Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vuurwapens geheel verbieden, dus ook voor leden van schietverenigingen ?
Ja, een totaal verbod verlaagt de kans op een volgend bloedbad. 16 34,78%
Nee, gestoorden zullen altijd aan wapens kunnen komen. 10 21,74%
Vuurwapenbezit geheel legaliseren. 13 28,26%
Vuurwapenbezit onder strikte wetgeving legaliseren. 7 15,22%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2009, 22:43   #21
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Elk zijn of haar wapen in huis, de labiele kan je toch niet van de stabiele mensen onderscheiden, en dan nog, dan gaan ze elkaar met een bijl, spade of broodmes te lijf.
Elke mens heeft het recht zijn of haar eigendom te verdedigen.
Oei! kogeltje in je lijf? Dan moest je hier maar niet onuitgenodigd mijn slaapkamer binnenstappen. [punt]
Oud 11 maart 2009, 22:54   #22
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

En voor diegene die zouden betwijfelen of het mogelijk is om thuis vuurwapens te maken:

http://www.youtube.com/watch?v=dcBuRFzZH90

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 22:59   #23
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vraag mij trouwens af waar de topic "Messen volledig verbieden, dus ook voor koks?" is gebleven na Kim De Gelder.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 11 maart 2009 om 22:59.
Oud 11 maart 2009, 23:43   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Zullen de gangsters vanaf dan ook geen wapens meer hebben?

Indien ja, dan ben ik akkoord.

Indien nee, wel, dan zal ik de mijne ook nog wat bijhouden.

Maar doen jullie gerust, voor mij niet gelaten.
Spreekt ge over uzelf ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 23:46   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Den Ardennees;4018362]dat vangen we op door de politie tot op de tanden te wapenen

Toch niet als ze zat zijn hé?
Wat tegenwoordig nogal dikwijls is...zoals in Gent.
Oud 11 maart 2009, 23:47   #26
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Spreekt ge over uzelf ?
Soms.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 09:56   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Alles verbieden, des te meer kan ik verdienen met het leveren van zelfbouw vuurwapens aan liefhebbers.
Oud 12 maart 2009, 10:01   #28
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Alles verbieden, des te meer kan ik verdienen met het leveren van zelfbouw vuurwapens aan liefhebbers.
U overtreedt hiermede de wet neem ik aan.
Oud 12 maart 2009, 11:04   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
we zouden rap in Far-West-toestanden terechtkomen, als we u lieten doen
De 'Far West' was een van de veiligste plekken op aarde.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 11:06   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Vrije wapendracht werd nog nooit zo aantrekkelijk.

Een hoop hulpeloze kinderen en volwassenen neergemaaid, omdat het illegaal was om het middel te hebben om zichzelf te verdedigen.

The Economics of prohibition en guncontrol zijn redelijk duidelijk; guncontrol zal dit soort zaken alleen maar verergeren. De politieke case is nen trade off tussen dit soort zaken - die eerder zullen verergeren dan vermeden worde indien er grote guncontrol wordt ingevoerd - enerzijds en ongelukken door middel van impulsiever gebruik van wapens (want het is een lagere psychologische drempel) - die, waarschijnlijk, op de marge meer zullen voorkomen).
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 12 maart 2009 om 11:08.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 11:15   #31
Jozef Ostyn

Standaard

Ik heb voor de vierde optie gekozen omdat die het dichtst bij mijn standpunt ligt. Privaat vuurwapenbezit moet mijns insziens wel legaal blijven, maar uiteraard onderworpen zijn aan een strenge reglementering (verplichte opleiding en examen over kennis vuurwapen; verbod voor bepaalde categorieën personen zoals veroordeelde misdadigers en geesteszieken; beperkingen inzake types en aantallen van vuurwapens dat men mag bezitten; enz.)

Nu - omwille van wat in Duitsland gebeurd is - oproepen tot een algeheel vebod op privé-bezit van vuurwapens is ongeveer even zinvol als na Dendermonde oproepen tot een verbod op privé-bezit van messen. Trouwens, als ik er rekening mee houdt dat er jaarlijks veel meer mensen op misdadige wijze worden omgebracht door roekeloos gebruik van auto's, moeten we dan ook het privé-bezit van auto's verbieden?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 13:23   #32
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik heb voor de vierde optie gekozen omdat die het dichtst bij mijn standpunt ligt. Privaat vuurwapenbezit moet mijns insziens wel legaal blijven, maar uiteraard onderworpen zijn aan een strenge reglementering (verplichte opleiding en examen over kennis vuurwapen;
En wat zou dat veranderen? De meeste mensen die wapens hebben zullen in hun leven er nooit mee schieten.

Citaat:
verbod voor bepaalde categorieën personen zoals veroordeelde misdadigers en geesteszieken;
Gewoon omdat u gemoedsrust zou hebben? Of waarom wil u dit? Want tenslotte hebben de gangsters de meeste wapens, wet of geen wet.

Citaat:
beperkingen inzake types en aantallen van vuurwapens dat men mag bezitten; enz.)

Men mag 5 wapens hebben maar zes niet? Want anders gaat men moorden? Wat is de waarde van zo'n beperking?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 13:34   #33
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het zijn niet de wapens die doden, maar mensen die doden. En mensen zijn slim genoeg om iets te vinden dat de job gedaan krijgt.

Ik ben geen voorstander van de gehele ontwapening van de burgerbevolking. Want de enigen die zich aan de wet houden zijn de brave huisvaders. Criminelen trekken zich niets van dat verbod aan. Moesten er meer mensen wapens dragen, zou zoiets nooit voorvallen. Want het is enkel mogelijk met een wapen een groot aantal burgers neer te knallen, als deze burgers ongewapend zijn. Hoe meer je de onschuldigen ontwapend, hoe makkelijker het wordt om massamoorden te plegen.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 13:36   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De 'Far West' was een van de veiligste plekken op aarde.
Ok.

Ik zou graag wat bewijs zien voor deze gewaagde stelling....
Oud 12 maart 2009, 13:40   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik heb voor de vierde optie gekozen omdat die het dichtst bij mijn standpunt ligt. Privaat vuurwapenbezit moet mijns insziens wel legaal blijven, maar uiteraard onderworpen zijn aan een strenge reglementering (verplichte opleiding en examen over kennis vuurwapen; verbod voor bepaalde categorieën personen zoals veroordeelde misdadigers en geesteszieken; beperkingen inzake types en aantallen van vuurwapens dat men mag bezitten; enz.)

Nu - omwille van wat in Duitsland gebeurd is - oproepen tot een algeheel vebod op privé-bezit van vuurwapens is ongeveer even zinvol als na Dendermonde oproepen tot een verbod op privé-bezit van messen. Trouwens, als ik er rekening mee houdt dat er jaarlijks veel meer mensen op misdadige wijze worden omgebracht door roekeloos gebruik van auto's, moeten we dan ook het privé-bezit van auto's verbieden?
Autos hebben een maatschappelijk nut, namelijk vervoer. Welk nut hebben wapens ? Buiten mensen overhoop te schieten ? Geen.

Messen worden gebruikt om te koken. Worden 9 mm berettas gebruikt om rendieren af te knallen ofzo ?

Kortom, een vuurwapen gebruik je enkel voor mensen te doden, de andere wapens waar u over spreekt hebben nog vele andere doeleinden. Dus uw vergelijking gaat niet op.

Men kan beter werken aan degelijke preventie door de oorzaak van deze shooting sprees aan te pakken.
Oud 12 maart 2009, 13:44   #36
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ok.

Ik zou graag wat bewijs zien voor deze gewaagde stelling....
Zo gewaagd is dat nu ook weer niet. Voor zover ik weet wordt er in onze scholen niet echt les gegeven over het wilde westen.

De kennis van de gemiddelde persoon over het wilde westen komt vanuit western films. Nu niet direct een historische bron. Het zou me helemaal niet verbazen moest de werkelijkheid niet zo zijn. Weet jij veel over wilde westen dat niet uit een western of een spinoff ervan komt? Ik anders niet.

Toch die bewijzen lijken me wel interessant, laat maar komen.
Oud 12 maart 2009, 13:46   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Zo gewaagd is dat nu ook weer niet. Voor zover ik weet wordt er in onze scholen niet echt les gegeven over het wilde westen.

De kennis van de gemiddelde persoon over het wilde westen komt vanuit western films. Nu niet direct een historische bron. Het zou me helemaal niet verbazen moest de werkelijkheid niet zo zijn. Weet jij veel over wilde westen dat niet uit een western of een spinoff ervan komt? Ik anders niet.

Toch die bewijzen lijken me wel interessant, laat maar komen.
Ik weet het ook niet, naar mijn aanvoelen is het een gewaagde stelling, om te zeggen dat een pioniersregio de "veiligste ter wereld" zou zijn.

Dus daarom inderdaad, bewijs
Oud 12 maart 2009, 13:46   #38
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Autos hebben een maatschappelijk nut, namelijk vervoer. Welk nut hebben wapens ? Buiten mensen overhoop te schieten ? Geen.

Messen worden gebruikt om te koken. Worden 9 mm berettas gebruikt om rendieren af te knallen ofzo ?

Kortom, een vuurwapen gebruik je enkel voor mensen te doden, de andere wapens waar u over spreekt hebben nog vele andere doeleinden. Dus uw vergelijking gaat niet op.

Men kan beter werken aan degelijke preventie door de oorzaak van deze shooting sprees aan te pakken.
Wapens hebben blijkbaar wel nut voor al die verzamelaars die nooit iemand omver knallen. De indeling in nut en onnut lijkt me redelijk willekeurig. Wat maakt het uit of je nu vermoord wordt met een nuttig of een onnuttig wapen?
Oud 12 maart 2009, 14:04   #39
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik weet het ook niet, naar mijn aanvoelen is het een gewaagde stelling, om te zeggen dat een pioniersregio de "veiligste ter wereld" zou zijn.

Dus daarom inderdaad, bewijs
Voor ik hier een paar (hollywood) mythes de wereld uit help een aantal vraagjes.

Tellen de indianenoorlogen mee?
Welke periode beschouwd u als far west: 1860-1875 of 1875-1900?

Oud 12 maart 2009, 14:15   #40
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Deze site gooit al een redelijk deel van de mythes overboord:

http://www.legendsofamerica.com/WE-Gunfights.html

Gedurende een periode van 40 jaar waren er in totaal 24 incidenten.

Trouwens de reden waarom zulke "gunfights" beroemd zijn geworden is omdat ze zo zeldzaam waren. Zoiets gebeurde niet elke dag en haalde meteen alle krantenkoppen.

Zulke voorvallen zouden, in veel gevallen, vandaag amper nog de voorpagina van één of ander obscuur krantje halen.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 12 maart 2009 om 14:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be