Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2009, 01:49   #621
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
goh indrukwekkend.
Gezien je ronduit racistische houding tegenover 'de hollanders' zou het me niet verbazen dat ze je liever zien gaan dan komen hoor.
SOms kan je niet anders he.

Ik heb respect voor Hollanders hoor.

Alleen moeten ze niet aan uitbreidingsplannen denken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 01:53   #622
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
als den Belziek dan nog bestaat Hollander
Ik geraak uit uw posts niet wijs hoor.....

Alsof België op korte termijn zal verdwijnen ???

Ik denk dat het realistischer is om een staatshervorming na te streven.
Oud 22 maart 2009, 10:00   #623
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik geraak uit uw posts niet wijs hoor.....

Alsof België op korte termijn zal verdwijnen ???

Ik denk dat het realistischer is om een staatshervorming na te streven.
Het afgelopen jaar is duidelijk geworden en bewezen, dat een staatshervorming geen reele optie meer is.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 10:38   #624
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het afgelopen jaar is duidelijk geworden en bewezen, dat een staatshervorming geen reele optie meer is.
Dat zal de enige optie zijn.

De 180° bocht van CD&V is bijna volledig verwezelijkt.

Na de verkiezingen zal er veel veranderen.

Van Rompuy zal dan een keuze moeten maken.

En de Federale Regering zou nog wel eens kunnen vallen eer we verkiezingen hebben.
Oud 22 maart 2009, 11:11   #625
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat zal de enige optie zijn.

De 180° bocht van CD&V is bijna volledig verwezelijkt.

Na de verkiezingen zal er veel veranderen.

Van Rompuy zal dan een keuze moeten maken.

En de Federale Regering zou nog wel eens kunnen vallen eer we verkiezingen hebben.
neen Henri1.
er zal geen bocht genomen worden en dit louter om het postje te behouden.

de enige redding van Vlaanderen is het uitroepen van de onafhankelijkheid.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 11:27   #626
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen Henri1.
er zal geen bocht genomen worden en dit louter om het postje te behouden.

de enige redding van Vlaanderen is het uitroepen van de onafhankelijkheid.
U denkt niet realistisch, een al dan niet ingrijpende staatshervorming is de enige weg.
Oud 22 maart 2009, 11:53   #627
Shadowke

Standaard

Citaat:
U denkt niet realistisch, een al dan niet ingrijpende staatshervorming is de enige weg.
enkel willen de Franstaligen dat niet.
dus moet Vlaanderen het heft in eigen handen nemen en dan ist bye bye Belgium!

geen enkele Vlaming gelooft nog de traditionele partijen, ook als ze over een staatshervorming praten, behalve een paar simpele zielen zoals jij Henri1!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 maart 2009 om 11:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 12:00   #628
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Een staatshervorming waartegen jullie, Walen samen met de Franstalige Brusselse keffertjes, in werkelijkheid steeds hebben verzet. Remember "On est demandeur de rien". Maar in Vlaanderen evolueren de geesten zeer snel. Het dringt met de dag meer en meer door dat een staatshervorming via "onderhandelingen" gewoon niet meer mogelijk is. Het is te laat, en bovendien ook niet meer interessant. Veel Vlamingen zijn de houding van de Belgische Francofonie kotsbeu geworden. Wij gaan steeds meer in de richting van een onafhankelijk Vlaanderen. Eens dat stadium is bereikt, gaat het vanzelf in de richting van een nauw samenwerkingsverband met Nederland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 12:34   #629
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Met het huidige Nederland? Ja.

Ik zou niet weten wat er hypocriet is aan stellen dat Surinamers en Antillianen niet tot het Vlaamse volk behoren. Het is gewoon een feit.
1) Dat is dan nieuw voor mij. Jij noem(t/de)namelijk Groot-Nederlanders zeveraars, ziet Holland als natuurlijk overstromingsgebied van de Noordzee etc.
2) Ik dacht dat je het over 'ons volk', ofwel Nederlanders en Vlamingen had, doordat je reageerde op een voorstel van Hollander over een mogelijke staatsvorm - en inrichting en zei dat Surinamers en Antilianen niet tot 'ons volk' behoorden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Helemaal niet. Ik oordeel niet op basis van "ras", wel op basis van een etnisch gebaseerde volksgemeenschap. Dat het liberale regime allerlei muilkorfwetten nodig heeft inzake "racisme", "discriminatie",... om haar bollenwiknel te beschermen zegt veel over dat regime. En over ons.
Waarom is een zwarte Vlaming die in Vlaanderen geboren en getogen is minder Vlaming dan een blanke Vlaming?
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 22 maart 2009 om 12:35.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:30   #630
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een staatshervorming waartegen jullie, Walen samen met de Franstalige Brusselse keffertjes, in werkelijkheid steeds hebben verzet. Remember "On est demandeur de rien". Maar in Vlaanderen evolueren de geesten zeer snel. Het dringt met de dag meer en meer door dat een staatshervorming via "onderhandelingen" gewoon niet meer mogelijk is. Het is te laat, en bovendien ook niet meer interessant. Veel Vlamingen zijn de houding van de Belgische Francofonie kotsbeu geworden. Wij gaan steeds meer in de richting van een onafhankelijk Vlaanderen. Eens dat stadium is bereikt, gaat het vanzelf in de richting van een nauw samenwerkingsverband met Nederland.
Hetzelfde vanuit de Franstalige kant tegenover Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 14:00   #631
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hetzelfde vanuit de Franstalige kant tegenover Vlaanderen.
Waarom je dan nog verzetten tegen een scheiding?
Oud 22 maart 2009, 14:01   #632
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Omdat de corridor nog niet verwezenlijkt is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 14:16   #633
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Omdat de corridor nog niet verwezenlijkt is.
Ja, onder meer daarom.
Oud 22 maart 2009, 14:32   #634
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik verzet me helemaal niet tegen een scheiding, ik ben zelfs meer en meer voorstander van de splitsing van het land. Wat me wel doet lachen, is degenen die beweren dat de contacten tussen Vlamingen en Franstaligen beter na de splitsing zullen zijn. Tegen die "zachte dromers" kan ik al zeggen dat die contacten zullen nog meer onbestaand dan nu zijn. Quand on cherche la guerre, on la trouve.Trouwens, waarom spreken die Vlaams-Nationalisten in zo'n termen aangezien ze toch tegen de Franstaligen zijn? Hypocrisie tot en met, volgens mij. En wie zullen de nieuwe zondebokken van de Vlamingen zullen zijn? Maar ja, het zullen niet meer onze zaken zijn.

Laatst gewijzigd door Everytime : 22 maart 2009 om 14:34.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 08:22   #635
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat me wel doet lachen, is degenen die beweren dat de contacten tussen Vlamingen en Franstaligen beter na de splitsing zullen zijn. Tegen die "zachte dromers" kan ik al zeggen dat die contacten zullen nog meer onbestaand dan nu zijn.
En waarom zou dat zo zijn?

Dezelfde retoriek hoorden we toen de universiteit van Leuven gesplitst werd. Blijkt ondertussen dat de samenwerking tussen de twee universiteiten nooit zo goed is geweest als na die splitsing. Pikant detail: tegenstanders van de splitsing schreeuwden toen van de daken dat daarmee de splitsing van België ingezet werd. Het heeft niet mogen baten: de splitsing kwam er en ze was een goede zaak. Als daar werkelijk een voorafbeelding van de Belgische splitsing inzit dan is het Leuvense resultaat een schoolvoorbeeld van hoe het voor beide partijen een win/win situatie kan zijn.

Het grote winstpunt is dat je na een scheiding als gelijkwaardige soevereine partners op een volwassen manier met mekaar kan omgaan, zonder tijd- en energieverspillende bemoeienissen met mekaars interne zaken. Pas dan kan je de problemen aanpakken waar de mensen wakker van liggen zoals dat heet, zeker als die aanpak om wat voor redenen dan ook nogal uiteenlopende oplossingen vereist. Nu is het vanuit een heerser/ondergeschikte positie en dat veroorzaakt vanzelfsprekend egelstelligen.

Overigens, neem nou even aan dat die kontakten inderdaad gaandeweg zouden opdrogen, wat is daar dan mis mee? Dat is geen ramp, weet je wel: de wereld is groter dan dat.

Laatst gewijzigd door Leo : 23 maart 2009 om 08:24.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 10:07   #636
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is een gepasseerd station.
Frans- Belgie, heeft zijn kansen gehad en verspeeld.
Vlaanderen blijft niet aan de gang.
Vlamingen zijn geen gekke Gerritje.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 10:25   #637
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg dat niet zo maar. België met al zijn gehakketak is een land waar het zeer goed is om te leven. Zonder dwang, zonder overdreven regelnevelarij, goede sociale voorzieningen, goede geneeskunde, goed eten en drinken, goede wegen, mooie natuur in de Ardennen of Limburg, de zee, historische steden, ruim aanbod dan winkels en vooral van koopwaren (veel minder diversiteit in Nederland wat eetwaren betreft) en met een breed assortiment aan ontspanningsmogelijkheden en vrijetijdsbesteding. Wij leven hier rijk en bourgondisch.

Alleen, sommige mensen kunnen deze overdadigheid niet aan en vinden dus een middel om toch maar te blijven kankeren. En dat zijn meestal verwende mensen, die geen besef meer hebben van hoe goed we het hier hebben. Dat ze dan maar verhuizen naar het saaie en benepen Nederland.
vele Belgen hebben het idd niet slecht, maar niet iedereen hé. we hebben veel te veel armoede in vergelijking met de algemene levensstandaard. het verschil tussen arm en rijk is te groot, teveel mensen kunnen niet bourgondisch leven.maar op zich gaat het hier effectief niet zo heel slecht voor de meeste mensen, akkoord.

maar de nabije toekomst ziet er niet goed uit, de financiële crisis die de gehele wereld verlamt, slaat ook hier toe en onze staatstructuur laat niet toe om daarop goed te antwoorden. geen enkel niveau kan deftig antwoorden, de Gewesten en Gemeenschappen hebben te weinig bevoegdheden, de federale regering blinkt vooral uit in het niet-beslissen. de Belgen verarmen waar we bijstaan en het enigste wat de federale regering zich mee bezig houdt, is er voor zorgen dat er geen verkiezingen komen, mooi hoor.

daarnaast hebben we te maken met wat maatschappelijke problemen, zo zijn er nog altijd mensen die dromen van een volledig Franstalig België en daarom niet willen dat een zuivere federale logica, het splitsen van BHV, niet kan doorgaan. dezelfde mensen willen absoluut Brussel uitbreiden, puur om linguistieke redenen. en enkel en alleen daarom zijn ze bereid om het gehele land te blokkeren. mooi hoor.
Oud 23 maart 2009, 11:41   #638
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vele Belgen hebben het idd niet slecht, maar niet iedereen hé. we hebben veel te veel armoede in vergelijking met de algemene levensstandaard. het verschil tussen arm en rijk is te groot, teveel mensen kunnen niet bourgondisch leven.maar op zich gaat het hier effectief niet zo heel slecht voor de meeste mensen, akkoord.

maar de nabije toekomst ziet er niet goed uit, de financiële crisis die de gehele wereld verlamt, slaat ook hier toe en onze staatstructuur laat niet toe om daarop goed te antwoorden. geen enkel niveau kan deftig antwoorden, de Gewesten en Gemeenschappen hebben te weinig bevoegdheden, de federale regering blinkt vooral uit in het niet-beslissen. de Belgen verarmen waar we bijstaan en het enigste wat de federale regering zich mee bezig houdt, is er voor zorgen dat er geen verkiezingen komen, mooi hoor.

daarnaast hebben we te maken met wat maatschappelijke problemen, zo zijn er nog altijd mensen die dromen van een volledig Franstalig België en daarom niet willen dat een zuivere federale logica, het splitsen van BHV, niet kan doorgaan. dezelfde mensen willen absoluut Brussel uitbreiden, puur om linguistieke redenen. en enkel en alleen daarom zijn ze bereid om het gehele land te blokkeren. mooi hoor.
De mensen die zogezegde zouden dromen van een Franstalig België, bestaan vooral in uw dromen. En kom me niet af met BHV of de rand. Er zijn taalwetten en die moeten (en zullen) worden nageleefd. Neen, er zijn in mijn ogen maar weinig mensen die dromen dat België Franstalig moet zijn. Dat zeggen alleen deze mensen die geen argumenten meer hebben en toch iets moeten uit hun mouw schudden om hun Vlaams-nationalistisch (of zo iets in dien aard) gezanik voedsel te kunnen geven.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 11:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 11:54   #639
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De mensen die zogezegde zouden dromen van een Franstalig België, bestaan vooral in uw dromen. En kom me niet af met BHV of de rand. Er zijn taalwetten en die moeten (en zullen) worden nageleefd. Neen, er zijn in mijn ogen maar weinig mensen die dromen dat België Franstalig moet zijn. Dat zeggen alleen deze mensen die geen argumenten meer hebben en toch iets moeten uit hun mouw schudden om hun Vlaams-nationalistisch (of zo iets in dien aard) gezanik voedsel te kunnen geven.
mij goed dat je dat gelooft, maar kan je ook op het andere antwoorden?
Oud 23 maart 2009, 13:27   #640
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mij goed dat je dat gelooft, maar kan je ook op het andere antwoorden?
In elk Europees land verarmen de mensen nu. Overlaatst waren er massale betogingen in Frankrijk. Mensen kloegen steen en been dat ze op het einde van de maand steeds minder overhouden en dat ze daarom betoogden. Ik hoorde overlaatst op een Nederlandse radio dat ook in Nederland mensen maandelijk ook steeds moeilijker rondkomen. Voor zover u het nog niet wist, we zitten in een crisis die binnen enkel maanden zijn volle impakt zal kennen. Dat de federale regering het niet beter zou kunnen doen, hoort u mij niet zeggen . Dat de communautaire getekkel het er niet beter op maakt, is evident. Maar ook hier komen uit. Alhoewel ik vind dat Van Rompuy het niet eens zo slecht doet. Integendeel. Maar het is nog wat vroeg. En hij heeft de intentie de hele legislatuur aan te blijven. We zullen dus zien.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 13:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be