Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2009, 19:30   #121
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

¨*

Laatst gewijzigd door Lysander : 28 maart 2009 om 19:31.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 19:31   #122
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Je ontneemt de motivatie om zulke kapitalen bijeen te krijgen. Het westen is trouwens betrokken partij, kijk maar eens welke bedrijven er actief zijn, de diamant is het meest opvallende voorbeeld. Indien ik jouw redenering volg kan je evengoed moord toelaten, want er zullen altijd mensen zijn die moorden.
Heb ik ooit gezegd dat we schuldigen niet moeten straffen? Ik heb gezegd dat we ENKEL de schuldigen moeten straffen. In jouw voorbeeld: moordenaars moet je straffen, maar er is geen reden om iedereen te straffen omdat er waarschijnlijk enkele moordenaars tussen zitten. En dat is net waar je voorstander van bent: je straft 10 miljoen hardwerkende belgen zodat je hopelijk ook ergens iemand straft die zijn kapitaal gebruikt om misdaden te plegen. En dan blijf je met het probleem: denk je nu echt dat een diamantmagnaat geen manier vindt om die belasting te omzeilen?
Oud 28 maart 2009, 20:10   #123
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Heb ik ooit gezegd dat we schuldigen niet moeten straffen? Ik heb gezegd dat we ENKEL de schuldigen moeten straffen. In jouw voorbeeld: moordenaars moet je straffen, maar er is geen reden om iedereen te straffen omdat er waarschijnlijk enkele moordenaars tussen zitten. En dat is net waar je voorstander van bent: je straft 10 miljoen hardwerkende belgen zodat je hopelijk ook ergens iemand straft die zijn kapitaal gebruikt om misdaden te plegen. En dan blijf je met het probleem: denk je nu echt dat een diamantmagnaat geen manier vindt om die belasting te omzeilen?
Leg mij eens uit hoe mij voorstel van toepassing is op de hardwerkende Belg.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:33   #124
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Loki : 28 maart 2009 om 20:34.
Oud 28 maart 2009, 20:34   #125
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Leg mij eens uit hoe mij voorstel van toepassing is op de hardwerkende Belg.
Na 45 jaar hard werken met 2 verdieners en goede beleggingen zit je makkelijk over €1miljoen vermogen.
Oud 28 maart 2009, 20:35   #126
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na 45 jaar hard werken met 2 verdieners en goede beleggingen zit je makkelijk over €1miljoen vermogen.
Awel dan kun jij dat allemaal houden! Zoals ik al zei was het plafond die ik gaf wat gissen, aanvankelijk dacht ik zelfs over 10 miljoen. Ik heb al aangegeven dat het vooral de vermogens zijn die groter worden dan het bnp van sommige landen dat een probleem kunnen vormen. De grens van 1 miljoen is rekening mee gehouden dat er een deel van het vermogen daarboven geïnvesteerd wordt, dus dat richtbedrag is wat men effectief nog zou kunnen erven.

Laatst gewijzigd door Loki : 28 maart 2009 om 20:43.
Oud 28 maart 2009, 20:38   #127
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik stel vast: moeilijke vragen zijn moeilijk.
Is dit een moeilijke vraag?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Jezus heeft hier niets mee te maken.
Waar staat dat mensen niet mogen geven om hun kinderen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:52   #128
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Awel dan kun jij dat allemaal houden! Zoals ik al zei was het plafond die ik gaf wat gissen, aanvankelijk dacht ik zelfs over 10 miljoen. Ik heb al aangegeven dat het vooral de vermogens zijn die groter worden dan het bnp van sommige landen dat een probleem kunnen vormen. De grens van 1 miljoen is rekening mee gehouden dat er een deel van het vermogen daarboven geïnvesteerd wordt, dus dat richtbedrag is wat men effectief nog zou kunnen erven.
En wat als een erg groot vermogen op een eerlijke manier verkregen wordt? Tis niet dat tot een bepaald bedrag je enkel eerlijke vermogens vindt, en daarboven enkel oneerlijke vermogens. Er zich trouwens niets mis mee met een groot vermogen verzamelen op zich. De manier daarop, daar kan wel iets mis mee zijn. Dat is een ethische kritiek.

Een praktische kritiek: het lijkt me erg moeilijk die grote oneerlijke vermogens aan te pakken. Als je zo rijk bent, en je hebt al misdaden gepleegd om je vermogen te vergaren, dan ga je je echt niet laten tegenhouden door wat erfrecht. Beter lijkt mij de misdaad te stoppen op het moment dat deze zich voordoet en niet op het moment dat de dader sterft. Ik ben wel voorstander voor het straffen van Belgische ondernemingen wanneer deze zich misdragen in het buitenland. Zeker wanneer dat buitenland zelf niet in staat is een rechtstaat te bieden.
Oud 28 maart 2009, 21:07   #129
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat als een erg groot vermogen op een eerlijke manier verkregen wordt? Tis niet dat tot een bepaald bedrag je enkel eerlijke vermogens vindt, en daarboven enkel oneerlijke vermogens. Er zich trouwens niets mis mee met een groot vermogen verzamelen op zich. De manier daarop, daar kan wel iets mis mee zijn. Dat is een ethische kritiek.

Een praktische kritiek: het lijkt me erg moeilijk die grote oneerlijke vermogens aan te pakken. Als je zo rijk bent, en je hebt al misdaden gepleegd om je vermogen te vergaren, dan ga je je echt niet laten tegenhouden door wat erfrecht. Beter lijkt mij de misdaad te stoppen op het moment dat deze zich voordoet en niet op het moment dat de dader sterft. Ik ben wel voorstander voor het straffen van Belgische ondernemingen wanneer deze zich misdragen in het buitenland. Zeker wanneer dat buitenland zelf niet in staat is een rechtstaat te bieden.
Maar natuurlijk, dat zeg ik ook niet...het gaat hem erom dat wanneer zo een vermogens worden doorgegeven je een elite creëert die zich boven de wet kunnen stellen, je geeft dit zelfs aan dat het praktisch onhaalbaar is tegen zulk kapitaal in te gaan. Dat is nu juist heel het punt, dat zulke vermogens de democratische principes ondermijnen. We moeten daar eerlijk in zijn, diegenen die hun macht niet misbruiken zijn maar dun bezaait, zeker na verloop van tijd. Zo kan een dictator de eerste jaren van zijn macht zeer goed werk verrichten (zie mugabe), maar na verloop van tijd zwichten ze praktisch allemaal.

Bovendien zijn het juist die megakapitalen dat roofbouw in stand houdt, ze kunnen eender wie of wat opkopen. Door zulke vermogens door te geven creëer je een sneeuwbaleffect waardoor een dictatuur van het kapitaal ontstaat. In vele landen is dit bittere realiteit, met als gevolg dat wanneer de bevolking dan in opstand komt er pipo's aan de macht geraken zoals chavez, die er radicaal met de borstel door gaan en onder het zogenaamde sociale beleid mensen hun vrijheid ontnemen.

Laatst gewijzigd door Loki : 28 maart 2009 om 21:09.
Oud 29 maart 2009, 00:09   #130
Aldous
Burger

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk, dat zeg ik ook niet...het gaat hem erom dat wanneer zo een vermogens worden doorgegeven je een elite creëert die zich boven de wet kunnen stellen, je geeft dit zelfs aan dat het praktisch onhaalbaar is tegen zulk kapitaal in te gaan. Dat is nu juist heel het punt, dat zulke vermogens de democratische principes ondermijnen. We moeten daar eerlijk in zijn, diegenen die hun macht niet misbruiken zijn maar dun bezaait, zeker na verloop van tijd. Zo kan een dictator de eerste jaren van zijn macht zeer goed werk verrichten (zie mugabe), maar na verloop van tijd zwichten ze praktisch allemaal.
Staar je niet teveel blind op het kapitaal. De kracht van de elites zit hem in de netwerken. Het al dan niet overdragen van het familievermogen heeft geen impact op de kennissenkring die de kinderen van thuis meekrijgen alsook de vaardigheden om die te onderhouden en ontwikkelen. De ondemocratische mechanismen die je de kapitalistische klasse toedicht zijn eerder een gevolg van het ons-kent-ons-fenomeen dan wel van harde cash.
Aldous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 00:28   #131
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aldous Bekijk bericht
Staar je niet teveel blind op het kapitaal. De kracht van de elites zit hem in de netwerken. Het al dan niet overdragen van het familievermogen heeft geen impact op de kennissenkring die de kinderen van thuis meekrijgen alsook de vaardigheden om die te onderhouden en ontwikkelen. De ondemocratische mechanismen die je de kapitalistische klasse toedicht zijn eerder een gevolg van het ons-kent-ons-fenomeen dan wel van harde cash.
Dit klopt wel wat je zegt, maar het ons-kent-ons verhaal heeft te maken met welk voordeel je hebt aan een bepaalde kennis. Geld blijft een krachtig middel om te overtuigen, maar het is inderdaad niet de enige. Op een bepaald punt blijft de democratie een heel moeilijke vorm van regeren en zullen er altijd zaken zijn die het ondergraven.
Oud 29 maart 2009, 15:49   #132
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erg veel zinnige dingen heb je anders ook nog niet gegeven, ik ben bereid om mijn mening te herzien maar blijkbaar is het gemakkelijker om gewoon de bal terug te kaatsen.
Ik vraag u om uw motivatie en idee eens goed door te denken. Als hulpmiddel daartoe heb ik wat vragen gesteld, die helemaal niet zo abnormaal zijn. Het feit dat je er niet op kan of wil antwoorden, vind ik kenmerkend.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 15:51   #133
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit een moeilijke vraag?
Niet echt. Gewoon een belachelijke vraag.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 maart 2009, 16:41   #134
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet echt. Gewoon een belachelijke vraag.
Waarom antwoord je niet?
Was mijn vraag belachelijk of jouw antwoord?

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
"Jezus...
'Mensen mogen niet geven om hun kinderen'."

Jezus heeft hier niets mee te maken.
Waar staat dat mensen niet mogen geven om hun kinderen?
http://forum.politics.be/showthread....45#post4039045
Oud 29 maart 2009, 16:44   #135
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom antwoord je niet?
Omdat ik het een belachelijke vraag vind, he. 'Jezus' als persoon heeft er niets mee te maken; het is een manier om iets te zeggen. Zoals 'here god, waar heb ik dat aan verdiend!'

Verder heeft er niemand letterlijk gezegd dat je niet mag geven om je kinderen. Ik vond enkel dat jouw pleidooi er eentje was om mensen die dat wel deden ridicuul te maken. 'Waarom sparen voor je kinderen als je zelf ervan kan genieten?'
Oud 29 maart 2009, 16:55   #136
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat ik het een belachelijke vraag vind, he. 'Jezus' als persoon heeft er niets mee te maken; het is een manier om iets te zeggen. Zoals 'here god, waar heb ik dat aan verdiend!'

Verder heeft er niemand letterlijk gezegd dat je niet mag geven om je kinderen. Ik vond enkel dat jouw pleidooi er eentje was om mensen die dat wel deden ridicuul te maken. 'Waarom sparen voor je kinderen als je zelf ervan kan genieten?'
Het is niet mijn bedoeling die mensen de ridiculiseren.
Wat in mijn pleidooi doet je dit denken?
"Waarom zou iemand hard werken? Werk een beetje minder hard. Profiteer tussendoor van het leven. Je leeft meer één keer.

Stel dat je de gemiddelde leeftijd haalt. Hoe oud zijn je kinderen dan als ze zullen erven? Een stuk in de vijftig? Bijna zestig?
Dan is hun jeugd al lang voorbij om comfortabeler te kunnen leven. Zullen ze daardoor minder moeten wroeten?
Wat zullen ze doen met het geld? Sparen voor hun kinderen?"
http://forum.politics.be/showthread....50#post4038850
Oud 29 maart 2009, 16:57   #137
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet mijn bedoeling die mensen de ridiculiseren.
Wat in mijn pleidooi doet je dit denken?
"Waarom zou iemand hard werken? Werk een beetje minder hard. Profiteer tussendoor van het leven. Je leeft meer één keer.
Inderdaad: dat. De elitaire houding die daaruit voortkomt, is niet veel anders dan 'hey, idioten, werk eens voor uzelf en niet voor anderen'.
Oud 29 maart 2009, 17:01   #138
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad: dat. De elitaire houding die daaruit voortkomt, is niet veel anders dan 'hey, idioten, werk eens voor uzelf en niet voor anderen'.
Neen, ik stel nergens "idioten ....." dat is jou interpretatie.
Het ging over hard werken.
Werk een beetje minder hard en geniet tussendoor van het leven.
Oud 29 maart 2009, 17:24   #139
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk is het mijn interpretatie? Ik zei toch dat het mijn interpretatie was?
Oud 29 maart 2009, 17:43   #140
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder die mensen die hard werken is er geen geld voor al die mensen die "van het leven genieten".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be