meer is daar niet aan.

Een agent die 'weigert' haar in haar moedertaal te bedienen, wat toevallig ook de taalvaardigheid is van die individuele agent, is geenszins "alles in het werk te stellen om die onmogelijk te maken".
Oud 9 maart 2009, 15:10   #1299
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dat is wat egoistisch en kortzichtig, nee? Ik heb een goede opleiding genoten, heb ook in Brussel gewoond, en red me dus wel in het Frans.

Echter, door toe te stemmen en zelfs te participeren met de verfransing in de rand zou ik hetzelfde eisen van alle andere huidige en toekomstige Vlaamse bewoners van deze Vlaamse gemeenten. Dat is, zoals eerder in de discussie aangegeven, niet zonder zware sociaal-economische en maatschappelijke gevolgen.

Nog eens, ik eis niks, voor niemand.
Maar is de redenering:

"ik bevond mij in een zekere situatie A, waarin ik de keuze had tussen houding 1) en mijn tanden breken of houding 2) die veruit in mijn voordeel uitdraaide"

"een zekere evolutie zou in een andere gebied, voor andere mensen, ook tot situatie A kunnen leiden"

"ik zou suggereren dat ze houding 2) nemen want dat is voordelig"

Besluit: ik ben kortzichtig.

?

Citaat:
Je kan ook Frans leren, en tóch vragen dat de gemaakte afspraken binnen Belgie worden gerespecteerd. Dit is niet tegenstrijdig.
Zoals ik al 100 keer heb gezegd, ja, het zou beter zijn (voor zichzelf in de eerste plaats) mochten sommige franstaligen wat meer moeite doen om nederlands te leren en zich wat minder arrogant op te stellen.

Maar, dat is wat ik hier zeg, het zou ook veel beter zijn mochten Vlamingen niet zo sterk op hun teentjes getrapt zijn en van de nood een deugd maken (situatie A en keuze 2))

Mijn persoonlijk voorbeeld illustreert het bijzonder negatieve beeld dat zoiets namelijk schept.
Oud 9 maart 2009, 15:11   #1300
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is jouw kennis van het Nederlands niet veel verregaander dan die van mijn vrouw destijds he.
Als de Nederlandse kennis van uw vrouw niet veel slecht was dan die van mij, dan begrijp ik niet welk probleem ze had.

Citaat:
Ben ik geschokt over het feit dat iemand die niks heeft gevraagd en gewoon maar ergens woont door de overheid wordt getrakteerd op een onverwacht bezoekje (zonder bijvoorbeeld, een aankondigingsbriefje, dan had ik kunnen zorgen dat ik aanwezig was...) ?
De officiele onderzoeken naar het feit of men een nieuwe woonst effektief BEWOONT (en er geen sprake is van fiktieve adressen en/of andere misbruiken) dienen STEEDS te gebeuren zonder dat er voorafgaand verwittigd werd.
Indien U zich de moeite had getroost om meer informatie in te winnen, dan had U dit geweten;
heeft dus niks met het taalgebruik te maken, en zeker niet met het officiele taalgebruik in Beersel.

Citaat:
--> een beetje ; het komt toch wel als achterdochtig over. Zoals ik al zegde, ik woon al meer dan 10 jaar in frankrijk, maar heb nog nooit een onverwacht politiebezoek gehad.
tja, bij mijn weten zijn de Belgische wetten dan ook niet gelijk aan de Franse. Of meende U ook nog steeds dat we een vazalstaat van Frankrijk zijn?

Citaat:
Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren nederlands praatten ?
--> nee, natuurlijk niet
oef! hoe is het mogelijk.

Citaat:
Ben ik geschokt door het feit dat mijn vrouw natuurlijk niet veel begreep van wat die mannen kwamen doen ?
--> nee natuurlijk niet
tja.. dat is inderdaad uw probleem (en dat van haar).
Als ik in Portugal ga wonen ben ik ook niet geschokt door het feit dat ik niet veel ga begrijpen van de gemeentelijke diensten.

Citaat:
Ben ik geschokt door het feit dat zij trachtte de communicatie met de middelen die ze had, namelijk de ANDERE LANDSTAAL, tot stand te brengen ?
--> nee, natuurlijk niet
allez...

Citaat:
Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren daar niet op ingingen ?
--> een beetje wel - mijn vermoeden is dat zij de nodige kennis hadden om een rudimentaire dialoog tot stand te brengen
h�* jij zou dus wensen dat men in Beersel de taalwetten overtreedt om je vrouw terwille te zijn? Welke talen buiten het frans had je zo nog allemaal gewenst?

Citaat:
Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren daar blijkbaar HEEL AFKEUREND OVER DEDEN ?
--> jazeker!
Tiens... mag ik ervan uitgaan dat U tot het soort behoort dat met alle plezier op het Duits was overgeschakeld toen een ander soort volk vlaanderen kwam bezetten? Of vond je dan toch wel dat men beter aan de officiele landstaal kon vasthouden? Ook al sprak men Duits en Oostenrijks en Zwitsers en HochDeutsch en Niederdeutsch en alles was man mal kan indenken auf Deutsch? Of had jij - net zoals je in Brussel deed - je broek laten zakken en onmiddellijk overgeschakeld omdat je het toch zo "verrijkend" vond?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be