Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2009, 21:49   #101
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Problemen zijn er om opgelost te worden door bekwame mensen, niet om een volk te splitsen en de goedgelovigheid van het volk te misbruiken. België heeft problemen, maar noem een land dat geen problemen heeft. Alleen denken hier de vlaams-nationalisten dit op te lossen door zich af te scheuren, als je dan echt niet kunt denken aan het algemeen belang doe het dan voor persoonlijk belang want onafhankelijkheid van Vlaanderen is niet bepaald toekomstkijken.
Het probleem is dat alles kut in België is. Ik vind nog veel positieve aspecten in Frankrijk, Nederland of Duitsland - om maar onze buurlanden te noemen - maar ik vind er niet meer in België en dat is geen kwestie van voor of tegen België te zijn. België is gewoon een saai land, zonder leven, waar bekrompenheid en kleingeestigheid heersen. Onze saaie Belgische TV-zenders zijn aan het imago van wat België is, "onze Rode Duivels" zijn aan het imago van wat België is. Vlaams-Nationalisten schreeuwen "België Barst!" terwijl ik meer en meer "Plus rien �* foutre de la Belgique" denk. Net als de Vlaams-Nationalisten beschouw ik niet dat België mijn land is maar daar stopt de vergelijking. De Vlaams-Nationalisten hebben nog een zekere interesse voor België : ze hebben grote interesse voor hun Vlaanderen die nog steeds deel van België is, dat ze het willen of niet. Ik heb bijna geen interesse meer voor dit land omdat dit land niet het moeite waarde is. In feit, voor mij is het een kwestie van voorzetsels : Ja, ik leef IN België maar het is duidelijk dat ik niet meer MET België leef. Gelukkig heb ik geen oogkleppen zoals de meeste inwoners van dit apenland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 22:03   #102
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
België heeft zichzelf in diskrediet gebracht:
- stuurloos schip
- justitie is een puinhoop
- onbetaalbare sociale zekerheid
- migratiebeleid is een lachertje
- 3e hoogste belastingdruk TER WERELD
- geen natie
- ...
De belastingsdruk is hoog in België. In 2005 stonden we op de 4de hoogste plaats in Europa. Maar we krijgen er ook iets voor terug. We hebben een goede geneeskunde, goede sociale voorzieningen (één van de beste van de hele wereld), lonen zijn zeer hoog in België, enz. Ik wil wel belastingen betalen indien ik er iets voor in de plaats krijg. Maar u bent niet erg consekwent. U klaagt over de onbetaalbare sociale zekerheid, maar u wilt geen belasting betalen, want u vindt de belastingen te hoog.

De Justitie is helemaal geen puinhoop. U maakt er een potje van. Onze rechter spreken zeer degelijk recht. Wat mank loopt is de informatiserering.

Natuurlijk zijn wij een natie. Gisteren zag ik op de VRT nog een documentaire over de Vlamingen en Belgen in Dubai. Zij voelen zich wel degelijk 'belg', ook de Vlamingen. Het is pas wanneer we in het buitenland vertoeven, dat we goed ervaren dat we een natie zijn.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2009 om 22:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 22:04   #103
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik zou u uit sympathie eens per uitzondering in het vloeiend Brugs willen antwoorden, Djimi, maar verder dan een “zie je van Bruhhe, zet joe vanachtre” reikt mijn Brugse taalkennis niet. Het is er dus zo mogelijk nog triestiger mee gesteld dan met mijn schools Nederlands, en dan hebt u mij nog niet eens Nederland horen praten (soortement Amsterdams met een schrikbarend frans accent, zeggen mijn Vlaamse vriendinnen)….

Maar terzake :

Het zou mij een heel klein beetje verbazen dat wat u denkt te weten juist is. Ik ben echt niet zo actief op franstalige fora, weet u. Misschien heb ik ergens wel een onvermoede tweelingzuster met een even goed hart annex slecht karaktertje. Zou kunnen, toch ?

Hoe dan ook : snaveltje dicht, kapoentje !
Ik geloof u graag, Hallebarde.

Het zal dan wel om een �*ndere 'p'tite conne' gaan die zich de woede van een aantal rabiate phlamandophoben op de hals wist te halen.

Het zou inderdaad kunnen dat u een onvermoede tweelingzuster heeft rondlopen, of misschien gaat het om een 'soul sister'?

Laat mij me dus maar aan de afspraak houden en het er verder niet meer over hebben.

Er zijn genoeg �*ndere varkentjes te wassen, me dunkt.

Tot genoegen,

djimi

PS: als u het ooit zou overwegen Brugs te leren, kan ik u wel een goede leermeester aanbevelen. Hij is zeker niet op z'n mondje gevallen, en voor zover ik u kan inschatten, zult u dat zeker kunnen waarderen.

En néén, ik heb het niet over mezelf.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 22:04   #104
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

het wordt tijd dat ze eens deftige wegen aanleggen
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 22:07   #105
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

In Limburg gaat dit in ieder geval de goede kant op.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 22:36   #106
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het probleem is dat alles kut in België is. Ik vind nog veel positieve aspecten in Frankrijk, Nederland of Duitsland - om maar onze buurlanden te noemen - maar ik vind er niet meer in België en dat is geen kwestie van voor of tegen België te zijn. België is gewoon een saai land, zonder leven, waar bekrompenheid en kleingeestigheid heersen. Onze saaie Belgische TV-zenders zijn aan het imago van wat België is, "onze Rode Duivels" zijn aan het imago van wat België is. Vlaams-Nationalisten schreeuwen "België Barst!" terwijl ik meer en meer "Plus rien �* foutre de la Belgique" denk. Net als de Vlaams-Nationalisten beschouw ik niet dat België mijn land is maar daar stopt de vergelijking. De Vlaams-Nationalisten hebben nog een zekere interesse voor België : ze hebben grote interesse voor hun Vlaanderen die nog steeds deel van België is, dat ze het willen of niet. Ik heb bijna geen interesse meer voor dit land omdat dit land niet het moeite waarde is. In feit, voor mij is het een kwestie van voorzetsels : Ja, ik leef IN België maar het is duidelijk dat ik niet meer MET België leef. Gelukkig heb ik geen oogkleppen zoals de meeste inwoners van dit apenland.
U weet dat ik veel begrip heb voor uw persoonlijke visie inzake België, Everytime. We hebben het daar al een paar keren over gehad.

U leeft IN België, maar niet meer MET België ; ik leef niet in België, maar ik leef wel deels mee met de mensen die België ondergaan (wat zou ik hier anders op dit forum doen, overigens), zij het met of tegen de goesting. Voor wat u betreft, is dat duidelijk tegen de goesting.

Ik zeg het nogmaals, en ik blijf het herhalen, ook al ken en begrijp ik uw tegenargumenten : als u gelukkiger zou zijn in Frankrijk – en dat kan ik mij goed inbeelden -, wat houdt u dan tegen om in Frankrijk te gaan leven ?

Eén tegenargument, zoals ik het mij meen te herinneren, begrijp ik echter niet : u schreef toen “ ja maar, men verlaat zijn land niet zomaar…”.

Dan voelt u België eigenlijk tòch als “uw land” aan, blijkbaar ?

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 2 april 2009 om 22:52.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 22:46   #107
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik geloof u graag, Hallebarde.

Het zal dan wel om een �*ndere 'p'tite conne' gaan die zich de woede van een aantal rabiate phlamandophoben op de hals wist te halen.

Het zou inderdaad kunnen dat u een onvermoede tweelingzuster heeft rondlopen, of misschien gaat het om een 'soul sister'?

Laat mij me dus maar aan de afspraak houden en het er verder niet meer over hebben.

Er zijn genoeg �*ndere varkentjes te wassen, me dunkt.

Tot genoegen,

djimi

PS: als u het ooit zou overwegen Brugs te leren, kan ik u wel een goede leermeester aanbevelen. Hij is zeker niet op z'n mondje gevallen, en voor zover ik u kan inschatten, zult u dat zeker kunnen waarderen.

En néén, ik heb het niet over mezelf.
Aldus afgesproken.

Dank overigens voor de aanbeveling, maar ik vrees dat mijn bekakte tongval welkdanige leermeester gesproken Brugs tot absolute wanhoop zou drijven. We gaan dat die edelmoedige niet aandoen.
Oud 2 april 2009, 23:53   #108
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Oeps... Is dat tegenwoordig geen regionale materie?
Om dan te zeggen dat België onbestuurbaar geworden is... Een mens zou er de tel in kwijt geraken...
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 05:09   #109
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Oeps... Is dat tegenwoordig geen regionale materie?
Om dan te zeggen dat België onbestuurbaar geworden is... Een mens zou er de tel in kwijt geraken...
Dus sinds het regionale materie geworden is, gaat het in Limburg de goede kant op. Teken aan de wand?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 06:08   #110
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U praat gewoon mensen na, zonder ook maar een een bewijs te geven voor wat u allemaal debiteert.
Denk je dat, wel totaal fout.
Citaat:
En zelfs dan. Precies of in Duitsland, Frankrijk, of Nederland, enz, soms geen mensen zouden worden benoemd die niet helemaal bekwaam zouden zijn, of dat er politici om de haverklap van mening zouden veranderen (cfr, Nederland; Wouter Bos, 'de draaikont'),
Het isniet omdathet in andere landen ook gebeurd,dat we er blij mee moeten zijn

Citaat:
of dat er infrastructuurwerken worden uitgesteld (cfr Nederland de Betuwelijn),
Nederland is tegen de Betuwelijn en tegen de Ijzeren-Rijn, maar moeten ze laten herstellen van Europa.
Infrastructuurwerken hier vallen echter niet onder federale bevoegdheid, maar onder regionale bevoegdheid. België is dus niet direct onbestuurbaar omdat de federale overheden niet werken, maar omdat de Vlaamse politici meer bezig zijn met macht binnen te willen halen, dan dat ze aankunnen en daardoor verwaarlozen ze de taken die ze reeds moeten uitvoeren.

[quote]
of dat er rendabele bedrijven worden verkocht (cfr Nederland KLM).[quote]KLM is nog gedeeltelijk eigendom van de Nederlandse staat en word door hen nog steeds goed bestuurd. Iets dat je over de Belgische en Vlaamse bedrijven niet kan zeggen

Citaat:
De economie van Nederland in 2008 verslechterde met 6%, die van België in hetzelfde jaar met 3%.
De zware klappen moeten hier nog komen.

De Belgische havens zijn trouwens met meer dan 30% achteruit gegaan.
Maar Belgie zit ook met zijn tijdelijke werkloosheid voor arbeiders, waardoor deze minder koopkracht verliezen dan buitenlandse arbeiders en dus de economie minder direct de zware klappen krijgt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 08:47   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg dat België een goed land is om in de leven. Dat is wat ik zeg en ondervind. Ik zeg niet dat België een volmaakt land is. Ik zeg evenmin dat onze politiekers volmaakt zijn. Noch zeg ik dat er in België geen problemen zouden zijn. Dat weten we allemaal wel.

Maar ik zeg evenmin dat België uit mekaar aan het vallen is. Dat willen sommigen maar al te graag zo vaak mogelijk herhalen. Of zoals Hitlers trawant Göbbels zei: 'Lieg, lieg, en blijf vooral de leugen herhalen, er zal wel altijd iets van blijven hangen'.

Wel, niet bij mij. Ik zal België blijven verdedigen. Ik vind dit een aangenaam, mooi en goed land. Maar, vergis u niet, de Nederlandstaligen zullen krijgen waarop ze recht hebben. Dus taalwetten toepassen, taalgrens blijft ongewijzigd, en dies meer.En we zijn goed op weg. De transfers zijn weer verminderd met 2 miljard € in 2008. En we zullen blijven afbouwen tot een redelijk vergelijk. Een België met verregaande bevoegheden voor de drie gemeenschappen, een zeer protocollair koninghuis, maar wél één België, en zeker nooit met de Hollanders. Nog niet in 1000 jaar.

Dat is wat ik hierover te zeggen heb.
kom, System, je weet ook dat de taalwetten in Brussel nooit zullen toegepast worden, integendeel, de Brusselse politici proberen langs alle kanten om ze te "versoepelen".

Brussel zal uitgebreid worden als CD&V en VLD in Vlaanderen aan de macht komen, dat heeft Maingain verleden week in bedekte termen in Gent gezegd. het zal wel goed verpakt worden, maar het zal er wel op neerkomen. die 3 burgemeesters zullen wel benoemd geraken hierdoor, er zal voor gezorgd worden dat die Franstalige stemmen niet verloren geraken voor MR-FDF.

er zal een staatshervorming komen, ja, dat staat vast. de welke? een bijzonder kleine, het 1e pakket met een ministrikje rond. dat staat ondertussen ook al vast hoor, ze wachten gewoon de verkiezingen af. stukken van het werktbeleid zullen wel geregionaliseerd worden, hoop ik.

die transfers interesseren me maar matig, moet ik zeggen.
Oud 3 april 2009, 08:50   #112
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze willen ons heropvoeden, dat is hard nodig.
en nog maar eens de kern van de zaak zè. Ze vinden zich superieur aan ons. goed verwoordt, Henri1, je laat duidelijk zien wie de echte racisten zijn.
Oud 3 april 2009, 08:53   #113
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
kom, System, je weet ook dat de taalwetten in Brussel nooit zullen toegepast worden, integendeel, de Brusselse politici proberen langs alle kanten om ze te "versoepelen".

Brussel zal uitgebreid worden als CD&V en VLD in Vlaanderen aan de macht komen, dat heeft Maingain verleden week in bedekte termen in Gent gezegd. het zal wel goed verpakt worden, maar het zal er wel op neerkomen. die 3 burgemeesters zullen wel benoemd geraken hierdoor, er zal voor gezorgd worden dat die Franstalige stemmen niet verloren geraken voor MR-FDF.

er zal een staatshervorming komen, ja, dat staat vast. de welke? een bijzonder kleine, het 1e pakket met een ministrikje rond. dat staat ondertussen ook al vast hoor, ze wachten gewoon de verkiezingen af. stukken van het werktbeleid zullen wel geregionaliseerd worden, hoop ik.

die transfers interesseren me maar matig, moet ik zeggen.

De transfers zijn inderdaad niet de kern van de zaak, hoe veel ze ook precies mogen bedragen. Het belangrijkste is dat op Belgisch niveau door de tegengestelde belangen van Vlaanderen en Wallonië alles geblokkeerd zit en er daardoor geen gepast beleid meer gevoerd kan worden. De schade die hierdoor toegebracht wordt zal uiteindelijk onnoemelijk groter zijn dan die door de overdracht van geld naar Wallonië.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 april 2009 om 08:57.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 08:55   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat u het in Brussel niet gemakkelijk hebt. En ik heb gemakkelijk praten, maar veel onheil komt voort omdat we in het verleden onvoldoende onze tanden hebben laten zien. We mogen niet meer toegeven. Dat is de enige taal die de Franstaligen kennen, vooral in Brussel. En als ze beseffen dat we op ons standpunt blijven, dan zullen ze bereid zijn tot praten.
Leterme werd daar al gediaboliseerd omdat hij durfde zeggen dat het deze keer een evenwichtig akkoord moet zijn. en nu ga jij zeggen dat we op ons standpunt moeten blijven??? non blijft echt wel non dan hoor.

op tafel lag een bijzonder lauw afkooksel van de 5 Vlaamse resoluties. de Franstalige kranten stonden de dag nadien er vol van, maw het was al gelekt voor er kon over gediscussieerd worden. Geheel Vlaanderen werd onmiddellijk afgeschilderd als Vlaams-nationalistisch, racistisch, neo-nazistisch. de NVA moest op een boot gestoken worden en die boot moest dringend tot zinken gebracht worden, enz enz.

op die dag ben ik ervan overtuigd geraakt: Vlaanderen moet onafhankelijk worden. hadden ze nu een tikkeltje bereidheid getoond tot dialoog, je zou nog kunnen zeggen. maar dit gestook, dit diaboliseren, dit halstarrig vasthouden aan non-oplossingen, neen dat gaat er bij mij niet in.
Oud 3 april 2009, 09:13   #115
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Dank u.

Uw antwoord op mijn eerste vraag is duidelijk : er zijn geen bekwame mensen in de huidige Belgische politiek, zegt u. Die zullen dus de problemen die er zijn om op te lossen, niet oplossen, nietwaar.

Het antwoord op mijn tweede vraag is zowel naast de kwestie als enigmatisch.

Naast de kwestie : mijn vraag strekte ertoe enkele voorbeelden te krijgen van landen die dezelfde problemen hebben als België, en het ging daarbij natuurlijk niet om “de crisis” maar om de staatkundige en communautaire problemen.
Dat u daarbij ter vergelijking onder andere Frankrijk vernoemt, dat volgens u “al eeuwen worstelt met culturele identiteiten”, kunt u niet ernstig menen.
Ook het aanhalen van Spanje en/of Ierland is niet ernstig : het gaat in die landen om volstrekt andere “communautaire” problemen dan deze in België.
Kijk, om mijn vraag duidelijker te stellen : noem eens een ander zogenaamd democratisch land, waar een cultureel duidelijke minderheid der bevolking de meerderheid overheerst.

Enigmatisch : u hebt het over een “Belgische cultuur” die bovendien dezelfde zou zijn in Wallonië als in Vlaanderen, hetgeen volgens u geen probleem kan vormen….
Wat u bedoelt met “Belgische cultuur” is mij een volstrekt raadsel. En als die “dezelfde” zou zijn in beide landsgedeelten, waarom is “Cultuur” dan geen federaal ministerie ?
Is taal en wat ermee verband houdt (literatuur, bijvoorbeeld) dan geen erg belangrijk onderdeel van “cultuur” ? Is de taal in Vlaanderen dezelfde als in Wallonië ? Is er dan echt geen “taalaspect” aan de Belgische problemen ?
Enige verduidelijking uwerzijds ware nuttig.
Als taal voor jou het enige onderdeel van cultuur is kan je beter naar Nederland verhuizen. Zoals ik al zei moeten er duidelijke regels komen qua taal, maar dit wordt verbrodt door de mensen die België graag zien barsten.

Ooit al eens op bezoek geweest bij een culturele minderheid in Frankrijk? Of in Ierland, waar men het stilaan al begint op te geven tegen de Britse overmacht. Mijn argumenten die overigens feiten zijn ontkennen is geen beste manier om jouw mening te staven.

Vlamingen zijn geen culturele minderheid nog zijn de Walen dit om het simpele feit dat wij dezelfde cultuur bedrijven. Het splitsen van verenigingen in België, zoals nu al gebuurt, is ridicuul, de mensen worden gekozen om de taal die ze spreken in plaats van hun bekwaamheid. Ik doe zelf aan sport en zie bekwame en onbekwame mensen in de franstalige en de nederlandstalige vereniging dus zeg ik fusioneren die handel! 1 grote bekwame vereniging met de onbekwame eruit gefilterd.

Maar nu zou ik een vraag willen stellen aan u, waarom zou er in de theoretische staat Vlaanderen wel bekwame mensen zijn aangezien deze gewoon dezelfde gezichten zullen wezen als we nu zien.

Laatst gewijzigd door Zapatista : 3 april 2009 om 09:16.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 10:18   #116
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Als taal voor jou het enige onderdeel van cultuur is kan je beter naar Nederland verhuizen. Zoals ik al zei moeten er duidelijke regels komen qua taal, maar dit wordt verbrodt door de mensen die België graag zien barsten.

Ooit al eens op bezoek geweest bij een culturele minderheid in Frankrijk? Of in Ierland, waar men het stilaan al begint op te geven tegen de Britse overmacht. Mijn argumenten die overigens feiten zijn ontkennen is geen beste manier om jouw mening te staven.

Vlamingen zijn geen culturele minderheid nog zijn de Walen dit om het simpele feit dat wij dezelfde cultuur bedrijven. Het splitsen van verenigingen in België, zoals nu al gebuurt, is ridicuul, de mensen worden gekozen om de taal die ze spreken in plaats van hun bekwaamheid. Ik doe zelf aan sport en zie bekwame en onbekwame mensen in de franstalige en de nederlandstalige vereniging dus zeg ik fusioneren die handel! 1 grote bekwame vereniging met de onbekwame eruit gefilterd.

Maar nu zou ik een vraag willen stellen aan u, waarom zou er in de theoretische staat Vlaanderen wel bekwame mensen zijn aangezien deze gewoon dezelfde gezichten zullen wezen als we nu zien.
U ontwijkt mijn vragen. Al is dat uw goed recht, het is weinig nuttig van allerhande stellingen te poneren die u niet eens kunt toelichten, laat staan ze hard te maken.

Wat u precies met “Belgische cultuur” bedoelt, zullen we dus nooit weten, al weten we dat zoiets als “Belgische” cultuur in de realiteit eenvoudigweg niet bestaat.

Ik heb nergens gezegd dat taal voor mij het enige onderdeel van cultuur is. U hebt dat zelf verzonnen.

Taal, en wat er mee samenhangt (literatuur, enz…) is een belangrijk onderdeel van cultuur, zoals eenieder weet. U beweert dat de cultuur in Vlaanderen en Wallonië “dezelfde” is. We stellen vast dat dit, minstens op gebied van de taal en dus van dat belangrijk cultuurgegeven, onjuist is. We stellen derhalve evenzeer vast dat uw bewering “Vlamingen zijn geen culturele minderheid nog zijn de Walen dit om het simpele feit dat wij dezelfde cultuur bedrijven” kant noch wal raakt.

Ik antwoord graag op uw vraag : ik ben het met u eens dat er in de huidige Belgische politiek geen bekwame mensen zijn, maar ik ben er van overtuigd dat er in België in het algemeen, zowel aan Vlaamse als aan Franstalige kant, wel degelijk ruim voldoende bekwame mensen zijn. We moeten echter vaststellen dat echt bekwame mensen niets met de modderpoel der partijpolitiek in België willen te maken hebben. Kortom, u zult ze dus niet “in de huidige politiek” terugvinden.
Ik kan slechts hopen voor u en de andere huidige Belgen, dat bedoelde bekwame mensen zich wel beschikbaar zullen stellen eens voornoemde modderpoel verdwijnt, en er een beetje hoogstnoodzakelijke logica en klaarheid terugkeert in het politiek bestel.
Kortom, ik denk, en hoop voor u, dat het dan niet “dezelfde gezichten zullen wezen als we nu zien”.

Tenslotte nog dit : ik ben een Française, ik woon en leef uiteraard in Frankrijk. Het zou uwerzijds niet helemaal onzinnig zijn van aan te nemen dat ik mijn land ietsje beter ken dan Belgen of andere toeristen, die hier eens veertien dagen komen genieten van al het moois dat wij te bieden hebben. Wil derhalve van mij aannemen : wij hebben hier geen communautaire problemen die met deze in België vergelijkbaar zijn, zelfs niet in het minst.

Ik weet dat de Belgische politiek de bevolking probeert wijs te maken dat het “elders nog slechter gaat”. U mag dat geloven, maar wees tenminste zo redelijk van dat fabeltje niet voor te leggen aan mensen die wel beter weten.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 3 april 2009 om 10:23.
Oud 3 april 2009, 11:06   #117
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi aansluitend op uw posting nog eens de tekst die ik hier elders ook gepost heb, waar ik duidelijk wil laten blijken dat België dood is. Er is hier totaal geen dynamiek en enthousiasme meer, zoals in veel andere Europese landen wel het geval is. Belgenland is te versnipperd om goed te kunnen functioneren en dat op een te kleine oppervlakte. Niets marcheert hier en alles wordt altijd maar op de lange baan geschoven, zodat we nog dieper in die bodemloze put afglijden. Degene die dit niet zien hebben oogkleppen op en moeten dan maar eens naar andere landen reizen in plaats van rond de plaatselijke kerktoren te blijven hangen.

Symptomatisch voor een "versleten" land.

In andere landen kijkt men reikhalzend uit naar nieuwigheden. Vernieuwing. Dynamiek. Neem nog maar Eindhoven. Een stad waar men geen 2 weken tussen twee bezoeken mag laten of er is zichtbaar iets veranderd, vernieuwd. Rijsel idem, zelfs Duinkerken. Ook Duitsland is in sneltempo aan het bouwen, vernieuwen moderniseren.

In andere landen leeft men eventueel naar een wereldtentoonstelling toe.
In België stelt men zich tevreden met het leven in het verleden van een wereldtentoonstelling van 50 jaar geleden. Veel poeha voor iets dat 50 jaar geleden is gebeurd. Het wordt ons in de strot geramd, zodanig dat ik mij afvraag welke onzinnige nieuwe belasting er nu weer moet gemaskeerd worden.

Wie België (meer speciaal Vlaanderen) binnenrijdt merkt een soort verlammende moeheid, een loomheid. Een schrijnend gebrek aan dynamiek en vernieuwingsdrang. Een verkrampte verzamelwoede van "de goede oude tijd" kletst tegen de voorruit, dringt de wagen binnen en pacificeert elke impulsiviteit en smoort alle zin voor initiatief.
Wij rijden door een moe, afgeleefd deellandje dat zoals oude mensjes gelaten afwacht tot flitsjes oude glorie kunnen opgerakeld worden om de dagelijkse sleur van het wachten op niets nieuws te doorbreken.

België, maar vooral Vlaanderen is als een rusthuis, terend op grootse verhalen uit een actievol verleden zitten de bewoners rustig keuvelend in het zonnetje op het pleintje dat omgeven is door middeleeuwse begijnenhuisjes. In het midden symboliseert de roestige kiosk de moderne dynamiek. Voor de ene zal het zijn tijd wel duren. Anderen kunnen niet want knieën, heupen of schouders willen niet mee, maar ware het dat niet men zou eens wat zien, zunne. Nog anderen vinden dat het niet aan hen is, het is tijd voor de anderen eens iets te doen. Daarbij het had maar niet zo warm moeten zijn, met zo'n hitte kan een mens niets doen. We doen niets, maar gelukkig kunnen we er niets aan doen. Bovendien mogen ze niet van de directie van het rusthuis..... en zo sterven ze allemaal in de illusie van een groots verleden. Ze vergeten dat illusies zeer weinig vruchtbaar zijn om een toekomst op te laten groeien.

En neen dat heeft niets met splitsen of versnipperen te maken. Niets met België of Walen. Vlaanderen heeft bevoegdheden genoeg om zelf initiatief te nemen. De gemeentes trouwens ook. En privéinitiatief heeft al helemaal niets vandoen van een eventuele ongezonde versnipperinsdrang. Vlaanderen is een moe, uitgeleefd land.
Oud 3 april 2009, 11:08   #118
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het probleem is mss dat jij met gigantische oogkleppen leeft en dat je niet ziet dat niet alles kut is?
Oud 3 april 2009, 11:11   #119
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het probleem is mss dat jij met gigantische oogkleppen leeft en dat je niet ziet dat niet alles kut is?
Waarom leven altijd "anderen" met die vermeende oogkleppen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 11:13   #120
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Limburg gaat dit in ieder geval de goede kant op.
Dat is waar!
In Limburg is het wegennet nog tamelijk goed vergeleken met andere provincies.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be