Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2009, 10:26   #61
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sociaal Accidentje Bekijk bericht
Werknemers mogen vanaf nu personeel controneren op alcohol en drugs.

Dat mag bij mij weten al langer. En eerlijk gezegd ben ik daar blij om. Als de chef een vermoeden heeft dat iemand onder invloed op het werk verschijnt kan dat niets dan vodden met zich meebrengen. Stel je gewoon even voor iemand die met zware machines werkt, of die in een administratie uiterst gedetailleerd moet werken, ik zou er niet graag mijn loonbrief van krijgen of zo hoor.
En de baas die mag lampetten en drogeren en hoereren zoveel hij wil?

Citaat:
Waar gaan we naartoe met deze soort arbeidsverhoudingen?

Dat is, lijkt mij het algemene principe van hyërachie. Baas staat boven ondergeschikte, brengt bepaalde dingen met zich mee.
In een rationele economie moeten de rationele regels gelden voor iedereen, ook voor de baas. (dan spreek ik nog niet over de rationele democratie)

Citaat:
En wat mogen de werknemers bij de werkgevers controleren?
Weinig, maar bij wanbeleid kun je altijd de ombuds, superieur, vakbond, Goedele Liekens om hulp vragen.
Of de bevrijdingsbeweging.

Citaat:
Of ze wel condomen dragen bij het neuken van ondergeschikten?

Als ik door mijn chef genomen wordt, dan moeten mijn collega's zich daar van tussen houden.
En de echtgenoten ook?

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 april 2009 om 10:29.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 21:34   #62
vesivius
Partijlid

Standaard

Drugs of alcohol kan niet op de werkvloer, men brengt collega's of de onderneming daarmee in gevaar. En van het fabeltje dat men maanden later na het innemen van drugs positief getest wordt moet u niets geloven. Bij urine testen op drugs van een éénmalige inname blijft dit op te sporen van een paar uur tot maximum 2 dagen, voor regelmatige gebruikers is dit wel van een andere grootte, maar wie wil nu zo iemand als collega.
In risico bedrijven worden de werknemers nu al minimum 2 maal per jaar op urine getest, en minimaal 1 x per jaar op een bloedstaal. Dus als de werkgever daar misbruik van zou willen maken kan hij het nu reeds doen.
De jaloezie van Eno2 druipt er weer eens af, wat u baas uitspookt is toch uw probleem niet, krijgt u daar minder loon van? En als u vindt dat u niet genoeg beloont word voor uw werk ga dan elders werk zoeken.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 14:45   #63
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Drugs of alcohol kan niet op de werkvloer, men brengt collega's of de onderneming daarmee in gevaar. En van het fabeltje dat men maanden later na het innemen van drugs positief getest wordt moet u niets geloven. Bij urine testen op drugs van een éénmalige inname blijft dit op te sporen van een paar uur tot maximum 2 dagen, voor regelmatige gebruikers is dit wel van een andere grootte, maar wie wil nu zo iemand als collega.
In risico bedrijven worden de werknemers nu al minimum 2 maal per jaar op urine getest, en minimaal 1 x per jaar op een bloedstaal. Dus als de werkgever daar misbruik van zou willen maken kan hij het nu reeds doen.
De jaloezie van Eno2 druipt er weer eens af, wat u baas uitspookt is toch uw probleem niet, krijgt u daar minder loon van? En als u vindt dat u niet genoeg beloont word voor uw werk ga dan elders werk zoeken.
In de kunstzinnige en creatieve sector zal men die drugstests eerder gebruiken om te checken of je wel genoeg geestesverruimende middelen gebruikt.
Kwestie van de inspiratie van de werknemers op peil te houden.

In de administratieve en industriële sector moet men de werknemers zo doods mogelijk houden.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 11 april 2009 om 14:58.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 15:03   #64
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Cannabis is bij iemand die eenmalig gebruikt 3 tot 5 dagen op te sporen. Bij iemand die regelmatig gebruikt tot 3 weken. Controleer dit gerust op de sites waar je deze tests kunt kopen. Er wordt echter niet gespecifieerd wat "regelmatig gebruik is"

Waarom zou je niet iemand als collega willen die regelmatig alcohol of cannabis gebruikt? Zolang hij/zij nuchter op het werk komt en zijn/haar werk goed doet. (Voor de alcohol-gebruikers : niet te dikwijls ziek is op maandag)

Natuurlijk zijn het mijn zaken wat de werkgever uitspookt. Als hij/zij het bedrijf failliet helpt ben ik mijn werk kwijt.

P.S. Is alcohol bij de "werklunch" toegestaan?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 15:46   #65
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
In de kunstzinnige en creatieve sector zal men die drugstests eerder gebruiken om te checken of je wel genoeg geestesverruimende middelen gebruikt.
Kwestie van de inspiratie van de werknemers op peil te houden.

In de administratieve en industriële sector moet men de werknemers zo doods mogelijk houden.
Altijd aandoenlijk om te lezen dat er blijkbaar nog steeds mensen bestaan die van oordeel zijn dat drugs je geest effectief verruimen, dit ter bevordering van de creativiteit uiteraard, terwijl iedereen werkzaam in een administratie of een industriële sector saaie, afgestompte robotten zijn.

Heb je nog van die dooddoeners ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 16:01   #66
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Altijd aandoenlijk om te lezen dat er blijkbaar nog steeds mensen bestaan die van oordeel zijn dat drugs je geest effectief verruimen, dit ter bevordering van de creativiteit uiteraard, terwijl iedereen werkzaam in een administratie of een industriële sector saaie, afgestompte robotten zijn.

Met die administratieve of industriële sector heb ik geen ervaring.

Wat ik wel kan zeggen is dat er aardig gedronken, gesnoven en geblowd wordt in de creatieve sector.
Ik voel mij daar als geheelonthouder eerder een uitzondering tussen.
Dus ik kan mij wel voorstellen dat bepaald matig drugsgebruik het voor sommigen iets gemakkelijker maakt om innovatief uit de hoek te komen.

Net zoals het voor sommige kantoorbedienden noodzakelijk is om de dag te beginnen met een shot cafëine in de vorm van een tas koffie zodat zij kunnen functioneren.

Elke sector zijn eigen drugs zou ik zeggen.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 11 april 2009 om 16:02.
Oud 11 april 2009, 17:03   #67
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Met die administratieve of industriële sector heb ik geen ervaring.

Wat ik wel kan zeggen is dat er aardig gedronken, gesnoven en geblowd wordt in de creatieve sector.
Ik voel mij daar als geheelonthouder eerder een uitzondering tussen.
Dus ik kan mij wel voorstellen dat bepaald matig drugsgebruik het voor sommigen iets gemakkelijker maakt om innovatief uit de hoek te komen.

Net zoals het voor sommige kantoorbedienden noodzakelijk is om de dag te beginnen met een shot cafëine in de vorm van een tas koffie zodat zij kunnen functioneren.

Elke sector zijn eigen drugs zou ik zeggen.
Fair enough.

Maar ik persoonlijk ben er lang niet van overtuigd dat drugs een positieve invloed hebben op creativiteit. Afhankelijk van wat je neemt, wordt je misschien hoogstens tijdelijk iets minder geremd, maar dat is het dan ook.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 17:34   #68
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Fair enough.

Maar ik persoonlijk ben er lang niet van overtuigd dat drugs een positieve invloed hebben op creativiteit. Afhankelijk van wat je neemt, wordt je misschien hoogstens tijdelijk iets minder geremd, maar dat is het dan ook.
Mja voor iedereen is zoiets anders.
Ne maat van mij moet altijd een paar pinten ophebben voor hij deftig kan pool spelen.
Zonder gaat het niet zo goed.

Oud 11 april 2009, 17:38   #69
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Werknemers mogen vanaf nu personeel controneren op alcohol en drugs.

Waar gaan we naartoe met deze soort arbeidsverhoudingen?

Toename van oppressiviteit alom.

En wat mogen de werknemers bij de werkgevers controleren?

Of ze wel condomen dragen bij het neuken van ondergeschikten?
Er is al een tijdje een zelfmoordgolf aan de gang bij werknemers in bv. de auto-industrie. Nu begint dit fenomeen ook de kop op te steken in de dienstensector.
Vervreemding en reductie van arbeid tot arbeidskracht eisen altijd zijn tol.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 11 april 2009 om 17:39.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 17:44   #70
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Er is al een tijdje een zelfmoordgolf aan de gang bij werknemers in bv. de auto-industrie. Nu begint dit fenomeen ook de kop op te steken in de dienstensector.
Vervreemding en reductie van arbeid tot arbeidskracht eisen altijd zijn tol.
Tjah; vrije loonzetting onmogelijk maken heeft helaas zijn gevolgen. Je zou je moeten schamen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 19:09   #71
vesivius
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Cannabis is bij iemand die eenmalig gebruikt 3 tot 5 dagen op te sporen. Bij iemand die regelmatig gebruikt tot 3 weken. Controleer dit gerust op de sites waar je deze tests kunt kopen. Er wordt echter niet gespecifieerd wat "regelmatig gebruik is"

Waarom zou je niet iemand als collega willen die regelmatig alcohol of cannabis gebruikt? Zolang hij/zij nuchter op het werk komt en zijn/haar werk goed doet. (Voor de alcohol-gebruikers : niet te dikwijls ziek is op maandag)

Natuurlijk zijn het mijn zaken wat de werkgever uitspookt. Als hij/zij het bedrijf failliet helpt ben ik mijn werk kwijt.

P.S. Is alcohol bij de "werklunch" toegestaan?
http://www.testjezelf.nu/info-over-d...ml#aantoonbaar

Ik bedoelde hier ook collega's onder invloed

Als uw bedrijf failliet gaat bent u uw werk kwijt maar uw werkgever zijn bedrijf toch een wezenlijk verschil

Naargelang het bedrijf (welke klasse) is alcohol tijdens de lunch al of niet toegestaan, zelfs het binnenbrengen in het bedrijf van alcoholische dranken is in Seveso bedrijven verboden, ook al gaat het om een feestje na de werkuren maar binnen het bedrijf.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 19:45   #72
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

drugs of oppeppende middelen op de werkvloer is al lang geen nieuws meer,
in de mediasector bv word er veel gesnoven omwille van de hoge werkdruk en om nog sneller te mee te draaien.
Werkgevers die begaan zijn met hun winsten hebben hier dan ook geen problemen mee dat hun personeel als snelheidstreinen werken door wat lijntjes

Laatst gewijzigd door globalmedia : 11 april 2009 om 19:48.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 19:47   #73
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
drugs of oppeppende middelen op de werkvloer is al lang geen nieuws meer,
in de mediasector bv word er veel gesnoven omwille van de hoge werkdruk en om nog sneller te mee te draaien.
Werkgevers die begaan zijn met hun winsten hebben hier dan ook geen problemen mee dat hun personeel als snelheidstreinen werken door wat lijntjes...

Laatst gewijzigd door globalmedia : 11 april 2009 om 19:47.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 09:31   #74
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Tjah; vrije loonzetting onmogelijk maken heeft helaas zijn gevolgen. Je zou je moeten schamen.
Ja we kennen dat, vrije loonzetting, daar zijn al velen aan gekrepeerd, maar je schamen is je fort niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 15:16   #75
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Enkel en alleen nadat ze allerlei geniepige testjes laten doen en een hersenscan afnemen en uw geschrift laten analiseren en ....

Als ik nog eens van werk verander ga ik dat ook allemaal aan mijn werkgever voorstellen om dat te doen zodat ik nooit nog voor een eikel hoef te werken.
Gaan we nu echt niet terug naar de middeleeuwen???Alléén kan men nu een beetje gestoficeerder te werk ...
Het gaat er nog van komen,dat men betaald gaat worden,om de collega aan te geven,of het de waarheid is of niet...VERDEEL EN HEERS...Er is in al die tijd nog niet zoveel veranderd???ONTWAAK,VERWORPENEN DER AARDE...zou ik zeggen.Maar ik durf blijven hopen op ANDERE TIJDEN...
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 15:26   #76
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Het probleem is wel dat bepaalde drugs nogal lang in je bloed of vet worden opgeslagen.

Als je twee maanden geleden op je verjaardag een joint hebt gerookt test je nog altijd positief en ben je je werk misschien kwijt.
En dit terwijl je een goede werknemer bent die altijd broodnuchter op zijn job verschijnt.
Daar twijfel ik aan zenne man!
Ik denk dat wiet al na een week uit uw bloed is

copy paste:
Hoe lang er nog sporen van cannabisgebruik terug te vinden zijn is sterk afhankelijk van de persoon, de wijze en de omstandigheden van het gebruik, de THC-concentratie in de cannabis, ... Dat kan variëren van 3 dagen bij eenmalig of zeer sporadisch gebruik tot 30 dagen bij dagelijks gebruik. B
Oud 17 april 2009, 22:01   #77
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eenmaal deze testen toegelaten zullen er "mensen" misbruik van maken. Bloedtestje:
-oh, den deze heeft een verhoogde cholestorol, die zal wel ziek worden binnen een paar jaar- duur ziek-, die gaat bij de eerstvolgende ontslagronde mogen beschikken.
- Jawadde, den deze heeft hepatitisch gehad, die lever zal het wel niet goed meer doen, en de kans op cirrose of kanker is groter, la maar, ontslaan die handel.
Waarom zouden ze? Eenmaal de werknemer ziek kan je hem ontslaan: De Belgische wetgever verbiedt dat weleenswaar, maar hij is vergeten daar straffen aan te verbinden.

Laatst gewijzigd door DannyS : 17 april 2009 om 22:02.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 23:15   #78
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ikzelf heb geen probleem met de alcohol controle.
En als ze bloedproeven zouden uitvoeren, ook niet, aangezien de dingen waarop getest worden toch of verboden zijn, of van zodanige aard dat er anderen in gevaar komen.
Jij weer?
De betreffende cao doelt concreet op een ademtest, het meten van reacties, door over een lijn te doen lopen, bijvoorbeeld.
Een alcoholslot in de wagen is vervolgens te verdedigen, denk ik,... ECHTER bloed- of urinecontroles door werkgevers zijn natuurlijk wettelijk verboden. Geflipte bazen mogen wat zij als "dronkenschap" aanzien ook niet zomaar als rede van ontslag opgeven. Zoals alle misdrijven moet ook dit geval per geval worden afgewogen, dat is zelfs een rechter verplicht.

Laatst gewijzigd door DannyS : 17 april 2009 om 23:22.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 00:28   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Jij weer?
De betreffende cao doelt concreet op een ademtest, het meten van reacties, door over een lijn te doen lopen, bijvoorbeeld.
Een alcoholslot in de wagen is vervolgens te verdedigen, denk ik,... ECHTER bloed- of urinecontroles door werkgevers zijn natuurlijk wettelijk verboden. Geflipte bazen mogen wat zij als "dronkenschap" aanzien ook niet zomaar als rede van ontslag opgeven. Zoals alle misdrijven moet ook dit geval per geval worden afgewogen, dat is zelfs een rechter verplicht.
Een alcoholslot plaatsen op elk machine of elke afsluiter dat ze bedienen. Zal leuk worden. Het probleem is uiteindelijk niet geflipte bazen, doch verslaafde dronkaards.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 13:08   #80
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Daar twijfel ik aan zenne man!
Ik denk dat wiet al na een week uit uw bloed is

copy paste:
Hoe lang er nog sporen van cannabisgebruik terug te vinden zijn is sterk afhankelijk van de persoon, de wijze en de omstandigheden van het gebruik, de THC-concentratie in de cannabis, ... Dat kan variëren van 3 dagen bij eenmalig of zeer sporadisch gebruik tot 30 dagen bij dagelijks gebruik. B
Dat dit sterk afhangt van de persoon zelf en de manier waarop deze persoon cannabis gebruikt is volledig juist.

Dit is van een site die drugstests verkoopt: However, THC can be detected in a chronic user up to 12 weeks after use (2) although the average is 25(3) -27 days (4).

http://www.thegooddrugsguide.com/cannabis/drugtests.htm

Die 12 weken of ongeveer 3 maanden is weliswaar uitzonderlijk, het is niet onmogelijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be