![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Minister
|
![]() Is 't er nu echt één studie die onverdacht en onweerlegbaar aantoont dat een 'redelijk' minimumloon drastische de werkloosheidscijfer in de hoogte jaagt ?
Is 't er eigenlijk al een studie gemaakt/gedaan die de onkosten die een werknemer maakt, om gewoon in staat te zijn tot werken, in kaart brengt ? Enkele onkosten die spontaan in mij opkomen: Vervoer. Gezondheid. Opleiding. School. Communicatie. Slaapaccommodatie. Lichaamsbeweging. Ontspanning.
![]() |
#402 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
But the other is the elder daughter of dark Night, and the son of Cronos who sits above and dwells in the aether, set her in the roots of the earth: and she is far kinder to men. She stirs up even the shiftless to toil; for a man grows eager to work when he considers his neighbour, a rich man who hastens to plough and plant and put his house in good order; and neighbour vies with is neighbour as he hurries after wealth. This Strife is wholesome for men. And potter is angry with potter, and craftsman with craftsman, and beggar is jealous of beggar, and minstrel of minstrel.
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zelf heb ik studies gelezen die een vermoeden van correlatie opwerpen. Ze blijven steken op 'een vermoeden', zijn niet mondiaal toepasbaar en zeker al niet op individuele landen. Dat alleen al toont aan de de regionale maatschappelijk/economische regionale verschillen uiteindelijk de doorslag geven. Voor mij geen ramp. Verre van. Wel een probleem voor jullie. Want dat betekent dat de 'theorie' van 'vraag en aanbod' in de praktijk niet werkt zoals jullie je dat 'theoretisch' voorstellen en vooral dat de theorie op minder 'gebeurtenissen' toepasbaar is dan jullie willen doen uitschijnen. Nu kan je twee dingen doen. (1) De theorie bijpassen. En misschien ook eindelijk eens de ware natuur van 'vraag en aanbod' uitdrukken in correcte benaderende wiskunde. 'Vraag en aanbod' is namelijk een servo-systeem dat neigt tot rust. Andere uitspraken drijven het systeem uit rust. En liggen daarom ver weg van de realiteit waarin het systeem neigt naar een rusttoestand. (2) Je kan natuurlijk ook het 'laboratorium' ombouwen opdat de 'wet' rigoreus zou kloppen. Daarna kan je werken aan het klinisch kneden van de werkelijkheid om op die manier de 'lamboratorium omstandigheden' nauwkeurig te benaderen. Er is geen humaan keurslijf dat in staat is om mensen zo voorspelbaar en klinish te maken als een torsieslinger, toch niet in de wereld die ik ken. Toch kiezen libertariers als Adrian voor optie (2). En eigenlijk tegen beter weten in.
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 22 april 2009 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Studies zijn bij zo'n zaken quasi compleet irrelevant; de wereld is geen ceteris paribus wereld. Maar 'k wil het wel testen; we verhogen het minimumloon naar €72000 per maand - ik vermoed dat we een stijging zullen zien van de werkloosheid. (Iedereen autarkie ![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 april 2009 om 08:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of wat dacht je ? Slimmerker. Concreet een devaluatie dus. Een brood gaat gewoon 300 euro kosten.
![]() |
![]() |
#407 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ten tweede, is een minimumloon een stijging van 1 prijs. Dit zal wel effecten op anderen prijzen, maar vermits het minimumloon enkel rechtstreeks de prijs van arbeid beïnvloed, zal de relatieve prijs van arbeid stijgen. Dwz, de prijs van arbeid stijgt meer dan de prijzen van andere goederen omdat arbeid niet de enige productiefactor is. Arbeid kan gesubstitueerd worden. Ten derde, is er een tegenstrijdigheid: het minimumloon is abrupt hoog waardoor veel ontslagen vallen waardoor de vraag daalt en prijzen dalen. Langs de andere kant is de kost enorm gestegen waardoor de prijzen moeten stijgen. Ten vierde, prijzen kunnen niet stijgen omdat de geldhoeveelheid onveranderd is gebleven. Als de prijzen zoveel verhogen, is er gewoon niet genoeg geld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Compleet gestoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |||
Minister
|
![]() Maakt mij niet uit hoe je 't noemt. Je legt gewoon meer briefjes neer voor een brood, een fles melk, een liter water, een inkomst ticket voor een humorfestival ..........;
Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 22 april 2009 om 13:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iedereen wil lenen ja, maar het geld zal er niet zijn. Laatst gewijzigd door Lysander : 22 april 2009 om 13:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: Het klopt niet dat het minimuloon rechtstreeks gecorreleerd is aan de werklozencijfers. Bovendien gaat elk terugkoppelingssysteem uit de bocht als je één van zijn parameters buiten het systeem drastisch veranderd. Het overkop gaan van het systeem heeft niks te maken met het doelbewust knoeien met het minimumloon maar met het feit dat je één parameter aan 't systeem ontvreemd en drastisch doet afwijken, eender welke parameter. Hetzelfde effect bekom je als je op één dag de prijzen met 1000% verhoogd. Citaat:
Citaat:
Juist en fout. Dat wil zeggen. Een lening (omdat er wordt geacht dat die wordt terugbetaald) wordt effectief toegevoeg aan de reserves. Dat is nu net 't punt van de huidige bankencrisis. Misschien moet je eens in jouw woorden de oorzaken en patstelling van deze crisis verwoorden.
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 22 april 2009 om 15:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
En zelfs als er nog ruimte over is om extra leningen uit te geven, het aantal extra leningen die nodig zouden zijn is veel te groot. Het is onmogelijk dat banken zo een grote verhoging van de geldhoeveelheid realiseren. Want als ze dat kunnen, waarom doen ze het dan niet onmiddellijk? Iedere lening die ze uitschrijven, verhoogt hun winst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
(1) er werd onvoldoende geld gecreerd om het systeem draaiende te houden. (2) de winstperpectieven van de banken kelderden Resultaat: een crisis. En natuurlijk kan er onbeperkt geld worden bijgemaakt. Geld is allang niet meer gebonden aan geld voorraden. Het meeste geld bestaat enkel virtueel. In de virtuele wereld kan je een onbeperkte hoeveelheid geld aanmaken. Daar was/is men trouwens de laatste 50 jaar flink mee bezig. Of hoe dacht je dat we 't prijsverschil tussen een brood 40 jaar geleden en de prijs van een brood nu bekostigen ? Ik weet 't niet zeker, maar ik denk dat een brood iets van 100 keer duurder is geworden over 50 jaar. Dat is een indikatie dat de hoeveelheid geld in die tijd ook honderd keer meer is. Citaat:
![]() |
![]() |
#414 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat mes snijdt natuurlijk in beide richtingen: dus zowel een causale relatie tussen minimumloon en een positief effect op de tewerkstelling als een causale relatie tussen minimumloon en een negatief effect op de tewerkstelling kunnen niet door middel van econometrie aangetoond worden. Maar als jij het inductieprobleem kan oplossen of kan uitleggen waarom dat hier van geen belang zou zijn, be my guest. Citaat:
Citaat:
Wel kan ze enkel een stijging verklaren in een competitieve markt en enkel een daling in een monopsonistische (analoog aan monopolistisch, maar dan langs de vraagzijde) markt.
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Minister
|
![]() En in een markt waarin de hoeveelheid geld constant is. Zeer correct. Is dat niet een beetje 't hart van wat ook ik schreef ?
![]() |
#416 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met de inhoud van 't eerste wat ik van je citeer ben ik 't 100% mee eens. Met het tweede citaat 100% niet. In 't eerste zeg je eigenlijk dat je in de praktijk 'vraag en aanbod' niet kan isoleren van de andere factoren die 'vraag en aanbod' omkaderen en omarmen. Die duizenden andere factoren wegen zodanig door dat een zelfde ingreep op de 'vraag' in een andere omgeving (een ander land, een andere cultuur, een andere coalitie .... ) exact het tegenovergestelde effect kan hebben. Geheel in lijn met die vaststelling zeggen we: Liever geen overheidsinmenging, want hoe goed bedoeld ook, (lees: alhoewel gebaseerd op de wetten van 'vraag en aanbod) de uitkomsten en effecten blijven onvoorspelbaar, kunnen zelfs onbedoeld rampen veroorzaken. Juist ? Dank toch voor een 'normaal' antwoord.
![]() |
![]() |
#417 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
Minister
|
![]() Dat kan niet. De geldhoeveelheid blijft niet gelijk. Zoals ik al ten overvloede beargumenteerd heb. De geldhoeveelheid stijgt zelfs in die mate dat alle theoretisch economische theorieën 'vulnerable' worden. De meeste gaan (zoals je terecht naar verwijst) uit van een constante hoeveelheid geld.
Je mag ook wel stilletjes aan rekening gaan houden met het 'geld' dat de LETs inbrengen.
![]() |
#420 | ||
|
![]() Citaat:
Trouwens zo kan men echt ALLES beginnen in twijfel trekken hé.
![]() |
![]() |