Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Waar ligt in de meeste gevallen de oorzaak van langdurige werkloosheid ?
bij de werkloze 24 32,43%
bij de overheid 50 67,57%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2008, 21:50   #461
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Allemaal relatief!

Hoeveel doe-het-zelvers zijn er die kunnen lassen, carrosserieën, spuitwerk of die iets afkennen van electriciteit en electronica installaties, onderhoud van speciale machienen, metaal of houtbewerking, loodgieterij enz enz....

volgens mij niet al teveel!

En als er zijn die het allemaal kunnen, dan wil ik wel eens zien of dat allemaal even goed is uitgevoerd, dan een goed stielman die ervoor is opgeleid en die er elke dag met zijne neus in zit.
Leuk dat je carrosserie aanhaalt, ikzelf ben plaatslager carrossier en kan gerust zeggen dat je jaren nodig hebt alvorens je tot de stiel behoort.
Natuurlijk een spiegel opvijzen, een bumper afnemen of dergelijke kan iedereen.
Dat is de essentie van de stiel ook niet.
Een zwaar accident uitrichten en opnieuw samenstellen is een ander paar mouwen. Spuitwerk is een kunst op zichzelf, tenminste als je goed wil doen.

Ik heb ze ook bezig gezien op de vdab beroepsopleiding.
Geen baas die dat in huis wil.
Komt nog niet eens in de buurt zelfs.
Oud 10 augustus 2008, 22:01   #462
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Leuk dat je carrosserie aanhaalt, ikzelf ben plaatslager carrossier en kan gerust zeggen dat je jaren nodig hebt alvorens je tot de stiel behoort.
Natuurlijk een spiegel opvijzen, een bumper afnemen of dergelijke kan iedereen.
Dat is de essentie van de stiel ook niet.
Een zwaar accident uitrichten en opnieuw samenstellen is een ander paar mouwen. Spuitwerk is een kunst op zichzelf, tenminste als je goed wil doen.

Ik heb ze ook bezig gezien op de vdab beroepsopleiding.
Geen baas die dat in huis wil.
Komt nog niet eens in de buurt zelfs.
Wat de de carrosserie opleiding betreft bij de VDAB weet ik niet of deze bekwame mensen kunnen afleveren, maar ik ken genoeg mensen die ander beroepsopleidingen hebben gevolgd bij de VDAB en die nu goed geld verdienen, omdat ze ook effectief goed werk leveren.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 23:18   #463
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat de de carrosserie opleiding betreft bij de VDAB weet ik niet of deze bekwame mensen kunnen afleveren, maar ik ken genoeg mensen die ander beroepsopleidingen hebben gevolgd bij de VDAB en die nu goed geld verdienen, omdat ze ook effectief goed werk leveren.
Iedere opleiding is niet slecht op zichzelf, zolang de betrokkene er maar rekening mee kan op houden dat hij in opleiding is.

Al de rest daarna heeft gewoon zijn tijd nodig.
Oud 10 augustus 2008, 23:23   #464
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iedere opleiding is niet slecht op zichzelf, zolang de betrokkene er maar rekening mee kan op houden dat hij in opleiding is.

Al de rest daarna heeft gewoon zijn tijd nodig.

zo is dat!
Oud 11 augustus 2008, 01:14   #465
DarkSoul
Partijlid

DarkSoul's schermafbeelding

Standaard

de kunst is ervaring, die krijg je door de praktijk, en die krijg je alleen als een baas je de kans geeft om die op te doen... doch d�*�*r wringt meestal het schoentje, je moet van een cursus komen en het even goed doen als iemand die er jaren ervaring in heeft, doch men vergeet dat die even onervaren begonnen is als jij...
DarkSoul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2008, 08:10   #466
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul Bekijk bericht
de kunst is ervaring, die krijg je door de praktijk, en die krijg je alleen als een baas je de kans geeft om die op te doen... doch d�*�*r wringt meestal het schoentje, je moet van een cursus komen en het even goed doen als iemand die er jaren ervaring in heeft, doch men vergeet dat die even onervaren begonnen is als jij...
Het probleem is de leeftijd meestal.
Nieuwkomers in het veld die al wat jaren hebben, soms een gezin en dergelijke
Als werkgever zie je een behoorlijk kostenplaatje binnenwandelen en dan moet je die nog zien verder op te leiden en hopen dat hij/zij binnen een bepaalde tijd een beetje begint te renderen. Als ze er tegen die tijd nog niet zelf vandoor zijn tenminste.

Een beroep kan je op iedere leeftijd doen, maar een stiel kan je beter jong aan beginnen.
Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is als men er echt voor gaat.
Oud 11 augustus 2008, 09:51   #467
DarkSoul
Partijlid

DarkSoul's schermafbeelding

Standaard

Dan moeten ze niet zagen dat hun vacatures niet in gevuld geraken, hé...

Ik denk dat niemand een goede schatting zou kunnen geven van hoeveel talent er verkwist wordt in de gedwongen werkloosheid...

Laatst gewijzigd door DarkSoul : 11 augustus 2008 om 09:52. Reden: typfout
DarkSoul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2008, 09:59   #468
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na de opleiding moet men zo snel mogelijk tewerkgesteld worden en zeker als het om een knelpuntberoep gaat. Als je de wil en de motivatie hebt getoond om je constant bij te scholen en als je dan constateert na 100 sollicitaties gedaan te hebben, (zoals er meerdere hier op deze topic al ervaren hebben) dan denk ik persoonlijk dat het niet ligt aan die specifieke groep werklozen zelf, maar eerder aan de werkgevers. Men moet degene die een knelpuntberoep opleiding hebben gevolgd onmiddellijk kunnen tewerkstellen, zo niet dan is het geen knelpuntberoep in mijn ogen.
dus de werkgever moet maar iemand onbekwaam tewerkstellen, als die maar een opleiding gevolgd heeft???
Oud 11 augustus 2008, 10:13   #469
Don Quichote
Banneling

Standaard

Nog nooit!

Nog nooit heb ik het meegemaakt dat men met nieuwelingen geen geduld heeft.

Maar als het na een tijdje niet vlot neemt men wel de onaangename beslissing.
(die niemand graag doet)
Maar bedrijven hebben nooit het doel om voor tewerkstelling te zorgen.
(met uitzondering van de Waalse openbare diensten)

In de sector waar ik altijd in gewerkt heb, is het wel zo dat er voor aanwerving een grondige test werd gedaan naar de kennis van de kandidaat.

Bij miserie achteraf bleek het altijd dus te gaan om een attidudeprobleem.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2008, 10:39   #470
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus de werkgever moet maar iemand onbekwaam tewerkstellen, als die maar een opleiding gevolgd heeft???
Iemand die een opleiding met succes heeft beëndigd is in mijn ogen geen onbekwaam iemand.

Als iemand een degelijke doorgedreven opleiding heeft genoten, waar men een stevige basis heeft meegekregen en de wil en de motivatie is er om er volledig voor te gaan, dan zou ik niet weten waarom deze mensen geen kans zouden mogen krijgen op de arbeidsmarkt. Als men deze mensen dan na hun opleiding niet tewerkstellen, omdat de werkgevers een opleiding gewoon niet voldoende vinden, dan moet men ook niet klagen dat er zoveel werkloosheid is.
Oud 11 augustus 2008, 10:46   #471
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die een opleiding met succes heeft beëndigd is in mijn ogen geen onbekwaam iemand.

Als iemand een degelijke doorgedreven opleiding heeft genoten, waar men een stevige basis heeft meegekregen en de wil en de motivatie is er om er volledig voor te gaan, dan zou ik niet weten waarom deze mensen geen kans zouden mogen krijgen op de arbeidsmarkt. Als men deze mensen dan na hun opleiding niet tewerkstellen, omdat de werkgevers een opleiding gewoon niet voldoende vinden, dan moet men ook niet klagen dat er zoveel werkloosheid is.
is het niet aan de werkgever om te beslissen of iemand bekwaam is of niet?

het is niet omdat iemand een diploma heeft dat hij per definitie bekwaam is, toch?

en het zegt ook niets over mentaliteit enz...

er zullen idd wel vacatures op de VDAB-website staan puur voor de reclame, maar alle werkgevers over 1 kam scheren, neen dat is ook niet echt eerlijk.
Oud 11 augustus 2008, 11:31   #472
kamiel spieces
Minister

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
is het niet aan de werkgever om te beslissen of iemand bekwaam is of niet?
Natuurlijk is het aan de werkgever om te beslissen of hij iemand capabel vindt of niet om in dienst te nemen, maar je gaat me toch niet vertellen dat er tussen al die werklozen geen capabel mensen zitten die een opleiding genoten hebben.

Citaat:
het is niet omdat iemand een diploma heeft dat hij per definitie bekwaam is, toch?
Dat is waar!

Maar dat weet men pas als men iemand in dienst neemt en de werknemer een contract aanbieden voor bepaalde duur dat acheraf misschien kan verlengd worden of kan overgaan in een vast contract.

Citaat:
en het zegt ook niets over mentaliteit enz...
Maar dat is voor de werknemer net hetzelfde en ook nog een open vraag als die ergens begint te werken, hoe de mentaliteit (sfeer) is van het bedrijf waar die gaat tewerkgesteld worden.

Citaat:
er zullen idd wel vacatures op de VDAB-website staan puur voor de reclame, maar alle werkgevers over 1 kam scheren, neen dat is ook niet echt eerlijk.
Voil�* dat is ook zo!

Al de werkgevers over dezelfde lijn scheren mag men ook niet doen, maar dat geldt hetzelfde voor de werknemers, die moet men dan ook niet over dezelfde lijn scheren, want dat is ook niet echt eerlijk.
Oud 11 augustus 2008, 11:51   #473
Don Quichote
Banneling

Standaard

Er zijn per jaar duizenden en duizenden en duizenden goede lieden die werk vinden.

Op zichzelf of door de vdab.

Dus we gaan niet over dezelfde kam scheren.

-De bekwamen waar men wat kan mee aanvangen vinden werk.
-Degenen met een "hoek af" zullen nooit werk vinden/behouden.
Oud 11 augustus 2008, 16:35   #474
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Er zijn per jaar duizenden en duizenden en duizenden goede lieden die werk vinden.

Op zichzelf of door de vdab.

Dus we gaan niet over dezelfde kam scheren.

-De bekwamen waar men wat kan mee aanvangen vinden werk.
-Degenen met een "hoek af" zullen nooit werk vinden/behouden.
Maar menneke toch,

Ik heb bij jou blijkbaar een gevoelig snaartje geraakt dat het nog altijd aan het vibreren is!

En ja hoor, van mij is er een "hoekje af", maar dat maakt mij nu net zo bijzonder.
Oud 11 augustus 2008, 16:46   #475
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik als carrossier, wat ik nu niet meer doe maar stel dat ik het doe, een volle plaatslager zoek voor in mijn werkplaats.
Kan ik het met een halve die het niet of net niet kan niet doen hé.
En al zeker niet aan het tarief van een volle.

Als ik mijn tijd die al schaars is (want anders zou ik er geen zoeken) nog eens moet verdelen over hem en mezelf en eventueel anderen zijn we wel bezig met onze tijd te verdoen.

Ik hoop dat iedereen ondertussen een beetje weet hoeveel een uur kost.
Dus daar gaan we geen 6 maand of een jaar meer naast gaan staan en uitleggen hoe hij het nu verder moet doen en telkens opnieuw eens tonen.
Oud 11 augustus 2008, 16:51   #476
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar menneke toch,

Ik heb bij jou blijkbaar een gevoelig snaartje geraakt dat het nog altijd aan het vibreren is!

En ja hoor, van mij is er een "hoekje af", maar dat maakt mij nu net zo bijzonder.
Meneer,
Het komt me eerder over, dat er bij U helemaal geen hoeken meer zijn.
Oud 15 augustus 2008, 20:35   #477
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Meneer,
Het komt me eerder over, dat er bij U helemaal geen hoeken meer zijn.
Een leven zonder hoeken is zoveel leuker dan met!
Oud 15 augustus 2008, 20:38   #478
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De 'stielman' is zwaar overroepen, en leeft enkel bij genade van diegene met zogezegd 2 linkerhanden hebben. Een doe-het-zelver levert hetzelfde werk driekwart goedkoper...Praat eens met jonge mensen die net gebouwd hebben. Als men in andere beroepstakken zo dikwijls slecht werk zou afleveren...
Nog erger is het gesteld in de horeca, waar degelijke mensen echt wel witte raven worden.
Veel goede respons krijgt ge hier ook niet op hé Jack.

Is dat de reden dat u de discussie hier nu vermijdt.
Oud 4 april 2009, 10:57   #479
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Wanneer gaat men hier eindelijk eens tegen optreden, tegen al deze nepvacatures ? Op die manier worden mensen gebroodroofd en scheef bekeken, en de schuldige = bedrijven.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2009, 12:33   #480
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
8 vakatures open als technieker bij Douwe Egberts. Geen solicitanten. Tof he.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Voorwaarden ? - vereiste kwalificaties ?
kom......
Zoiets als:
3 jaar werkloos, jonger dan 23 jaar, minstens 10 jaar werkervaring, 4-talig, diploma hogere opleiding in bouw en herstelling Douwe Egberts machines, eigen wagen. Werk onder "zelfstandigenstatuut"
Bereid tot 12 uur dagen (7:30 betaald) zateragwerk, ten allen tijde oproepbaar, 900E/maand , geen "vreemdeling" zijn???????????????????

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 april 2009 om 12:36.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be