Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2009, 13:47   #41
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
ik betaal ervoor dus dan is het "echt"
En dit terwijk iedereen weet dat Schaarbeek een podium is van multicultureel succes !
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 14:11   #42
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreoon Bekijk bericht
Ik heb helaas geen begonia's voor mijn venster staan, het spijt me. En - het mag u misschien verbazen - maar op mooie vakantiedagen als zondag loop ik vrij intensief rond in mijn gemeente.

Daarnaast denk ik, met alle respect, dat iemand die ter plaatse woont toch iets beter op de hoogte is van de situatie dan iemand die zijn info uit de (zeer karige) berichtgeving in de gazetten haalt.

Dus u mag me op m'n woord geloven, er was hier niets aan de hand. Ik wil u anders wel uitnodigen op de koffie als u me niet gelooft, dan kan u met eigen ogen de toestand komen inschatten. Als u dat liever hebt wil ik u zelfs komen afhalen aan het station.

Mijn excuses voor de "mannen". In dagdagelijkse contacten zeg ik soms "mannen" tegen een groep waar ook vrouwen tussenzitten, maar op een forum kan die manier van spreken wat eigenaardig overkomen.

ik heb toch wel weet van meerdere schietpartijen in schaarbeek de afgelopen jaren. en enkele weken geleden werd er nog een wagen met 2 marokkanen in in de omgeving van het zuid met kogels doorzeefd. Of niet?
het is idd die namiddag niet wilder of spannender dan anders geweest in schaarbeek.
Maar u stelt het dan toch iets rozekleuriger voor dan het is.
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal.
TypO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 14:19   #43
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TypO Bekijk bericht
ik heb toch wel weet van meerdere schietpartijen in schaarbeek de afgelopen jaren. en enkele weken geleden werd er nog een wagen met 2 marokkanen in in de omgeving van het zuid met kogels doorzeefd. Of niet?
het is idd die namiddag niet wilder of spannender dan anders geweest in schaarbeek.
Maar u stelt het dan toch iets rozekleuriger voor dan het is.
jij woont in schaarbeek?
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 14:34   #44
busdriver
Vreemdeling

Standaard

Het gegooide voorwerp naar de bus was een hamer, gelukkig geen gewonden, enkel veel scherven. Het voorval gebeurde aan het sint guido metro station. Wat de pers betreft? Er wordt heel informatie achtergehouden, ik denk dat het stemgedrag van velen zou veranderen, mocht de achterhouden info vrijgeven worden.
busdriver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 14:39   #45
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
jij woont in schaarbeek?
neen, tot voor een jaar werkte ik in st joost en kwam dagelijks in een van de randgemeenten.
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal.
Oud 22 april 2009, 15:00   #46
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kreoon; ik wil best geloven dat je de waarheid zegt. Maar deel daarom niet je mening dat het "allemaal wel meevalt". Dat doet het niet; getuige de regelmatig verslaggeving in media van geweld en allochtonen van Turkse maar veel vaker Marokkaanse origine.
Daarbij gaat het bij Turkse mensen veel vaker om onderlinge vetes; bij Marokkanen keert het geweld zich tegen de structuren van een samenleving zoals openbaar vervoer en politie. Dat is helemaal geen toeval mijn inziens ; maar zo bedoelt om de samenleving te destabliseren waarbij imams opdraven om de zaak in goede banen te leiden.
Dat is het werkelijke verontrustende en daarom maakte ik de opmerking over begonia's want dat proces ziet burger of beleid niet. Om dat te zien moet je een netwerk opbouwen en ter plekke zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 15:05   #47
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals we allemaal weten is het merendeel van wat in de pers verschijnt nonsens.

Dat verhaal met de VTM-ploeg vind ik persoonlijk hilarisch, maar representatief voor de algemene sfeer hier was het alvast niet.
volgens u is er dus geen vtm ploeg aangevallen genoteerd
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 15:40   #48
kreoon
Vreemdeling

Standaard

" Om dat te zien moet je een netwerk opbouwen en ter plekke zijn."

Beste alice, ik heb een netwerk en ik ben ter plaatse, dus je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal.

Ik heb nooit beweerd dat er geen minpunten zijn aan Schaarbeek: de verkeersveiligheid is hier bijvoorbeeld niet je dat. Wat de veiligheid op straat betreft: er zijn problemen, maar de risico's die je loopt zijn al bij al beperkt. De meeste mensen kennen van Schaarbeek enkel de wijk rond het Noordstation, en die is inderdaad onveilig. Dat heeft minder met moslims te maken dan met het feit dat je daar met die straatprostitutie zit, een sector die momenteel vooral door Oost-Europeanen "beheerd" wordt. Voor het overige is de veiligheidssituatie in Schaarbeek er de laatste tien jaar duidelijk op vooruit gegaan.

Wat de lokale moslimpopulatie betreft, die zijn er in alle soorten en gewichten: van zeer vriendelijk over neutraal tot gedesinteresseerd naar eerder vijandig. Wederom beweer ik niet dat er geen problemen zijn. De situatie dramatiseren of het samenleven tot onmogelijk uitroepen (terwijl je het nog niet eens geprobeerd hebt) gaat de zaak echter niet vooruit helpen.

Daarnaast toch ook even vermelden dat moslims maar een deel van de migrantenbevolking in schaarbeek uitmaken. In een straal van driehonderd meter rond mijn woning vind ik sicilianen, peruvianen, chilenen, guatemalteken, fransen, russen, bulgaren, polen, spanjaarden, grieken en armeniërs... Die laatste kunnen overigens uitstekend pinten tappen.

De - voor jullie misschien harde - waarheid is dat veel van deze (kinderen van) migranten al lang Belg zijn (of altijd al Belg zijn geweest) en hier nooit meer zullen weggaan. Je kan daarover zitten jammeren, of je kan proberen deze mensen een plaats te bezorgen in onze maatschappij. Ik geef u op een blaadje dat moslimouders veel meer uitkijken naar een maatschappij die hun kinderen een goede toekomst kan bieden dan naar de komst van de islamitische heilstaat.

In ieder geval, jullie zijn nog steeds welkom voor de rondleiding. De eerste die inschrijft trakteer ik.

Laatst gewijzigd door kreoon : 22 april 2009 om 15:47.
kreoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 16:00   #49
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
" Om dat te zien moet je een netwerk opbouwen en ter plekke zijn."

Beste alice, ik heb een netwerk en ik ben ter plaatse, dus je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal.

Ik heb nooit beweerd dat er geen minpunten zijn aan Schaarbeek: de verkeersveiligheid is hier bijvoorbeeld niet je dat. Wat de veiligheid op straat betreft: er zijn problemen, maar de risico's die je loopt zijn al bij al beperkt. De meeste mensen kennen van Schaarbeek enkel de wijk rond het Noordstation, en die is inderdaad onveilig. Dat heeft minder met moslims te maken dan met het feit dat je daar met die straatprostitutie zit, een sector die momenteel vooral door Oost-Europeanen "beheerd" wordt. Voor het overige is de veiligheidssituatie in Schaarbeek er de laatste tien jaar duidelijk op vooruit gegaan.

Wat de lokale moslimpopulatie betreft, die zijn er in alle soorten en gewichten: van zeer vriendelijk over neutraal tot gedesinteresseerd naar eerder vijandig. Wederom beweer ik niet dat er geen problemen zijn. De situatie dramatiseren of het samenleven tot onmogelijk uitroepen (terwijl je het nog niet eens geprobeerd hebt) gaat de zaak echter niet vooruit helpen.

Daarnaast toch ook even vermelden dat moslims maar een deel van de migrantenbevolking in schaarbeek uitmaken. In een straal van driehonderd meter rond mijn woning vind ik sicilianen, peruvianen, chilenen, guatemalteken, fransen, russen, bulgaren, polen, spanjaarden, grieken en armeniërs... Die laatste kunnen overigens uitstekend pinten tappen.

De - voor jullie misschien harde - waarheid is dat veel van deze (kinderen van) migranten al lang Belg zijn (of altijd al Belg zijn geweest) en hier nooit meer zullen weggaan. Je kan daarover zitten jammeren, of je kan proberen deze mensen een plaats te bezorgen in onze maatschappij. Ik geef u op een blaadje dat moslimouders veel meer uitkijken naar een maatschappij die hun kinderen een goede toekomst kan bieden dan naar de komst van de islamitische heilstaat.

In ieder geval, jullie zijn nog steeds welkom voor de rondleiding. De eerste die inschrijft trakteer ik.

is het daarmee dat we hoe langer hoe meer moskeeën moeten bouwen voor die mannen? Omdat ze in hun landen gezien hebben hoe de islam een volk vooruitstuwt in de evolutie? of zoiets?
Oud 22 april 2009, 16:12   #50
kreoon
Vreemdeling

Standaard

Integendeel, wat we moeten doen is beter onderwijs voorzien voor migrantenkinderen, wat wil zeggen dat er scholen moeten bijkomen maar vooral dat de begeleiding beter moet - leraars beter verlonen kan ook al helpen. Daarnaast moeten de ouders van moslimkinderen beter betrokken worden bij het schoolgebeuren, zodat de kinderen ook thuis gestimuleerd worden. Einddoel: zorgen dat deze kinderen eindelijk doorstromen naar het hoger onderwijs en daar ook diploma's halen. Enkel die weg kan een einde maken aan de uitzichtloze armoede waarin veel migrantenfamilie's verkeren.

(Merk op dat ik niét gezegd heb dat het enkel de fout van de Belgen is dat moslims het moeilijk hebben op school - want ik voel jullie al komen).

Wat we zeker niet meer moeten doen is onze moskeëen cadeau geven aan Saudi-Arabië, zoals koning Boudewijn heeft gedaan. Een forum cadeau geven aan autoritaire regimes met een fanatieke interpretatie van de islam is niet bepaald een goed idee.

Laatst gewijzigd door kreoon : 22 april 2009 om 16:14.
Oud 22 april 2009, 17:30   #51
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Waarom moeten wij ons onderwijssysteem -tot voor enkele jaren één van de beste van europa en de wereld- aanpassen aan de noden van de allochtonen?
En wat aan de begeleiding moet er juist beter?
hoe gaat u oplossen dat de marokkaantjes vanaf de kleuterschool -ondanks 3de en 4de generatie!- een taalachterstand hebben omdat hun moeders nog altijd geen nederlands of frans praten (door hun islam, met grote I) en de kinderen dus in het arabisch of turks opvoeden?
Wij moeten dus belastinggeld spenderen om mensen die zich door hun godsdienst niet kunnen en willen aan/inpassen hun kinderen te begeleiden?
Wat kwamen ze hier eigenlijk in de eerste plaats ook weeral doen?
Oud 23 april 2009, 07:54   #52
kreoon
Vreemdeling

Standaard

g

Laatst gewijzigd door kreoon : 23 april 2009 om 08:07.
Oud 23 april 2009, 08:06   #53
kreoon
Vreemdeling

Standaard

Beste Typo,

Inderdaad, we moeten belastinggeld spenderen aan mensen met een sociale en culturele achterstand, om ervoor te zorgen dat zij deze achterstand inlopen. Dat doen we ook voor autochtone Belgen die het moeilijk hebben, en dat is (één van de) dingen waar belastingen voor dienen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat zij het makkelijker moeten krijgen op school - integendeel, dat zou het omgekeerde effect sorteren. Wel moeten kinderen die het moeilijk hebben meer begeleiding en omkadering krijgen. Vergelijk het met een dokter: die werkt ook voor mensen die het nodig hebben, en niet voor de perfect gezonden onder ons.

Eén van de vele initiatieven die momenteel al bestaan om de taalachterstand te verhelpen, is het gaan voorlezen van kinderboeken bij allochtone gezinnen thuis. Op die manier krijgen niet alleen de kinderen, maar ook de moeders een eerste dosis Nederlands ingelepeld. Dit project lijkt voorlopig tot goede resultaten te leiden. Ik zou u nog een hele lijst van zulke initiatieven kunnen voorleggen, maar dat zou een beetje vervelend zijn. In ieder geval denk ik aan een uitbreiding van dit soort systemen, waarbij niet enkel het schoolgaande kind maar ook zijn gezinsomgeving intensiever bij de school betrokken wordt.

U schrijft dat ons onderwijssysteem één van de beste in de wereld is. Die informatie klopt slechts gedeeltelijk. Ons onderwijs krijgt in internationale studies goede punten vanwege de inhoud, maar slechte punten vanwege de grote sociale kloof in schoolresultaten. Niet alleen tussen autochtonen en allochtonen trouwens, maar ook tussen hoge en lage inkomens onder autochtone gezinnen. Dat probleem moet dus aangepakt worden.

Nu goed, discussiëren via internet is weinig bevredigend en leidt vaak tot patstellingen. Ik stel voor dat we elkaar ontmoeten in Schaarbeek en er onder het genot van een warme koffie of een frisse pint verder over praten.

Of nee, Er is nog één ding dat ik nu van u wil weten. Ik heb u net één van de maatregelen verteld die volgens mij nodig zijn om de problemen in gemeenten als Schaarbeek op te lossen. Wat stelt u voor als maatregel? Wat zijn uw plannen? Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat massadeportatie en gedwongen bekering geen optie zijn. U zou er eerst de grondwet voor moeten veranderen, en zelfs als dat lukt staan we nog voor een internationale boycot. Een of andere vorm van samenleven met moslims wordt dus noodzakelijk. Laat me weten wat u zou doen: ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door kreoon : 23 april 2009 om 08:31.
Oud 23 april 2009, 08:43   #54
kreoon
Vreemdeling

Standaard arabisch

(nog een kleine bedenking bij de reactie van typo over het "arabisch spreken" van marokkaanse gezinnen):

Een meerderheid van de Marokkaanse gezinnen in Brussel spreekt Berbers, en niet Arabisch (in Schaarbeek is het ongeveer 50-50). Een detail, natuurlijk, maar dit soort kleine onachtzaamheden toont dat u de situatie onvoldoende kent. ik denk dat u beter zou kunnen oordelen als u iets beter op de hoogte was. Dat is niet slecht bedoeld, hoor: ongetwijfeld kan ik ook nog zaken van u bijleren.

Laatst gewijzigd door kreoon : 23 april 2009 om 08:57.
Oud 23 april 2009, 09:49   #55
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

dus nu moet ik -onnozele clown- al oplossingen aanbieden voor wat ons beleid de laatste 30jaar naar de kloten heeft gehaald?
Nu wordt het nog beter!
Misschien dat een ietsje strakker vreemdelingenbeleid en justitie al wat van de 'verzuring' zoals men dat noemt zou kunnen wegnemen?

en of ze nu arabisch, berbers of indisch praten, het is tekenend voor hen en hun godsdienst dat ze na drie generaties hun kinderen nog altijd -wetende dat de wereld hier in 2! ze kunnen nog kiezen! talen draait- in hun moedertaal opvoeden.
Kwestie van zelf hun steentje bij te dragen tot hun integratie. Die mensen zijn naar hier gekomen met zicht op een beter leven, een kleine inspanning van hunnentwege zou niet misstaan.
en U stelt voor om nog wat meer belastingsgeld te spenderen. Als we ze allemaal ineens miljonair maken met belastingsgeld, dan zullen zullen de problemen idd msschn wel stoppen... alhoewel, ik denk dat ze dan nog even arrogant zullen zijn en gewoon voor de fun en de dominantie wat mensen zullen overvallen.

Laatst gewijzigd door TypO : 23 april 2009 om 09:51.
Oud 23 april 2009, 10:05   #56
kreoon
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat ik de discussie ga stopzetten, aangezien het debat duidelijk de grenzen van de rationaliteit heeft overschreden.

Just for the record:
Indiërs zijn over het algemeen geen moslims, en Indisch is geen taal. Het gemak waarmee u overstapt van het beschimpen van één bepaalde religie naar het beschimpen van vreemdelingen in het algemeen vertelt veel over uzelf.

Als u enigszins gekalmeerd bent, bent u nog steeds welkom in Schaarbeek, waar u de wereld eens van een ander perspectief kan bekijken dan vanachter uw computerscherm.

Laatst gewijzigd door kreoon : 23 april 2009 om 10:10.
Oud 23 april 2009, 10:37   #57
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moeten wij ons onderwijssysteem -tot voor enkele jaren één van de beste van europa en de wereld- aanpassen aan de noden van de allochtonen?
Dat vraag ik mij ook af.
Wie naar hier komt past zich aan en niet andersom.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 10:38   #58
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus nu moet ik -onnozele clown- al oplossingen aanbieden voor wat ons beleid de laatste 30jaar naar de kloten heeft gehaald?
Nu wordt het nog beter!
Misschien dat een ietsje strakker vreemdelingenbeleid en justitie al wat van de 'verzuring' zoals men dat noemt zou kunnen wegnemen?

en of ze nu arabisch, berbers of indisch praten, het is tekenend voor hen en hun godsdienst dat ze na drie generaties hun kinderen nog altijd -wetende dat de wereld hier in 2! ze kunnen nog kiezen! talen draait- in hun moedertaal opvoeden.
Kwestie van zelf hun steentje bij te dragen tot hun integratie. Die mensen zijn naar hier gekomen met zicht op een beter leven, een kleine inspanning van hunnentwege zou niet misstaan.
en U stelt voor om nog wat meer belastingsgeld te spenderen. Als we ze allemaal ineens miljonair maken met belastingsgeld, dan zullen zullen de problemen idd msschn wel stoppen... alhoewel, ik denk dat ze dan nog even arrogant zullen zijn en gewoon voor de fun en de dominantie wat mensen zullen overvallen.
2
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 11:21   #59
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik de discussie ga stopzetten, aangezien het debat duidelijk de grenzen van de rationaliteit heeft overschreden.

Just for the record:
Indiërs zijn over het algemeen geen moslims, en Indisch is geen taal. Het gemak waarmee u overstapt van het beschimpen van één bepaalde religie naar het beschimpen van vreemdelingen in het algemeen vertelt veel over uzelf.

Als u enigszins gekalmeerd bent, bent u nog steeds welkom in Schaarbeek, waar u de wereld eens van een ander perspectief kan bekijken dan vanachter uw computerscherm.
Alsof ik dat sinds onze multicul, nog niet wist!?
Ik wilde net aantonen dat 't mij ivm taal niet alleen om moslims gaat, maar om alle vreemdelingen die hier toekomen.
Maar daar hebt u heeldere epistels voor nodig.
Oud 23 april 2009, 11:23   #60
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Just for the record:

en ik ken schaarbeek beter dan u.
ik vraag me juist af, hoe lang zijn we er nog welkom? en dan niet alleen in de hoerenbuurt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be