Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2009, 18:45   #101
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik herhaal. Waar munten de Oranjes in uit? Welke verdiensten hebben ze? Zeg het me. Verlicht de geest van ons allen hier.
Wij kunnen het blijven vertellen, maar het wil toch niet tot jouw grijze massa
doordringen. Jij zult nooit begrijpen hoe Nederland, de Nederlanders en hun symbolen en samenleving in elkaar steken en dat komt omdat je maar voorbij blijft gaan aan sentimenten. Maar leg jij je enorme fixatie maar eens uit over dat staatshoofdensyndroompje van je. Heeft België en haar bevolking nou zo weinig waarde dat alles maar om 1 persoon draait bij jullie? Als jij niet constant de Oranjes d'rbij zou halen in allerlei posts, dan zou niemand het erover hebben. Dus blijft de vraag, waarom ben jij zo gefixeerd op de Oranjes.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 18:48   #102
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Deze draad heeft weer eens een laag niveau door het off-topic gehakketak met system. System zelf levert éénderde (30 van de 90 bijdragen) een andere éénderde van de bijdragen zijn tegen system gericht.

Als we ons allen een beetje beheersen kan het zelfs lonen on dit forum te lezen. Ik mis vast en zeker een paar goede ideeen van anderen, omdat deze niet meer terug te vinden zijn tussen de rotzooi.

Bvd.
Je hebt helemaal gelijk, maar het erge is dat het op de een of andere manier gewoon komisch is om in discussie te blijven met System. Ik moet toegeven dat hij vasthoudend is in zijn overtuigingen. Maar de mogelijkheid om zich neer te leggen bij een situatie die wordt aanvaard door de meerderheid kent hij niet. Aan de andere kant zou het wel erg saai worden als we niet meer met elkaar zouden communiceren. We zijn verwikkeld in woordenstrijden over onze zienswijzen. Zonder deze discussie zou het saai worden in de wereld. Van gedachten wisselen is juist heel belangrijk.
Oud 27 april 2009, 18:58   #103
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wat wil je nou horen? Er is niemand in Nederland die zegt dat de Oranjes alles goed doen, maar de symbolische kracht en de manier waarop de Oranjes zich binnen onze samenleving opstellen, is naar behoren voor het overgrote deel van de bevolking. Willen de Nederlanders van de Oranjes af, dan kunnen ze op een republikeinse partij stemmen die vanzelf een referendum zal gaan organiseren. Maar anti-Orangistische partijen hebben nog nooit veel stemmen gehaald omdat de Oranjes altijd door het volk zijn gedragen. Heb je trouwens dat programma gezien op canvas, over de staatshervorming. HEt ging over de periode net na de oorlog, toen ramden de Walen en Vlamingen elkaar ook al de hersenen in over taal, overheid en vorstenhuis. Om dat in Nederland op die schaal tegen te komen moeten we wel heeeeeeel ver de geschiedenis in.
Een paar vraagjes:

Hebben 'de Oranjes' hun populariteit in héél sterke mate, gewoon sterke mate, of slechts gedeeltelijk te danken aan de koninginnen Wilhelmina en Juliana?

En hoe zat het met prins Bernhard?

Dat Maxima op geestdrift wordt onthaald, kan ik best begrijpen. Iemand die zo snel de taal van haar volk onder de knie weet te krijgen, dwingt bewondering af.
Ook een overtuigd republikein als ikzelf kan daar niet onderuit: hoed af voor zo'n prestatie!

Bijkomende vraag: als de Nederlanders zouden kunnen kiezen tussen Koning Willem-Alexander of Koningin Maxima, wie van beiden zou de voorkeur wegdragen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 19:15   #104
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer dan dat jij goed doet! Het is gewoon zielig om te zien hoe de belgen de kift hebben op de Oranjes en ons Oranjegevoel. De eenheid binnen het Nederlandse vaderland is iets waarvan jullie in de verste verte nog niet eens kunnen en mogen dromen. Maar je constante aanvallen op de Oranjes beginnen nu toch wel heel lachwekkend te worden. Ik begrijp dat het vanuit xenofobisch Hollanderhatend Belgisch perspectief gezien niet gemakkelijk is om te begrijpen dat er buiten jullie lachwekkende Twee-in-één-staatje mensen zijn die wel anders denken.
Man, vanwaar al die frustratie's?

Mensjes, wees eens lief voor elkaar.

Neem een voorbeeld van onze Koningen; die zijn ook bij elkander kind aan huis.
Oud 27 april 2009, 19:21   #105
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een paar vraagjes:

Hebben 'de Oranjes' hun populariteit in héél sterke mate, gewoon sterke mate, of slechts gedeeltelijk te danken aan de koninginnen Wilhelmina en Juliana?
H.M.Koningin Juliana was heel goed voor Haar volk. Een betere Koningin kon het tulpenvolk zich niet wensen.
Citaat:
Bijkomende vraag: als de Nederlanders zouden kunnen kiezen tussen Koning Willem-Alexander of Koningin Maxima, wie van beiden zou de voorkeur wegdragen?
Die keuze is gewoon onmogelijk; dat zal zich in geen 1000 jaar voordoen. Die hyposthese stellen is belachelijk!
Oud 27 april 2009, 19:22   #106
MaGNiFiCaT

Standaard

Maar........

hoe zit dat nu eigenlijk?

Heeft H.M.Koningin Beatrix nu effectief een verklaring afgelegd waarbij Ze laat weten te gaan abdiceren? En voor wanneer is dat dan? Waarom doet ze dat?
Hoe staan jullie daar tegenover?
Oud 27 april 2009, 19:30   #107
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een paar vraagjes:

En hoe zat het met prins Bernhard?

Dat Maxima op geestdrift wordt onthaald, kan ik best begrijpen. Iemand die zo snel de taal van haar volk onder de knie weet te krijgen, dwingt bewondering af.
Ook een overtuigd republikein als ikzelf kan daar niet onderuit: hoed af voor zo'n prestatie!

De populariteit van de Oranjes wordt al gedragen vanaf koningin-Regentesse Emma van Waldeck-Pyrmont, die de band tussen Nederland en haar vorstin (de minderjarige Wilhelmina) moest vergroten. Vooral koning Willem III had er een potje van gemaakt en de verbondenheid tussen volk en vorst was minimaal. In die tijd was een vrouw aan het roer van een natie niet zo gewild als dat velen denken. Emma ging met Wilhelmina het land in. Vanaf die tijd is een pr opgezet die de Oranjes als symbool voor het vaderland neerzette. De Oranjes zijn niet populair omdat ze Oranjes zijn, maar om wie ze zijn en waar ze voor stonden/staan. Wilhelmina was het symbool van het Vrije Nederland, ondanks de duitse invloeden binnen ons vorstenhuis. Juliana werd gezien als moeder van het volk, als een hartelijke beminnelijke vrouw. Beatrix is de zakelijke koningin die controle heeft over alles en onwrikbaar is. Willem en Maxima staan voor een nieuwe toekomst, maar wel een toekomst van Nederland, niet als opgeslokte provincie van Europa.

Vandaag is uit enquetes weer gebleken dat Maxima de populairste Oranje is. Gevolgd door Willem-Alexander en Beatrix. Maar we weten allemaal dat Maxima in de familie is gekomen. Ik denk niet dat Nederlanders zo Oranje-gezind zouden zijn als ze de Belgische monarchen als staatshoofd hadden gekend. Mathilde is vast een lief mensje, maar ze blijft een verfranst doosje en Filip kan in de verste verte niet tippen aan onze Willem.
Oud 27 april 2009, 19:33   #108
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Man, vanwaar al die frustratie's?

Mensjes, wees eens lief voor elkaar.

Neem een voorbeeld van onze Koningen; die zijn ook bij elkander kind aan huis.
U heeft gelijk, want de Oranjes en de Sachsen-Coburgs onderhouden warme
banden met elkaar. Maar de constante aanvallen op de Oranjes door veel mensen in België haalt het bloed onder onze nagels vandaan. Wij beginnen ook net steeds over de Sachsen-Coburgs.
Oud 27 april 2009, 19:40   #109
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
.......... dan kunnen ze op een republikeinse partij stemmen die vanzelf een referendum zal gaan organiseren. ..........
Dat stukje hoorde er volgens mij niet tussen; zelfs een partijtje dat "referendum" als speerpunt voerde leverde het in tegen extra geld voor (sindsdien verder verslechterd) Onderwijs.
Oud 27 april 2009, 19:52   #110
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:

Vandaag is uit enquetes weer gebleken dat Maxima de populairste Oranje is. Gevolgd door Willem-Alexander en Beatrix. Maar we weten allemaal dat Maxima in de familie is gekomen. Ik denk niet dat Nederlanders zo Oranje-gezind zouden zijn als ze de Belgische monarchen als staatshoofd hadden gekend. Mathilde is vast een lief mensje, maar ze blijft een verfranst doosje en Filip kan in de verste verte niet tippen aan onze Willem.
Uit een heel recente enquete die heel recentelijk werd genomen blijkt dat de Hertogin van Brabant de meest populaire Princesse is. Met na haar Princesse Laetitia van Spanjen.

En het doet er nu niet toe of Zij verfranst is of niet: Zij kan haar Nderlands, evenals Haar Frans, en tal van andere talen.
Ze heeft goede diploma's.

Een minpuntje is dat Zij niet van Koninklijken bloede is, maar dat zijn alle tegenwoordige ega's van toekomstige vorsten niet.

Véééél erger nog: Princesse Mathilde is den enige die uit de Adelstand komt; de anderen zijn allen burgermeisjes zonder stamboom.

Dit zullen de vorsten van 100 jaar geleden nooit voor mogelijk gehouden hebben, en dezen draaien zich nu wel 20 keer om in hun graf van frustratie's.

Ik wil er ook nog bijzeggen dat onze Mathilde van eigen bodem is, en wel van Vlaamse bodem: haar vader wijlen Grraf Patrick d'udekem had voorouders in het Brugse. Lage maar oude adel weliswaar.

Via haar moeders kant is Prcsse Mathilde van degelijke Poolse Adel. De topadel van Polen.

Van Maxima kan dit allemaal neit gezegd worden. Zij is de dochter van een mallefide militair. Dit is alles wat wij weten. Missch mag er niets meer geweten worden.

Maar het feit is dat Nederland in de toekomst met een Koningin zal opgescheept zitten van bedenkelijke kwartieren.
Oud 27 april 2009, 20:05   #111
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De populariteit van de Oranjes wordt al gedragen vanaf koningin-Regentesse Emma van Waldeck-Pyrmont, die de band tussen Nederland en haar vorstin (de minderjarige Wilhelmina) moest vergroten. Vooral koning Willem III had er een potje van gemaakt en de verbondenheid tussen volk en vorst was minimaal. In die tijd was een vrouw aan het roer van een natie niet zo gewild als dat velen denken. Emma ging met Wilhelmina het land in. Vanaf die tijd is een pr opgezet die de Oranjes als symbool voor het vaderland neerzette. De Oranjes zijn niet populair omdat ze Oranjes zijn, maar om wie ze zijn en waar ze voor stonden/staan. Wilhelmina was het symbool van het Vrije Nederland, ondanks de duitse invloeden binnen ons vorstenhuis. Juliana werd gezien als moeder van het volk, als een hartelijke beminnelijke vrouw. Beatrix is de zakelijke koningin die controle heeft over alles en onwrikbaar is. Willem en Maxima staan voor een nieuwe toekomst, maar wel een toekomst van Nederland, niet als opgeslokte provincie van Europa.

Hartelijk dank voor dit antwoord, Unie der Provinciën.

En hoe zat het met prins Bernhard? Voor zover ik weet waren daar toch een paar problemen mee, maar deden die ook afbreuk aan het 'Oranje-gevoel'?

Dit is geen 'aanval', hé, alleen een poging beter te begrijpen hoe mijn toekomstige landgenoten denken/voelen.

Wat die Belgische monarchen als staatshoofd betreft: voor zover ik ze een beetje ken, denk ik dat de Nederlanders allang een revolutie hadden gewaagd om ervan verlost te geraken. En het zou ze wellicht ook gelukt zijn.

Oud 27 april 2009, 20:13   #112
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Dit is geen 'aanval', hé, alleen een poging beter te begrijpen hoe mijn toekomstige landgenoten denken/voelen.
Toekomstige landgenoten? Ga je dan Hollander worden?
Heb je dan geen beetje Belgische trots in je?
Citaat:

Wat die Belgische monarchen als staatshoofd betreft: voor zover ik ze een beetje ken, denk ik dat de Nederlanders allang een revolutie hadden gewaagd om ervan verlost te geraken. En het zou ze wellicht ook gelukt zijn.
Wel dat denk jij dan héél verkeerd!
Oud 27 april 2009, 20:19   #113
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
.....................

Vandaag is uit enquetes weer gebleken dat Maxima de populairste Oranje is .............
Dan moet ik die enquête toch wantrouwen want Mevr M heeft veel sympathie verloren met haar poging tot ontkenning van het bestaan van een "Nederlandse Identiteit"; zoiets had zij godbetert eens een Argentijn moeten flikken.

http://wapedia.mobi/nl/Maxima_Zorreguieta

Citaat:
.... In september 2007 raakt zij in opspraak door een rede, uitgesproken bij de presentatie van het rapport "Identificatie met Nederland". In haar toespraak zegt zij onder meer 'de' Nederlander niet te hebben gevonden en dat 'de' Nederlandse identiteit niet bestaat[1]. Deze uitspraken leidden tot een storm van kritiek[2][3][4]. Minister Vogelaar "betreurde"[5] de ophef, verklaarde de speech "van te voren gelezen te hebben" en te vinden dat er "geen afgeronde Nederlandse identiteit bestaat". De prinses gaf later aan "diep geraakt" te zijn en zich "verkeerd begrepen" te voelen[6]. Bronnen rond het hof geven aan, dat er niet goed is nagedacht over de positie van de prinses bij de presentatie van het rapport [7] ....
Oud 27 april 2009, 20:20   #114
Shadowke

Standaard

Citaat:

de Belgische trots is langzaam weg aan het ebben bij de Vlamingen Magnificat.
zelfde hier.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 20:25   #115
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Hartelijk dank voor dit antwoord, Unie der Provinciën.

En hoe zat het met prins Bernhard? Voor zover ik weet waren daar toch een paar problemen mee, maar deden die ook afbreuk aan het 'Oranje-gevoel'?

Prins Bernhard werd vooral gewaardeerd om zijn aanwending van invloed terzake van Handelsbelangen.

Ik denk niet dat er in enig land een revolutie ontstaat zolang iedereen nog in redelijke luxe leeft.
Oud 27 april 2009, 20:25   #116
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft H.M.Koningin Beatrix nu effectief een verklaring afgelegd waarbij Ze laat weten te gaan abdiceren? En voor wanneer is dat dan?
Nope. Momenteel nihil nove sub sole... de website van de NOS vermeldt niets... had ze daadwerkelijk haar abdicatie aangekondigd dan zou de website het van de daken schreeuwen...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 20:33   #117
MaGNiFiCaT

Standaard

Zucht, derk met al zijn sensatiezucht!
Oud 27 april 2009, 20:33   #118
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad, ofwel emigreer ik, ofwel vormt Vlaanderen (en misschien ook Wallonië) samen met Nederland een unie (stap voor stap of in één keer). Een Hollander zal ik echter niet worden, wel 'Nederlander' (met Vlaamse roots, of eventueel zelfs een Vlaamse subnationaliteit).

En wat die 'Belgische trots' betreft: op de röntgenfoto's die ik tijdens mijn leven al heb moeten laten maken, viel daar alleszins niets, maar dan ook helemaal niets, van te merken.
Ik heb niet de indruk dat er ondertussen al iets veranderd is.

Laatst gewijzigd door djimi : 27 april 2009 om 20:38.
Oud 27 april 2009, 20:34   #119
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Nope. Momenteel nihil nove sub sole... de website van de NOS vermeldt niets... had ze daadwerkelijk haar abdicatie aangekondigd dan zou de website het van de daken schreeuwen...
Ik vermoed dat het ontstaat uit het oude en nogal ophef makende gerucht dat zulks "gepland" was met daaraan verbonden een extra/nieuw "generaal pardon" voor alles wat er op dat moment zich aan illegale allochtonen op Nederlandse grond zou bevinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Generaa...n_(immigratie)

Citaat:
.... In het voorjaar van 2008 meldden zich plotseling enkele honderden illegaal in Nederland verblijvende Chinezen bij de vreemdelingenpolitie wegens een gerucht dat prins Willem-Alexander zijn moeder Beatrix zou opvolgen en als een gebaar een generaal pardon zou afkondigen voor alle illegale migranten. De Chinezen zijn in asielzoekerscentra ondergebracht, waaruit een aantal weer zijn weggelopen. ....
Oud 28 april 2009, 09:12   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij kunnen het blijven vertellen, maar het wil toch niet tot jouw grijze massa
doordringen. Jij zult nooit begrijpen hoe Nederland, de Nederlanders en hun symbolen en samenleving in elkaar steken en dat komt omdat je maar voorbij blijft gaan aan sentimenten. Maar leg jij je enorme fixatie maar eens uit over dat staatshoofdensyndroompje van je. Heeft België en haar bevolking nou zo weinig waarde dat alles maar om 1 persoon draait bij jullie? Als jij niet constant de Oranjes d'rbij zou halen in allerlei posts, dan zou niemand het erover hebben. Dus blijft de vraag, waarom ben jij zo gefixeerd op de Oranjes.
We hebben het nu niet over België maar over de Oranjes. Trouwens, Nederland is even kunstmatig als België. Immers, de 'generaliteitslanden' waren een soort achtergebied van Holland, een soort achtertuin. Ingelijfd door datzelfde Holland. En dan spreek ik nog niet over de kwestie Friesland. En op termijn hebben ze daar de Oranjefamilie het statuut van 'Koning' gegeven, want eigelijk was Willem de Zwijger een soort ambtenaar van Filips, een stadhouder. Een koningschap dus om die kunstmatige eenheid meer reeël te laten lijken. Niet voor niets dat wij bij ons nog altijd spreken over 'de Hollanders'. De Oranjes, die overigens lange tijd volksvreemd bleven want ze kenden nauwelijks de taal van 'hun' (?) volk. Dus, nogmaals, welke verdienste hadden of hebben de Oranjes eigenlijk? Want u draait de hele tijd om de hete brei heen.

Laatst gewijzigd door system : 28 april 2009 om 09:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be