Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2009, 10:42   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Hoe komen die mensen aan zulke vlaggen? Ik heb zoiets niet in huis, hoor. Die vlaggen worden door professionele indoctrinators uitgedeeld of verkocht onder het mom van "supporteren voor onze landgenoten". Daarbij speelt men in op imitatie- en massagedrag: de veelheid aan vlaggen trekt mensen aan, en omdat een supporterende massa een open massa is, staat er geen grens op het aantrekken.

Niets vindt de achterlijke zo fijn als één worden met andere achterlijken in een vitale, woest uithalende massa. Op zulke momenten ontwaakt hij voor even uit zijn geheel terechte minderwaardigheidscomplex, wordt hij de hulk, zwelgt hij in een roes van onaantastbaarheid.

Persoonlijk vind ik dat allemaal griezelig om te zien. Ten andere vind ik dat politiek en sport twee onderscheiden domeinen behoren te zijn. Ik zie dan ook liever een spandoek met aanmoedigingen voor een geliefde coureur dan vlaggen. Ik schaam mij diep bij het zien van al die leeuwenvlaggen. Overigens is een ander bezwaar tegen deze vlag dat ze, met die klauwende leeuw erop, een agressiviteit suggereert die ik niet met een (post)moderne beschaving associeer.
Ik ook maar wat wil je, hun hobby is met een vlag zwaaien zoals anderen schilderen of spelen een muziekinstrument. Het is een zielige hobby, dat weet ik wel, maar dat is ook hun recht zo'n hobby te hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:03   #42
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

De mensen hebben blijkbaar niet goed door waarmee ze staan te zwaaien.

Die "Vlaamschen Leeuw" wordt door alle weldenkenden geassocieerd met racisme en onverdraagzaamheid. An sich kan men dat een mooie vlag vinden, maar ze is al even bezoedeld als de swastika. Onder deze vlag trokken jonge Belgen naar het Oostfront om er te vechten tegen 'den bolsjewiek'. Het was deze vlag waarmee de Vlaamse collabo's hun joodse medeburgers gingen oppikken om ze op transport te zetten.

Men zou meer dan beschaamd moeten zijn om zich met zo'n vlag durven te vertonen. Ik denk dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor media en onderwijs.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:04   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komen die mensen aan zulke vlaggen? Ik heb zoiets niet in huis, hoor. Die vlaggen worden door professionele indoctrinators uitgedeeld of verkocht onder het mom van "supporteren voor onze landgenoten". Daarbij speelt men in op imitatie- en massagedrag: de veelheid aan vlaggen trekt mensen aan, en omdat een supporterende massa een open massa is, staat er geen grens op het aantrekken.

Niets vindt de achterlijke zo fijn als één worden met andere achterlijken in een vitale, woest uithalende massa. Op zulke momenten ontwaakt hij voor even uit zijn geheel terechte minderwaardigheidscomplex, wordt hij de hulk, zwelgt hij in een roes van onaantastbaarheid.

Persoonlijk vind ik dat allemaal griezelig om te zien. Ten andere vind ik dat politiek en sport twee onderscheiden domeinen behoren te zijn. Ik zie dan ook liever een spandoek met aanmoedigingen voor een geliefde coureur dan vlaggen. Ik schaam mij diep bij het zien van al die leeuwenvlaggen. Overigens is een ander bezwaar tegen deze vlag dat ze, met die klauwende leeuw erop, een agressiviteit suggereert die ik niet met een (post)moderne beschaving associeer.
Naam: 3_img050309533_onlinebild.jpg
Bekeken: 214
Grootte: 65,6 KB
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:12   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dat doet mij plezier
Sowieso is al dat supportersgeweld, die haag van brullende, rood aangelopen wildemannen aan weerskanten van het parcours, een heilige verschrikking. Ik zag onlangs een item op ATV over de opmars van luidruchtige, met toeters en spandoeken uitgemonsterde supporters bij lokale biljarttoernooien. Overal dringt het plebs zich op, clowneske mannen in wier buiken heelder vaten bier liggen te gisten en te klotsen, en niemand zegt er wat van. Nee, "dat is toch sympathiek", "gezellig", "het brengt er toch de sfeer wat in", etc. De beschaving stort in en iedereen kijkt de andere kant op.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:14   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht

Niet zo lang geleden was het nog een politieke rel, omdat de Ronde van Spanje die "al dertig jaar niet meer door de autonome regio in het noorden van Spanje (ge)passeer(d)[t], nadat in 1979 een rit in Baskenland geannuleerd moest worden door incidenten met en betogingen van radicale nationalisten", eventueel opnieuw naar Baskenland kwam.
En weet ge ook waarom?

En kijk ook eens naar het parcours voor de Ronde van Frankrijk dit jaar

Laatst gewijzigd door Txiki : 13 april 2009 om 11:16.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:19   #46
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Meer nog, bekijk het parcours van de Ronde van Spanje voor 2009 eens
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:31   #47
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En weet ge ook waarom?

En kijk ook eens naar het parcours voor de Ronde van Frankrijk dit jaar
Fijn! Kan ik mijn Catalaanse vlag nog eens bovenhalen!
Oud 13 april 2009, 12:14   #48
system
Banneling

Standaard

Laat ons allen tesaam maar vrolijk zijn en dansen.

http://streaming.vtm.be/VTM/opzoekna...NAL_EXPORT.wmv

Laatst gewijzigd door system : 13 april 2009 om 12:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 12:55   #49
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Wat het vlagske betreft, dat is toch ons vlagske?
Het is niet de vlag van de Vlaamse Gemeenschap maar van de Vlaamse Beweging. Het is in ieder geval mijn vlag niet.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 12:58   #50
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Amai zeg, ik wist niet dat de VVB zo'n massale aanhang had... in het deel van Parijs-Roubaix dat ik gezien heb op TV (laatste 15 kilometer) waren genoeg vlaggenzwaaiers om een legerdivisie mee te formeren.

Neemt gij uzelf nog wel serieus?

Beweer je nu dat de VVB slechts een paar tiental symphatisanten telt in heel Vlaanderen? Hoop en al waren er een paar honderd vlaggen veelal op cruciale plaatsen waar ze goed opvielen voor de camera's. Een divisie telt 20.000 manschappen.
Oud 13 april 2009, 12:58   #51
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is in ieder geval mijn vlag niet.
dat klopt
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 12:58   #52
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dat klopt
LOL.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 12:59   #53
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht

Die "Vlaamschen Leeuw" wordt door alle weldenkenden geassocieerd met racisme en onverdraagzaamheid. An sich kan men dat een mooie vlag vinden, maar ze is al even bezoedeld als de swastika. Onder deze vlag trokken jonge Belgen naar het Oostfront om er te vechten tegen 'den bolsjewiek'. Het was deze vlag waarmee de Vlaamse collabo's hun joodse medeburgers gingen oppikken om ze op transport te zetten.

Men zou meer dan beschaamd moeten zijn om zich met zo'n vlag durven te vertonen. Ik denk dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor media en onderwijs.
De Belgische vlag is toch ook een vlag van collaboratie?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 13:03   #54
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE !
Het was deze vlag waarmee de Vlaamse collabo's hun joodse medeburgers gingen oppikken om ze op transport te zetten.
Bedoel je nu de Belgische rijkswacht die voor de Duitsen de joden naar de kampen stuurde?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 13:42   #55
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Beweer je nu dat de VVB slechts een paar tiental symphatisanten telt in heel Vlaanderen?
Een paar tiental? Hebt gij wel gekeken naar Parijs-Roubaix?

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 13 april 2009 om 13:45.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 14:10   #56
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Een paar tiental? Hebt gij wel gekeken naar Parijs-Roubaix?
Merci om mijn punt te maken.
Oud 13 april 2009, 14:17   #57
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aldus de persoon met de NSB-groet als gebruikersnaam, of moest er soms nog een ironieteken bij die uitleg staan?

De Leeuwenvlag is geen symbool van racisme en onverdraagzaamheid, laat staan van het VNV of het Vlaams Blok, maar een symbool van de Vlaamse ontvoogding, een strijd die rechtvaardig en vooruitstrevend is geweest en nog is. Dat je die vlag ziet tijdens wielerwedstijden is geen toeval, want wielrennen is een wezenlijk onderdeel van de Vlaamse identiteit. Het begrip Flandrien gaat bijvoorbeeld al mee sinds het begin van de twintigste eeuw. Ook interessant om te weten is dat Vlaanderen Vlagt zowel de vlag van de Vlaamse Beweging als die van de Vlaamse Gemeenschap gebruikt. Ik begrijp niet wat er verkeerd is aan enige vorm van Vlaamsgezindheid en het promoten van Vlaanderen in het buitenland.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 14:29   #58
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

qua domheid steekt deze post torenhoog uit boven alle andere
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 14:29   #59
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat allemaal griezelig om te zien.
Niet naar de koers zien hé mijn beste....

blijkbaar is alléén een vlaamse leeuw aanstootgevend voor U.....

Dat die gekke nederlanders collectief in het oranje rondhossen ,en tijdens de winstersporten zowel noren zweden als duitsers massaal met hun vlaggen zwaaien is voor U ook géén probleem....

Meneer is belgicist pur sang zeker....
Liefhebber van die lelijke driekleur,de vlag des konings die tijdens de bezetting zo close met de nazi's was....

Dat de walen een geplukt kieken op hun vlag hebben is niet ons probleem mijn beste.......
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 14:38   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Aldus de persoon met de NSB-groet als gebruikersnaam, of moest er soms nog een ironieteken bij die uitleg staan?

De Leeuwenvlag is geen symbool van racisme en onverdraagzaamheid, laat staan van het VNV of het Vlaams Blok, maar een symbool van de Vlaamse ontvoogding, een strijd die rechtvaardig en vooruitstrevend is geweest en nog is. Dat je die vlag ziet tijdens wielerwedstijden is geen toeval, want wielrennen is een wezenlijk onderdeel van de Vlaamse identiteit. Het begrip Flandrien gaat bijvoorbeeld al mee sinds het begin van de twintigste eeuw. Ook interessant om te weten is dat Vlaanderen Vlagt zowel de vlag van de Vlaamse Beweging als die van de Vlaamse Gemeenschap gebruikt. Ik begrijp niet wat er verkeerd is aan enige vorm van Vlaamsgezindheid en het promoten van Vlaanderen in het buitenland.
Even deze post terug bovenhalen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat monopoliseren is alleen maar mogelijk omdat verder niemand de moeite doet die vlag een normaal karakter te geven. Je moet het VB hier niet met de vinger wijzen. Maar wel net alle anderen die het VB alle speelruimte geven om te doen wat die partij doet. Je moet het dus omdraaien.
En is dat niet juist wat Vlaanderen Vlagt doet: mee helpen het beeld uitdragen dat de Vlaamse leeuwenvlag niet exclusief aan één bepaalde partij of ideologie gelinkt kan worden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be