Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2009, 21:08   #221
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Interesant, al die stukken uit de geschiedenis.
Maar laat ons vooral vooruit kijken.
Ik vind het vooruitzicht dat een samengaan van Nederland en Vlaanderen, in welke vorm dan ook (en ik sluit Wallonië nog steeds niet uit) van de Nederlanden een land/unie maken die beiden enorme voordelen zal opleveren.
Zo zou Antwerpen een Scheldevlakte kunnen krijgen (zoals R'dam zijn Maasvlakte heeft).
Samenwerken op cultureel vlak qua muziek, taal, etc.
Ik meen zelfs dat we kunnen aanschuiven bij de G8.
Jammer genoeg heerst er nog veel wantrouwen onderling, het Fortisdrama had toch echt anders opgelost moeten worden.
System ,verwoordt hier de gevoelens van een belangrijk deel van de Vlamingen.
Spanje heeft hun bevrijd van Willem van Oranje , de Protestanten en de Hollanders .
Frankrijk heeft hun geholpen bij de bevrijding van Willem I , de protestanten en de Hollanders.
Nooit een Oranje meer en nooit meer een samengaan met Holland, is hun devies.

De onderdrukking is te groot geweest en de frustraties zijn nog lang niet verdwenen.
We hebben nog een lange weg te gaan, om tot een gezamenlijke "de Nederlanden" te komen.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 17 april 2009 om 21:09.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:10   #222
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
System ,verwoordt hier de gevoelens van een belangrijk deel van de Vlamingen.
Spanje heeft hun bevrijd van Willem van Oranje , de Protestanten en de Hollanders .
Frankrijk heeft hun geholpen bij de bevrijding van Willem I , de protestanten en de Hollanders.

De onderdrukking is te groot geweest en de frustraties zijn nog lang niet verdwenen.
We hebben nog een lange weg te gaan, om tot een gezamenlijk "de Nederlanden" te komen.
Neen, dat zeg ik niet. U verdraait weer de dingen. Ik beweer alleen dat u niet moet doen alsof alle Zuid-Nederlanders Willem van Oranje als de Vader des Vaderlands begroetten. Niets is minder waar. Zelfs in Holland moest men niet altijd veel van hem hebben. Men ziet wel dat u een beetje geïndoctrineerd bent door uw 'vaderlandse geschiedenis' op school. Ik heb dat ook al opgemerkt wanneer Nederlanders vol enthousiasme spreken over de VOC, of Willem I. Over de WIC, zijn ze wat minder happig, dat moet gezegd worden.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 21:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:57   #223
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is te zeggen, de gebieden die door de protestanten in het Noorden werden veroverd. En daar waren dus ook katholieke veroverde gebieden bij. Tot hun grote spijt.
Sinds wanneer bent u ineens zo....katholiek? Gewoon voor de gelegenheid? Om Nederlanders af te zeiken?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 22:32   #224
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat zeg ik niet. U verdraait weer de dingen. Ik beweer alleen dat u niet moet doen alsof alle Zuid-Nederlanders Willem van Oranje als de Vader des Vaderlands begroetten. Niets is minder waar. Zelfs in Holland moest men niet altijd veel van hem hebben. Men ziet wel dat u een beetje geïndoctrineerd bent door uw 'vaderlandse geschiedenis' op school. Ik heb dat ook al opgemerkt wanneer Nederlanders vol enthousiasme spreken over de VOC, of Willem I. Over de WIC, zijn ze wat minder happig, dat moet gezegd worden.
De manier waarop u historische zaken uit hun verband presenteert en feiten weet te verdraaien dwingt respect af.

Ere wie ere toekomt, mijn pet gaat voor u af.

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 06:13   #225
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De manier waarop u historische zaken uit hun verband presenteert en feiten weet te verdraaien dwingt respect af.

Vaak zonder bronvermelding, meestal zonder link. Het lijkt wel alsof het overgetijpt is.
Oud 18 april 2009, 08:06   #226
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vaak zonder bronvermelding, meestal zonder link. Het lijkt wel alsof het overgetijpt is.
Mijn informatie komt uit boeken of van het internet. Net zoals uw informatie. De boeken vermeld ik bij naam en auteur en meestal met de blz waar men die informatie kan vinden. De informatie van het internet zet ik tussen aanhalingstekens en in italic zodat iedereen kan zien dat het om een citaat gaat. En dat is correct. Dus wat u zegt is onjuist en dus niet correct. Dat laatste zal wel liggen aan uw gebrek aan degelijke argumenten.

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 08:21.
Oud 18 april 2009, 08:09   #227
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is zeker niet waar. Het zijn alleen de protestanten die van het Zuiden naar het Noorden zijn gevlucht. Maar er was zeker geen algemene opstand tegen Spanje in het Zuiden. En Spanje greep in omdat het de protestanten als politiek gevaarlijk beschouwde, ze ketters waren (lees: als dusdanig werden beschouwd door Spanje) en ook omdat bendes protestanten de boel kort en klein sloegen. Dat er antipathie bestond tegenover Alva, dat is zeker juist. Maar Willem van Oranje was ook niet erg geliefd hier in het Zuiden met zijn ongeregeld zootje huurlingen. De zeer grote meerderheid van het Zuiden was katholiek en is dat altijd gebleven.
Sinds wanneer ligt Steenvoorde in Holland?
Uw kennis over het zuiden is toch wel erg slecht.

http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/?...2Finfoblok.jsp

Laatst gewijzigd door Sidharta : 18 april 2009 om 08:10.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:12   #228
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
De taalkwestie had toen niets te maken. In die tijd sprak men nog behoorlijk Nederlands in Frans Vlaanderen. Het was een politieke kwestie. Niet dat ik verheel dat er geen ongenoegen was tegenover het Spaans bewind. Maar dat ging zeker niet zover om zich af te scheiden.
Dus u geeft nu eindelijk toe, dat delen van Vlaanderen zzijn verfranst en dat het niet de schuld van Willem was.
Oud 18 april 2009, 08:15   #229
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Wanneer een informatie u niet aanstaat, dan zegt u dat men deze informatie uit zijn verband rukt. Dat is maar een zeer subjectieve interpretatie. U hebt gewoon een geschiedenis van Nederland in uw onderwijs voorgeschoteld gekregen die 'salonfähig' was. En al datgene wat iemand zegt dat niet overeenkomt met het u vroegere aangeboden plaatje, vindt u blijkbaar onhistorisch. Uw reactie vind ik dan ook begrijpelijk. Ik hou me echter aan de feiten, zowel wat betreft de VOC, als Willem de Zwijger, als Willem I, als Wilhelmina, als Leopold II of III betreft of wat de communautaire problemen aangaat en noem maar op. En als u denkt dat ik het verkeerd voorheb, dan moet u met degelijk argumenten komen in plaats van altijd op de man te spelen.

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 08:17.
Oud 18 april 2009, 08:17   #230
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is zeker waar. De Unie van Atrecht bevestigt nog eens de trouw van het Zuiden aan Filips.
Hoe bedoelt u ,"de trouw van het Zuiden"

Uw geschiedkundige kennis en beschrijvingen, gaan niet verder dan het onderdanige Limburg.
Vlaanderen is meer dan dat ,ook het opstandige Antwerpen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_Republiek
Oud 18 april 2009, 08:20   #231
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Dus u geeft nu eindelijk toe, dat delen van Vlaanderen zzijn verfranst en dat het niet de schuld van Willem was.
Ik heb nooit het tegenovergestelde beweerd. Integendeel, ik heb altijd gesteld dat de hogere klasse verfranst was ten tijde van Willem en ik heb ook gezegd waarom. Ik heb er zelfs aan toegevoegd dat zelfs in het Noorden de hogere klasse tot een zeker hoogte verfranst was. Zelfs het wapenschild van de Oranjes is in het Frans.

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 08:20.
Oud 18 april 2009, 08:23   #232
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Sinds wanneer ligt Steenvoorde in Holland?
Uw kennis over het zuiden is toch wel erg slecht.

http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/?...2Finfoblok.jsp

U moet leren begrijpend te lezen. De Spanjaarden traden op tegen de protestanten. Ook in het Zuiden. En zeker tegen de Beeldenstormers. En misschien hadden ze zelfs niet helemaal ongelijk. Want vaak werden die protestantse vernielzuchtigen vergezeld van het racaille, voorzover ze dat al zelf niet waren voor een stuk.

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 08:26.
Oud 18 april 2009, 08:28   #233
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit het tegenovergestelde beweerd. Integendeel, ik heb altijd gesteld dat de hogere klasse verfranst was ten tijde van Willem en ik heb ook gezegd waarom. Ik heb er zelfs aan toegevoegd dat zelfs in het Noorden de hogere klasse tot een zeker hoogte verfranst was. Zelfs het wapenschild van de Oranjes is in het Frans.
Deze Francofone hooge klasse heeft altijd geprobeerd Vlaanderen te verfransen , dat was met de opstand tegen de Spanjaarden zo en weer met met de opstand tegen Willem in 1830.
Als het om de belangen van de Vlamingen gaat ,beschuldigt u altijd de Hollanders of de Oranjes van aantasting van deze belangen.
Spanje wordt verdedigd ,de Fransen worden door u verdedigd.
De Francofonie en en RK Clerus worden door u verdedigd.
Zij hebben altijd gedaan wat het volk ,de Vlamingen wilden.
Hoe komet u daar bij?
Oud 18 april 2009, 08:30   #234
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
U moet leren begrijpend te lezen. De Spanjaarden traden op tegen de protestanten. Ook in het Zuiden. En zeker tegen de Beeldenstormers. En misschien hadden ze zelfs niet helemaal ongelijk. Want vaak werden die protestantse vernielzuchtigen vergezeld van het racaille, voorzover ze dat al zelf niet waren voor een stuk.
En die protestanten waren geen Vlamingen?
Oud 18 april 2009, 08:51   #235
Leo
Gouverneur

Standaard

Sta me toe voor de duidelijkheid de oorspronkelijke teksten aan je bijdrage te hechten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nee, jij snapt kennerlijk niet dat de unie van Utrecht (1579) en de akte der Verlatinghe(1581) twee verdragen zijn die historische argumenten vormen voor de Verenigde Nederlanden. Bovendien hebben de Franstaligen ons verraden door de pacificatie van Gent (1576) te verbreken en de unie van Atrecht (Arras) te stichten die tegen de onafhankelijkheid van de zeventien provincieen was en daarmee de Nederlandstalige gewesten een dolk in de rug stak.

Laatst gewijzigd door Leo : 18 april 2009 om 08:59.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 09:06   #236
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen
System ,verwoordt hier de gevoelens van een belangrijk deel van de Vlamingen.Spanje heeft hun bevrijd van Willem van Oranje , de Protestanten en de Hollanders .

We hebben nog een lange weg te gaan, om tot een gezamenlijke "de Nederlanden" te komen.
Daar ben ik het hoegenaamd niet mee eens.De ene Vlaming staat wel wat kritischer tegenover de Nederlanders dan de andere. Maar de kruistocht die System hier de voorbije dagen en weken heeft gevoerd geeft blijk van een pathologie die zeker niet als een benchmark kan worden beschouwd. Slechts heel weinig Vlamingen lijden aan dat soort hysterie wanneer het over Nederland gaat. Bij het overgrote deel gaat het van enthousiasme tot onverschilligheid. In mijn kennissenkring stel ik in elk geval vast dat de voorbije jaren de Nederlandse goodwill is gegroeid.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 09:21   #237
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In mijn kennissenkring stel ik in elk geval vast dat de voorbije jaren de Nederlandse goodwill is gegroeid.
Ik heb dezelfde ervaring.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 10:28   #238
Shadowke

Standaard

ik ook.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 11:52   #239
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Als we legers gestuurd hebben om de Spanjaarden, Fransen of wie dan ook te verdrijven dan zijn we bezetters.

Stuurden we géén legers, dan laten we jullie in de steek. Het is ook nooit goed he.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 11:53   #240
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als we legers gestuurd hebben om de Spanjaarden, Fransen of wie dan ook te verdrijven dan zijn we bezetters.

Stuurden we géén legers, dan laten we jullie in de steek. Het is ook nooit goed he.
LOL! mooi gezegd

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 april 2009 om 11:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be