![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het probleem is niet zozeer dat die gegevens niet vermeld worden, maar dat de logische conclusies daaruit niet getrokken worden.De VS worden door onze mainstreammedia bvb niet verantwoordelijk gehouden voor (een deel van) het sectaire geweld. Men noemt ook een Amerikaanse aanval een aanval, maar men plaatst dit zelden of nooit in de juiste imperialistische context. Voor andere landen, zoals Noord-Korea, Syrië en Iran, wordt er dan weer een context gecreëerd daar waar er vaak geen is. Als politici en journalisten de VS omschrijven als een economische partner, dan worden daar geen vragen bij gesteld. Moest gelijk welke politicus willen samenwerken met een doorsnee Taliban of Hezbollahleider, dan is het kot bij wijze van spreken te klein. Dat verschil in aanpak heeft niet te maken met het al dan niet bekritiseren van een beleid, maar met zo'n beleid in het juiste discours te plaatsen en de logische gevolgen daaruit te trekken. Citaat:
Dat ik hier mag zeggen en doen wat ik wil is inderdaad correct. Maar het is een afgesloten speeltuin. Van hieruit kan ik immers mijn mening (in de veronderstelling dat ze relevant is) bijna niet kwijt. De echte macht ligt tot op de dag van vandaag nog steeds bij de mainstream-media. Enkel zij bereiken een publiek dat groot genoeg is om op het beleid te wegen. Zij zouden zich dan ook neutraal moeten opstellen. Uitgerekend dat laatste gebeurt niet of te weinig. Citaat:
Onze zogenaamd 'neutrale' (mainstream) media weigeren tot op de dag van vandaag enkele logische gevolgen te trekken. Zo blijft minstens in België de steun voor de war on terror erg groot. Onlangs raakte nog bekend dat we extra F-16's naar Afghanistan zouden sturen. Dat kan enkel wanneer door de media gesuggereerd wordt dat die war on terror een noodzakelijk en nobel iets is. Iets dat te maken heeft met mensenrechten en democratie, en niet met imperialisme of bezetting. Deze visie kan echter door geen enkel argument overeind blijven. Mensen als Chomsky en Finkelstein hebben die visie al meer dan eens onderuit gehaald. Desalniettemin blijven onze Westerse mainstream-media en politici haar als een mantra herhalen alsof ze ongecontesteerd is. Het probleem lijkt me dan ook fundamenteler dan dat 'mijn visie' niet in de media komt. Mij lijkt dit te wijzen op een serieus democratisch deficiet. Wat is immers de vrijheid van meningsuiting nog waard wanneer je toestaat dat mensen een mening opgedrongen wordt door ze systematisch te overspoelen met een erg foute woordkeuze (zoals 'oorlog tegen het terrorisme' ipv 'imperialisme')? Mijns inziens kan je moeilijk beweren dat mensen in die veelheid aan informatie voor zichzelf hun versie van de waarheid moeten zoeken, aangezien je dan de impact en omvang van propaganda negeert. De gigantische sommen die zowel de bedrijfswereld als politici spenderen om hun visie aanvaardbaar te doen maken hebben immers een doel en een effect (tenminste als die bedrijven en politici rationeel handelen). mvg, Andy ps: ik zal wellicht pas morgennamiddag terug online zijn.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 18 april 2009 om 09:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Allereerst moet ik zeggen blij te zijn weer eens een goed onderbouwde post als de uwe te lezen maar het zal u niet verbazen dat ik het niet met u eens ben. Ons wereldbeeld komt niet overeen. Dat geeft niet maar het maakt het soms lastig voor mij om op uw bericht te antwoorden. In uw bericht zitten een aantal aannames die ik niet deel. In tegenstelling tot u ga ik er niet van uit dat het (hoofd)motief van Amerika ''imperialisme'' is, hoewel ik verre van een supporter was van de Bush-administration. Ook deel ik uw mening niet over de ''racistische en etnische zuivering van Gaza'', hoewel ik sommige uitspraken van extremistische politici verwerpelijk vind. U beoordeelt ''Afghanistan en Irak'' op dezelfde manier. Ik niet. Ik deel zelfs uw mening niet dat Kalikles hetzelfde punt wil maken als u. Maar afgezien daarvan ben ik ook verbaasd over uw opmerkingen over de mainstream media. Al die punten die u noemt, alle meningen die u verkondigt ben ik tegengekomen in de mainstream media. Toegegeven, in ''De Telegraaf'' of ''Het Laatste Nieuws'' komen ze niet veel voor maar in de overige (kwaliteits)kranten en opiniebladen toch wel. En dan ook nog eens zeer uitgebreid en genuanceerd. Het lijkt me dan ook dat uw kritiek eerder is gericht tegen de politici (''die er niets mee doen'') dan tegen de pers. En ja, in de geopolitiek hebben we te maken met macht en invloedssferen. Tijdens de koude oorlog hebben beide kanten ''onbegrijpelijke'' bondgenootschappen gesloten en bedenkelijke regimes gesteund. Daar betalen we nu, na de val van de muur, een prijs voor. Ik kan mij voorstellen dat het frustrerend is als politici niet doen wat voor u vanzelfsprekend is. Zeker als u overtuigd bent dat uw visie de juiste is. Toch weerspiegelen de mainstream media de algehele concensus in een maatschappij. Het is dus eerder een aanwijzing dat uw mening niet door iedereen wordt gedeeld, dat de door u genoemde visies en artikelen onvoldoende overtuigingskracht of geloofwaardigheid bezitten om door iedereen aanvaard te worden, dan dat de pers aan banden wordt gelegd. Qua woordgebruik in de pers geeft u een punt maar ook die discussie is al zo oud als de weg naar Rome. ''Terroristen of vrijheidsstrijders'', ''bezette of betwiste'' gebieden, ''imperialisme of ''war on terror''. Elk woordgebruik geeft een uitgangspunt aan en soms zelfs partijdigheid. In een pluriforme pers is dat niet erg. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 18 april 2009 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Hertog van Gelre;4064949]Beste Andy,
Allereerst moet ik zeggen blij te zijn weer eens een goed onderbouwde post als de uwe te lezen maar het zal u niet verbazen dat ik het niet met u eens ben. Ons wereldbeeld komt niet overeen. Dat geeft niet maar het maakt het soms lastig voor mij om op uw bericht te antwoorden. In uw bericht zitten een aantal aannames die ik niet deel. In tegenstelling tot u ga ik er niet van uit dat het (hoofd)motief van Amerika ''imperialisme'' is, hoewel ik verre van een supporter was van de Bush-administration. Ook deel ik uw mening niet over de ''racistische en etnische zuivering van Gaza'', hoewel ik sommige uitspraken van extremistische politici verwerpelijk vind. U beoordeelt ''Afghanistan en Irak'' op dezelfde manier. Ik niet. Ik deel zelfs uw mening niet dat Kalikles hetzelfde punt wil maken als u. Maar afgezien daarvan ben ik ook verbaasd over uw opmerkingen over de mainstream media. Al die punten die u noemt, alle meningen die u verkondigt ben ik tegengekomen in de mainstream media. Toegegeven, in ''De Telegraaf'' of ''Het Laatste Nieuws'' komen ze niet veel voor maar in de overige (kwaliteits)kranten en opiniebladen toch wel. En dan ook nog eens zeer uitgebreid en genuanceerd. Het lijkt me dan ook dat uw kritiek eerder is gericht tegen de politici (''die er niets mee doen'') dan tegen de pers. En ja, in de geopolitiek hebben we te maken met macht en invloedssferen. Tijdens de koude oorlog hebben beide kanten ''onbegrijpelijke'' bondgenootschappen gesloten en bedenkelijke regimes gesteund. Daar betalen we nu, na de val van de muur, een prijs voor. Ik kan mij voorstellen dat het frustrerend is als politici niet doen wat voor u vanzelfsprekend is. Zeker als u overtuigd bent dat uw visie de juiste is. Toch weerspiegelen de mainstream media de algehele concensus in een maatschappij. Het is dus eerder een aanwijzing dat uw mening niet door iedereen wordt gedeeld, dat de door u genoemde visies en artikelen onvoldoende overtuigingskracht of geloofwaardigheid bezitten om door iedereen aanvaard te worden, dan dat de pers aan banden wordt gelegd. Qua woordgebruik in de pers geeft u een punt maar ook die discussie is al zo oud als de weg naar Rome. ''Terroristen of vrijheidsstrijders'', ''bezette of betwiste'' gebieden, ''imperialisme of ''war on terror''. Elk woordgebruik geeft een uitgangspunt aan en soms zelfs partijdigheid. In een pluriforme pers is dat niet erg.[/QUOT Goed onderbouwde teksten produceren heeft op dit forum weinig zin . Ik moet tot de vaststelling komen dat, indien men de moeite doet zijn bijdrage grondig te onderbouwen, men steevast één of een paar woorden eruit isoleert en deze woorden of zinsnedes vervolgens bewust uit zijn contekst interpreteert, waardoor de discussie vervolgens niet meer gaat over de totaliteit van uw bijdrage maar enkel en alleen over die paar, bewust uit zijn contekst geïnterpreteerde passages. Ik doe dat dus niet meer, mijn bijdragen zwaar onderbouwen . Verder moet ik wel bekennen dat uw bijdrages, omdat u uw principes van onderbouwing trouw blijft, tot de beteren van dit forum behoren . |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat heeft u verder te brengen dan scheldwoorden?
I.t.t. u weiger ik aan racisme & discriminatie te doen, noch jegens moslims, noch jegens Serviërs. Het Amerikaanse imperialisme reduceert alles tot een verhaal van "goeden" tegen "slechten". Welnu, ik weiger in het stupide verhaal van de Serviërs als de "slechten" en de UCK als de "goeden" te geloven, net zoals ik weiger te geloven in de "goede Israëliërs" versus de "boze Palestijnen", of de "goede geallieerden" tegen de "boze Duitsers". De werkelijkheid is duizendmaal complexer dan jullie simplistische schema.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Scenario 1: Ik kom morgen op de VRT (nogmaals: het is hier een Vlaams forum, dus laten we bij ons thuis beginnen) en ik zeg dat wat koning Leopold in Congo deed eigenlijk goed was want hij heeft daar de beschaving gebracht, scholen en klinieken gebouwd en dat wat gezegd is over zijn zogenaamde misdaden allemaal overdreven is en je kan toch geen ommelet bakken zonder eieren te breken. Scenario 2: Ik kom morgen op de VRT en ik zag dat wat Adolf Hitler gedaan heeft eigenlijk goed was want hij heeft de Duitse economie doen heropleven, Autobahnen gebouwd en wou Europa bevrijden van bolsjevisme & Engelse ondermijning. Ik voeg eraan toe dat wat er gezegd wordt over zijn zogenaamde misdaden allemaal overdreven is en je kan toch geen ommelet bakken zonder eieren te breken. Wanneer is mijn carrière over, denk je, in Scenario 1 of in Scenario 2? Probeer eerlijk te antwoorden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Behalve de zionisten en de amerikanen; die zijn altijd slecht.
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bekritiseer alleen de hypocrisie, het moralisme en de intellectuele oneerlijkheid achter de propaganda van het Amerikaans en Zionistisch imperialisme. Mijn sympathie gaat meer uit naar vrije volkeren die hun grondgebied verdedigen, dan naar lieden die denken dat de wereld van hen is omdat ze met een sterk nasaal accent "democracy, human rights & the free market" kunnen zeggen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, u bent degene die het over goed en slecht heeft. Maar hier wordt je al als een racist afgeschilderd als je zegt dat Israëliërs en Palestijnen evenveel schuld hebben aan dit conflict. Ik heb echt het gevoel tegen een muur te praten bij u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het toeval wil dat het Amerikaanse imperialisme, niet "de Amerikanen", maar een kliek van zakenvullers waaronder het militair-industrieel complex, waar Eisenhower zo terecht voor waarschuwde, in al deze regio's misdaden heeft begaan. Ik klaag deze misdaden aan, zoals elk zinnig mens. Van nationalisten tot libetariërs over communisten: iedereen is het daarover eens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 18 april 2009 om 13:27. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sorry, K. Maar heel dat gedoe 'ik sta boven goed en kwaad'; het strookt niet met de rest van je pleidooi. Citaat:
Citaat:
Volkeren (en landen) kunnen als geheel vrij zijn van andere machten/krachten, maar kunnen inwendig redelijk totalitair zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 18 april 2009 om 14:31. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je begrijpt echter het fenomeen "imperialisme" niet als je de geografische, militaire en economische gegevens er niet bijneemt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Belgiê is niet onder imperialistische invloed omdat er hier Amerikaanse films getoond worden, om maar een vb. te geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heb ik toch nooit gezegd? Als we het toch daarover zouden moeten hebben, zouden we het eerder over de Amerikaanse kernwapens op Kleine Brogel hebben...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |