![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat maken we de jongeren wijs over drugs? Alcohol mag, moet zelfs. En al de rest is duivels. Als de jongeren ondervinden dat er gelogen wordt over cannabis, geloven ze de rest ook niet meer. Maar verbieden houdt het experimenteren ook niet tegen. |
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je heroïne legaliseert dan zou je het ook betaalbaar moeten houden want een verslaafde zou bij wijze van spreken een moord begaan om z'n stuf te financieren. Neen, er zijn te veel nevenverschijselen. Als je heroïne legaliseert en betaalbaar houdt dan vrees ik dat je met een groot gedeelte van de bevolking opgescheept zit waar je nog enkel voor kan zorgen, niet enkel wat gezondheid betreft maar ook om de veiligheid te garanderen. Wie dit niet inziet is volgens mij wat wereldvreemd. Laatst gewijzigd door Rudy : 26 april 2009 om 07:14. |
|
|
|
|
|
|
#204 | |
|
Banneling
|
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gez...-jarigen.dhtml Maar je moet ook de ouders (en de maatschappij) meekrijgen. Uit een onderzoek van OIVO blijkt dat een derde van de 10-jarigen al alcohol dronk. Gemiddeld drinken ze hun eerste glas op 12 jaar en drie maanden, en dit eerste glas kregen ze van hun moeder (31%), goede vriend(in) (29%), hun vader (28%),.. Objectieve informatie is er niet. We weten dus niet of het helpt. Campagnes over alcohol zijn er nog nooit geweest in België. |
|
|
|
|
|
|
#205 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Enkel verbieden helpt toch ook niet. (Wie dit niet inziet is ook een beetje wereldvreemd?) Info + verbod + verslavingszorg (ontwenningstherapie)? Is het proberen waard. Laatst gewijzigd door artisjok : 26 april 2009 om 08:32. |
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
So what ? Omdat er dan toch totale wetteloosheid is, dan ineens maar de wetten veranderen zo dat alles toegelaten is ? "Mad max, beyond thunderdome" onze natte droom.
|
|
|
|
|
|
#207 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#208 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er is wel wat meer nodig. En nogmaals. Het feit dat er sociale drugs bestaan, waar men slechts schoorvoetend wil aan raken, is geen vrijgeleide om andere drugs legaal te maken. |
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#210 |
|
Banneling
|
Ik geloof niet zo in wetten. Sociale processen vinden plaats, en interageren met de wet op hun manier. Het effect van een wet op een samenleving is telkens van een nonlineair karakter.
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alcohol staat nog altijd stoer. De enige sensibilisering rond alcohol is die achter het stuur. Wat bedoel je met "gepamper"? Neen, het is niet omdat er sociale drugs bestaan dat je andere drugs legaal moet maken. Het is ook niet om een andere drug sociaal minder aanvaard is dat ze illegaal moet zijn. Het is omdat je met het verbod meer schade veroorzaakt dan de drug ooit kan veroorzaken. Het is omdat iedereen de vrije keuze moet hebben om een minder verslavende en minder schadelijke drug te gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En bij de afwikkeling van sociale processen, moet er nog altijd en draagvlak zijn bij een zekere (brede) laag van de bevolking. En het is juist deze laag die democratisch (allé, voor zover er in Belgie een democratie is) de wetten zullen stemmen. |
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je tweede alinea is er compleet naast. Stemmen van wetten heeft niks maar dan ook niks te maken met bestaande sociale processen. Een van de vele redenen is dat de brede laag geen brede laag is. De maatschappij is een verzameling van (vaak overlappende) groepen. |
|
|
|
|
|
|
#214 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er bestaat wel sensibilisering rond alcohol (heeft trouwens altijd bestaan), maar dit wordt niet sterk gedragen. De alcoholmarkt wordt nu eenmaal overheerst door de alcoholfabrikanten, en hun reklame (zoals vroeger de tabaksmarkt trouwens, waar men het tij heeft doen keren, niet zozeer door sensibilisering, maar vooral door wetten). Gepamper: de gebruikers niet voor de gevolgen laten opdraaien, doch er slachtoffers van maken. Maar zeg nu eens. Welke schade veroorzaakt het verbod op cannebis, zeker als men er een gedoogbeleid op nahoud. |
|
|
|
|
|
|
#215 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zolang het niet om revolutionaire veranderingen gaat, denk ik, dat het proces toch nog min of meer democratisch zal verlopen (in zoverre politiek en democratie samen gaan). |
|
|
|
|
|
|
#216 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Die sensibilisering rond alcohol gebeurt dan wel in het geheim. Waar, wanneer hoe wordt die gevoerd? Ik heb ze nog niet opgemerkt. Van cannabisgebruikers hoef je helemaal geen slachtoffers maken. Laat ze gewoon hun joint roken en hun gerief legaal kweken en kopen. Wat is het probleem? Schade veroorzaakt door het verbod? De vervolging en bestraffing van gebruikers veroorzaakt meer schade dan de drug. De repressie kost enorm veel geld en middelen, die beter op voor andere doeleinden kunnen worden aangewend. Wie heeft de handel en productie in handen? Wat gebeurt er met dit drugsgeld? Is er een gedoogbeleid in België? Je wordt niet vervolgd als je maximum 3 gram cannabis bezit. Van waar mag die 3 gram komen? Om aan de 3 gram te komen heb je per definitie wetten overtreden! Die richtlijn is dikke zever. |
|
|
|
|
|
|
#217 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#218 | |
|
Banneling
|
Citaat:
2 Wat het probleem is bij de andere voorbeelden is nogal duidelijk; maar heeft niets te maken met druggebruik. Het probleem nij cannabisbegruik kan jij ook al niet duiden, anders zou je er geen zaken moeten bijsleuren die er niets mee te maken hebben. "De wetgever zal wel een reden hebben" is niet voldoende voor mij. Wat is die reden dan? Is het een geheime reden? 3 Nu antwoordt je toch kompleet naast de kwestie. Je vroeg me wat de schade van de illegaliteit van drugs is. Ik geef je de drie belangrijkste punten. Dan geef je zo'n antwoord. Ga je er niet mee akkoord dat dit schade veroorzaakt? Betwijfel je mijn stellingen? (alle drie? welke?) Kan je dan duidelijk antwoorden waarmee je niet akkoord gaat en waarom? |
|
|
|
|
|
|
#219 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#220 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoe meer ik drink, hoe grappiger ik ben. Of niet? (DS van 23/04) BRUSSEL - De nationale campagne 'Maak jezelf niets wijs' moet jongeren bewust maken over hun alcoholgebruik. 'Hoe meer je drinkt, hoe grappiger je wordt' of 'Anderen zijn vervelend, maar jij bent een ontzettend leuke zatlap': met die slagzinnen op affiches trok iDA, een samenwerkingsverband tussen de drie koepelorganisaties voor alcohol- en andere drugsproblemen in ons land, gisteren een nieuwe nationale campagne op gang die jongeren tussen 12 en 35 bewust moet maken van de gevaren van alcohol. enz. meer info op www.vad.be en www.druglijn.be Hopelijk werkt het. Dit even terzijde. Het volledig artikel is te lezen op http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=9O29BTJ1 |
|
|
|
|