Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2009, 23:01   #621
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U hebt precies toch een probleem met het vuilnis.
Alweer zo'n theorie. Ik lees niets anders meer. En dat anno 2009
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 23:05   #622
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En dat is ook zo, en het is een schande.
En hoe is de toekomst van de NS. De DB ziet niets in een samengaan. Misschien is de NMBS voor een fusie met de NS? Railion doet goede zaken, want dit Kartel is een dochter van DB, NS en de NMBS.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 25 maart 2009 om 23:14.
Oud 26 maart 2009, 12:56   #623
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Alle luchtvaartmaatschappijen in Europa waren zelfstandig te klein om te overleven, maar AF kreeg net zo lang staatssteun totdat de maatschappijen in landen waar dat veel minder gebruikelijk was ook niet meer hun broek konden ophouden gingen omvallen en deze voor een appel en een ei konden worden geïncorporeerd. Sabena en KLM, was dat geen goede combinatie geweest?

Hadden zij Air France kunnen overnemen? Nooit! (ik bedoel: jamais et non).
Sabena en KLM waren zeker niet groot genoeg om AF over tenemen, maar dat hoefde ook niet.

Carlos van Rafelghem had toen een business plan waarmee Sabena, KLM en Luxair een maatschappij konden vormen met voldoende sterke om zelfstandig door te gaan. Het zou dus een Benelux-maatschappij geworden zijn, met de volle steun van de betrokken maatschappijen. Die zakenlui wisten goed waar ze mee bezig waren. Hun plan steunde voornamelijk op de komplementariteit van Sabena en KLM op wereldvlak: Sabena met een sterke poot in Afrika en KLM met een sterke poot in het Verre Oosten en Amerika zodat de fusie geen sociaal kerkhof hoefde te worden, integendeel. De synergie die daarin zat bood een enorm groeipotentieel.

Het is afgeschoten door de kortzichtigheid van een aantal Belgen die van Nederland niks moeten hebben, destijds vertegenwoordigd door de toen verantwoordelijke minister Guy Spitaels en volgens kwatongen op aandringen van het Hof. De gevolgen kennen we: de interne konkurrentie binnen AF-Sabena op de Afrikaanse bestemmingen en de miskoop door Swissair, fataal eindigend in een sociaal kerkhof voor Sabena.

De geschiedenis is bezig zich te herhalen in de Fortis-soap. Koen Schoors heeft een stevig onderbouwd reddingsplan klaar dat een win/win stuatie schept voor álle betrokken partijen. Bij mijn weten werd er zelfs niet eens naar gekeken, of ik moet me sterk vergissen...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 13:08   #624
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Sabena en KLM waren zeker niet groot genoeg om AF over tenemen, maar dat hoefde ook niet.

Carlos van Rafelghem had toen een business plan waarmee Sabena, KLM en Luxair een maatschappij konden vormen met voldoende sterke om zelfstandig door te gaan. Het zou dus een Benelux-maatschappij geworden zijn, met de volle steun van de betrokken maatschappijen. Die zakenlui wisten goed waar ze mee bezig waren. Hun plan steunde voornamelijk op de komplementariteit van Sabena en KLM op wereldvlak: Sabena met een sterke poot in Afrika en KLM met een sterke poot in het Verre Oosten en Amerika zodat de fusie geen sociaal kerkhof hoefde te worden, integendeel. De synergie die daarin zat bood een enorm groeipotentieel.

Het is afgeschoten door de kortzichtigheid van een aantal Belgen die van Nederland niks moeten hebben, destijds vertegenwoordigd door de toen verantwoordelijke minister Guy Spitaels en volgens kwatongen op aandringen van het Hof. De gevolgen kennen we: de interne konkurrentie binnen AF-Sabena op de Afrikaanse bestemmingen en de miskoop door Swissair, fataal eindigend in een sociaal kerkhof voor Sabena.

De geschiedenis is bezig zich te herhalen in de Fortis-soap. Koen Schoors heeft een stevig onderbouwd reddingsplan klaar dat een win/win stuatie schept voor álle betrokken partijen. Bij mijn weten werd er zelfs niet eens naar gekeken, of ik moet me sterk vergissen...
Dank u voor deze meer diepgaande analyse. Het verbaast me niet, aangezien ik dit zelf zo aanvoel, maar jammer is het wel. We doen onszelf tekort.
Samen AF kopen was meer symbolisch bedoelt, ter illustratie van iets van Frankrijk niet zou toestaan. Maar helemaal onrealistisch was het niet geweest, aangezien AF in de jaren 90 meerdere keren nagenoeg failliet is geweest.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 13:47   #625
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Fortis was al dood lang voordat de overname van ABN AMRO zich aandiende.

Citaat:
Wie terugkijkt op de geschiedenis van Fortis ziet dat de groep al vanaf het begin een instrument is geweest voor het realiseren van in België gekoesterde doelstellingen. De over een periode van bijna twintig jaar rustig volgehouden strategie van Maurice Lippens is een voorbeeld van inzicht en uitvoering dat zijn weerga niet kent. Bij het samengaan van AMEV uit Nederland en AG uit België was AMEV aanzienlijk groter. Toch wist AG te bedingen dat de groep op basis van gelijkwaardigheid werd gestructureerd. Door regelmatige overnames in België, die mede met behulp van de financiële kracht van AMEV konden worden gedaan, zijn de verhoudingen binnen Fortis geleidelijk aan gewijzigd. De strijd tussen Fortis en ABN Amro over de overname van de Generale Bank illustreerde, voor zover nodig, nog eens hoe groot het belang was dat in België werd gehecht aan het binnenslands houden van een dergelijke grote bank. Toen het zwaartepunt eenmaal duidelijk aan de Belgische kant lag, werd het principe van gelijkwaardigheid binnen Fortis opgegeven en kwamen voor de topposities binnen het concern voornamelijk nog Belgen in aanmerking. Het hoofdkantoor kwam in Brussel te liggen. Nooit heeft iemand in Nederland in de tijd gesproken van nationalisme aan Belgische zijde.
De Belgen willen alleen samenwerken als zij de baas kunnen spelen. Een tijdje terug was er sprake van een mogelijke fusie van KPN en Belgacom. Wederom ketste dat af omdat de Belgen de postjes wilden verdelen. KPN was zelfs al akkoord met een 50/50 verdeling voor de topposities, ook al was KPN groter dan Belgacom. Maar dat was voor de Belgen niet genoeg, ze wilden de almacht. ING die BBL overnam is eigenlijk de enige grote uitzondering. Maar ik kan me herinneren dat het Belgische establishment die overname echt verschrikkelijk vond. Ondertussen rolden ze voor de Fransen wel de rode loper uit. Omgekeerd zijn Belgische overnames in Nederland eigenlijk nooit een probleem. Nederland heeft een open economie, en Belgen worden niet anders beoordeeld dan andere nationaliteiten. Nederlandse banken, elektriciteitsbedrijven en kranten zijn allemaal al ten prooi gevallen aan de Belgen. Moet kunnen, vind ik. Maar je moet het als Nederlander niet wagen om een groot Belgisch bedrijf over te nemen. Die zijn voorbehouden aan de Fransen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 11:14   #626
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

De Belgen willen alleen samenwerken als zij de baas kunnen spelen. Een tijdje terug was er sprake van een mogelijke fusie van KPN en Belgacom. Wederom ketste dat af omdat de Belgen de postjes wilden verdelen. KPN was zelfs al akkoord met een 50/50 verdeling voor de topposities, ook al was KPN groter dan Belgacom. Maar dat was voor de Belgen niet genoeg, ze wilden de almacht. ING die BBL overnam is eigenlijk de enige grote uitzondering. Maar ik kan me herinneren dat het Belgische establishment die overname echt verschrikkelijk vond. Ondertussen rolden ze voor de Fransen wel de rode loper uit. Omgekeerd zijn Belgische overnames in Nederland eigenlijk nooit een probleem. Nederland heeft een open economie, en Belgen worden niet anders beoordeeld dan andere nationaliteiten. Nederlandse banken, elektriciteitsbedrijven en kranten zijn allemaal al ten prooi gevallen aan de Belgen. Moet kunnen, vind ik. Maar je moet het als Nederlander niet wagen om een groot Belgisch bedrijf over te nemen. Die zijn voorbehouden aan de Fransen.
Wat een patrionistische gedachte anno 2009. De mentaliteit van de Nederlanders is ook niet beter. Zij zijn ook mar te trots op het koloniaal verleden. Als het om geldzaken gaan, zijn de Nederlanders net zo snel als de kippen erbij. Hoe zijn de VOC en de WIC ontstaan en welke concerns zijn er uit voortgevloeid? Nederland had in 1948 afstand moeten nemen van een groot onderpand, nl Indonesie. Als het om "Eigen Belang:" vroeger klaagde en sprak het Proletariaat (nu de burgerbevolking) van uitbuiting. Nu heet het "investeren in de derde Wereldlanden." En de burgerij klaagt, zeurt en mompelt. Bij het horen van geldcrisis en inleveren zal het zijn hoofd omdraaien.
Ik denk eraan om een politieke partij op te rechten onder de naam "Mijn eigen belang."
Oud 27 maart 2009, 11:20   #627
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik ga je nog meer vertellen.

Een mens is al ten dode opgeschreven bij zijn geboorte.

Waar lullen we over ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 16:44   #628
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga je nog meer vertellen.

Een mens is al ten dode opgeschreven bij zijn geboorte.

Waar lullen we over ?
Gelukkig wel.
Stel je voor, dat u al 180 jaar Belg was.
Daar moet u toch niet aan denken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 11:13   #629
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In Frankrijk: Les Hollandais.
In Duitsland: Die Hollander.

Wat was er ook weer dat Hollandia noemde ?
In die landen wordt geen Nederlands gesproken. Als een Nederlandstalige Nederland Holland noemt, zit er vaak de onwil achter om te erkennen dat Nederland geen eenheidsworst is. M.a.w. dient deze benaming te verdoezelen dat er ook aan de overkant van de grens Vlamingen, Brabanders en Limburgers wonen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 maart 2009 om 11:19.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 11:30   #630
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Sommigen Nederlandstaligen denken nog altijd dat Nederlanders en Vlamingen dezelfde zijn. Dat noem ik kortzichtig en getuigen van een volledig gemis aan realiteitszin.
Ik ben geen Nederlandstalige en mij is dezelfde mening toegedaan. De Nederlanders en de Vlamingen zijn een volk. De regionale verschillen in het Nederlandse taalgebied ontstijgen de regionale taalverschillen in andere taalgebieden niet. De verschillen tussen de Nederlandstaligen aan de weerszijden van de taalgrens worden worden kunstmatig in leven gehouden door de onmogelijkheid om elkaars commerciële zenders te ontvangen en door het oneigenlijke gebruik van het woord "Hollander" in België.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 12:08   #631
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
In die landen wordt geen Nederlands gesproken. Als een Nederlandstalige Nederland Holland noemt, zit er vaak de onwil achter om te erkennen dat Nederland geen eenheidsworst is. M.a.w. dient deze benaming te verdoezelen dat er ook aan de overkant van de grens Vlamingen, Brabanders en Limburgers wonen.
Als een Nederlandstalige Nederland Holland noemt dan denkt hij er meestal gewoon niet zo bij na, voor velen is de term Holland gewoon een synoniem voor het land Nederland, dat dat van oorsprong de naam van een streek is, ach, het zal ze worst wezen. Het is dan ook niet de bedoeling van de gebruiker om mensen van buiten de streek Holland buiten te sluiten, te vereenheidsworsten of te vertellen dat ze eigenlijk maar halve Nederlanders zijn. Het is een ingeburgerde term, ja, jammer dan. Dat wil verder niks zeggen over hoe de gebruiker over de diversiteit binnen en buiten eigen land denkt.
Oud 28 maart 2009, 13:28   #632
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Als een Nederlandstalige Nederland Holland noemt dan denkt hij er meestal gewoon niet zo bij na, voor velen is de term Holland gewoon een synoniem voor het land Nederland, dat dat van oorsprong de naam van een streek is, ach, het zal ze worst wezen. Het is dan ook niet de bedoeling van de gebruiker om mensen van buiten de streek Holland buiten te sluiten, te vereenheidsworsten of te vertellen dat ze eigenlijk maar halve Nederlanders zijn. Het is een ingeburgerde term, ja, jammer dan. Dat wil verder niks zeggen over hoe de gebruiker over de diversiteit binnen en buiten eigen land denkt.
Volgens mij is het eerder een kwestie van domheid van veel Belgen.
Belgen hebben het verschil tussen Nederland en Holland nooit geleerd op school.
De meeste Belgen zijn nooit in Nederland geweest en kennen de provincies niet.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 14:50   #633
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
ik heb me al verdiept in het staatkundige Nederland
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 16:24   #634
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen
Er bestaat ook zoiets in de andere richting. De meeste Nederlanders blijven hardnekkig de term "Belg" gebruiken, ook wanneer ze het exclusief over Vlamingen hebben. Het geeft wel eens de indruk dat sommige Nederlanders het woord "Vlaming" door hun keel niet krijgen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 16:32   #635
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik ben geen Nederlandstalige en mij is dezelfde mening toegedaan. De Nederlanders en de Vlamingen zijn een volk. De regionale verschillen in het Nederlandse taalgebied ontstijgen de regionale taalverschillen in andere taalgebieden niet. De verschillen tussen de Nederlandstaligen aan de weerszijden van de taalgrens worden worden kunstmatig in leven gehouden door de onmogelijkheid om elkaars commerciële zenders te ontvangen en door het oneigenlijke gebruik van het woord "Hollander" in België.
Als u zegt dat de Nederlanders en Vlamingen één volk zijn, dan moet u als niet-Nederlandstalige nog heel wat leren. En als u zegt dat die verschillen kunstmatig zijn of kunstmatig in leven worden gehouden, dan moet u nog meer leren. Vlamingen en Nederlanders zijn gewoon anders. Denken anders, eten anders, leven anders en zelfs de taal is anders.En ik kan het weten, want ik leef er juist langs. Op enkele kilometers van de Nederlandse grens.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 16:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 16:53   #636
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er bestaat ook zoiets in de andere richting. De meeste Nederlanders blijven hardnekkig de term "Belg" gebruiken, ook wanneer ze het exclusief over Vlamingen hebben. Het geeft wel eens de indruk dat sommige Nederlanders het woord "Vlaming" door hun keel niet krijgen.
Mensen die zichzelf "Belg " noemen ,noem ik Belg.
Diegenen die zich "Vlaming" noemen ,noem ik Vlaming.
Oud 28 maart 2009, 17:11   #637
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als u zegt dat de Nederlanders en Vlamingen één volk zijn, dan moet u als niet-Nederlandstalige nog heel wat leren. En als u zegt dat die verschillen kunstmatig zijn of kunstmatig in leven worden gehouden, dan moet u nog meer leren. Vlamingen en Nederlanders zijn gewoon anders. Denken anders, eten anders, leven anders en zelfs de taal is anders.En ik kan het weten, want ik leef er juist langs. Op enkele kilometers van de Nederlandse grens.
Limburgs is geen Nederlands system.
is een aparte taal.

de stads- en streekdialecten in de rest van de Vlaamse gemeenschap zijn dialecten van het Nederlands.
het Vlaams bestaat niet, enkel het West-Vlaams, het Gents, ... wel.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 18:06   #638
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Mensen die zichzelf "Belg " noemen ,noem ik Belg.
Diegenen die zich "Vlaming" noemen ,noem ik Vlaming.
Men kan Belg zijn en Vlaming. Meer nog, men kan Belg zijn, Vlaming én Limburger.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 18:17   #639
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U komt dus wel eens in Limburg of Brabant.
komt u ook wel eens in Holland?
Oud 28 maart 2009, 18:19   #640
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Men kan Belg zijn en Vlaming. Meer nog, men kan Belg zijn, Vlaming én Limburger.
De echte Limburgers wonen in Nederland.
de weinige Limburgers die in Belgie wonen, zijn in de loop van de jaren verbelgd.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 28 maart 2009 om 18:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be