Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2009, 20:58   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Brussel mag gerust van mij het Frans behouden als 1e taal, maar het zou best zijn om het Nederlands als 2e taal te kennen (communicatie met de nationale overheid)
Hola hola, u begint uw jas te draaien.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:01   #42
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hola hola, u begint uw jas te draaien.
Hij draait z'n jas niet.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:05   #43
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het is interessanter dat het Belgisch leger samengaat met het Nederlandse, dan dit vanuit Vlaanderen zou gebeuren. Laat het dan de Franstalige politici maar uitleggen aan de internationale gemeenschap dat ze tegen een open samenwerking zijn als de meerderheid van hun eigen land daar voor is.

Het staat Wallonië vrij om autonoom uit 'België' te stappen als ze dit dan niet willen slikken.

Het is tactisch beter om de steven van België richting Nederland te sturen, dan in een Vlaams reddingssloepje te kruipen. Dat sloepje mag Wallonië hebben als ze persé hun Franstalige politici willen volgen.
Oud 15 maart 2009, 21:05   #44
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hij draait z'n jas niet.
HIj roept maar al te vaak en met ontieglijk luide stem: Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Maar nu mogen ze daar plots Frans spreken. Neen, als het een Vlaamse stad is op Vlaams grondgebied, dan moeten ze daar Nederlands praten. Hij draait wel zijn jas. Volgens mij heeft hij zelfs een nieuwe jas gekocht in de Nieuwstaat, pardon, in de Rue Neuve in Bruxelles in plaats van in Broekzele.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2009 om 21:11.
Oud 15 maart 2009, 21:09   #45
Another Jack
Banneling

Standaard

Joepie...

In plaats van Franse 101's erwtesoep met brokken, 'Brunow' zeggen tegen de kapitein en met een Dimarcoow schieten...

Ik kijk uit naar de jaarlijkse manoeuvers...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:13   #46
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
HIj roept maar al te vaak en met ontieglijk luide stem: Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Maar nu mogen ze daar plots Frans spreken. Neen, als het een Vlaamse stad is op Vlaams grondgebied, dan moeten ze daar Nederlands praten. Hij draait wel zijn jas. Volgens mij heeft hij zelfs een nieuwe jas gekocht in de Nieuwstaat, pardon, in de Rue Neuve in Bruxelles.
Och, we geven wat ze vragen: ze mogen Frans spreken in Brussel, dat mogen ze nu ook al. Ze mogen baasje spelen in Brussel. En de meerderheid van dit land zal baas spelen in het land. Elk zijn rol.
Jij mag dit leuk vinden, de meeste allochtone Brusselaars ook, bijna de hele wereld, maar je Franstalige politici vinden zoiets de hel.

Op het eind van de dag zal hij niet alleen z'n jas behouden hebben, hij zal de pluim nog op z'n hoed steken ook.
Maar de Franstalige politici willen Brussel niet, ttz ze willen Brussel alleen als ze België er bij krijgen...

Laatst gewijzigd door Burry : 15 maart 2009 om 21:13.
Oud 15 maart 2009, 21:14   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is interessanter dat het Belgisch leger samengaat met het Nederlandse, dan dit vanuit Vlaanderen zou gebeuren. Laat het dan de Franstalige politici maar uitleggen aan de internationale gemeenschap dat ze tegen een open samenwerking zijn als de meerderheid van hun eigen land daar voor is.

Het staat Wallonië vrij om autonoom uit 'België' te stappen als ze dit dan niet willen slikken.

Het is tactisch beter om de steven van België richting Nederland te sturen, dan in een Vlaams reddingssloepje te kruipen. Dat sloepje mag Wallonië hebben als ze persé hun Franstalige politici willen volgen.
De Nederlandse en Belgische marine werken al jaren goed samen en daar zitten ook veel Franstaligen tussen. De samenwerking is onder Flahaut nog veel steviger geworden dan ze ooit is geweest sinds 1815. O.a door de aankoop van Nederlandse (2de hands) schepen waar met name in Vlaanderen veel verzet tegen was en verschillende andere samenwerkingsakkoorden die werden gesloten tijdens het bewind van Flahaut. Idem voor de luchtmacht dat al verschillende keren samen is ingezet (ook met Franstaligen.)

De internationale gemeenschap is niet tegen militaire samenwerking tussen landen maar niemand in de internationale gemeenschap gelooft in een gemeenschappelijk leger van twee landen. Samenwerking in de toekomst is met name in Vlaanderen het excuus om niets te moeten zeggen over de defensie van vandaag.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:16   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Oh ja, en we zullen geen 'botinnen meer kuisen' vanaf dan worden er 'laarzen gepoetst'.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:17   #49
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
HIj roept maar al te vaak en met ontieglijk luide stem: Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Maar nu mogen ze daar plots Frans spreken. Neen, als het een Vlaamse stad is op Vlaams grondgebied, dan moeten ze daar Nederlands praten. Hij draait wel zijn jas. Volgens mij heeft hij zelfs een nieuwe jas gekocht in de Nieuwstaat, pardon, in de Rue Neuve in Bruxelles in plaats van in Broekzele.
Dat is nochtans al sinds jaar en dag het eensluidende standpunt van alle essentiële spelers in de Vlaamse Beweging, hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:21   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is nochtans al sinds jaar en dag het eensluidende standpunt van alle essentiële spelers in de Vlaamse Beweging, hoor.
Erg consekwent moet ik zeggen.
Oud 15 maart 2009, 21:29   #51
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij draait z'n jas niet.
Jawel ! Hij doet het !
2 weken geleden heeft hij uidovend faciliteiten voor Brussel in een Vlaamse staat voorgesteld !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 21:51   #52
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En dit betekend dat alle essentiële spelers in de Vlaamse Beweging zitten buiten de realiteit ...
Het is tijd dat Vlaamse beweging de ogen open doet !
Oud 16 maart 2009, 06:19   #53
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erg consekwent moet ik zeggen.
Je hebt liever dat we na de onafhankelijkheid juist hetzelfde gaan doen wat we België verwijten?

Maar ja, ik kan je ergens wel begrijpen, hoor. Het beeld van een zelfstandig Vlaanderen dat alle Franstaligen uit Brussel wil verjagen of met harde hand vernederlandsen zou helemaal in jullie Belgicistische kraam passen, nietwaar?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 16 maart 2009 om 06:26.
Oud 16 maart 2009, 06:58   #54
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het beeld van een zelfstandig Vlaanderen dat alle Franstaligen uit Brussel wil verjagen of met harde hand vernederlandsen zou helemaal in jullie Belgicistische kraam passen, nietwaar?
Het is gewoon utopisch ... om niet te zeggen belachelijk
Oud 16 maart 2009, 07:49   #55
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Het is gewoon utopisch ... om niet te zeggen belachelijk
Daarom ook dat de Vlaamse Beweging al een hele tijd afstand genomen heeft van het idee van een zuiver Nederlandstalig Brussel. Het bestaat enkel nog in de hoofden van enkele zeldzame radicalen en en wordt dan ook hoofdzakelijk nog gebruikt als Belgicistische bangmakerij door tegenstanders van Vlaamse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 16 maart 2009 om 07:59.
Oud 16 maart 2009, 09:17   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt liever dat we na de onafhankelijkheid juist hetzelfde gaan doen wat we België verwijten?

Maar ja, ik kan je ergens wel begrijpen, hoor. Het beeld van een zelfstandig Vlaanderen dat alle Franstaligen uit Brussel wil verjagen of met harde hand vernederlandsen zou helemaal in jullie Belgicistische kraam passen, nietwaar?
Noch het een noch het andere heb ik gezegd. Ik stel alleen dat het niet erg consekwent is de hele tijd te oreren, dat Brussel een Vlaamse stad is op Vlaams grondgebied, en dan terzelfdertijd doodleuk komen verklaren dat ze daar Frans mogen praten. En dan hebt u nog het lef te zeggen dat dit altijd de stelling is geweest van de Vlaamse beweging. Mooi is anders!

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 09:25.
Oud 16 maart 2009, 09:27   #57
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noch het een noch het andere heb ik gezegd. Ik stel alleen dat het niet erg consekwent is de hele tijd te oreren, dat Brussel een Vlaamse stad is op Vlaams grondgebied, en dan terzelfdertijd doodleuk komen verklaren dat ze daar Frans mogen praten.
En dan? Waarom zou dat niet consequent zijn? Waarom zou een Vlaamse stad geen anderstalige inwoners kunnen hebben?
Oud 16 maart 2009, 09:28   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan hebt u nog het lef te zeggen dat dit altijd de stelling is geweest van de Vlaamse beweging. Mooi is anders!
[system-modus]Maar wat zit u toch altijd te zaniken over het verleden![/system-modus]
Oud 16 maart 2009, 09:36   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
[system-modus]Maar wat zit u toch altijd te zaniken over het verleden![/system-modus]
Ik heb het helemaal niet over het verleden. U zegt dat dit altijd de stelling is geweest van de Vlaamse beweging.

Dus uw stelling is:
'in een Vlaamse stad (Brussel) op Vlaams grondgebied (Vlaams Brabant) mag men Frans spreken'.

En dan zeg ik: u hebt nogal lef om daarmee akkoord te gaan. Niet erg consekwent uw houding.

Immers, uw stelling ( en die van de Vlaamse Beweging')
zou moeten zijn:
'In een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied, spreekt men Nederlands.'

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2009 om 09:38.
Oud 16 maart 2009, 09:38   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het helemaal niet over het verleden. U zegt dat dit altijd de stelling is geweest van de Vlaamse beweging.

Dus uw stelling is:
'in een Vlaamse stad (Brussel) op Vlaams grondgebied (Vlaams Brabant) mag men Frans spreken'.

En dan zeg ik: u hebt nogal lef om daarmee akkoord te gaan. Niet erg consekwent uw houding. Immers, in een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied, spreekt men Nederlands.
Ik denk niet dat de Vlaamse Beweging lessen te krijgen heeft van hoe ze een onafhankelijk Vlaanderen moet invullen van een Belgicistische ollanderhater als jij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be