Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2009, 20:30   #301
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Tja, als je de kern van de rand afsnijdt, lijkt mij dat een logische consequentie. Ofwel pas je het tweetaligheidsprincipe toe in kern én rand, ofwel het eentaligheidsprincipe in kern en rand afzonderlijk. Laat me duidelijk zijn: ik prefereer het eerste.
De faciliteitengemeenten rond Brussel zijn op administratief vlak tweetalig en al de rest is op socio-economisch vlak twee en zelfs meertalig. De inspanningen in Vlaanderen om daar een einde te maken gaan helemaal nergens heen. Ze krijgen veel aandacht in de media aan beide kanten aan de taalgrens en radikalen aan beide kanten van de taalgrens proberen daar electoraal profijt uit te halen maar op het terrein maakt het allemaal weinig uit. Ik kom regelmatig in Brussel via verschillende kanten en ik ben nog geen plaats tegengekomen waar Brussel afgesneden is van de rest van de wereld.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 17 april 2009 om 20:32.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 20:39   #302
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De faciliteitengemeenten rond Brussel zijn op administratief vlak tweetalig en al de rest is op socio-economisch vlak twee en zelfs meertalig. De inspanningen in Vlaanderen om daar een einde te maken gaan helemaal nergens heen. Ze krijgen veel aandacht in de media aan beide kanten aan de taalgrens en radikalen aan beide kanten van de taalgrens proberen daar electoraal profijt uit te halen maar op het terrein maakt het allemaal weinig uit. Ik kom regelmatig in Brussel via verschillende kanten en ik ben nog geen plaats tegengekomen waar Brussel afgesneden is van de rest van de wereld.
Het probleem zit em daar niet. Tweetaligheid bestaat niet in het hoofd van vele (niet alle) Franstaligen. Het beste voorbeeld is Brussel. Er wordt actief een verfransingspolitiek gevoerd in Brussel en de Vlaamse Rand. Dan vind ik het meer dan logisch dat Vlaanderen op zijn strepen staat inzake taaleisen. Ge ziet al wat er gebeurt in gemeentes waar Franstaligen in de meerderheid zijn; ze willen weg uit het Vlaams Gewest en bij Brussel aansluiten zodat ze resoluut voor eentalig Frans kunnen gaan.
Oud 17 april 2009, 20:43   #303
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De faciliteitengemeenten rond Brussel zijn op administratief vlak tweetalig
Hier ben ik gestopt met lezen. Lees eerst eens goed de Grondwet van uw dierbare vaderland België en probeer het dan nog eens.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 17 april 2009 om 20:44.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 20:45   #304
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je de taal van een minderheid van nog geen 10% op papier uitroept tot een evenwaardige taal als de taal van de meerderheid, moet je niet verbaasd staan dat dat in de praktijk niet zo denderend werkt... Als ik het voor het zeggen had, was het Frans de enige officiële taal in Brussel.
Zozo, de officiële taal in de vlaamse randgemeenten is net zo goed nederlands mijnheer, en toch lappen de francofonen het aan hun laars....
En eisen zij tweetaligheid ,die U later dan uiteraard gaat vergrendelen op een officieel eentalig francofoon gebied aangezien er steeds meer francofone inwijkelingen komen die weigeren zich op taalgebied aan te passen....

En dan hoppa,gaan ze wéér een stukje dieper in vlaanderen hetzelfde proberen....

Dat fenoneem steekt momenteel reeds in mechelen de kop op,en zijn wij een brusselse randgemeente mijnheer?????....

Citaat:
De wereld staat niet stil. Steden veranderen van aanzicht: ze ontwikkelen zich almaar meer tot heuse stadsgewesten met een steedse kern en en een groene rand, die een onlosmakelijk geheel vormen, spijts alle dwaze grenzen die politici menen te moeten uittekenen.
Ach zo,dat taalimperialisme is voor U volkomen legaal en toegelaten zolang het maar richting vlaanderen uitdeint....

Hoeveel medewerking en eisen mogen vlamingen verwachten en of indienen die zich nét over de taalgrens in wallonië hebben gevestigd,Juist mijnheer, nada,rien de knots...

Daar geldt het motto,taalkundig aanpassen of verkassen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:11   #305
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Het probleem zit em daar niet. Tweetaligheid bestaat niet in het hoofd van vele (niet alle) Franstaligen. Het beste voorbeeld is Brussel. Er wordt actief een verfransingspolitiek gevoerd in Brussel en de Vlaamse Rand. Dan vind ik het meer dan logisch dat Vlaanderen op zijn strepen staat inzake taaleisen. Ge ziet al wat er gebeurt in gemeentes waar Franstaligen in de meerderheid zijn; ze willen weg uit het Vlaams Gewest en bij Brussel aansluiten zodat ze resoluut voor eentalig Frans kunnen gaan.
De reden waarom Franstaligen uit de rand aansluiting zoeken met Brussel heeft veel te maken met de Vlaamse hetze tegen alles wat Frans is in de rand wat volgens de auteurs van de hetze een gevolg is van het eerste . In die zin is heel de discussie vergelijkbaar met de discussie wat er eerst was de kip of het ei.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:18   #306
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zozo, de officiële taal in de vlaamse randgemeenten is net zo goed nederlands mijnheer, en toch lappen de francofonen het aan hun laars....
En eisen zij tweetaligheid ,die U later dan uiteraard gaat vergrendelen op een officieel eentalig francofoon gebied aangezien er steeds meer francofone inwijkelingen komen die weigeren zich op taalgebied aan te passen....

En dan hoppa,gaan ze wéér een stukje dieper in vlaanderen hetzelfde proberen....

Dat fenoneem steekt momenteel reeds in mechelen de kop op,en zijn wij een brusselse randgemeente mijnheer?????....
Het is moeilijk te voorspellen hoe ver die ontwikkeling gaat aangezien ze nog volop aan de gang is. Ik ga uit van een "redelijke" uitbreiding, met inachtname van de huidige instroom en de toekomstige bevolkingsgroei in Brussel. Maar het is aan demografen en tutti quanti om daar uitspraken over te doen.

Citaat:
Ach zo,dat taalimperialisme is voor U volkomen legaal en toegelaten zolang het maar richting vlaanderen uitdeint....
Nee hoor, de richting maakt mij weinig uit, althans niet volgens de as Vlaanderen/Wallonië. Het gaat ook niet om een taalimperialisme, maar om een stedelijke ontwikkeling die de taalverhoudingen in de stad doet uitdeinen naar de rand. Als er dus al van een richting sprake is, dan gaat het om een uitwaartse beweging van binnen naar buiten. Zo mag wat mij betreft ook een deel van Waals-Brabant tweetalig worden. Nogmaals: laat onbevooroordeelde demografen beslissen waar de grens het best getrokken wordt.

Citaat:
Hoeveel medewerking en eisen mogen vlamingen verwachten en of indienen die zich nét over de taalgrens in wallonië hebben gevestigd,Juist mijnheer, nada,rien de knots...

Daar geldt het motto,taalkundig aanpassen of verkassen....
Zie hierboven.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:25   #307
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel heeft nooit verplichte eentaligheid in het Nederlands gekend. Het gevolg is geweest dat het Nederlands de strijd met het Frans heeft verloren. Dat is jammer, maar die klok draai je niet meer terug. Je kunt alleen maar leren uit je fouten en het vandaag beter doen: de dominante taal vergrendelen opdat niet wéér kan gebeuren wat in het verleden is gebeurd. Echter mag men kern en rand niet van elkaar scheiden. Dat betekent dat de taalpolitiek van het hele Brusselse gebied gelijkgeschakeld moet worden. Bij wijze van compromis is de tweetaligheid een goed idee voor het hele gebied. Maar indien men de rand van de kern wenst af te snijden, dan hebben de Franstaligen in Brussel net zo veel recht om de Vlamingen te onderdrukken als de Vlamingen in de Brusselse Rand om de Franstaligen te onderdrukken. Het is het één of het ander.
op zich kan je gelijk hebben, maar tweetaligheid betekent in België ééntaligheid Franstalig, het Nederlands wordt totaal genegeerd aan Franstalige kant.

Vandaag nog staat er een artikel in La Libre waarin staat dat Walen meer Nederlands zouden moeten leren. je moet daar eens de reacties op het forum lezen.

neen, je gaat nooit een meerderheid van Franstaligen vinden die Nederlands willen leren, ze kijken er teveel op neer.
Oud 17 april 2009, 21:25   #308
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
De reden waarom Franstaligen uit de rand aansluiting zoeken met Brussel heeft veel te maken met de Vlaamse hetze tegen alles wat Frans is in de rand wat volgens de auteurs van de hetze een gevolg is van het eerste . In die zin is heel de discussie vergelijkbaar met de discussie wat er eerst was de kip of het ei.
Die mensen voelen zich gewoon deel van Brussel. Dat gevoel komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen: die "Vlaamse" rand is gewoon een suburbane Brusselse rand. Vervelend voor de "autochtonen" aldaar, ik weet het, maar de verfransing is gewoon een logisch vervolg van de nieuwe verstedelijking, waarvan suburbanisatie een belangrijk onderdeel is geworden.
Oud 18 april 2009, 00:00   #309
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is moeilijk te voorspellen hoe ver die ontwikkeling gaat aangezien ze nog volop aan de gang is. Ik ga uit van een "redelijke" uitbreiding, met inachtname van de huidige instroom en de toekomstige bevolkingsgroei in Brussel. Maar het is aan demografen en tutti quanti om daar uitspraken over te doen.
Wel mijn beste, mijn echtgenote werkt in het onderwijs ,lagere school in mechelen...
Zij krijgt dus ouders bij haar die hier laten we maar zeggen in vlaanderen wonen ,afkomstig uit brussel ,maar die na twee jaar hier nog géén enkel woord nederlands spreken...
En sterker nog,zij eisen zelfs dat ze in het frans te woord worden gestaan....

Zoveel arrogantie hier,en nochtans zijn wij géén deel van de brusselse rand,en toch verdedigd U zo'n gang van zaken....

Daarbij bent U wat mij betreft dus geklasseerd als belgicist pur sang en één grote parléz francais aanhanger....

U hebt wat mij betreft méér dan voldoende kleur bekend mijn beste...

Citaat:
Nee hoor, de richting maakt mij weinig uit, althans niet volgens de as Vlaanderen/Wallonië. Het gaat ook niet om een taalimperialisme, maar om een stedelijke ontwikkeling die de taalverhoudingen in de stad doet uitdeinen naar de rand. Als er dus al van een richting sprake is, dan gaat het om een uitwaartse beweging van binnen naar buiten. Zo mag wat mij betreft ook een deel van Waals-Brabant tweetalig worden. Nogmaals: laat onbevooroordeelde demografen beslissen waar de grens het best getrokken wordt.Zie hierboven.
De grens ligt waar hij destijds is vastgesteld mijn beste,niet meer en niet minder...

Laatst gewijzigd door Svennies : 18 april 2009 om 00:01.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 06:19   #310
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Wel mijn beste, mijn echtgenote werkt in het onderwijs ,lagere school in mechelen...
Zij krijgt dus ouders bij haar die hier laten we maar zeggen in vlaanderen wonen ,afkomstig uit brussel ,maar die na twee jaar hier nog géén enkel woord nederlands spreken...
En sterker nog,zij eisen zelfs dat ze in het frans te woord worden gestaan....

Zoveel arrogantie hier,en nochtans zijn wij géén deel van de brusselse rand,en toch verdedigd U zo'n gang van zaken....
Ik verdedig dat niet, vanuit de voorlopige veronderstelling dat Mechelen niet meer tot de Brusselse Rand kan gerekend worden. Mijns inziens mag Mechelen dus het Nederlands opleggen als te-nemen-of-te-laten. Eenmaal de taalgebieden deskundig zijn afgebakend, mag de taalpolitiek autoritair worden opgelegd.

Citaat:
De grens ligt waar hij destijds is vastgesteld mijn beste,niet meer en niet minder...
U bent bang voor een deskundige, onpartijdige analyse?
Oud 18 april 2009, 07:28   #311
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verdedig dat niet, vanuit de voorlopige veronderstelling dat Mechelen niet meer tot de Brusselse Rand kan gerekend worden. Mijns inziens mag Mechelen dus het Nederlands opleggen als te-nemen-of-te-laten. Eenmaal de taalgebieden deskundig zijn afgebakend, mag de taalpolitiek autoritair worden opgelegd.

U bent bang voor een deskundige, onpartijdige analyse?
Wat ne zever man . De grenzen van de taalgebieden zijn destijds deskundig vastgelegd. Als er nu nog franstaligen in nederlandstalig gebied wonen wil dit zeggen dat ze zich niet hebben aangepast en daarvoor moeten ze nu niet beloond worden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 07:41   #312
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wat ne zever man . De grenzen van de taalgebieden zijn destijds deskundig vastgelegd. Als er nu nog franstaligen in nederlandstalig gebied wonen wil dit zeggen dat ze zich niet hebben aangepast en daarvoor moeten ze nu niet beloond worden.
Als die zo deskundig waren vastgelegd, zou er nooit zulke massale "uitvloeiing" van Franstaligen hebben kunnen optreden. Dan was er voor de Brusselaars binnen Brussel voldoende Lebensraum geweest en hoefden de Franstaligen al die Vlaamse pesterijen en provocaties in de Rand niet te ondergaan.

Nogmaals: waarom zijn jullie zo bang van een deskundig, onpartijdig onderzoek naar de wenselijke omvang van het taalgebied Brussel-Hoofdstad?
Oud 18 april 2009, 07:48   #313
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als die zo deskundig waren vastgelegd, zou er nooit zulke massale "uitvloeiing" van Franstaligen hebben kunnen optreden. Dan was er voor de Brusselaars binnen Brussel voldoende Lebensraum geweest en hoefden de Franstaligen al die Vlaamse pesterijen en provocaties in de Rand niet te ondergaan.

Nogmaals: waarom zijn jullie zo bang van een deskundig, onpartijdig onderzoek naar de wenselijke omvang van het taalgebied Brussel-Hoofdstad?
Zever. Onwil om zich aan te passen dient niet beloond te worden. Zo eenvoudig is het. Als u dat niet wil begrijpen ,dan is dat maar zo.
Oud 18 april 2009, 07:55   #314
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het is de opoffering die ze moeten maken als ze Brussel verlaten. Natuurlijk worden asociale mensen doodgepest door omstaanders.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 april 2009 om 07:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:12   #315
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben niet zo'n groot wielrennersfanaat, maar vandaag keek ik toch op tv naar de Hel van het Noorden.

Ik was nogal verrast door het aantal Vlaamse Leeuwenvlaggen waarmee het publiek zwierde en zwaaide.

Zijn er hier wielerliefhebbers die kunnen zeggen of er een tendens is: zijn er meer dergelijke vlaggen dan vorige jaren?

En zo ja: zouden we daar konklusies over mogen trekken op politiek vlak: zijn de Vlamingen Vlaamsbewuster aan het worden?

Er zijn volgens mij 2 oorzaken:

1/ Een grote groep is niet eens wielerfan, maar gaat express naar de wielertornooien, om te gaan provoceren met de Vlaamse vlag: men weet dat men daar zal gezien worden: camera's-nieuwsuitzending.

2/ De andere groep is natuurlijk wèl wielerfanaat, en dezen hebben zich ook een Vlaamse vlag aangeschaft, omdat zij blijkbaar denken dat dit een hype is. Maw: de meelopertjes die zich een Vl.vl aanschaffen, 'om erbij te horen'
Oud 18 april 2009, 08:21   #316
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Het zwaaien met Vlaamse vlaggen stoort de Belgen dus enorm.

Alleen al daarvoor moet men ermee voort doen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:43   #317
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Het zwaaien met Vlaamse vlaggen stoort de Belgen dus enorm.

Alleen al daarvoor moet men ermee voort doen.
Mij stoort het zwaaien met vlaggen "tout court". Ongeacht welke vlag.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:50   #318
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Mij stoort het zwaaien met vlaggen "tout court". Ongeacht welke vlag.
Waarom is dat Piet?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:54   #319
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Waarom is dat Piet?
Omdat gij er voor zijt HAMC.
Oud 18 april 2009, 09:05   #320
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Eerder omdat hij een leugenaar is die denkt dat we echt geloven dat hij geen Belgisch nationalist is. Als hij echt een a-nationalist was, dan zou het hem niets moeten schelen dat België ooit zou ophouden te bestaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 april 2009 om 09:06.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be