Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2009, 13:28   #181
beste vriend
Banneling

Standaard Vrije keuze ? Of massa-manipulatie ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De bevolking maakt zichzelf monddood met kredieten. Zij beslissen zelf om die kredieten aan te gaan, niemand anders.Er is niemand die de bevolking dwingt krediet aan te gaan voor de aankoop van een salon, een tv, een keuken, een hifi-installatie en homecinema of weet ik veel wat nog allemaal. Er is niemand die de bevolking dwingt kredieten te openen om op reis te gaan. Er is zelfs niemand die de bevolking dwingt om kredieten te openen voor de aankoop van een wagen of een huis...

Budgetbeheer is de persoonlijke verantwoordelijkheid van iedereen, niet van een ongenoemde derde partij. Als je wil kopen wat je je eigenlijk niet kan veroorloven, dan zoek je zelf de problemen op. Als je enkel koopt wat je je kan veroorloven, en niet dwangmatig vindt dat je het even goed of beter moet doen als je buur, dan kom je niet in de shit.
Schuldenvrij leven, moet je eens proberen. Ik kan je garanderen dat ik niet wakker lig 's nachts uit budgetzorgen...

Al dat gezever over misleiding en dwang is dikke zever en een ontvluchten van eigen verantwoordelijkheid.
De bevolking word van s'morgens tot s'avonds bestookt met publiciteit. Dat kan niemand ontkennen, en dat leunt gevaarlijk dicht aan bij hypnose . Men kan zeggen dat " het volk ", gezien als een entiteit, gemanipuleerd word. Want ondanks het credo dat wij allen individuen zijn, met een vrije keuze, zijn wij in feite kuddedieren , die meelopen in de aangegeven richting. Kijk maar eens naar de autostrades, als de mensen op vakantie vertrekken onderandere .
Eenzaten zijn uitzonderingen, en mensen die zich daadwerkelijk verzetten tegen de trends en modes, die hen door de publiciteit en de media opgedrongen worden, die bewust uit het systeem blijven, worden aanzien als marginalen, versleten voor zotten, luiaards, halve garen...
Om nog niet te spreken over mensen die gewoon een lening aangaan, en daarna nog één, daarna nog één, om te ETEN !
Uiteraard zal jij daar niet wakker van liggen, naar eigen zeggen werk je actief mee aan de uitbuiting van je medemensen .

Laatst gewijzigd door beste vriend : 31 maart 2009 om 13:31.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2009, 14:44   #182
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Hou eens op met zagen over communisten, man ! Ik ben helemaal geen communist. Enkel anti-kapitalist.
Nu het model dat ge voorstaat, trekt dan toch zeer sterk, op hetgeen wij een communistisch model noemen.
Maar kom. Om het simpel te houden. Waar ter wereld floreren "anti-kapitalische modellen" ?

Laatst gewijzigd door Bob : 31 maart 2009 om 14:46.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2009, 14:51   #183
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar wacht je op om je biezen te pakken naar China, Brazilië en andere oorden waar je ongestoord mensen mag uitbuiten ? Tof, zijn we van jou vanaf ! Maar maak je geen zorgen, ook daar zullen de mensen opstaan, en meer geld eisen van jullie. We zien dat al in Roemenië, en Polen, de rest zal volgen. Dankzij TV en internet kunnen alle winstgevers ( = werkvolk ) ter wereld met elkaar communiceren, eens dat men verstaan heeft dat we met z'n allen veel sterker zijn dan de 10 % uitbuiters en hun gewapende handlangers is het gedaan met de kapitalisten. Nu, dat kan mischien nog 20 of 30 jaar duren, weet ik veel, maar verandering z�*l er komen. Zelfs als het pas volgende eeuw is, maakt niks uit, gezien in de context van de geschiedenis is dat enkel een zucht.
Maar eerst zal de verandering hier wel komen. Het westen zal zijn buikriem moeten aantrekken. Kapitalisch of anti-kapitalistisch systeem maakt niets uit. Integendeel. Een anti-kapitalistisch systeem zal de neergang nog versnellen.
Daarvoor worden we voor onze middelmatigheid, gewoon teveel betaalt.
Oud 31 maart 2009, 18:33   #184
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wens jou geen onheil toe . Ik voorspel je iets. En als dat dan je verdiende loon is, kan ik daar niets aan doen.
How cute
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2009, 18:41   #185
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
De bevolking word van s'morgens tot s'avonds bestookt met publiciteit. Dat kan niemand ontkennen, en dat leunt gevaarlijk dicht aan bij hypnose . Men kan zeggen dat " het volk ", gezien als een entiteit, gemanipuleerd word. Want ondanks het credo dat wij allen individuen zijn, met een vrije keuze, zijn wij in feite kuddedieren , die meelopen in de aangegeven richting. Kijk maar eens naar de autostrades, als de mensen op vakantie vertrekken onderandere .
Genre, als iedereen van een brug springt, spring jij mee?
Dat is weinig meer dan een dom excuus om zelfverantwoordelijkheid te ontkennen. Publiciteit bestaat, maar publiciteit is geen middel dat dwang uitoefent, laat staan dat het hypnotiseert. Het zorgt er enkel voor dat je "het al eens gehoord hebt" in de hoop dat je je dat herinnert bij je aankopen. De keuze ligt uiteindelijk nog steeds bij jezelf.
Kies jij niet zelf wat je koopt?

Citaat:
Eenzaten zijn uitzonderingen, en mensen die zich daadwerkelijk verzetten tegen de trends en modes, die hen door de publiciteit en de media opgedrongen worden, die bewust uit het systeem blijven, worden aanzien als marginalen, versleten voor zotten, luiaards, halve garen...
Opnieuw niet meer dan excuses om zelfverantwoordelijkheid te ontlopen; 90% van de zaken waarvoor reclame worden gemaakt, zijn dingen die mijn vriendin of ik niet kopen. De rest kopen we omdat we dat zelf willen. Moeilijk is dat niet...

Citaat:
Om nog niet te spreken over mensen die gewoon een lening aangaan, en daarna nog één, daarna nog één, om te ETEN !
Die moeten dan maar eens beginnen met die home-cinema terug buiten te smijten...

Citaat:
Uiteraard zal jij daar niet wakker van liggen, naar eigen zeggen werk je actief mee aan de uitbuiting van je medemensen .
De mensen die voor mij werken, verdienen een pak meer dan gemiddeld hun brood. Waar zit de uitbuiting?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2009, 22:10   #186
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Simpelweg
ik heb bvb gans mijn leven hard gewerkt, ik lig op sterven men een groot kapitaal in mijnen achterzak.
IK heb daar voor gewerkt, dus IK heb de keuze te doen met dat geld wat ik wil.
Als we zo redeneren kan ik ook zeggen dat ik niet langer belastingen wil betalen! Ik wil mijn geld schenken aan mensen die ikzelf uitkies, en niet langer aan profiteurs, luierikken, eeuwige studenten, etc.....

Aan erfrecht mag men niet komen, die familieband is Heilig!
Oud 31 maart 2009, 22:10   #187
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is weinig meer dan een dom excuus om zelfverantwoordelijkheid te ontkennen. Publiciteit bestaat, maar publiciteit is geen middel dat dwang uitoefent, laat staan dat het hypnotiseert. Het zorgt er enkel voor dat je "het al eens gehoord hebt" in de hoop dat je je dat herinnert bij je aankopen. De keuze ligt uiteindelijk nog steeds bij jezelf.

Opnieuw niet meer dan excuses om zelfverantwoordelijkheid te ontlopen; 90% van de zaken waarvoor reclame worden gemaakt, zijn dingen die mijn vriendin of ik niet kopen. De rest kopen we omdat we dat zelf willen. Moeilijk is dat niet...

Die moeten dan maar eens beginnen met die home-cinema terug buiten te smijten...

De mensen die voor mij werken, verdienen een pak meer dan gemiddeld hun brood. Waar zit de uitbuiting?
De arbeid die ze verrichten brengt jou veel meer op dan henzelf = uitbuiting.
Oud 31 maart 2009, 22:13   #188
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Als we zo redeneren kan ik ook zeggen dat ik niet langer belastingen wil betalen! Ik wil mijn geld schenken aan mensen die ikzelf uitkies, en niet langer aan profiteurs, luierikken, eeuwige studenten, etc.....

Aan erfrecht mag men niet komen, die familieband is Heilig!
Wat als je familie en jijzelf elkaar haten ? Vind je het verdraaglijk dat de zoon of dochter die je al jarenlang hartsgrondig haat, al je centen erft als jij dood gaat, wel wetende dat die dolgelukkig zijn dat je eindelijk de pijp uit bent ?
Oud 31 maart 2009, 22:15   #189
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu het model dat ge voorstaat, trekt dan toch zeer sterk, op hetgeen wij een communistisch model noemen.
Maar kom. Om het simpel te houden. Waar ter wereld floreren "anti-kapitalische modellen" ?
Dat zal de toekomst ons leren . En mischien sneller dan je denkt . De " American Dream " is ondertussen al wel gestorven.
Oud 31 maart 2009, 22:17   #190
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Werkenwerkenwerken...Dat werkt in Belzikske het meest op mijn zenuwen : al die maniakken die het enkel over " werken " hebben . Werk-o-manen, vakidioten, arbeidsverslaafden, noem het zoals je wilt , het zijn allemaal zieke mensen , perfect gedresseerd en gehypnotiseerd door de Upper-classe TopProfiteurs , de slavendrijvers der moderne tijden, die het volk aan de ketting leggen met kredieten en schulden .
Dat ze maar emigreren naar Australië ! Tof, belgië zal er wat properder van worden.
Maar je mag dat zo niet zeggen. Je moet van je werk je hobby maken, je moet trachten voldoening uit je werk halen. Als je van je werk baalt, is dat idd niet leuk. Het is aan jou om dit aan te pakken! Zorg dat je goed, leuk, aangenaam werk hebt, en je wordt uit jezelf een workaholic.

En die slavendrijvers zoals je hen noemt, is ook onzin: het staat je vrij met hen samen te werken of niet.
Oud 31 maart 2009, 22:19   #191
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Wat als je familie en jijzelf elkaar haten ? Vind je het verdraaglijk dat de zoon of dochter die je al jarenlang hartsgrondig haat, al je centen erft als jij dood gaat, wel wetende dat die dolgelukkig zijn dat je eindelijk de pijp uit bent ?
Ik vind dat erg dat dit zo ver kan komen, maar dit is misschien jammer voor die enkelingen. Ze moesten maar zorgen dat de relatie's goed waren. Je zal toch zo'n oud gebruik niet op de helling brengen voor die enkelingen die niet goed met hun kroost kunnen opschieten?
Oud 31 maart 2009, 22:38   #192
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal de toekomst ons leren . En mischien sneller dan je denkt . De " American Dream " is ondertussen al wel gestorven.
Maar geef het toch meer kans op niet.
Trouwens de american dream is met Obama wel levendiger dan ooit.
Oud 31 maart 2009, 22:59   #193
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar geef het toch meer kans op niet.
Trouwens de american dream is met Obama wel levendiger dan ooit.
Dream on, boy ! Laten we het hierover binnen een jaartje nog eens hebben . Als Obama dan de wereld ( en jouw geliefde kapitalisme ) gered heeft, geef ik met plezier mijn ongelijk toe. Voorlopig denk ik dat al wat Obama kan doen om de Amerikanen te helpen, ons hier in Europa eerder nog wat meer in de moeilijkheden gaat brengen . De één zijn brood is de ander zijn dood.
Oud 31 maart 2009, 23:03   #194
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar je mag dat zo niet zeggen. Je moet van je werk je hobby maken, je moet trachten voldoening uit je werk halen. Als je van je werk baalt, is dat idd niet leuk. Het is aan jou om dit aan te pakken! Zorg dat je goed, leuk, aangenaam werk hebt, en je wordt uit jezelf een workaholic.

En die slavendrijvers zoals je hen noemt, is ook onzin: het staat je vrij met hen samen te werken of niet.
Werken of creveren : vrijheid ? Eerder " an offer you can not refuse ".
Oud 31 maart 2009, 23:05   #195
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Ga dat vertellen aan de mannen die de vuilbak komen oppikken . Vertel er direct bij dat ze vanaf nu tot hun 70 moeten werken, maar voor minder loon naargelang ze ouder worden, omdat ze minder fut hebben.
Oud 31 maart 2009, 23:46   #196
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dream on, boy ! Laten we het hierover binnen een jaartje nog eens hebben . Als Obama dan de wereld ( en jouw geliefde kapitalisme ) gered heeft, geef ik met plezier mijn ongelijk toe. Voorlopig denk ik dat al wat Obama kan doen om de Amerikanen te helpen, ons hier in Europa eerder nog wat meer in de moeilijkheden gaat brengen . De één zijn brood is de ander zijn dood.
Och, Europa heeft Obama niet nodig om in moeilijkheden gebracht te worden.
Oud 31 maart 2009, 23:58   #197
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom begin jij dan over Wonderboy Obama ? Heb je nu toch geen vertrouwen in zijn kwaliteiten als president ?
Oud 1 april 2009, 00:00   #198
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, we hebben onze eigen kapitalisten daarvoor. En onze eigen allochtonen , om ons dagelijks leven te verkloten en de aandacht af te leidden van waar de grote schoeljes van het bankwezen allemaal mee bezig zijn.
Oud 1 april 2009, 02:22   #199
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou eens op met zagen over communisten, man ! Ik ben helemaal geen communist. Enkel anti-kapitalist.
Schattig. Wat is dan je alternatief?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2009, 07:20   #200
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb gisteren 'in Europa' gezien, het ging over de oorlog in ex-Joegoslavië. Daar kwam toch een ander verhaal naar voren, van hoe een volk van de brug springt omdat de rest dit ook doet. Een journaliste kon mooi duiden hoe zij dit gebeuren ervaart heeft, namelijk dat ze stilletjes aan begon te twijfelen aan haar eigen ideeën en waarden. Tegen de stroom inzwemmen is dan ook niet zo makkelijk en veel mensen bezwijken aldus voor de groepsdruk.
In het programma kwamen ze tot de conclusie dat je zaken niet mag ontkennen en in het gezicht moet durven zien. Deze analyse is hier ook van toepassing, negeren van het sluimerend ongenoegen van de bevolking is gevaarlijk. Mensen volgen... en er moet maar één retorisch talent op staan om hun te laten meegaan in de meest waanzinnige ideeën. Nationalisme is de eenvoudigste vorm om dat ongenoegen te kanaliseren en te manipuleren. Je ziet dit in heel Europa gebeuren, hoewel de wereld steeds globaler wordt.

Reclame maakt gebruik van dit fenomeen, het is niet voor niets dat men daar zo veel geld voor neertelt. Herhalingen hebben wel degelijk effect op een grote groep mensen. Een definitie van waarheid is dan ook hetgeen het meeste herhaalt wordt, deze 'waarheden' nestelen zich namelijk in ons brein.

Persoonlijk geloof ik ook dat elk persoon zijn individuele verantwoordelijkheid moet nemen, maar tegelijk besef ik dat dit soms indruist tegen de aard van de mens als groepsdier. Mensen werken voor een baas omdat het eenvoudiger is te volgen dan zelf iets uit de grond te stampen. Als het er op aankomt denken veel mensen niet voor zichzelf, maar nemen ze de normen van het maatschappelijk gebeuren over.

Laatst gewijzigd door Loki : 1 april 2009 om 07:25.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be