Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2009, 21:08   #381
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, neen, en nog eens neen! U bent onze taal aan het uitverkopen. U bent bezig met een nieuwe collaboratie. Deze keer een 'cultuurcollaboratie' met betrekking tot onze sappige Vlaamse taal. Ons volkseigen. Verkocht aan de Hollanders deze keer. U zou zich moeten schamen! Diep schamen zelfs. Menslief, ga toch in Holland wonen. Daar zit ge goed. En voor mijn part (*) moogt ge daar voor eeuwig blijven.

(*) "part" is in mijn ogen "volkseigen", waar het ook etymologisch van afstamt. Het zal me een zorg wezen. Knoop dat maar goed in uw Hollandse oren.
jij mag van mij ''kieken'' zeggen. Maar de officiele taal in Vlaanderen is Nederlands en niet Vlaams. Een Vlaamse eenheidstaal bestaat niet. Trouwens, dat Limburgs van jouw streek, is dat ook standaardvlaams?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:17   #382
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Alsof Nederlanders geen volkstaal hebben...
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:17   #383
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
jij mag van mij ''kieken'' zeggen. Maar de officiele taal in Vlaanderen is Nederlands en niet Vlaams. Een Vlaamse eenheidstaal bestaat niet. Trouwens, dat Limburgs van jouw streek, is dat ook standaardvlaams?
Ach man, ga op een ander zaniken. Ik vind het zo al een blamage dat ik van een Hollander moet vernemen welke mijn taal is.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2009 om 21:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:21   #384
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach man, ga op een ander zaniken.

Hij heeft u precies waar hij u wil. Mopperend de zaal verlatend.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:21   #385
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach man, ga op een ander zaniken.
Hij heeft wel degelijk een punt. 'Schoon Vlaams' is een vorm van Nederlands dat als standaardtaal het standaardnederlands heeft.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 26 april 2009 om 21:23.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:24   #386
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hij heeft wel degelijk een punt. 'Schoon Vlaams' is een vorm van Nederlands die als standaardtaal het standaardnederlands heeft.
De taal die wij in het Zuiden spreken is onze taal. En u, Nederlanders, moeten ons niet effe komen vertellen welke taal wij moeten praten. Want u hebt nogal eens de neiging de andere te komen vertellen wat hoort en niet hoort.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2009 om 21:26.
Oud 26 april 2009, 21:26   #387
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taal die wij in het Zuiden spreken is onze taal. En u, Nederlanders,j moeten ons niet effe komen vertellen welke taal wij moeten praten.
Wat hier geschreven staat, is in dezelfde taal die u neerpent. Dezelfde taal. Taalkundig gezien dezelfde taal. Dat u het wilt uitspreken alsof u stikt in een kersenvlaai betekent nog niet dat u een andere taal spreekt.
Oud 26 april 2009, 21:28   #388
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De taal die wij in het Zuiden spreken is onze taal. En u, Nederlanders,j moeten ons niet effe komen vertellen welke taal wij moeten praten.
Nee, Nederlands is de gezamenlijke mooie taal van Nederlanders, Vlamingen, Surinamers en Antilianen. Jij spreekt net als ik Nederlands, alleen in een andere vorm, dus ik kom jou helemaal niet even vertellen hoe je moet praten. 'Effe' is trouwens een Hollandse uitdrukking.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 26 april 2009 om 21:33.
Oud 26 april 2009, 21:34   #389
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, Nederlands is de gezamelijke mooie taal van Nederlanders, Vlamingen, Surinamers en Antilianen. Jij spreekt net als ik Nederlands, alleen in een andere vorm, dus ik kom jou helemaal niet even vertellen hoe je moet praten. 'Effe' is trouwens een Hollandse uitdrukking.
Precies. Ik krijg ook zeer de indruk dat System een verbitterde Hollander is die naar het zuiden gevlucht is (misschien voor de belastingcenten...).
Oud 26 april 2009, 21:35   #390
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat hier geschreven staat, is in dezelfde taal die u neerpent. Dezelfde taal. Taalkundig gezien dezelfde taal. Dat u het wilt uitspreken alsof u stikt in een kersenvlaai betekent nog niet dat u een andere taal spreekt.
Ik zeg alleen dat wij onze Vlaamse taal niet moeten inruillen voor Hollandse taal. Onze Vlaamse taal is evenwaardig aan de uwe. Onze taal is zelfs meerwaardig. In de zin dat ze sappiger, meerduidend en vrolijker is dan de uwe. En mensen zoals Quercus en willen ons de hand dwingen om uw taal te spreken. Cultuurverraders mensen zoal ene Quercus. Ik zou bijna zeggen: Qurecus=Quisling. Wel, zonder mij dan.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2009 om 21:39.
Oud 26 april 2009, 21:40   #391
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg alleen dat wij onze Vlaamse taal niet moeten inruillen voor Hollandse taal. Onze Vlaamse taal is evenwaardig aan de uwe. Onze taal is zelfs meerwaardig. In de zin dat ze sappiger, meerduidend en vrolijker is dan de uwe. En mensen zoals Quercus en willen ons de hand dwingen om uw taal te spreken. Cultuurverraders mensen zoal ene Quercus. Ik zou bijna zeggen: Qurecus=Quisling. Wel, zonder mij dan.
van welke planeet komt u ?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:40   #392
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg alleen dat wij onze Vlaamse taal niet moeten inruillen voor Hollandse taal. Onze Vlaamse taal is evenwaardig als de uwe. Onze taal is zelfs meerwaardig. In de zin dat ze sappiger, meerduidend en vrolijker is dan de uwe. En mensen zoals Quercus en willen ons de hand dwingen om uw taal te spreken. Wel, zonder mij dan.
er wordt niemand gedwongen Hollands te praten system enkel jij denkt dat in je droomwereld.
als de Hollanders toch iedereen willen verhollandsen waarom spreken ze dan nog altijd Limburgs in Limburg en Fries in Friesland?
de Friezen worden volgens jou toch al eeuwen onderdrukt door Holland en toch spreekt men daar nog altijd ... Fries.

als je het wilt hebben over onderdrukking van een andere taal moet je naar Wallonië gaan waar het èchte Waals bijna verdwenen is.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:46   #393
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt niet gereageerd op wat ik zei; namelijk, dat Zuid-Nederlands en Noord-Nederlands beide dezelfde taal zijn. Taalkundig gezien, zonder de minste twijfel. Wat hier staat is uw taal. Niet Duits, Frans, of Swahili. Waar u over spreekt zijn tongvallen. Laat dat net het onbelangrijkste deel van een taal zijn.

Het kan mij niet schelen wat voor tongval u gebruikt, noch iemand anders. Wanneer Hollanders een Groot-Nederland willen, dan is dat niet vanuit imperialistische motieven. Waarom zouden we Hollanders van Antwerpenaren willen maken als we naar die stad toegaan om een ander stukje cultuur te bezoeken?

Ik krijg zo het gevoel dat u zometeen weer naast de pot gaat pissen.
Oud 26 april 2009, 21:47   #394
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij snapt het volgens mij niet. Het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt en het Nederland dat in Vlaanderen gesproken wordt kennen dezelfde standaardtaal: Het standaardnederlands. Er is helemaal geen drang om anders te spreken, alleen zijn de door jou vaak aangehaalde voorbeelden 'je' 'jij' en 'jullie' standaardtaal en 'kieken' Vlaams Nederlands.
Oud 26 april 2009, 21:47   #395
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er wordt niemand gedwongen Hollands te praten system enkel jij denkt dat in je droomwereld.
als de Hollanders toch iedereen willen verhollandsen waarom spreken ze dan nog altijd Limburgs in Limburg en Fries in Friesland?
de Friezen worden volgens jou toch al eeuwen onderdrukt door Holland en toch spreekt men daar nog altijd ... Fries.

als je het wilt hebben over onderdrukking van een andere taal moet je naar Wallonië gaan waar het èchte Waals bijna verdwenen is.

Ge moet niet meer spreken gij. Gij zijt verkocht aan de Hollanders.
Oud 26 april 2009, 21:48   #396
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij snapt het volgens mij niet. Het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt en het Nederland dat in Vlaanderen gesproken wordt kennen dezelfde standaardtaal: Het standaardnederlands. Er is helemaal geen drang om anders te spreken, alleen zijn de door jou vaak aangehaalde voorbeelden 'je' 'jij' en 'jullie' standaardtaal en 'kieken' Vlaams Nederlands.

Wanneer hier iemand komt beweren dat 'kieken' geen 'nederlands' is maar 'vloms', dan kan hij voor mij de pot op.
Oud 26 april 2009, 21:50   #397
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer hier iemand komt beweren dat 'kieken' geen 'nederlands' is maar 'vloms', dan kan hij voor mij de pot op.
Laat ''kieken'' nu ook plat Veluws zijn.
Oud 26 april 2009, 21:51   #398
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Precies. Ik krijg ook zeer de indruk dat System een verbitterde Hollander is die naar het zuiden gevlucht is (misschien voor de belastingcenten...).
Hij redeneert vanuit een Belgisch-nationalistisch, ofwel staatsnationalistisch standpunt. Zijn redenering komt er eigenlijk op neer dat men bijvoorbeeld geen Duits spreekt in Oostenrijk en het Duitstalige gedeelte van Zwitserland.....

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 26 april 2009 om 21:53.
Oud 26 april 2009, 21:53   #399
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij redeneert vanuit een Belgisch-nationalistisch, ofwel staatsnationalistisch standpunt. Zijn redenering komt er eigenlijk op neer dat men bijvoorbeeld geen Duits spreekt in Oostenrijk en het Duitstalige gedeelte van Zwitserland.
Zijn redenering is dat alle discussies in zijn voordeel geconcludeerd moeten worden, of anders niet geconcludeerd dienen te worden; en om dit te bereiken is zoveel gedraai als nodig geoorloofd.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 26 april 2009 om 21:53.
Oud 26 april 2009, 21:55   #400
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn redenering is dat alle discussies in zijn voordeel geconcludeerd moeten worden, of anders niet geconcludeerd dienen te worden; en om dit te bereiken is zoveel gedraai als nodig geoorloofd.
Ik stel vast wat ik vaststel. Ik hou me bij de feiten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be